Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 428 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Hajo Datum: 23.07.2018 Čas: 09:39

Lukas: Všetkych pilotov by mali školiť v USA, pre podporný personál,technikov platí 10 ročná podpora zo strany dodávateľa F16V. U vás v Poľsku neuvažujete o modernizácii vašich F16A-D na block 70/72?

avatar
PavolR Datum: 23.07.2018 Čas: 09:09

Jura99:
Áno, obraz je skutočne takýto, pokiaľ podceníte kreativitu našich "špičiek". Lenže čiste hypoteticky: čo by stálo získať od Ukrajincov nejaký ich model schopný forsáže a u nás by sa to potom prezentovalo ako DV-2F, lebo veď vieme, "výskum a vývoj". ;-)

avatar
Lukas Datum: 23.07.2018 Čas: 09:07

Ciekawe jak będzie ze szkoleniem pilotów F-16.

Pierwsza grupa na pewno będzie szkolona w USA, ale kolejne grupy przyszłości?
Może w PL?

Ktoś, coś wie? Były jakieś informacje na ten temat owego systemu szkolenia. (Bo nowy samolot to nowy system szkolenia )

avatar
Jura99 Datum: 23.07.2018 Čas: 08:54

PavolR: Povážské strojárne, kde se DV-2 vyvíjel a vyráběl, už neexistují. Z vývoje a výroby motorů nezůstal kámen na kameni, ani ty budovy. Nejsou ani lidi a už tehdy se vývoj neobešel bez spolupráce s Rusy resp. Ukrajinci. Podnik po revoluci ovládla a rozprodala jedna dnes úspěšná firma, která se dnes snaží prosadit s vojenským vozidlem 4x4. Ale jo, nic ve zlém, naši nově vzniklí kapitalisti neměli investiční prostředky a někde je museli narubat ;).

avatar
Jura99 Datum: 23.07.2018 Čas: 08:27

Větší vrtulník než UH-60M bych viděl rád, totiž jak píše Gibon, že věci se budou sice dělat po novém, tak náklady zřejmě nezmenší svou hmotnost a rozměry. Nevím jak dalece používá 5.pšu čtyřkolky, ale vozit je v podvěsu není ideální. M-346 není stejná kategorie jako L-39NG, jinak k té Pentě, pokud tu opět řešíte oblíbenou nacionální stránku věci, formálně kyperská společnost vlastněná slovenskými a českými osobami, M. Dospiva je Čech. Ale zejména nezapomínejte, že projekt L-39NG je z 50% vlastněný Omnipolem.

avatar
PavolR Datum: 23.07.2018 Čas: 07:49

1.- právne ide o cyperskú firmu a nie slovenskú ;-p
2.- obranu má úž pod palcom SNS, nie SMER a aj presedlanie z Gripenov na F-16 ukazuje, že čo bolo za Smeru isté, to už také isté nie je.
3.- niet záruky, že Gajdoš nevytiahne zajtra odniekiaľ "zo zadku" prototyp M-346 so slovenskými motormi DV-2, lietajúci nadzvukovou rýchlosťou (Hongdu L-15 má s mutáciou DV-2 pri podobných parametroch ako M-346 rýchlosť Mach 1,4 ), s tým, že je to z 50% slovenská výroba, môže byť dodaný skôr a vyrieši air policing, kým neprídu F-16.

avatar
Gibon Datum: 22.07.2018 Čas: 22:10

Presne, vzhladom na vlastnictvo Aera, kupujeme v podstate od slovenskej firmy :-D
Aj ked osobne si myslim, ze modernizacia sa bude robit v Trencine.

avatar
Flader Datum: 22.07.2018 Čas: 22:04

Pri tom, kto stojí za AEROm momentálne sú konexie s Aermacchi nič :D

avatar
PavolR Datum: 22.07.2018 Čas: 21:58

A čo ak sa vydáme poľskou cestou a nakúpime M-346 namiesto L39NG? Lebo ak tak premýšľam - stíhačky sme nakúpili od toho istého koncernu ako vrtuľníky a od Alenie Aermacchi už máme Spartany ... Chcem tým jemne naznačiť, že naši obstarávatelia sa už so zástupcami danej firmy dôverne poznajú ...

avatar
mikojan29 Datum: 22.07.2018 Čas: 20:59

Myslím, že čokoľvek väčšie ako UH-60M je asi pasé. Tento typ bude nový nosný vrtuľník,ale v počte 9 ks pre celú OS SR je to veľmi málo. Spomínaný počet 18 ks je minimálny, ale zatiaľ sa nevie, či to bude 9 ks UH-60M + 9 ks LUH, alebo sa doplnia ešte nejaké BH a počty sa doplnia LUH. Osobne sa mi pozdáva 14 UH-60M a 4-6 LUH, z toho 4 na SAR a 2 na iné využitie (napr. výcvik). Všetky BH doplniť o sebaochranné systémy a časť o výzbroj aj s PTRS. Tým sa zaistí priama podpora pozemných vojsk.
Čo sa týka 2. letky, L39 už dožívajú a nemyslím si, že sa bude obstarávať niečo iné ako L39NG, ktoré sa možno objavia v konfigurácii aj s výzbrojou. F/A 259 je iba na papieri a bude určite aj v inej cene ako L39NG, preto si nemyslím, že tu oň bude záujem, ale inak sa mi celkom pozdáva.
No a stíhacie letectvo s F 16 Block 70/72 je vyriešené, ak sa naozaj niečo radikálne nezmení.
Dopravné letectvo - Spartany sú super, ale mali by sa doplniť o systém DASS a výhľadovo by sa malo posilniť ešte o jeden Spartan.

avatar
Gibon Datum: 22.07.2018 Čas: 18:11

CH-47 radsej nie. A urcite nie v pocte 2-3ks. Vies aku drahu prevadzku by ten stroj mal v tomto pocte? A to uz neratame zname fakty komplikovanej a draheh udrzby CH47. Novym strojom treba prisposobovat nove postupy a taktiku. A nie hladat stroj, aby sme veci mohli robit ako doposial. Ved to je asi najvacsim pozehnanim tychto modernizacii. Ze sa treba zamyslat ako veci robit inak a modernejsie a neist v zauzivanych kolajach.

Ak je na obmenu cvicneho letectva vyhradenych 100mil. Eur, tak by to sedelo s poctami L39. 5xL39CM, 3xL39
ZAM a pokial viem dve ulozenky. Co je 10 lietadiel, pri cene 10mil € za NGcko.
Zaroven by bolo ziaduce, aby vsetky L39 po modernizacii boli schopne podpory pozemnych vojisk. Male armady ako je ta nasa si nemozu dovolit udrziavat techniku nenasaditelnu v boji.
Pre lacnejsiu logistiku by bolo najlepsia integracia v co najvacsej moznej miere tych zbrani, ktore budu pouzite na UH 60. Teda ak riadene a neriadene strely budu vobec objednane. A ak Aero je vobec schopne nieco take integrovat.

Spolu s F16V, UH60 a L39 by to bol v celku slusny arzenal na chranenie nasej 97km hranice ;-) :-D

avatar
HEKTOR Datum: 22.07.2018 Čas: 13:51

Flader - no neni skok ako skok a skákanie z UH-60 je asi len o trošku lepšia ako z Mi-2 ...

avatar
Flader Datum: 22.07.2018 Čas: 13:32

Skoky z UH-60 sa už trénujú.

Na cvične-bojové lietadlá v tom pláne do roku 2030 je vyčlenených 100M tak myslím, že tie NG by sa do toho zmestili.

avatar
HEKTOR Datum: 22.07.2018 Čas: 13:24

Flader - myslím si že áno,potrebujeme...nákup UH-60 bol prezentovaný a zamýšlaný ako náhrada Mi-17,čo ale v reále neni možné...UH-60 je určený a myslím že aj projektovaný presne pre potreby US ARMY a ich aeromobilné jednotky...naše potreby presne vystihovala Mi-17...nejedná sa o podporu,to zabezpečovali Mi-24,jedná sa skôr o transport vojakov a aj civilov...napr. 5.pluk skákal z Mi-17,čo z UH-60 nebude úplne ideálne...s rakúskom by som to neporovnával-nemali Mi-17 a nepoznajú jej možnosti...nevravím že UH-60 je zlá,ale skôr v kombinácii by to bolo ideálne...

platforme L-159 (F/A 259) by som sa potešil aj ja ...

avatar
Maco Datum: 22.07.2018 Čas: 13:12

Flader a je nam zapotreba ozbrojena varianta 39NG? Nebolo by najrozumnejsie (a asi aj najviac priechodne vo vsetkych ohladoch) nahradit aktualnu letku 4-5ks NG a nechat to len ako vycvikovu platformu?

Myslim ze by im ledva presiel navrh o modernizacii na NG, o dakej ozbrojenej variante by sa spustil taky shitstorm ze to co bolo s F16 bola len taka prechadzocka....

arr