Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 428 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jura99 Datum: 12.07.2018 Čas: 14:31

Malá odbočka v tom, jestli je někdo zodpovědný za mrhání státním majetkem, pokud v zásadě nikdy nebylo stíhací letectvo SR bojeschopné, piloti nelétali předepsané hodiny a stroje nebyly technicky fit, ačkoliv cena se platila. V soukromé firmě, pokud by přišel zaměstnanec, že ho už nebaví jezdit kamionem jenž je v polovině životnosti a se kterým se řidič více flákal než jezdil, je prakticky nejetý, jen zanedbaný a že chce tedy koupit nový kamion protože se tím všechno ze dne na den zlepší, by nejspíš padaly hlavy. Výmluvy na ruský původ stroje se samozřejmě neuznávají, viz. Polsko či předtím Německo.

avatar
strikehawk Datum: 12.07.2018 Čas: 14:30

Jirosi

ale nepovídej..... snad 133 x 0,67 ne?

pak tedy 89,11 mil USD/letadlo

nezkoušej na mě kupecký počty chlapečku.....

avatar
Shania Datum: 12.07.2018 Čas: 14:29

Jura99: FMS hlavně pro americké firmy znamená, že to nesmějí prodat za menší cenu než to nabízí doma. Naopak se to myslím nevztahuje.

A v celkové částce za FMS je velká rezerva pro pohyb kurzu atd. aby to pak nemuseli schvalovat znova.

avatar
Clanek Datum: 12.07.2018 Čas: 14:29

Neketri jsou proste skalopevne presvedceni ze je to predrazene, ale dodat priklad statu co nakoupil priblizne stejny pocet (+-2 kusy) v priblizne stejny cas (+-2 roky) levneji... nedodaji.
Mozna proto ze takovy obchod neprobehl? Mozna, a pokud ano pak je to objektivni duvod. Ale objektivita zduvodneni "proc nemam" neznamena ze nemusim. Kdyz neco tvrdim, mel bych met dukazy pro podporu sveho tvrzeni, jinak jde jen o dohad (nebo prani?).

Zatim nejdal se dostal Jura99 s 27 F-35 pro Dansko, sice furt vypovidaci hodnota nula, ale aspon snaha byla.
Libi se mi jak to rozepsal Luky. Taky si myslim, ze se pro dosazeni nizsi ceny obetovalo AG. A pokud ano, pak spravne, prvnich 5 let na nic jine nez AA stejne nebude cas. Pak, kolem 2030 se muzeme zacit bavit o dalsich schopnostech. A i v tomhle rozepsani to furt vychazi jen na 70-80mil za letadlo. Za to proste F-35 ani nic jineho, krom Gripenu C/D clovek nesezene. A z toho co se sehnat da, z dua F16 a Gripenu, se jednoduse vybrala F-16. Hotové, konec. :)

avatar
Jura99 Datum: 12.07.2018 Čas: 14:22

Flader: to buď potvrzuje, že cena pevná není a dá se o ní mluvit a nebo že SR nakoupí kompletní seznam součástí schválený kongresem, ale nikoliv za 2,91mldUSD, ale za 1,6mld. € a prozatím tuto výtečnou zprávu o získané slevě veřejnosti tají.

avatar
kisam Datum: 12.07.2018 Čas: 14:10

Pred dvoma rokmi kúpili Indovia 36 Rafalov za 7,8 miliardy €. Keď nevieme čo všetko je v cene tak je hodnotenie či je to predražené alebo nie (však strikehawk) úplne od veci.

avatar
Luky Datum: 12.07.2018 Čas: 14:06

Však oni Brazilci kupují i licenci džejdžeji.

Možná to rozpočteno bude i 1 (letadla) + 0,5(ostatní),

Mě ale ta cena nijak nešokuje, něco takového bych i očekával. V JDAMY atd nevěřím, to už by se s tím vytahoval na té tiskovce.

Kdyžtak budu upřímně překvapen.

avatar
jj284b Datum: 12.07.2018 Čas: 14:02

Brazilia zaplatila za 36 Gripenov E 5.4miliardy eur... co vychadza na 150milionov eur za kus...

avatar
Flader Datum: 12.07.2018 Čas: 13:59

Jura99, opakujem, čo už som tu raz spomínal nižšie:

Pôvodná ponuka na UH-60M bola na vyše 400M, výsledná cena 265M. Pritom sa nakúpilo všetko to, čo bolo v pôvodnej ponuke.

avatar
asdf Datum: 12.07.2018 Čas: 13:59

strikehawk > Maz vobec predstavu, co vsetko treba okrem samotneho lietadla k beznej prevadzke ?

Stroje SUEZ-M - startery lietadiel
https://forum.valka.cz/topic/view/45382

Dalej si mal napr. pracovisko vyhodnocovanie letovych zaznamnikov
https://forum.valka.cz/topic/view/79659

Toto bolo pre MiG-21 a L-39. Pre MiG-29 bol zase inaksi.

dalsie napr. prepravnik plynov - Na dusik, kyslik a stlaceny vzduch
https://forum.valka.cz/topic/view/45383#180183

Neviem ako je to napr. s cisternami - tam sa jedna o koncovky na plnenie.

avatar
Luky Datum: 12.07.2018 Čas: 13:58

Odhaduji to nějak takto:

14 * 70mil + 2radary + 2motory + M61 = 1,1 (letadla s ND)
(30 * 1 ) * 0,x = 0,04 (Aim-120 + vybavení)
(100 * 0,6) * 0,x= 0,07 (Aim 9x + vybavení)
pak pozemní zabezpečení, střelivo do kanonu

1,2 + 0,4 na pozemní zabezpečení, výcvik a záruční servis, jsem na 1,6 miliardách
------------
AG funkce posloužila pro vytváření hodnotících kritérií, zatím se nenakoupí, kdoví, zda se bude cvičit.

avatar
Jura99 Datum: 12.07.2018 Čas: 13:54

jj284b: ten seznam součástí kontraktu je v ceně 2,91mld. USD (dokonce to máte na posledním řádku toho seznamu), jestliže se kupuje jen část za 1,6mld. €, je zřejmé, že v ceně nákupu je to vaše VŠECHNO mínus 35%. Cena za modernizaci letiště je bokem (55mil.€)

Pokud se tvrdí, že cena je pevná, daná, jasná, férová a já nevím jaká ještě, tak je dobré jen poznámku v tom, že nabídka UH-1Y pro AČR byla původně za 19mld. Kč a následně spadla na 12mld. Takže cena obecně pevná a férová nejspíš není a je třeba o ní jednat.

Můžete se utěšovat drahým zázemím či školením, ale přeškolení mají v ceně i Dánové za 27ks F-35A v ceně ca 3mld USD a snad nikdo nevěří, že školení stojí desítky procent ceny letadla.

avatar
Shania Datum: 12.07.2018 Čas: 13:52

Luky: tak třeba tak Slováci částečně dohasli té nižší ceny, aby se jim to doma líp prodávalo.

avatar
Jirosi Datum: 12.07.2018 Čas: 13:47

strikehawk:"Cena je 1,6 miliardy EUR nikoliv USD což vychází na 1,87 miliardy USD tzn 133 mil USD/letadlo."

133x0,6(2/3)=79,8 .... Matematika je zlo co?
100/0,6=166,6
Tzn. F-35 by vycházely i 1/4 dráž minimálně.

avatar
Luky Datum: 12.07.2018 Čas: 13:41

servis bude dva roky

arr