Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 307 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HEKTOR Datum: 13.07.2018 Čas: 09:02

Jura99 - priznám sa,stále som fascinovaný vašim pohľadom na "slovenskú" vec...nech sa vymyslí čokoľvek,aj tak je podľa vás zle.. :)

a celkom sa teším na debatu v cca v 2026,až bude končiť prenájom gripenov ako píšete...čo zmysluplného sa podarí vyriešiť...

čo sa týka gripenu,bol to tender,dokonca gripen bol favorit a ostatné stroje boli len do počtu...stále sa hovorilo len o gripene...ale švédi si boli asi veľmi istí...keby ponúkli verziu E/F všetko mohlo byť inak,lenže švedsko si asi bolo asi veľmi isté a ASI aj preto zrušili možnosť prenájmu...a zrazu sa zjavila f-16n...a povedzme si pravdu,svoje zohral aj fakt dodania a predĺženie zmluvy na mig a bla bla bla...

včera som v TV pozeral že opať a stále sa rieši kauza -STÍHAČKY- a "páči" sa mi,že napr. padol názor, prečo to neriešime formou prenájmu motohodín napr. českých gripenov - VEĎ TO JE O DOSŤ LACNEJŠIE A VEREJNOSŤ BY BOLA ZA !!! a takto to rieši celé pobaltie,tak prečo nie slovensko...

takže ako správny,večne nespokojný slovák a teda expert na obranu a šport,navrhujem prenajať gripeny z česka,pár tankov z nemecka,SF napr. z polska...atď...a potom budem nespokojny že čo nám sem pchajú česi,nemci,poliaci....

avatar
Jura99 Datum: 13.07.2018 Čas: 09:01

KOLT: 5let čekání je celkem nepodstatný parametr (nakonec už asi 5let poptávají). Na tu dobu klidně mohli stíhací letectvo zrušit, když navíc nové stroje budou létat zcela nově vycvičení piloti a letiště bude taky nové, je to v každém případě téměř vznik stíhacího letectva na zelené louce. Modernizační potenciál u F-16V je minimální, pokud si nově vyrobený Block 70 už nikdo další nekoupí. Stávající F-16 co létají po světě, se budou modernizovat právě v těchto letech, tedy nejspíš na Block 70. A třeba za 20let modernizovat už jednou modernizované staré verze A/B až E/F z Blocku 70 na Block XY?? To spíš už nikoliv. A kvůli Bahrajnu a Slovensku vyvíjet třeba za 20let novou modernizaci ? Slováci a Bahrajn budou mít nejmladší F-16. Ti poslední co si nějakou věc s končící výrobou koupí, vždy ostrouhají s podporou a modernizací. Jiná situaci by byla, pokud F-16V koupí Indie v množství +/- 100ks. Ale pokud se F-35A cenově dotahuje na F-16V, koupí F-16V jen ten kdo neumí počítat nebo ten komu F-35A nedovolí prodat.

avatar
Clanek Datum: 13.07.2018 Čas: 08:57

@Jura
USAF planuje provozovat F-16 do roku 2048 a upgradovat nemalo kusu na F-16V. Pro linku na F-16 muze byt zakazka z Bahrainu a SR derniera, ale neni to derniera pro F-16 jako takovou ani pro block ktery SR poptava. To ze se eventuelne nebudou stavet dalsi nove stroje tohoto typu neznamena, ze se nebudou stavajici F-16 upgradovat na F-16V a slouzit dalsi ctvrtstoleti. Uz ted je nasmlouvano vic F-16V nez kolik se gripenu E/F kdy vyrobi. To letadlo zkratka ma pred sebou jeste solidni budoucnost, ikdyz vedle stroju jako F-35 samozrejme bude hrat druhe, ty levnejsi, housle.

avatar
El Duderino Datum: 13.07.2018 Čas: 08:53

Jura99
"Slováci si prostě obstarali dvě špatné nabídky a jednu z nich zvolili." . . . Ste vtipalek. Vy by ste urcite splasil lepsie ponuky, vsak? :-) Proste sa vyberalo z toho co je, nie z toho co nieje, ani z toho bolo alebo (mozno) raz bude. Nic v zlom, ale nejak sa neviem zbavit pocitu, ze keby teraz na summite vyhral Kiska s Donaldom v pokri tucet F-35B aj s vycvikom zbranami a servisom zadzara tak by ste tocil o zbytocnej mrtvej vahe ventilatora pre ktoru je vsetko totalne na prd. :-)

avatar
Clanek Datum: 13.07.2018 Čas: 08:53

Jurova argumentace je usmevna. F-16V je spatne, protoze cituji z predeslych komentu:" budou pouzity jen na air policing a odsavaji zbytecne vyssi mnozstvi fin. prostredku, ktere meli jit do pozemnich sil". A proto tu uz asi 10x zminuje F-35 a hodnoti ze F-16 je spatne a mela se vzit F-35. Ano, ta bude jiste levnejsi (na porizeni i provoz) nez F-16 a urcite neodsaje jeste vic prostredku z pozemnich sil. :)
Jednoduse tam kde nekdo vidi F-16 jako kompromis, zlatou stredni cestu mezi tim nejslabsim, ale taky nejlevnejsim (gripen C/D) a tim nejlepsim, ale taky nejdrazsim (F-35), tam Jura vidi to spatne, to spatne, vsechno spatne :)) To je takova klasika, ale ta argumentace, jednou tak, pak zas presne opacne (jak se to zrovna hodi) proste pobavi.

avatar
Jura99 Datum: 13.07.2018 Čas: 08:50

KOLT: jednoznačně. Čistě pragmaticky je F-35A jediná volba, pokud JAS-39E/F nebude za půlku peněz. Bylo by dobré se do fronty na F-35A postavit někdy po roce 2021. Na evropský stíhač zapomenout, nejspíš to bude dvoumotorák a žrout peněz jako Eurofighter.

avatar
PavolR Datum: 13.07.2018 Čas: 08:48

Rakúšania chcú obmeniť stíhačky do 2020, čiže F-16V by to časovo asi nestihol a už vôbec nie Gripen E/F . Skôr by som to však videl na cestu podobnú chorvátskej alebo kombinovanej rumunskej (niekoľko olietaných a zvyšok nové), než nákup Gripenov C/D.

avatar
Clanek Datum: 13.07.2018 Čas: 08:44

Souhlas s KOLTem do puntiku.
Polsko dava do ted 1,8% a jak se mu vede. I kdyby ty 2% neklapli (4% jsou naprosta utopie a zbytecnost), tak hybat se nekde kolem 1,5% a idealne v intervalu 1,5 az 2%, uz to by obrovsky zvedlo evropske moznosti se branit, i moznosti evropskych zbrojovek na trhu neco udat.
Dokud se ale placame kolem 1%, a to vcetne "motoru evropy", pak se nemuzeme divit ze se nic nekupuje, ze se nic neprodukuje a ze kdyz se konecne neco koupit chce, tak se musi koupit prvotridni zbozi z USA, nebo druhotridni (za stejnou, nebo vyssi cenu) z evropy.

avatar
KOLT Datum: 13.07.2018 Čas: 08:43

Jura, Slováci by museli tak 5 let počkat, kdyby chtěli F-35 (a to jsem spíš optimistický). Mohli, ale... Nicméně modernizační potenciál F-16V furt je. On je i u Gripenů C/D (a principielně větší), jenže zatímco u F-16 je s ohledem na množství uživatelů téměř jisté, že k modernizacím bude docházet (a to i docela zásadním), u Gripenu C/D si tím vůbec nejsem jistý, možná tak k dílčím updatům SW, komunikačních systémů ap. Jediná šance na zásadní modernizaci je v přestavbě na E/F... Slováci mají prostě smůlu, že kupují v "mezidobí". Můžou si za to do značné míry sami, ale ze dvou nepříliš ideálních řešení vybrali podle mě to správné. Pevně doufám, že my za cca 10 let nevybereme to horší z těch dvou. Pak by se nám naprosto oprávněně mohli posmívat :-) Mmchd, my jsme v podobném mezidobí vybírali KOT, a jak jsme vybrali... :-/

avatar
KOLT Datum: 13.07.2018 Čas: 08:37

Jura, pronájem nám končí 2027, opce do 2029. Tím spíš tedy bude mít smysl kupovat F-35 :-)

Luky, váš optimismus stran ceny Gripenu E/F vs F-35 prostě nesdílím, no. Pokud bude chtít Gripen obstát alespoň rozumně kvalitativně, tak bude muset mít pokročilou avioniku (což by mít skutečně měl). V tu chvíli je ale dost problém vyrobit letadlo, kterého se bude dělat nějakých 200 ks (když se zadaří), ještě k tomu na dvou linkách, za stejnou či nižší cenu než letadlo, kterého se vyrobí 3000+ kusů. Jediný důvod, proč ty ceny nakonec budou porovnatelné, bude to, že F-35 je větší, má podstatně větší a modernější motor, mnohem víc systémů a jsou to vlastně 3 verse. Pokud ale cena těch letadel bude srovnatelná (jako že bude, i kdyby se lišila o 1/4, což je tak maximum), jejich bojová hodnota srovnatelná moc nebude. Ale o tom vás asi nepřesvědčím :-)


Ohledně toho zbrojení a kupování zbraní z USA – co nás nutí nekupovat je v Evropě? Aha, že spousta z nich těm zaoceánským nedokáže konkurovat schopnostmi. Njn, kdybysme na vlastní obranu 30 let nes*ali, dávali na ni patřičné peníze a kupovali většinu systémů v Evropě, nemůže Donald ani pípnout. Takhle holt má nabito hodně ostrou municí, ovšem naší vinou. Čili teď ať klidně koupíme něco z USA, což by mu mohlo částečně zavřít tu jeho nevymáchanou papuli. A soustřeďme se na to, abychom v Evropě do budoucna produkovali konkurenceschopné zbraně, které budeme v rozumném množství nakupovat (2 % HDP na obranu jsou OK, pokud se bezpečnostní situace zásadně nezhorší; Trumpem prosazovaná 4 % ať si platí státy, které mají globální zájmy, na to mu většina Evropy oprávněně peče).

avatar
Jura99 Datum: 13.07.2018 Čas: 08:31

Jirosi: to souhlasím, však se nikomu nový JAS-39C/D kupovat nechce, musel by být rapidně tak o půlku levnější, pak by dával dobrý smysl. Slováci si prostě obstarali dvě špatné nabídky a jednu z nich zvolili. Pokud F-16V nevezmou Indové, dost možná bude slovenská zakázka pro linku na F-16 derniéra. A modernizační potenciál 0, zatímco F-35A je teprve na startu a modernizací zažije ještě X.

avatar
Jirosi Datum: 13.07.2018 Čas: 08:16

Jura99:"Vyrábět F-16V byl od Lockheedu mistrovský obchodní tah, prodají 40let starý drak z končící linky,"

Tak ono Gripen C/D, je už dnes 20.let stará modifikace 30.let starého stroje. A linka na ně také končí...

avatar
Jura99 Datum: 13.07.2018 Čas: 07:53

AČR časově vychází konec pronájmu 2025-27 což je ideální pro jediné smysluplné řešení koupit F-35A, ovšem musel by to včas rozhodnout někdo s rozumem na pravém místě, což poslední roky na MO nevypadá. Při ceně 80mil USD za holý stroj F-35A jsou JAS-39E/F i F-16V nekonkurenceschopné, pokud nebudou +/- za 40mil./ks. Vyrábět F-16V byl od Lockheedu mistrovský obchodní tah, prodají 40let starý drak z končící linky, dají tam odlehčenou verzi nových věcí a prodají to za cenu F-35A. Těžko říct, kdo kromě Bahrajnu a Slováků na tyto podmínky ještě skočí. Bahrajn alespoň částečně modernizoval stávající stroje.

Pokud jde o nenabídnutí JAS-39E/F Slovensku, kdoví jak to bylo. Nešlo totiž o tendr, ale jakési utajené poptávkové řízení a těžko se dozvíme, s jakými parametry poptávky na Švédy šli.

avatar
Luky Datum: 12.07.2018 Čas: 23:22

V LM vyvíjejí trojitý závěsník na Amraam (to by šlo navěsit celou slovenskou zásobu na 4 letadla :)
https://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed-martin/aero/photo/f16/Final_AirToAirLoadout_SteveOtte_LowResWithChute.jpg.pc-adaptive.1280.medium.jpeg

avatar
Luky Datum: 12.07.2018 Čas: 23:04

Byla v tom ale i výzbroj a pak ten pronájem 11 kusů na 3 roky Jirosi.

Jinak tohle je čerstvé - AiM-120D pro Brity
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/united-kingdom-aim-120d-advanced-medium-range-air-air-missile-amraam

200 ks střel za $650 million (systémová s výbavou)
vychází to pak 3,25 mil na střelu

arr