Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Polsko-ukrajinský bojový vrtulník pro střední Evropu

Datum přidání 18.10.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 32 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle polského ministra obrany Antoni Macierewice Polsko a Ukrajina diskutují o společném vývoji nového vojenského vrtulníku pro země střední Evropy. Klíčovou roli v projektu hraje ukrajinský výrobce motoru a převodovek Motor Sich.

Foto: W-3PL Gluszec polské armády; větší foto / 56. Baza Lotnicza

 

“Myslím si, že půjde o zcela nový model, ale založený na průmyslovém potenciálu obou zemí. Víme, že Ukrajinci vyrábějí špičkové motory ve firmě Motor Sich,” uvedl v televizním rozhovoru Macierewicz. “Z naší strany máme kapacity pro výrobu kompozitního draku. Je zde mnoho možností, které nám umožní nabídnout velmi zajímavý produkt pro Polsko a další země střední Evropy.”

 


Vývoj vrtulníku je podle polského ministra otázkou delší budoucnosti. Současnou snahu Polska pořídit 50 víceúčelových vrtulníků projekt polsko-ukrajinského vrtulníku neovlivní.


Podle Macierewicze klíčovou roli v programu zastane ukrajinská firma Motor Sich. Ukrajinská firma je podle polského ministra obrany schopná dodat nové motory a převodovky, které nejen mohou “dvojnásobně zvýšit schopnosti a výkony” ruských vrtulníků Mi-8/17 a Mi-24, ale mohou se také stát základem vrtulníku zcela nové konstrukce.


Motor Sich mimo jiné několik let pracuje na vlastním víceúčelovém bojovém vrtulníku MSB-6 Ataman. Stroj designově vychází ze sovětského vrtulníku Mi-2.

 

Maximální startovací hmotnost MSB-6 je 7 t a maximální nosnost 3 t. Jde o podobnou nosnost jako má Mi-8 avšak s tím, že objem nákladového prostoru MSB-6 bude oproti Mi-8 mnohem menší. Uvažuje se také o vývoji bitevní varianty MSB-6.

 

Foto: Prototyp polského bojového vrtulníku W-3WB Huzar z první poloviny 90. let. / Public Domain 

 

Kromě toho Motor Sich nabízí hloubkově modernizované vrtulníky Mi-2 a Mi-8 (nové motory, převodovka, avionika, zbraně, vybavení atd.) označované jako Mi-2MSB-V a Mi-8MSB-V. Od roku 2008 Motor Sich pracuje také na modernizované variantě bitevního vrtulníku Mi-24PU-1.

 

Bližší informace o polsko-ukrajinském projektu nejsou známy. Otázkou je, zda prohlášení polského ministra obrany není jen vyjednávací taktikou k francouzskému výrobci vrtulníků Airbus, nebo také k dalším výrobcům.

 

Nebylo by to poprvé, kdy vládní představitelé “hrozili” vývojem vlastního zbrojního systému, aby donutili k “povolnosti” zahraniční výrobce, případně zahraniční vlády.

 

Foto: Ukrajinská firma Motor Sich navrhuje vybavit polské vrtulníky W-3A Sokol novými motory a převodovkou. / Motor Sich

 

Polský a ukrajinský průmysl má však jistě technické schopnosti nabídnout cenově přijatelný vrtulník pro země střední a východní Evropy. Právě tyto země, včetně České republiky, chtě nechtě budou muset v budoucnu nakoupit desítky vojenských vrtulníků jako náhradu za dosluhující ruské stroje Mi-8, Mi-17 a Mi-24.

 

Zemím střední a východní Evropy své vrtulníky chtějí nabídnout západní firmy jako Airbus, Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland), Sikorsky nebo Bell. Tyto firmy samozřejmě nemají zájem soutěžit o trh s dalším konkurentem. 

 

V současnosti v Polsku existují dva výrobci vrtulníků - PZL Mielec a PZL Swidnik. PZL Mielec ve svém závodě montuje z dovezených dílů vrtulníky S-70i Black Hawk. PZL Mielec pro S-70i ale dodává vlastní kompozitový drak.

Foto: Jedna z koncepcí polského bojového vrtulníku W-3B Jastrzab z počátku 90. let. / Public Domain 

 

PZL Swidnik vyrábí pro vojenské uživatele lehké vrtulníky SW-4 a střední víceúčelové-bojové W-3PL Gluszec, který vychází z typu W-3A Sokol. Dodejme, že rodina polských vrtulníků W-3 má konstrukční základ ve stroji Mi-2.

 

Také Armáda České republiky provozuje 10 dopravních vrtulníků W-3A Sokol. Nedávno zástupci českého ministerstva obrany právě s firmou PZL Swidnik podepsali smlouvu o servisní podpoře všech deseti vrtulníků (včetně provedení generální opravy osmi strojů). Generální opravy a servis umožní prodloužit provoz českých Sokolů až přes rok 2030.

 

V 90. letech Polsko dokonce uvažovalo o vývoji bitevní verze vrtulníku Sokol s tandemově uspořádanou pilotní kabinou. Projekt ale zůstal pouze na papíře. 

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dual Datum: 26.11.2016 Čas: 14:20

Nový ukrajinský vrtulník VV-2 s českým turbohřídelovým motorem TS100 z PBS Velká Bíteš byl představen v rámci mezinárodního aviasalonu Iran Air Show 2016. Ukázka letu: https://www.youtube.com/watch?v=JBxozCC_k-k&feature=share

avatar
pjek Datum: 25.10.2016 Čas: 09:42

Motor Sič? Zcela destruouvané řízení podniku, odchod mnoha techniků, věrný obraz celého ukrajinského státu a ekonomiky. Když ale Poláci chtějí, tak není co řešit, že...

avatar
memo Datum: 22.10.2016 Čas: 13:11

Původně měla z W3 vzniknout jednak verze s prodlouženým trupem jako alternativa k Mi17 a jednak ještě druhá verze jež by napodobovala Mi24 svou koncepci dvojkabiny a prostoru pro výsadek.W3B je také zajímavý koncept zhlediska příbuznosti k řadě W3.Aby ale něco takového vzniklo je potřeba mimo dostatku finanční podpory, také čas a toho mnoho nezbývá.Nebylo by od věci kdyby k tomu vývoji přistoupil také nějaký další partner jako je třeba Kaman například.

avatar
memo Datum: 22.10.2016 Čas: 13:11

Původně měla z W3 vzniknout jednak verze s prodlouženým trupem jako alternativa k Mi17 a jednak ještě druhá verze jež by napodobovala Mi24 svou koncepci dvojkabiny a prostoru pro výsadek.W3B je také zajímavý koncept zhlediska příbuznosti k řadě W3.Aby ale něco takového vzniklo je potřeba mimo dostatku finanční podpory, také čas a toho mnoho nezbývá.Nebylo by od věci kdyby k tomu vývoji přistoupil také nějaký další partner jako je třeba Kaman například.

avatar
APACHE / HAVOK Datum: 20.10.2016 Čas: 19:07

Vrata...mate pravdu za to vsechno muze bolsevik ktery ovlivnil deni v ceske republice a k horsimu

avatar
Vrata Datum: 20.10.2016 Čas: 09:04

Trener: ohledne firem typu betonarky, cementarny nebo treba Technoplyn - uz v 90-tych letech se mluvilo o tom,ze zahranicni vlastnici kupuji tyto firmy proto, ze kupuji trh. Treba cement se nevyplati dovazet stovky kilometru a uz vybec to nejde s betonem, stejne tak ruzne site (voda, elektrina, plyn apod), benzinky atd... I ten Technoplyn mel lokalni pusobnost. V podstate se jednalo o ziskani vice ci mene monopolniho postaveni v oblasti. Cesi v te dobe nemeli dost penez aby mohli zainvestovat/modernizovat (tusim, ze treba cementarny bylo nutno nakladne odprasnit), tak to vykoupilo zahranici, ktere melo dostatek kapitalu a cas si pockat, az se penize zacnou vracet. Jinym prikladem jsou cetna nakupni centra stavena (tedy nekoupena) zahranicnimi investory - Cesti investori proste nemeli v te dobe penize ani znalosti, aby mohli konkurovat. To vse byl dusledek pdfinancovani a zastaraleho vybaveni z doby bolsevika. Na druhou stranu, kapital je mezinarodni a podobna situace nebude jen u nas. Konec koncu, mam dojem, ze nekteri Cesti magnati kupuji uhelne doly a elektrarny v Nemecku a v zrejme Nemecku nebudou jen Nemecke obchodni site.

avatar
kazd Datum: 19.10.2016 Čas: 21:37

hezká ukázka do knihy ekonomie.
když je proud financí ze státního rozpočtu, vždy se nějak spotřebuje. Třeba na dvoutisící modernizaci starého křápu.
člověka jen může utěšit, že je to všude stejné..

avatar
Trener Datum: 19.10.2016 Čas: 18:36

Omlouvám se, že odbočuju od tématu..., v případě ty Škodovky by to opravdu bez zahraničního investora nešlo. Chyběla produktivita, to správné firemní prostředí, know how, kapitál, ale zas nějaký lemplové to taky nebyli. Měli svázaný ruce a museli dělat auta, které režim požadoval. Tenkrát dokonce prodali Francouzům patent na tlakové lití. Škoda, že konec socialismu už nebyl o takových 20 let dříve, to by byly rovnější podmínky západ/východ. Ale na druhou stranu si myslím, že ne všechna odvětví, tady byla opicemi. Něco šlo to kytek i díky polistopadovém chaosu v právním systému a napakování se. Třeba nechápu proč např. už není český Technoplyn a musí to mít Linde, nebo je tady hodně betonárek zahraničních vlastníků. Tohle by jsme snad taky uměli. A proč vyvážíme hodně nezpracovaného dřeva do Německa a Rakouska a i pily zahraniční vlastníci vlastní a proč cizí společnosti vlastní vodárny, ale to už je zas jiná písnička.

avatar
danny Datum: 19.10.2016 Čas: 18:35

HonzaH: vstup západního investora do "separatistické republiky Motor Sich" si moc neumím představit:
- Na Západě se pro jejich potenciální budoucí produkci (i kdyby začali vyrábět licenční deriváty západních motorů) nestaví dost vrtulníků
- Přenést výrobu a s tím i know-how výroby něčeho tak citlivého, jako jsou vrtulníkové motory pár kilometrů od ruských hranic, si nikdo netroufne
Motor Sich je existenčně závislý na vývozu motorů do Ruska. Investovat do takového podniku je v rozporu se sankční politikou, zaříznout to, co je dnes živí a před nájezdem náhradní výroby živit 30 tisíc zaměstnanců... no nevím, kdo si to může dovolit...

avatar
Tesil Datum: 19.10.2016 Čas: 18:19

Můžeme jen doufat,že testovací pilot již sestavuje koncept poslední vůle.Ale abych stále nepodceňoval,jak tvrdí kolega Arassuil,tak je fakt,že Poláci sestrojili proudový letoun.Jiskra se to jmenovalo.Měl sloužit pro výcvik,nakonec zvítězil náš Delfín.

avatar
HonzaH Datum: 19.10.2016 Čas: 15:45

otecko: Vrata už Vám to vcelku dobře napsal. Jen bych k tomu dodal to, abyste si vzpomněl, jaká auta vyráběla Škoda v roce 89 a jaká auta se v té době vyráběla na západě. Východní trh se po revoluci zhroutil a bylo tedy nutné uspět i na tom západním. Se Škodou 120 nebo Favoritem to opravdu nešlo. Kdyby do ŠMB nevstoupil zahraniční investor, dnes by tam seděla parta konstruktérů v důchodovém věku a popíjela kávu nad stoly s výkresy Š120, vzpomínala na to, jak to bylo za bolševika fajn a čekala na telefon od nějakého toho veteránisty.

A ono je to přitom dnes úplně jinak:
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/skoda-je-ted-skutecnym-volkswagenem-prohlasil-nemecky-automobilovy-expert-1287428

Jestli by pro Motor Sich také nebyla výhra, kdyby je "nesežral" někdo ze západu. Ale někdo, kdo by to s tou firmou myslel tak, jako VW se Škodou.

avatar
Vrata Datum: 19.10.2016 Čas: 15:18

otecko - co je to "dusevni vlastnictvi" v tomto pripade?? Ja bych cekal, ze je to pravo na konstrukce a snad i patenty, ale tech starych a dnes cennych bylo ve Skodovce asi tak nula (technicky nejnarocnejsi casti aut dnes vyrabenych - podvozky - jsou stejne od WV).

Jestli myslite, ze nasi konstrukteri "zivi" svymi napady cely koncern, tak ja o tom silne pochybuji. Spis bych cekal opak - vetsina novych technologii pro Skodu nejspis prijde z Nemecka. A bez nich by Skoda byla buhvi kde... Ja osobne jsem rad za to, ze je u nas prosperujici fabrika s narocnejsimi technologiemi a s trochou vlastniho vyvoje nez nic - podivejte se, jak dopadl treba Liaz nebo Avia. Podivejte se, jak dopadla Tatra - z produkce cca 15000 nakladaku rocne za bolsevika jsou na cca 1000 kusech a jsou radi, ze prezivaji.

Co se tyce vyroby v jinych zemich - kdyz bude WV prevadet vyrobu Skodovek do Ciny, bude tam prevadeti i vyrobu jinych svych znacek proste proto, aby obstal v konkurencnim boji. A budou to tak delat (a delaji) i vsichni ostatni vyrobci. A delala by to samostatna Skodovka, tedy pokud by byla schopna obstat v trznim prostredi.

avatar
otecko Datum: 19.10.2016 Čas: 14:32

pro Stirlinga- jde o duševní vlastnictví ne o archív, a pokud mají Němčouři ocharannou znímku a stát jim povolil odvézt i to duševní vlastnictví, tak co tady z té značky, prosím podle vás zbylo?? Západní státy se právě tomu brání, a duševní vlastnictví, tedy podle vás archív, vyvážet nedovolí, stejně jako umění, víme?!
Pro škodovku to může znamenat, že díky tomu, že z celkového množství se jich v ČR vyrobí třetina, tak do budoucna se celá škoda bude vyrábět třeba v Číne, Ukrajině, Rusku, protože jsou tam nižší náklady... a že tady má kořeny, historii, tak po tom ani pes neštěkne...

avatar
skelet Datum: 19.10.2016 Čas: 13:31

Poláci zkouší to, co zkouší i ostatní. tedy vyzbrojit své střední transportní vrtulníky. Což je doplněk, ale nikoliv plnohodnotná náhrada bitevních vrtulníků.
Jediný typ z rodiny Sokolů, který by se mohl vyrovnat bitevním vrtulníkům, tak byl zrušen a tím byl výše vzpomínaný W-3B Jastrzab (a i ten by se vyrovnal Mangustě nebo japonskému OH-1)

avatar
APACHE / HAVOK Datum: 19.10.2016 Čas: 12:45

Presne tak na konflikt stredni a vysoke intezity potrebujete bitevni vrtulnik ; Ah 64 ,k 50,k 52, Tiger,Ah 1z viper i italskou mangustu to je tez podareny stroj ale vzadnem pripade co tady zkousi polaci ze starym w3 sokolem i to co s toho vznikne je to nesmysl a krok zpet do historie.

arr