TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Polsko si ponechává bitevníky Su-22

Datum přidání 16.02.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polské vojenské letectvo si prozatím ponechá stíhací bombardéry Su-22 „Fitter“ („Montér). Padá tak původní záměr nahradit letité sovětské stroje bezpilotními letouny. Avšak vzhledem k technickému stáři je nutné strojům Su-22 prodloužit životnost, případně je hlouběji modernizovat.

Foto: Polská Su-22 / Wikipedia, Public domain

Foto: Polský Su-22 / Wikipedia, Public domain

 

Su-22 „Forever“

Celkově získalo Polsko mezi léty 1984 až 1988 110 stíhacích bombardérů Suchoj Su-22. V současném polském letectvu léta 26 strojů Su-22M4 a 6 dvousedadlových školně-bojových Su-22UM3K. Připomeňme, že Česká republika se posledních 36 strojů Su-22 zbavila v roce 2002.

 

První let sovětské stíhačky Su-17 (Su-22 je exportní značení) se datuje do roku 1966. Sovětská armáda první stroje začala přebírat o čtyři roky později. Konstrukce Su-22 je tedy již půl století stará a věk polských letounů se blíží třem desítkam let.

 

Polsko řadu let uvažuje o vyřazení Su-22 z výzbroje a o koupi nových moderních bitevních letounů/stíhacích bombardérů. Před několika lety získala velikou politickou podporu myšlenka nákupu bezpilotních bojových letadel. Důvodem byly především velmi nízké (vzhledem k pilotovaným strojům) provozní náklady bezpilotních letadel.

 

Nedostatek financí (oficiálně) však donutilo polské letectvo si Su-22 zatím ponechat. Svou roli hrála také skutečnost, že výběr vhodných bezpilotních bojových letadel byl pro Polsko velmi omezen.

 

 Video: Su-22 v polském letectvu. / YouTube

 

Do konce března má polské vojenské letectvo předestřít další osud stíhaček Su-22. Uvažuje se o dvou cestách modernizace, resp. prodloužení životnosti. V prvním případě podstoupí modernizaci všech 32 letounů s prodloužením životnosti až do roku 2018.

 

Druhou možností je modernizace poloviny strojů (16 ks). Modernizované stroje pak může polské letectvo provozovat až do roku 2025.

 

Izraelský skandál

Polsko však v otázce ponechání Su-22 nemělo moc na výběr. I kdyby Poláci chtěli nové bezpilotní letouny, nebylo jednoduše z čeho vybírat.

 

Polsko ve snahách získat bezpilotní letouny narazilo na restrikce Spojených států k vývozu zbraní. Američané nabídli Polsku původní drony MQ-1 Predator, ale už nikoliv nejmodernější MQ-9 Reaper.

 

Jediným dalším potenciálně vhodným bezpilotním letounem se tak stal izraelský Hermes 900 z Elbit Systems nebo Heron I od IAI (Israel Aerospace Industries). Na konci listopadu minulého roku však do polského tisku unikl přepis korespondence, ve které polský náměstek pro modernizaci na ministerstvu obrany, Waldemar Skrzypczak, označuje nákup izraelského letoun Hermes 900 jako nejlepší volbu.

 

Hermes900Foto: Hermes 900 / Elbit

 

Skrzypczak byl následně svými politickými oponenty obviněn z nadržování a byl nucen odstoupit. Spekuluje se (případně je pravděpodobné), že únik dopisu do médii má na svědomí konkurenční izraleská firma IAI. Jak poznamenává deník Defense Update, není to první oběť, jak doma, tak v zahraničí, konkurenčního boje mezi Elbit a IAI.

 

Izraelské ministerstvo obrany v reakci na skandál chtělo „znárodnit“ program bezpilotních letadel obou firem, aby se polsko-izraleská vojenská dohoda mohla uskutečnit na úrovni vlád. Obě firmy však nesouhlasily.

 

V reakci na to izraelské ministerstvo obrany oběma firmám odebralo licenci na vývoz bezpilotních letounů do Polska. Polská armáda tak nemohla získat nejmodernější americký MQ-9 Reaper, ani izraelské Hermes 900 nebo Heron I.

 

Podle názoru izraelského vojenského magazínu Defense Update, Polsko prodlužuje provoz Su-22 hlavně proto, aby „Izraelci mohli vychladnout.“

 

Zdroj: Altair, Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 19.02.2014 Čas: 13:55

Tak nějaký cvičný/lehký bitevní letoun nemůže nahradit Su-22. Jediným případem je korejský F/A-50 s moderním radarem a nadzvukovou rychlostí. I ten je ale poměrně drahý.
Určitým řešením by byl nákup olétaných F-16, které by doplnily ty stávající- viz dobré zkušenosti Chile či Jordánska. Problém je, že letouny, které se na trhu nabízejí, jsou převážně již hodně staré a tak mají již jen malou technickou životnost.
Pro další provozování Su-22 hovoří především již vybudovaná infrastruktura. Pokud bude provozován jen menší počet letounů, mohou být zbývající kanibalizovány - a tak se náklady ještě sníží.
I tak ale již nyní je na čase uvažovat, co přijde po nich. A i já trochu pochybuji, zda optimálním řešením je nákup poměrně drahých F-35 - i když předpokládám, že v té době již plně poběží jejich výroba a jednotková cena tak bude nižší

avatar
Lukas Datum: 18.02.2014 Čas: 11:54

Jan Grohmann - oczywiscie że kwoty moga być mylące...
Rumuni zapłaca 800 mln $ - za 12 maszyn + ich modernizacje + przeszkolenie ok. 70 osób z personelu + garść uzbrojenia (symboliczna ilość )

Natomiast Oman zaplacił za 12 gołych maszyn 900 mln $

W naszym przypadku nie trzeba kupowac na już uzbrojenia - bo trochę go mamy, (można dokupić później)
Personel postawowy jest, więc w kwocie 1 mln - 1,2 mld $ moglibyśmy się zmieścić

Inne koszta są własnie na niekożyść używek - bo np. Rumuni dziś dostosują infrastrukturę pod używane F-16, a za 10-15 lat na infrastruktura będzie do niczego - bo wycofają te samoloty (nie kupią przecież nowych F-16)

Matesaax - bojowa wersja samolotu szkolnego?
To już bylo - LIFT - Lead-in fighter training
Ostatecznie MON zrezygnował stąd zakup ATJ....
To nie jest dobre rozwiazanie dla państwa europejskiego...

Generalnie będzie tak, że wyremontuja 16 Su 22 - reszta pojdzie na części...
Te maszyny nie beda latać do 2018 tyko dłużej...

Teraz będa wybory do europarlamentu, w przyszłym roku do naszego parlamentu (wiec 2015 odpada) Procedura zakupu maszyn potrwa wiec jakby sie wyrobili do 2020 to byłbym pozytywnie zaskoczony...

U nas przy remontach udziału nie biorą Rosjanie - stąd pewne problemy (Producenci toczą bój z WP o nalezne im $ tytułem naruszenia praw wyłącznosci na obsługę)

mu7705 - ja bym isę tak nie bal o uzaleznienie od USA
Mamy niemieckie czołgi, izraelskie rakiety przeciwpancerne, fińskie transportery, szwedzkie i norweskie rakiety przeciwokrętowe i najpewniej kupimy francuskie systemy przeciwlotnicze...
U nas monopolu nikt nie ma ;)

A że w lotnictwie tak jest - cóż to nasza wina że Eurofighter GmbH nie dba o rynek dla swych produktów?
EF - jest za drogi i jeszcze za malo oferuje by móc realnie startować w Polsce...

U nas wymagania (w przypadku potencjalnego przetargu na kolejne myśłiwce) będa jasne - musi być to maszyna lepsza od F-16 (w każdym aspekcie).
U nas nikt nie bedzie kupował uzbrojenia "bo jest amerykańskie", albo "bo jest europejskie"...

avatar
Matesaax Datum: 18.02.2014 Čas: 11:21

U tak staré mašiny jako je Su-22 nebude problém se souhlasem výrobce.Pravdou je,že např. u rumunských Mig-29 modernizace nevyšla díky problémům s ruskou stranou,takže jejich Mig-29 Sniper zůstal jen v prototypu.
Co se týká prodloužení životnosti do 2018,tak myslím,že než všech 32 letadel upgradují,tak je rok 2018 tady.Přece jen práce na takovém počtu letadel zaberou aspon dva roky.
Tady opravdu mohlo bý dobré řešení nákup takových cvičných letadel,které mají i bojovou verzi,která by v budoucnu nahradila Su-22.Bohužel u M-346 bojová verze není na pořadu dne.Např. uložené L-159 za cenu jakou je kupuje firma Draken by pro Polsko byly výborným řešením.

avatar
Jan Grohmann Datum: 18.02.2014 Čas: 11:08

Pro Lukas. Porovnávat ceny letadel prostým dělením je chybné. Samotné letadlo je jen částí systému. Je zde výzbroji, softwarové vybavení letounu (např. jaké zbraně může používat), pozemní zabezpečení, náhradní díly, servis, školení, simulátory a další a další vybavení za statisíce a miliony dolarů.

avatar
mu7705 Datum: 18.02.2014 Čas: 10:54

Polsko - spojenec druhého řádu - tak by dalo popsat chování Amíků. Polští vojáci mohou být s těmi americkými, umírat po jejich boku, ale moderní techniku jim přes ITAR nepustí. Naše zkušenosti s L-159, kdy Amíci zničili několik pokusů o prodej ze stejných důvodů, i současná zkušenost Poláků by měla být mementem, že závislost na zbraňových systémech z USA je stejně špatná jako na těch z Ruska. USA mohou zaříznout dodávky čehokoliv, co má nějaký strategický význam pro USA. Vyvíjet nějaké systémy v Evropě vypadá jako neefektivní, ale to je přesně ten důvod. Řada evropských zbrojovek usiluje o ITAR - free řešení, aby USA nerozhodovaly o prodeji zbraní a vůbec o tom, jestli bude naše technika vůbec použitelná skrze náhradní díly.
Co se týká modernizací letadel, tak upozorňuji, že to není vůbec snadné. Modernizace tanku nebo BVP je věc každého státu a pokud si na něj umístí mobilní vodotrysk, tak je to více méně jedno. Jenže u letecké techniky je jiný režim. Každou modernizaci musí schvalovat výrobce letadla. Tj. ke každé modernizaci Su-22 se bude vyjadřovat OKB Suchoj. Dokud se výrobce nevyjádří nebo neodsouhlasí provedené kroky, tak se modernizace nesmí realizovat nebo modernizované mašiny nesmí do vzduchu. Není to jen o tom, jestli to zvládne nějaká firma technicky realizovat, ale je to tom, že to musí výrobce odsouhlasit. Pokud si vzpomenete, tak i v případě modernizace Mi-171 s tím musel výrobce souhlasit a o tomtéž se jednalo v případě Mi-24/35. Zde je však problém s některýmy věcmi pro NATO. Pokud něco spadá do nějakého stupně utajení, tak začínají vznikat problémy, protože výrobce nemůže do Ruska poslat všechny údaje a výrobce tak podle svého uvážení nemusí daný krok schválit. Pokud budete chtít do Mi-24/35 zabudovat nějaký zbraňový systém NATO, tak je docela možné, že narazíte. Pokud by to byl americký systém, tak právě ITAR vám udělá problémy i zde. Takže modernizace letadla je docela problém.
Každopádně chválím Polákům, že našli řešení v podobě pokračování Su-22. Udržet ty mašiny ve vzduchu není zase až tak hrozný a neřešitelný problém. Nestali se tak rukojmími izraelských firem, ale stále mají jinou alternativu. Jelikož nějaký kšeft je lepší než žádný, tak se dá předpokládat, že Izraelci opravdu brzy vchladnou. Polsko totiž nestojí před problémem buď drony z Izraele nebo nic. Provozování Su-22 tak může být otázkou jen pár let. Je to vcelku logický postup.

avatar
Lukas Datum: 18.02.2014 Čas: 10:47

Zakup używanych maszyn jest nieopłacalny
Rumunia za 12 maszyn zaplaci 800 mln $ (które po modernizacji beda na posimie ok. block 40 )
To niewiele mniej niż 12 nowych block 52+ (Oman zapłacił za 12 F-16 900 mln$ ! )

Używane polataja 10 może 15 lat...
Nowe 30-40 lat... Dlatego jak kupować to nowe...

Używki można było brać 10 lat temu - było ich sporo i były w miarę tanie...
Dziś tak nie jest...

Ostatnia nadzieja to to że SP czekają na maszyny 5 generacji...
Ale czy w 2020 stać bedzie nas na 3 eskadry F-35?
Mam poważne wątpliwości (patrząc ile to dziś kosztuje)

Psychologia psychologą - akurat my nigdy nie mieliśmy problemu z powodu dysproporcji sił. (Bo praktycznie zawsze wróg był liczniejszy)

Z resztą gdyby chodziło za zachowanie duzej ilości jednostek - to przeciez mogliby zmienić etat brygad....
Przecież batalion u nas to 53-58 wozów....
A nie 31-41 jak np. u Rosjan...

avatar
David Datum: 18.02.2014 Čas: 10:02

Lze si také položit otázku, zda existuje nějaké další řešení. Polsko prostě potřebuje větší množství letounů - už kvůli svému poměrně rozlehlému území. Koupit nějaké starší stíhačky (jak to učinilo třebas Rumunsko nákupem olétaných F-16) či třeba zde zmíněné A-10, to by podle mne bylo ekonomicky nevýhodné- mám na mysli poměr efektivita/cena. Nákup moderních letounů je podle mne vyloučený. Tohle mi připadá jako finančně docela únosné.
A jinak - chápu ten přístup, kdy menší počet moderních letounů (jako je F-16, byť ta jeho modernost je s přimhouřením očí) je doplněn i staršími a méně výkonnými letouny.
To Lukas - ve vojenství přece jen vždy hraje velkou roli psychologický moment, proto se velikost a schopnosti armády buď přehání a nebo tají, tak tomu přeci bylo vždycky.

avatar
Lukas Datum: 18.02.2014 Čas: 09:35

Matesaax - nie ma co podziwiać
Utrzymujemy latający skansen tylko po to by "na papierze" mieć eskadry...

Podobnie w wojskach lądowych - co z tego że brygad jest aż 12 skoro część ma siłę batalionu?

Generałowie "walczą" by nie likwidować jednostek bo stracą posady... (Likwidujesz brygade - 1 generał i kilku pułkowników traci posadę - szeregowcy i podoficerowie spokojnie znajdą wakakat gdzieś indziej... )

Co do paz lotniczych - cóż to My jesteśmy w zasiegu rakiet Iskander - i dlatego musimy mieć rozśrodkowane lotnictwo... (Szczególnie, że bazy dysponuja po 1 pasie startowym...)

avatar
Matesaax Datum: 17.02.2014 Čas: 23:41

V tomhle Poláky obdivuju,že si stojí za svým a Su-22 stále létají.Většina zemí by je už dávno vyřadila či v lepším případě dolétala do konce životnosti a pak náhrady vyřadila.
To samé ten počet leteckých základen co mají,přitom některé drží pouze kvůli letce 16 stíhaček...to je taky unikátní,když člověk vidí jak okolní státy decimují svá letectva.Např.rozhlehlé Norsko plánuje provozovat všechny své budoucí F-35 z jedné základny.
K Su-22 myslím,že dnes je již pozdě na tom letadle dělat nějaké zásadní úpravy,protože tam už nebude velká rezerva životnosti.

avatar
martinius Datum: 17.02.2014 Čas: 22:25

Lukas : v tomhle souhlasím s tebou. Modernizace by znamenala akorát to, že ty letadla byla schopna letu. Ovšem vše je věc peněz a tedy i politiky. Základem je papírově mít obsazenou kapacitu určité armádní složky pro demonstraci bojeschopnosti.

avatar
KOLT Datum: 17.02.2014 Čas: 16:41

Možná kacířská myšlenka, ale co takhle ukecat Amíky, aby za levno prodali nějaké z vyřazovaných A-10 :-) Ale je mi jasné, že i do těch by se muselo investovat kvůlivá modernizaci či prodloužení životnosti, takže finančně je to asi ještě horší než modernizovat Su-22.

avatar
Lukas Datum: 17.02.2014 Čas: 14:04

Samoloty będą modernizowane u nas WZL nr 2 (w Bydgoszcz ) mają doświadczenia w modernizacji Su 22... (Na pewno Rosja nie dotknie tych maszyn - z resztą z powodou że bez udziału Rosjan modernizujemy MiGi i Su jest dość poważny konflikt)

WZL miał 15 lat temu nawet opracowaną powazną modernizacjie Su 22 (miały dostać komputer misji, LITENING + AGM 65 i Paveway II ) - szkoda że jej nie zrobiono(patrząc z perspektywy czasu)

Nie sądze by tu chodzilo o UCAV - choć była lansowana teza że to one mają zatąpić Su 22 (generał Koziej ostro promował ten idiotyczny pomysł )

Wspominaęłm już o tym, ale ciekawym wątkiem sprawy jest test jaki zrobiono na MSPO gdzie na symulatorze porownano skuteczność ataku Su 22 i UCAV (będących w urzytkowaniu)
Wyniki - cóz zostały utajnione...
Niemniej po tym wydarzeniu jakby mniej mówiono o UCAV a więcej jakby o eskadrze F-16...

Cóż... Dla mnie argument "finanse" jest po prostu tanim chwytem...
Mówimy tutaj o znalezieniu 1,2-1,8 mld $ - i to w ciągu ok. 10 lat...
To nie są pieniądze nieosiagalne dla MON... (na wieksze głupoty wydaje - np. MW)

Zważyszy że mowimy tu o myśliwcach - najważniejszym elemenciearmii.

avatar
David Datum: 17.02.2014 Čas: 13:39

Tak co vím o třeba o ruských modernizačních programech, jejich hlavní nevýhodou je údajně velmi vysoká cena. Takže ano, já předpokládám, že půjde hlavně o prodloužení životnosti. Je otázkou, nakolik se takové letouny budou moci rovnat moderním strojům - např. ruským.
Ale faktem je, že pro Polsko je to asi jediné realizovatelné řešení (uvážím-li ceny moderních bojových letounů)

avatar
Adanedhel Datum: 17.02.2014 Čas: 11:59

Dokud nebudou bezpilotní stroje nadzvukové, tak se zatím hodí právě jen pro průzkum a likvidaci teroristů.

avatar
Lukas Datum: 17.02.2014 Čas: 10:05

Niekończąca się opowiesć - ciąg dalszy...

Wybory już niedługo to politycy nie mają odwagi powiedzieć, że nie kupią następców Su 22...

To co robią to tylko próba odsunięcia "niewygodnej" decyzji w czasie... (Z resztą 3. z kolei ) - Argumentowana chcęcią otrzymania eskadry

Cóż Su 22 nie ma żadnych wartości bojowych i równie dobrze mogłoby go nie być...
Modernizacja, o ktorej mowa to tylko remont robiony po to by samoloty nie rozpadly sie w powietrzu...

A pieniądze były - tylko w zeszłym roku MON oddał 1 mld $ do budżetu
Za tyle można było kupić eskadre F-16...

Dla mnie farsa
Od kilku lat MON na przemiennie mamił "planami" zakupu UCAV lub F-16...
Czas mijał i nic nie zrobili...

arr