Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 329 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jura99 Datum: 17.07.2018 Čas: 13:30

Gibone plánovanou investici řeší dokument "Návrh Dlhodobého plánu rozvoja obrany s dôrazom na výstavbu a rozvoj ozbrojených síl Slovenskej republiky s výhľadom do roku 2030". Celkovou sumu dává součet položek investice do pozemních sil (3,086mld), investice do vzdušných sil (2,627mld), spec sil (0,032mld.) a informačních systémů (0,726mld.), což je celkem 6,471mld.
Kapitálová složka obranného rozpočtu je obecně doporučená 20% ani víc ani míň. Víc je také škodlivé, nezbylo by např. na mzdy.
Nevím proč sem taháte investice AČR. Když už, tak alespoň bez chyb. AČR nemá plán do roku 2030, ale 2027. A těch 100mld. je odhad a neobsahuje realizované projekty, jako u vás, kde v těch investicích jsou vrtulníky, Spartan, BVP-M.

avatar
Gibon Datum: 17.07.2018 Čas: 13:18

;-) Amen

avatar
Clanek Datum: 17.07.2018 Čas: 12:05

Pokud neco plati na obou brezich Moravy, pak je to: slibem nezarmoutis.
Anebo o tom kolik chce ACR nebo OSSR investovat do sve modernizace do roku 2030 si rekneme...
...v roce 2030.

PS: A budeme si gratulovat pokud z tech prislibenych penez klapne 1/2.

avatar
Gibon Datum: 17.07.2018 Čas: 11:19

Jura99: Prosim Vas, ak chcete davat cisla tak si ich nastudujte. Len do roku 2024 je cisto na modernizaciu vyclenenych 11,6mld€.
Ano do roku 2030 je urcenych 30 mld € na obe zlozky rozpoctu. Bezny aj kapitalovy. Ale ono len nakupovat nestaci. Treba aj cvicit , treba aj servisovat a to je ta bezna zlozka rozpoctu, ktora sa bude tiez navysovat.

Takze tych 6mld€do 2030 si skuste prepocitat vo vyhladoch rozpoctu MO SR (11,6+ 2024-2030) a porovnajte si ich zo 100mld CZK (4mld€) do 2030 na modernizaciu ACR.

avatar
Gibon Datum: 17.07.2018 Čas: 11:13

clanek 23:32: 100% suhlas.

Su to proste goly do vlastnej brany. Nemaju kvalitneho komunikacneho poradcu, ak vobec MO ma nejaky PR odbor. A ak aj maju, nikdy nebude mat pozadovanu kvalitu, lebo na tychto postoch je to sama trafika a kamaratschaft.

avatar
Sgt Murphy Datum: 17.07.2018 Čas: 11:10

Tento výber stíhačiek je márny z niekoľkých dôvodov, čo sledujem AN, verejné médiá a snažím sa o tom baviť aj s profesionálmi aj s lajckou verejnosťou. Totiž

25% spoločnosti sa o danú tému príliš nestará a veľmi ľahko sa nechá ovplyvniť rôznymi názormi druhých. Návrhy SNS ale nikdy v úvahu nebudú pripadať.

25% spoločnosti je presvedčená, že peniaze vynaložené na armádne nákupy by sa mali vynaložiť na iný sektor (školstvo, zdravotníctvo atď.) a SNS a vlastne celá vláda sú vlastizradcovia, ktorý kradnú a zadlžujú tento štát.

25% spoločnosti je aktuálne presvedčených, že stíhačky nám je potreba len na air policing a bude nám stačiť tá lajlacnejšia varianta a najlepšia voľba je Gripen C/D, lebo to povedala SaS. Keby SaS navrhla raketoplány, najlepšou variantou budú raketoplány. Keby SaS navrhli turbovrtuľové lietadlá, ľudia budú protestovať pre nich. Sú presvedčený že SNS kradnú, klamú, zavádzajú.

15% spoločnosti je presvedčených, že nám treba ruské stroje a tie americké sú predražené šroty a SNS sú zapredaný vlastizradcovia.

5% spoločnosti je presvedčených, že nám treba najekonomickejšiu variantu v pomere cena/výkon, kompatibilnú s NATO. Sú apolitický a logicky vyberú tú najlepšiu variantu.

Z pomedzi stíhačiek F-35, F-18E/F, F-16 70/72, F-15, EF, Rafale, Gripen C/D.. má najnižšiu cenu k letovým vlastnostiam, stupni avioniky, ceny a dostunosti výzbroje, výcviku, prevázky, náhradných dielov.. F-16.

Tu by bolo dobré vedieť, prečo nám nebola ponúknutá varianta Gripen E/F a jej porovnanie s F-16 70/72. Ale myslím že aj v tomto kole by vyhrala F-16 70/72.

Zvyšných 5% sa bude dohadovať o stíhačkách F-22, sci fi nadzvukových drónoch, vesmírnych lodiach... Názory a rozhodnutia politikov prijmú len v prípade, keď sa im to hodí do karát.

avatar
mikojan29 Datum: 17.07.2018 Čas: 10:51

Wirbelwind

Noviny si nekupujem, ale čítam na nete. Ak mám za niečo zaplatiť, tak za odborné články (ATM, L+K napr.).
Inak s Vami úplne súhlasím, komunikácia MO SR pri týchto kľúčových akvizíciách je za 5-. Nevyberajú sa zlé veci, ale komunikácia je naozaj ako píšete na úrovni "duševne oslabeného samoplatcu zo Sládkovičova" a to ešte utajené ako za socíku.

avatar
Wirbelwind Datum: 17.07.2018 Čas: 10:29

Ved prave to je na tom absurdne. Ak ma armada obhajitelne poziadavky, ktore splna vyrazne lepsie nejaky kandidat, tak by nemal byt ziadny problem zo strany MO vysvetlit vyber. Bez utajovania, ututlavania a dezinformacii...

avatar
Shania Datum: 17.07.2018 Čas: 10:01

Schopnosti strojů by se měli hodnotit podle efektivity misí, které si letectvo představuje (a ta představivost by měla být dost velká), že budou muset plnit.

A i tady se dají podmínky lehce nastavit tak, aby stranili jednomu stoji.
Např. vzdáleností cíle od letiště. A to jen např. to hlídkování 400nm od letiště, to už Gripen prostě nedává.

avatar
KOLT Datum: 17.07.2018 Čas: 08:55

Zas nutno přiznat, že ten elaborát o svém rozvoji, který onehdá zveřejnila AČR, byl taky dost hrůzný. Dejte mi ten text a za dvě hodiny budu mít representativnější variantu bez gramatických chyb...

avatar
Jura99 Datum: 17.07.2018 Čas: 08:39

gibon: jen aby nedošlo k omylu, těch 30mld. je celkový rozpočet MO SR do 2030 při optimistické variantě vývoje ekonomiky. Investiční výdaje jsou z toho 6mld. a v nich je započítán i nákup UH-60, Spartanů, BVP-M, BOV 8x8, 4x4, Zuzana2 a také těchto F-16. Pak už to tak optimisticky nevypadá a 200mil. jsou v tomto kontextu velké peníze. Ovšem Saab nedal dobrou nabídku, MO SR si zajistilo dvě špatné nabídky. Na to, že výběr trvá roky, velmi slabá práce. I ten elaborát se kterým přišel ministr do vlády je na středoškolské úrovni.

avatar
Wirbelwind Datum: 17.07.2018 Čas: 08:16

Noviny si kupit nemusite, tak vas nejaky brigadnik co tam pismenkuje vatove clanky o peniaze neoberie (dnes je problem najst ludi na akukolvek banalnu profesiu, nieto skuseneho novinara so specializaciou). Ale ze na ministerstve obrany za nase penazi pracuju ludia, co k nepochopitelne utajovanemu miliardovemu obchodu vypracuju dokumenty na urovni dusevne oslabeneho samoplatcu zo Sladkovicova a este maju tu drzost to niekde bohorovne predlozit, je myslim ovela zavaznejsie.

Inak zaujimave ze rovnake argumenty, ktore rozhodli o F16, nerozhoduju napriklad pri tom procese obstaravania 8x8...

avatar
Clanek Datum: 17.07.2018 Čas: 07:48

Jen technicka, kdyz u Gripenu uvadi 4700$ tak o rad vyssi je i 10000$, ne "aspon 47000", ale pokud operuje u F-16 s 7600$ pak je to tak jako tak hloupost.
Se zbytkem samozrejme souhlas, dalsi z tech jednoduchych "porovnani".

avatar
mikojan29 Datum: 17.07.2018 Čas: 07:47

Novinárom na SK chýba akákoľvek odbornosť aj v denníkoch, od ktorých by človek čakal seriózne informácie. Pachtenie po senzáciách bez štipky odbornej argumentácie a informovanosti radí skoro všetky SK denníky na úroveň bulváru.

F16 Blok 70/72 za mňa dobrá voľba v tomto čase, ale aj do budúcna, až na komunikáciu MO SR. Mali by si nájsť nejakého dobrého PR manažéra, aby vedeli svoje kroky vysvetliť verejnosti, ale aj svojim politickým oponentom.

avatar
asdf Datum: 17.07.2018 Čas: 07:16

Ukazka prace novinarov na Slovensku

https://domov.sme.sk/c/20870123/viac-stihaciek-ako-my-kupili-z-okolitych-krajin-len-poliaci.html?ref=trz

Operuje cenou za letovu hodinu Gripenu 4700 dolarov a cenu F-16 7600 dolarov a podla pana novinara citujem
" Náklady na letovú hodinu majú americké F-16 rádovo vyššie ako gripeny. "

Ak by bola pravda ze by F-16 mali mat radovo vyzsiu cenu ako gripen, tak letova hodiny by mal stat aspon 47000 dolarov.

Dalej sa podla diskusie obuva do poctu lietadiel co sa nakupuje a porovnava pocet lietadiel napr s poctom Gripenov v Cesku. No len pri tom porovnani poctu odignorovar v Cechach lietajuce L-159 a Mil Mi-24. Na Slovensku L-159 ani nieco podobne nemame a Mi-24 sme zrusili bez nahrady. UH-60 sme nakupili vy vybave Holubice mieru.

arr