Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 307 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nesher Datum: 11.07.2018 Čas: 22:58

tryskač
Belgie je stejně velká jako ČR, ale významně bohatší, to se nedá srovnávat. Stejně jako se SR nedá srovnávat s podobně velkým Dánskem.
Ty nové Casy mají krom doplnění transportní kapacity primárně nahradit Jak 40, pokud bychom teď koupili KC 395 (který mimochodem žádné know-how nepřinesl, to co Aero pro tento letoun vyvinulo nebylo nic co by Aero dávno neumělo), tak bychom museli do roku 2020 koupit ještě min dva bizjety. Takhle se zabijí dvě mouchy jednou ránou. Na větší letadlo je čas, rozhodně dnes AČR potřebuje jiné věci.

avatar
Jura99 Datum: 11.07.2018 Čas: 22:54

asdf: je to mozne, sle ten podil stal nejakych 100mil usd.

avatar
Czertik Datum: 11.07.2018 Čas: 22:52

holt, svedove meli zkusit nabidnout i gripeny e/f a ne c/d jejich vykony uz prece nejsou nevyssi.

avatar
Jura99 Datum: 11.07.2018 Čas: 22:48

tryskac: nakup 2ks C295 nenahrazuje zamer koupit vetsi letoun, ale nahrazuje Jak42, kterym 2020 konci zivotnost.

avatar
asdf Datum: 11.07.2018 Čas: 22:46

Jura99 > Len tak drobnost. Dansko sa podielalo na vyvoji F-35, takze ta jednotkova cena pre Dansko, ktore sa podielalo na vyvoji a krajinou ktora sa nepodielala na na vyvoji moze byt velmi odlisna.

avatar
tryskac Datum: 11.07.2018 Čas: 22:40

ked sa nam tu rozprudila taka plodna diskusia o letectve... CR planuje nakupit dalsie 2x C295. Kedze uz prevadzkuje dalsie 4 kusy, tak ide na prvy pohlad o logicke navysenie poctu. Ale co druhy pohlad? Na druhy pohlad ide o ZJAVNE NAMAZANIE vrecka SUKROMNEJ spolocnosti Omnipol, mozno ako refundaciu za zaplatenie velkej casti vyvoja L39NG. Na treti pohlad ide o jasny nedostatok odvahy ist do rizika zaobstarat nieco nove, vykonne, perspektivne. C130J, KC390. Potom by ste mohli uvazovat o vysadkovych operaciach nielen chudakov vysadkarov, ale aj nejakej tej techniky, ktora by ich mohla podporit. Okrem toho KC390 priniesla do CR aj velku davku know-how, ktora tu dovtedy nebola.
Na porovnanie: Belgicko pred par dnami oznamilo akviziciu 7 !!! kusov A400 ako nahradu za C130. Je Belgicko o tolko vacie a bohatsie ako CR? Nemyslim si....

avatar
Jura99 Datum: 11.07.2018 Čas: 22:31

Clanek: vycvik maji v cene, vliv 27ks vs. 14ks na cenu nedovedu posoudit.

avatar
HEKTOR Datum: 11.07.2018 Čas: 22:28

D.i.p - stále to je o tom istom ...a čo sme teda mali kúpiť ??? veď nám ponúkali len gripen C ...riešme čo je teraz v ponuke - gripen C / f-16 N ...ak prídu,budeme mať na čas lepšie stroje ako česko...ak česko prejde z gripenu C na niečo iné (modernejšie),tak zase bude mať lepšie stroje česko...chlapi fakt má toto dokola význam .?!

Jura99 - v minulosti ste tvrdili že SVK nemá na f-35...a keď tvrdíte teraz že dáme za f-16 toľko ako stoja f-35,tak vidíte že ste sa mýlili a SVK má na f-35 ... :)

celkom by ma zaujímalo čo bude skôr,či Jura99 uzná že slovensko je aspoň v niečom lepšie ako česko,alebo sa na slovensku podarí vyriešiť korupcia ... :)

avatar
tryskac Datum: 11.07.2018 Čas: 22:25

ked sa delila CSFR, pomer techniky (az na vynimky ako Mig29 a Mig 23) sa delil v pomere 2:1. Teraz v CR lieta 14 nadzvukov a na SR raz bude lietat 14 nadzvukov. CR by mala pridat v pocte, ak chce udrzat pomer strojov z dob delenia republiky. Nastastie maju L159, ktore ten pomer ako tak dorovnavaju, aj ked ich schopnost prezit na modernom bojisku je diskutabilna.
Za cca 7-8 rokov Cechom konci prenajom Gripenov, tak sa natiska otazka co dalej. Ake su moznosti:
a, odkpupit pouzivane stroje
b, predlzit prenajom
c, prenajat nove stroje Gripen E/F - POZOR, za predpokladu ze to Svedska strana ponukne
d, kupit nove stroje Gripen E/F
e, kupit ine stroje
Zhodnotenie danych moznosti necham na ludi, ktori maju(budu mat) relevantne informacie, ja medzi nich nepatrim, aj ked... ;)
Takze povedzme, ze doteraz maju Cesi nizsie naklady ako budu mat Slovaci az dodaju F16, ale tento stav sa moze velmi rychlo a razantne zmenit. Zaroven nevidim ziaden benefit - co sa CR priemyslu, resp. hospodarstva resp. politiky tyka, ktori priniesol Gripen. V SR kedze absentuje letecky priemysel, okrem vyroby spickovych UL sa neda hovorit o nejakom co i len myslenom technologickom bonuse. V CR letecky priemysel aky-taky existuje, ale nevsimol som si ziaden benefit, ktory by spolupraca CR-SWE priniesla. Ak mate ine informacie, budem rad ak ma opravite. Ze sa politicky CR orientuje skor na Cinu a Rusko je uz druha vec....

avatar
Gibon Datum: 11.07.2018 Čas: 22:24

Jura99: Ale to je krajina, ktora F16 prevadzkuje. F35 je nastupcom F16 a uz pri vyvoji boli zadane poziadavky na co najvacsiu mieru kompalibility v logistickom zazemi. Lebo to zlacnuje prevadzku.

Uz dlhsie Vas sledujem a vy ste na tie F16 utocil este skor ako bolo oficialne rozhodnute. Az som skalopevne presvedceny, ze je to z prostej zavisti. Ale treba ostat kludny. CR caka o par rokov rovnaky vyber a ak sa nerozhodne o druhe predlzenie najomnej zmluvy, moze si ACR obstarat kludne aj F35 a budete mat opat dusu na mieste.

avatar
Clanek Datum: 11.07.2018 Čas: 22:17

@Jura99

Diky, ale 27 neni 14 a stale nevim nic o tom co je v cene, jak dlouhy / komplexni vycvik, jake zazemi, munice... ?

avatar
Gibon Datum: 11.07.2018 Čas: 22:16

Cejkis: ano je to aj o tom. Lebo pozerat sa v pripade ohrozenia uzemnej celistvosti do Stockholmu moc zmysel, vzhladom na neutralitu, nema.
U vas vsak problem bude ani. Vam len vadi cokoliv z USA.

avatar
cejkis Datum: 11.07.2018 Čas: 22:03

A debaty o ceně a parametrech. Sorryjako, ale tom to vůbec není.

avatar
cejkis Datum: 11.07.2018 Čas: 22:02

Těžká politika. Po reverzních dodávkách plynu na Ukrajinu na základě US výzvy, po strojích BH nyní F16. Způsob jak oslabit jednotu střední Evropy je najít si jednoho a toho si přiklonit na svou stranu.

V Pobaltí mají US svůj satelit jménem Polsko. U černomořských států mají Rumunsko. Maďarko, ČR, SK, AT a Slovinsko stály dlouho dobu mimo.

Už bohužel nestojí neb si SK nakupilo US zahraniční politiku.

avatar
Jura99 Datum: 11.07.2018 Čas: 21:56

Clanek: domnívám se, že Dánsko dalo za 27ks F-35A kolem 3mld USD

arr