TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Polsko nakupuje víceúčelové vrtulníky. Sikorsky nemá zájem

Datum přidání 04.11.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 17 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Naši severní sousedé připravují nákup 70 víceúčelových středních vrtulníků a příslušenství v hodnotě 12 miliard zlotých (77,4 miliardy Kč). V tendru soutěží tři přední výrobci vrtulníků. Poslední zprávy však přinesly doslova „šokující“ novinku – z tendru se stahuje americká firma Sikorsky se stroji S-70 Black Hawk.

Foto: Polsko má zájem i o vrtulníky pro protiponorkový boj. Námořní MH-60 „Romeo“ dokáže bojovat jak s ponorkami, tak s hladinovými cíli protivníka. / Sikorsky

Foto: Polsko má zájem i o vrtulníky pro protiponorkový boj. Námořní Sikorsky MH-60 „Romeo“ dokáže bojovat jak s ponorkami, tak s hladinovými cíli protivníka. / Sikorsky

 

Polsko nakupuje nové vrtulníky

Ozbrojené síly Polské republiky poptávají 70 vrtulníků pro pozemní armádu a námořnictvo. Pozemní armáda získá 48 vrtulníků pro transport lidí a materiálu.

 

Úkoly bojového pátraní a záchrany CSAR (Combat Search And Rescue), pátraní a záchrany SAR (Search And Rescue) zajistí 16 vrtulníků. Polské námořnictvo získá 6 strojů ve verzi SAR a 6 strojů pro protiponorkový boj - půjde o nejdražší a technicky nejnáročnější variantu.

 

O tendr projevilo zájem konsorcium tvořené americkou firmou Sikorsky a polskou PZL Mielec se strojem S-70 Black Hawk a evropský Airbus Defense & Space (dříve Eurocopter) s EC725 Caracal. Třetí a poslední anglo-italská AgustaWestland s polskou Swidnik SA nabízí vrtulník AW-149.

 

Společně s vrtulníky polská armáda pořizuje rozsáhlé pozemní zabezpečení, výcvikové systémy, misijní balíčky (např. pro záchranné operace) pro jednotlivé vrtulníky a také zbraňové systémy (palubní kulomety, torpéda pro námořní vrtulníky).

 

Foto: Nejnovější konstrukcí je AgustaWestland AW149. /  AgustaWestland

Foto: Nejnovější konstrukcí je AgustaWestland AW149. / AgustaWestland

 

Sikorsky protestuje

Největším favoritem soutěže byl donedávna Sikorsky. Americká firma je v Polsku velmi aktivní - v polském závodě PZL Mielec dokonce vyrábí vrtulníky S-70 Black Hawk. Američané však nyní o chystaný tendr nemají zájem a neplánují podat nabídku. Z jakého důvodu?

 

„Není možné předložit hospodářský životaschopnou nabídku, která bude 100% odpovídat jakémukoliv a kterémukoliv požadavku, včetně právních, technických a finančních aspektů,“ stojí v tiskovém prohlášení firmy Sikorsky.

 

Výběrové řízení je podle americké firmy údajně napsáno pouze pro konkretního zájemce. Dokud se podmínky zadání nezmění, nemá Sikorsky zájem se polského tendru zúčastnit.

 

Problém je například požadavek polské armády, aby jeden typ vrtulníku dokázal plnit dopravní úkoly, úkoly typu SAR a také boj proti ponorkám. Podle firmy Sikorsky jde o „unikátní požadavek“ v celosvětovém měřítku.

 

Již dříve poslal Mick Maurer, prezident společnosti Sikorsky Aircraft Corporation, polskému prezidentovi a polskému ministru obrany otevřený dopis, ve kterém odmítl podat nabídku „dokud se nezmění zadávací podmínky.“ V reakci na to polské ministerstvo oznámilo, že „zadavatel, tedy ministerstvo obrany určuje, co potřebují ozbrojené síly, a nikoliv zájemci nabízí to, co mají k prodeji.

 

Foto: EC725 Caracal / Airbus Defense & Space

Foto: EC725 Caracal je z trojice nejtěžším strojem. / Airbus Defense & Space

 

Podle polského ministerstva obrany ostatní zájemci neměli problém předložit nabídky dle zadávací dokumentace a ze strany firmy Sikorsky jde pouze o „vyjednávací taktiku.“ Polská strana nemá v plánu měnit zadávací parametry jen kvůli jednomu uchazeči.

 

Zájemci své nabídky mohou předložit do 28.11. 2014. Na začátku příštího roku bude podepsána smlouva s nejúspěšnějším uchazečem. Jde opět o drobné posunutí celého programu. První stroje Polsko dostane pravděpodobně na konci roku 2016 nebo na začátku roku 2017.

 

Nejde však o poslední vrtulníkový tendr v Polsku, již od roku 2018 se rozběhne program náhrady bitevních vrtulníků Mi-24. Šanci mají například AH-64 Apache nebo Eurocopter Tiger.
 

Takticko-technická data uchazečů o polský tendr

 

UH-60L Black Hawk*

AW149

EC 725 Caracal

Délka

19,76 m

17,57 m

19,5 m

Výška

5,13 m

5,14 m

4,6 m

Šířka trupu

2,36 m

3,02 m

-

Průměr rotoru

16,36 m

14,60 m

16,2 m

Prázdná hmotnost

4819 kg

3 622 kg

5330 kg

Max startovací hmotnost 

10 660 kg

8000 kg

11 200 kg

Výkon motorů

2×1410 kW

2×1447 kW

2×1776 kW

Maximální rychlost

295 km/h

313 km/h

324 km/h

Cestovní rychlost

275 km/h

287 km/h

285 km/h

Přeletová vzdálenost

2200 km s externími nádržemi

800 km bez přídavných nádrží

1325 km

Dostup

5790 m

4572 m

6095 m

Stoupání

4,5 m/sec

9,9 m/sec

7,4 m/sec

* Sikorsky pro potřeby americké armády (U.S. Army) vyvinul vrtulník s označením S-70 Black Hawk. V Ozbrojených silách Spojených států je vrtulník označován jako H-60 Black Hawk (UH-60, SH-60, HH-60, atd). Pro exportní účely Sikorsky vrtulník označuje, a lze tak označit i celou rodinu vrtulníků tohoto typu, jako S-70 Black Hawk.

 

Zdroj: Reuters, Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
butters Datum: 19.11.2014 Čas: 10:45

Slovensko ide tiez kupovat nove vrtulniky:

http://www.sme.sk/c/7501270/armada-kupi-nove-vrtulniky-stare-nahradia-postupne.html

Podla zakulisnych informacii sa hovori o AW-139.

avatar
pjek Datum: 06.11.2014 Čas: 12:44

Sikorski v podstatě činí totéž jako Generel Dynamics v případě AMPV. Spojitost v tom neví vůbec, ale vůbec žádná... :)

avatar
Cajk Datum: 06.11.2014 Čas: 11:30

Sikorski jen trochu blafuje s těmi námitkami, aby dostal Polskou vládu pod tlak.
V poměru cena/výkon by byl totiž pořád výhodnější upravený Black Hawk než Italské nebo zvlášt drahé Franczouské stroje plus nové pracovní místa v Mielcu

avatar
pjek Datum: 06.11.2014 Čas: 10:58

Jen dodám, že nejsnazší je adaptace pro trojfunkci u Agusty/Westlandu a také TCO (total cost of ownership) lze dost stlačit dolů na rozdíl od jiných.

avatar
pjek Datum: 06.11.2014 Čas: 10:54

Že by se vedení Sikorskiho obávalo, že snížením ceny přijdou o tučné prémie? Technickotaktická data jsou splnitelná, byť S-70 je starší konstrukce jako Mi-8/Mi-17. Na rozdíl od Mi-38 je u S-70 vývoj prakticky zastavil. To, že uvedené tři podmínky využití jsou podle fy Sikorsky neslučitelné, resp. "světově unikátní", nestojí za komentář.

avatar
KOLT Datum: 05.11.2014 Čas: 21:17

Lucas: Myslel jsem to tak, že jste po stížnostech Sikorskeho nesrazili podpadky a neupravili zadání tak, aby mu vyhovovalo. To by se totiž dost možná stalo u nás... Čili palec nahoru!

avatar
Lukas Datum: 05.11.2014 Čas: 18:23

Sikorski "robi sceny"...

WZTT (założenia taktyczno-techniczne) kandydaci znają od maja...
Jakoś nikt inny nie prostestuje...
Wydaje się że albo Sikorki myślal że lobbing załatwi wszystko (i się przeliczył)
albo Sikorski chce się wycofać bo nie interesuje go ten przetarg...

Ale poczekajmy do 28. listopada - wówczas mija termin skladania ofert...
I będzie wiadomo...

PRO flanker.jirka - ten numer nie przejdzie :-D
Ale za Su 22 możemy się zamienić... ;- )

Nie wiem po co wycofujecie W3 Sokół? Przecież nie są to stare maszyny...
Augusta Westland - za dużo chce za serwis?

avatar
flanker.jirka Datum: 05.11.2014 Čas: 17:59

Přeji hodně štěstí s výběrem! :-D

Lukáši, co kdyby česká republika dala polsku zpět vrtulníky W 3A Sokol a vy nám Migy 29? :-D

avatar
mattea Datum: 05.11.2014 Čas: 13:50

Deadog: připojuji se s +1 ke KOLTovi ;-)

avatar
Lukas Datum: 05.11.2014 Čas: 11:13

Pro KOLT
Nie
To nie my się postawiliśmy Sikorskiemu
tylko Sikorski nam...

To MON ustala czego armia chce...
Nie Sikorski...

Nie chce zarobić 3 mld USD?
Ich problem...

avatar
KOLT Datum: 05.11.2014 Čas: 09:06

Jinými slovy, Poláci mají dostatečně velké cochones, aby se Sikorskymu postavili. Nicméně je to škoda, UH-60 by byl dobrý stroj; hlavně by ale byla větší konkurence, a tudíž tlak na cenu.

Deadog: + za správné psaní čárek ;-)

avatar
Deadog Datum: 05.11.2014 Čas: 07:24

cetli jste si prizpevek od Lukase?

Pro ty kteri neumi polsky, prekladam. Sikorsky jim nabidl verzi S70, ktera se montuje v Polsku, ale to je do jiste miry orezana verze, kterou Polaci nechcou :)
Chcou plnohodnotny vrtulnik, chcou tam i elektricky stahovane okynka a klimatizaci:) Ne nejakou verzi pro jine bananistany, pro ktery je S70 urceny.
Navic Sikorsky vyhral kontrakt v Turecku, kde bude prave dodavat S70, ale s podminkou ,ze si ho budou Turci montovat doma. Dve montovny vrtulniku blizko sebe, potrebuji s tim neco udelat, takze se mi zda ze tim spise vydiraji polaky.

,

avatar
TECHNIC Datum: 04.11.2014 Čas: 21:32

Ani se jim nedivým. Stejně UH-60 je v boji odzkoušená technika se spostou možností.

avatar
GAVL Datum: 04.11.2014 Čas: 21:02

Tak pro Poláky asi lepší bratrská pomoc od USA , než od Rusa. :)

avatar
Argonaut.CZ Datum: 04.11.2014 Čas: 20:14

Vzpomeňme na výběrové řízení ve Státech na tankery. Opakovalo se tak dlouho, dokud nevyhrál Boeing. Takže teď bude prostor pro politická jednání, aby spravedlivě vyhrál americký stroj a Poláci tak zohlednili bratrskou pomoc USA:)

arr