Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Polsko odmítlo starší F-16 a touží po stíhačkách F-35

Datum přidání 29.03.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 32 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Na začátku letošního roku polské ministerstvo obrany zvažovalo nákup až 96 stíhaček F-16A/B. Tato možnost byla nyní zamítnuta kvůli vysokým nákladům. Polsko chce každopádně nové letouny vybrat do roku 2022.

Foto: Polská stíhačka F-16; větší foto / galerie 31.BLoT

 

Náměstek ministra obrany Bartosz Kownacki v lednu oznámil, že Polsko uvažuje o nákupu až 96 použitých letounů F-16A/B a připravuje analýzu proveditelnosti. 

 

O dva měsíce později na jednání parlamentního výboru pro obranu Kownacki tlumočil výsledky analýzy ministerstva obrany, generálního štábu a Inspektorátu pro vyzbrojování, podle kterých nákup starších F-16A/B není dobrým krokem.


Hlavním důvodem jsou vysoké náklady spojené s upgradem stíhaček F-16A/B. Podle zástupce náčelníka generálního štábu Jana Śliwky hrály v rozhodnutí roli i vysoké náklady rumunské modernizace 12 letounů F-16 A/B odkoupených od Portugalska. Tehdy Rumunsko za letouny, příslušenství a výcvik zaplatilo celkem 690 milionů dolarů.


Polské letectvo dlouhodobě hledá náhradu za dosluhující frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22. Vzhledem k tomu, že nové letouny mají být vybrány do roku 2022, oba typy prošly dílčími modernizacemi a byla jim prodloužena životnost.


16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.


8 stíhacích bombardérů Su-22M4 a 6 cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.


Polsko od roku 2006 provozuje flotilu 48 stíhaček F-16C/D Block 52+, konkrétně 36 jednomístných F-16C a 12 dvoumístných F-16D.


Stroje od roku 2006 nalétaly 53 000 hodin a s chystaným “midlife upgradem" (MLU; vylepšením ve střední době životnosti) kolem roku 2030 je čeká dalších až 30 let služby.


Polsko za 48 F-16C/D Block 52+ zaplatilo 3,5 miliardy dolarů. Součástí smlouvy byla i řada offsetových programů ve více než dvojnásobné hodnotě původní ceny, které se skládaly z amerických investic v Polsku a technologického transferu. Cena tehdy zahrnovala i náhradní motory, součástky, munici i trénink.


Varšava za Su-22 a MiGy-29 hledá víceúčelový stroj kompatibilní se systémy NATO schopný ničit vzdušné, pozemní i hladinové cíle. Jednou z priorit je schopnost odpalovat střely vzduch-země dlouhého dosahu (JASSM, JASSM-ER) a protiradiolokační střely.


Kromě olétaných F-16A/B se diskutovalo o možnosti nákupu stíhaček páté generace F-35 Lightning II, jejichž cena však převyšuje možnosti polského vojenského rozpočtu. F-35A nyní stojí okolo 95 milionů dolarů, což je až 5x více než stojí základní verze F-16.


Podle polských médií je na nákup F-35 je pro Polsko moc pozdě i moc brzy. Pozdě na zapojení se do vývojového programu a brzy na nákup, jelikož výrobní náklady jsou pořád příliš vysoké.


I když Polsko velmi pravděpodobně neplánuje koupit 96 strojů, nákup dalších F-16 se jeví jako nejrozumnější varianta. Argumentem pro zavedené stroje je již existující infrastruktura a zkušenosti pilotů, což jsou faktory, které mohou významně snížit cenu případného kontraktu.


Jedním z nejschůdnějších řešení je nákup menšího množství nových F-16 C/D a modernizace stávajících na F-16V, která vyniká výkonnějším radarem a interoperabilitou s F-35.


Kownacki během zmíněného zasedání parlamentního výboru ale zdůraznil, že současnou prioritou Polska je nákup systémů protivzdušné obrany (PVO)“Bez PVO ani stovky letadel a desítky víceúčelových vrtulníků nezvýší bezpečnost Polska, pokud budou zničeny ještě na zemi,” vysvětlil Kownacki.


Projekty PVO středního dosahu Wisla a krátkého dosahu Narew jsou v současnosti stále v jednání.


Zdroj: DoDBuzz

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
peterLuk Datum: 03.04.2017 Čas: 20:55

Čo sa Migov týka, dakde som čítal, že by ich mohli dať Srbsku. Ale neviem čo je na tom pravdy, predsa len to myslím nebol práve najdôveryhodnejší zdroj (už neviem presne, ale dajaký článok na nete) a situácia v Srbi medzičasom dostali prislúbené Migy z Ruska. Ale ako možnosť to je, ajkeď osobne skôr čakám, tiež, že pôjdu do múzea.

S tými Danami by som si nebol taký istý... Nebol práve (aj) to dôvod, prečo padol nákup Rosomávkov (Scipia)? Síce je to náš produkt, ale predpokladám, že oprava či modernizácia Dany nieje nič čo by Poliaci neboli schopný spraviť sami - a oni si všetko čo môžu aj sami spravia.

avatar
mikojan29 Datum: 02.04.2017 Čas: 22:35

PavolR, Henrich7:
Myslím, že MiG-y 29 u nás dožijú a budú sa potom rozdávať do múzeí ako pred pár rokmi 21-ky. V našej konfigurácii už veľkú bojovú hodnotu nemajú, akurát sa pomenili vysielačky a odpovedače za NATO-kompatibiné. Inak nijaká zásadná modernizácia. Ale netvrdím, že to nie sú krásne a výkonné stroje, ale asi už len na predvádzanie na leteckých dňoch.
Pokiaľ chceme byť v NATO nemôžeme byť rukojemníci RF s jej obstarožnou technikou...bude to bolestivé (finančne), ale nemáme moc na výber...

avatar
PavolR Datum: 02.04.2017 Čas: 16:08

Henrich7:
To by nás Rusi dali hádam aj na súd, lebo celkom iste nás majú zmluvne viazaných, čo s tými Migmi môžeme a čo nemôžeme robiť. Však napríklad z S-300 nám dlhé roky nedali povolenie vystreliť na nejakom cvičení.
Teda, nie, že by neexistoval spôsob, ako Rusov oj*b*ť, ale tí by si potom našli spôsob, ako sa pomstiť (napr. práve cez S-300).

avatar
Henrich7 Datum: 02.04.2017 Čas: 15:45

Čo sa týka Sk Migov,tak tie by sme mohli v prípade nákupu alebo prenájmu iných strojov odpredať povedzme na Ukrajinu,tam by mohli mať ešte nejaké náhradné diely,aby ich vedeli využiť.

avatar
mikojan29 Datum: 31.03.2017 Čas: 14:58

PavolR:
Vedel by som si to predstaviť aj to, ako som písal na inom mieste, že by sme obstarali "ojazdené F 16 AM/BM povedzme z Belgicka (sú dobre servisované) a tieto postupne upgradovali an vyššie verzie, povedzme Viper. Recipročne by sa Dany repasovali na Považí. Upgrade by bol určite vyšší ako repas Dán, ale aspoň niečo by sme mohli ponúknuť, aby sme neboli len dovozcovia.
Myslím si, že nie sme na to až tak zle, aby sme si nemoli dovoliť pár stíhačiek, inde sa premrhávajú iné peniaze, tieto armádne schopnosti by sa mali udržať, keďže sme na dosť frekventovanej letovej trase a PVO, ktorá na tom nie je tiež najlepšie všetko nevyrieši.

avatar
Tecka Datum: 31.03.2017 Čas: 12:32

Aktualizacja ,Pan Swierczynski on twetter :https://pbs-0.twimg.com/media/C8PKIn8VoAALNJN.jpg
Czyli cena dla "ciemnego luda" bo i tak bedziemy musieli pozniej dokupić PAC-3 MSE ,koszta (ukryte) potencjalnego transferu dla Skayceptor i GaN itp.

avatar
Tecka Datum: 31.03.2017 Čas: 11:04

Chwilowo pomijając rozważania na temat zakupu samolotów piatej generacj,o wiele ważniejszy NEWS, na ktory czekaliśmy z duza niecierpliwoscią . Dotyczy zakupu sytemu OPL ,mowa tu o współpracy z Raytheon i wstępnej informacji o wynegocjowanych warunkach: PAC-3 MSE + SkyCeptor, radar 360 st, i system IBCS
Współpraca Raytheon, Rafael ,PGZ. transfer tech dla GaN i produkcja Skayceptor. Jesli to dojdzie do skutku to mamy najlepszy dostępny system na świecie .
Nie przez przypadek Czeski minister obrony jest w tym samym czasie w Warszawie ;)

avatar
PavolR Datum: 31.03.2017 Čas: 09:57

mikojan29:
U Poliakov si viem celkom dobre predstaviť vyjednanie možnosti modernizácie svojich nakúpených F-16 v Poľsku, prevedením potrebných technológií poľským firmám. V takom prípade by bolo pre nich výhodné, keby aj Slovensko malo lietadlá, ktoré by mohli modernizovať ich firmy. A my by sme na oplátku získali napríklad modernizáciu húfnic Dana, o ktorej sa hovorilo už vo veci možného nákupu KBVP Scipio (ak ju už nemá vo vrecku niekto iný ...).

avatar
mikojan29 Datum: 31.03.2017 Čas: 09:25

U nás už horí, preto by sme sa aspoň v niečo mohli dať do spolku s Poliakmi a v prídpade obstarávania F 16 pre nich, by sme sa ako chudobný príbuzný pripojili a vyjednali lepšiu cenu a v prípade nákupu nejakú pomoc pri zavádzaní typu.
Otázkou je, či sa vôbec chytíme a čo z toho budú mať Poliaci, lebo oni radi podsúvajú svoje riešenia, ktoré nemusia byť pre nás výhodne.

avatar
Falko Datum: 30.03.2017 Čas: 21:06

Luky a jj284bb presne tak nejako poleti nadbytocny pribuzny alebo iny sused.Ak stihne zareagovat a vystartovat.Ak sa take lietadlo vyskytne v SK vzdusnom priestore,tak ho skor preleti ,ako sa k nemu dostane nadzvukovy stroj od nas. Len pre ten jeden priklad je zbytocne to letectvo drzat....Uprimne sam ,by som rad napisal ,ze pre SK by bolo paradne mat 24 -F-16C/D.A cvicit spolu z krajinami V4,ale kedze take nieco vyzera byt nerealne,tak je skoda udrziavat aj tie 29 akokolvek som teraz stastny ,ked ich vidim na oblohe.Su to pre nas vyhodene peniaze.

avatar
darkstyle Datum: 30.03.2017 Čas: 19:40

chalani nesnivajte o novych F16V..

tie nebudu, kedze ak ma pamet neklame, lockheed tento rok s vyrobou novych F16 konci, pretoze sa chce plne venovat vyrobe F35..

to by si musel objednat 100-ky F16, ale udrziavat vyrobne linky kvoli par desiatkam kusov uz nebudu..
hlavne ked cena F35, priameho konkurenta veselo pada..
a de facto ak by bezala vyroba subezne - tie stroje by si priamo konkurovali..

a to lockheed urcite nechce, vyrabat nadalej konkurenta pre svoj stroj..
zapadna europa nedokaze dodat stroj s aesa radarom za 80 mega..
a okrem gripenu vlastne nevie dodat pod 100 ziaden:D /s podobnymi parametrami/ takze uz teraz je F-35 najlacnejsia na trhu..

a to, ze rusko ci cina dodaju lacnejsie? to dodaju aj ako F16V.. takze im to trhat zili nemusi - ekonomika nepusti..

avatar
KOLT Datum: 30.03.2017 Čas: 19:22

Nechci se hádat, ale ASH by pro Poláky asi nebyl o tolik levnější než sériovka F-35A... i kdyby jich měli 32 místo 48 (a myslím, že takový rozdíl by cena neudělala), stále budou mít vyšší bojovou hodnotu a mnoooohem větší modernizační potenciál.

avatar
Iris-T Datum: 30.03.2017 Čas: 18:13

Poláci na F35 nedosáhnou. Ale pokud hledají něco výkonnějšího než F16, třeba zauvažují nas SuperHornety.

avatar
jj284b Datum: 30.03.2017 Čas: 17:12

Henrich7: Full production cost pre F35A bude okolo 80milionov, LRIP const poliakov nemusi zaujimat lebo k projektu uz nemozu pristupit, na to je uz neskoro.. takze im ostava len cakat na full production a cas ked tie lietadla pojdu na full export (nad ramec objednanych strojov pre krajiny zahrnute v projekte)

zaujimavejsie bude odkial by tie pripadne F35A brali, ci priamo z US, alebo z Talianska (kde sa maju kompletovat F35 pre Europu)

avatar
Shania Datum: 30.03.2017 Čas: 15:59

Henrich7: ano, ale to je převzatá citace z 2012 dob kdy F-35 stala nad 125-150 mil a ne 80.

http://www.defensemedianetwork.com/stories/f-16v-is-latest-viper-variant-for-fighter-market/

http://elementsofpower.blogspot.cz/search?updated-max=2016-11-18T22:28:00-06:00&max-results=15

In 2012, it was said that the F-16V would be less than half the “then” cost (Richard Aboulafia) of the F-35. Anyone remember the 2012 F-35 unit cost? It was $125-150M a copy depending upon who’s chart you’re looking at in whatever FY$’s being discussed. (see charts lifted from F-16.net's voluminous archives to the left) That would make the F-16V somewhere in the $60M-70M range in 2012 dollars. Guess what that is in 2015 dollars? Go ahead do the calculations). That's right. the F-16V would probably cost $70M-$80M (Economy Cost) in 2015 dollars. Note that also does not include the same 'content' that comes on an F-35.

arr