Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 307 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
logik Datum: 16.07.2018 Čas: 18:44

Kolt: souhlas, ale spíše než to kdo poletí rychleji jde o nadzvukovou akceleraci, která bude s maximálkou také korelovaná. Ale jinak obecně porovnávat letadla podle "katalogových čísel" je velmi pofidérní věc. Jednak jsou to jak píše Luky často "vymyšlené pohádky" pro účely marketingu (ať už od výrobce, nebo toho, kdo potřebuje prosadit danou variantu nákupu), jednak ač jsou se skutečnými výkony v reálných situacích korelované, příliš se z nich reálné chování letadel vyčíst nedá.

avatar
KOLT Datum: 16.07.2018 Čas: 17:36

Jj, supercruise až E/F. A jak píše Luky, maximálka v čisté konfiguraci je o ničem, protože tak to éro nikdy nelítá. Nicméně je asi jasné, že letadlo se silnějším motorem, které v čisté konfiguraci letí stejně rychle jako letadlo se slabším, poletí po přidání nádrží a výzbroje s pravděpodobností hraničící s jistotou rychleji než to slabé osazené tímtéž.

avatar
Luky Datum: 16.07.2018 Čas: 16:54

verze EF by měla být supercruise.....starší myslím jen na zbytkovým palivu

avatar
Czertik Datum: 16.07.2018 Čas: 16:49

clanek, to machovo cislo u gripenu a f-16 - holt hodne zalezi nejen na tom co momentalne vezes, ale taky i na vysce kde meris (vyse to proste leti rychleji).
na supercuise nema gripen vykon motoru, ani ve verzi e/f.

avatar
Luky Datum: 16.07.2018 Čas: 16:17

...s tím, že tu popularitu MiG-21 F-13 mohla docela zvedat právě i bublinovitá kabina s lepším výhledem než měly pozdější verze (byl to sporťák s pididoletem).
Takže na "příjemnost "poletu má vliv spousta věcí, dokonce i ty, které zhoršují některé letové vlastnosti.

avatar
Luky Datum: 16.07.2018 Čas: 16:09

Asi takhle - co jsem měl možnost léta číst a konzultovat názory milovníků, pilotů i techniků od F-16, považují tyhle nové CFT verze za "cihly". Na polítání velmi kladně hodnotili trochu starší verze.

Mimochodem u MiGu-21 piloti taky měli údajně raději lehkou a podmotorovanou F-13, než vymotorovaný, hrbatý a supersilný BiS (dokonce se 2nd. stage AB do 4500m nebo jak)...a furt byly i naše MFky ve výšce lepší...fyzika.

avatar
Luky Datum: 16.07.2018 Čas: 16:01

Jsou to spíš pohádky, Gripec má sice slabší motor, ale velmi malý čelní průřez.
Třeba mu dali AA s přídavnou nádrží a F-16 vzali nějakou maximálku s CFT.
Ona šestnáctka údajně má to stejný max. omezení M2.1 jako Gripen kvůli překrytu kabiny(že to teče).
Takže je možný, že to při tom supersilným motoru nakonec nějak udejchá a vytahne...???.
Každopádně jsou to teoretický blbiny, rozhon na takovou rychlost = samostatná mise.
Tyhle klasický stíhačky bojově málokdy překročí Mach 1.5 a to i supersilná F-15.

avatar
Clanek Datum: 16.07.2018 Čas: 15:57

U kazdeho letadla se uvadi Vmax v ciste konfiguraci. Nalozene to samozrejme tak rychle nepoleti (a dalsi omezeni bude na max G co max nalozene zvladne, dalsi na max pristavaci hmotnost co zvladne atd...).
Velka vyhoda pro ty co nesou zbrane a palivo uvnitr, F-22, F35, Su-57...

Jinak nevim kde se to 1,4 machova cisla vzalo, gripen by taky mel umet Mach2 a snad i supercruise.

avatar
Pernikar Datum: 16.07.2018 Čas: 15:37

To vážně dá Gripen jen M 1,4? Nehledala armáda tenkrát letadlo, které umí M 2? Jinak ty dva Machy u F-16 se mi nezdají. Většinou se mluví o maximálce M 1,6. Dva Machy prý jen v čisté konfiguraci.

avatar
Jirosi Datum: 13.07.2018 Čas: 18:52

Kozlus: Satelit na komunikaci...

avatar
Kozlus Datum: 13.07.2018 Čas: 18:48

Jake technicke zabezpeceni na zemi potrebuje F-35, aby mohla naplno vyuzit svuj potencional? Tedy zdileni dat a situacni povedomi? Predpokladam, ze se jedna o systemy, ktere musi pouzivat cela armada, aby to melo smysl. Nejsou to dalsi nutne a drahe investice pri porizeni?

avatar
Hajo Datum: 13.07.2018 Čas: 17:51

ttps://www.webnoviny.sk/prve-nove-americke-vrtulniky-budu-sluzit-zatial-najma-na-vycvik-pilotov/

avatar
Frn123 Datum: 13.07.2018 Čas: 17:02

Já myslím, že Slováci udělali dobře, že teď kupují F16V, stejně jako my jsme udělali dobře, že jsme v r. 2005 pořídili Gripeny C/D. Opakuji pro nás to byl a je ideální stroj, který nahradil MiG 21. Nelze srovnávat čas pro přeškolení našich pilotů Gripenů (1 rok) a plánovaný proces pro slovenské sokolíky (3 roky). V našem případě se jednalo o "nouzový" stav, kdy se zrušil plánovaný tendr na 24 Gripenů a ztratil se čas novým tendrem na pronájem 14ks. Zkrátka v roce 2005 končil dobový resurz našich Fishbedů a tím to haslo. Klobouk dolů před našima pilotama, že to zvládli, jsou absolutní špička.
Slováci se s nákupem trochu opozdili, čeká je agónie s MiG 29, ale doufám, že s novejma mašinama to nebudou pytlíkovat jako s těma starýma. Při tom počtu kusů musí být pozemní infrastruktura a zásobování ND plně funkční, což nám se švédy naštěstí funguje. Takže přeji hodně štěstí, určitě se mě bude usínat líp s vědomím, že na Sliači nám kryjí záda Vipery, než když tam stojí na špalkách Fulcrumy...

avatar
Jara Datum: 13.07.2018 Čas: 16:11

Jak vybevany jsou ty slovenské UH60? FLIR, klamné cile, lefetace kulometů pro doorgunery??

avatar
Clanek Datum: 13.07.2018 Čas: 14:35

@Kazd
Vybudovat zazemi, vycvicit piloty atd., nevidim duvod proc by to melo trvat 5 let, i 3 roky budou luxus a jiste stacit. Stejne tak cekaci doba 5 let, ta je dnes, ale nemusi byt i za 10 let, asi je realisticke ocekavat ze spis klesne nekam ke 3r. Tak jako tak je furt realne mit F-35 v ACR i kdyz se s adopci zacne az 2026.
O vyberove rizeni vubec nemusi jit, muze jit klidne o osloveni dvou jedinych potencialnich partneru, vlady SWE a USA o nabidku, vyhodnotit, uzavrit. 1 rok na tohle plus rekneme dalsi rok na pripravu toho vseho. Takze kdyz se se vsim zacne v roce 2024-2025, jeste furt nebude nic ztraceno.
Chce to "jen" vedet co chci, vedet si urcite kriteria, vedet kriteria vyhodnotit a mit koule rozhodnout a podepsat

arr