Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Datum přidání 11.07.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 428 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí slovenské ministerstvo obrany (MO SR) a ministerstvo financí připravit potřebné dokumenty, vyjednat a uzavřít smlouvu s americkou stranou o dodávkách stíhaček F-16 Block 70/72.

Foto: Vizualizace F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), již v dubnu odsouhlasila prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 Vzdušným silám Ozbrojených sil Slovenské republiky (VzS OS SR).

 

V úterý slovenská vláda oficiálně dala přednost americké nabídce před stíhačkami JAS-39 Gripen ze Švédska.


Nákup nových stíhacích letadel pro VzS OS SR je vysoce aktuální, protože podle předloženého materiálu Obmena taktických stíhacích lietadiel Vzdušných síl ozbrojených síl SR I. časť - neutajovaná“ (.pdf) slovenské stíhačky MiG-29AS/UBS (10 ks MiG-29AS a 2 ks MiG-29UBS) nejsou jednak plně začlenitelné do systémů NATO (NATINAMDS), jednak nasaditelnost migů vlivem neustálých poruch klesá.


Podle předložené zprávy se v roce 2017 každý slovenský mig průměrně prouchal každou letovou hodinu a půl. To samozřejmě má vliv na výcvik pilotů, bezpečnost provozu a bojeschopnost VzS OS SR. 

 

Nemluvě o tom, že ač byly slovenské MiGy-29 v letech 2004 až 2006 částečně modernizovány (především navigace a komunikace), zejména zbraňový systém migů je již notně zastaralý. Politicky nepříjemná je také samozřejmě závislost na servisu, náhradních dílech a zbraních z Ruska.


Původně slovenská vláda jednala o pronájmu stíhaček se Švédském. Podle Bratislavy ale švédská strana „během celých rozhovorů deklarovala jiný právní výklad pojmu ‚pronájem‘ než slovenská strana, švédská strana požadovala smlouvu podle veřejného mezinárodního práva, požadovala absenci sankcí, švédské rozhodné právo a neuplatnění srážkové daně.“


V roce 2016 proto Bratislava přehodnotila své původní stanovisko (jednat pouze se Švédy o pronájmu) a požádala Švédsko a USA o zaslání návrhu (včetně cenové nabídky) k dodávkám stíhacích letadel pro slovenské letectvo. Bratislava požadovala uzavření smlouvy na úrovni „vláda-vláda“. Své stíhací letouny nabídlo i Rusko, ale Bratislava ruskou nabídku z „geopolitických“ důvodu neposuzovala.


Foto: Porovnání letových výkonů F-16 a JAS-39 podle analýzy MO SR. / Úřad vlády SR

 

Foto: Srovnání radiolokátorů F-16 a JAS-39 / Úřad vlády SR

 

Slovenští odborníci při vyhodnocování nabídek vedli diskuze se zástupci států, které provozují stíhačky JAS-39 a F-16. V případě JAS-39 šlo o Švédsko, Maďarsko a Českou republiku, své zkušenosti s provozem F-16 pak slovenské straně sdělili zástupci Polska, Itálie a Řecka.

 

„Při tvorbě analýzy a v samotném rozhodovacím procesu byly vzaty v úvahu mimo jiné vědecké články, mezinárodní studie, odborné vojenské a letecké časopisy a další podkladové dokumenty, jejichž úplný seznam je uveden v analytickém materiálu,“ dočteme se v dokumentu,

 

„Na základě posouzení je nabídka vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 výhodnější než švédská nabídka. MO SR navrhuje v rámci obměny stíhacích letadel MiG-29 VzS OS SR realizovat nabídku vlády USA na nákup 14 letadel F-16 Block 70/72 a předložit tento návrh na jednání Bezpečnostní rady a vlády SR,” stojí v předloženém materiálu.

 

Foto: Možnosti výzbroje a senzorů / Úřad vlády SR

 

Cena za nákup F-16 nebyla zveřejněna, ale DSCA souhlasilo s prodejem 14 stíhaček F-16 Block 70/72 (vč. komplexního provozního zázemí a zbraní) v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší.

 

První letadla mohou VzS OS SR převzít tři roky od podpisu smlouvy. Vyjednávání o detailech smlouvy potrvá odhadem šest až 12 měsíců, takže reálně první F-16 mohou VzS OS SR převzít na začátku roku 2022.

 

Tato časová osa je dána tím, že výrobní linka na F-16 se nyní přesouvá z texaského Fort Worth (kde se budou nově vyrábět F-35) do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karolíně na konci roku 2019, ale první nové F-16 poputují do letectva Bahrajnu.

 

Foto: Procentuální ohodnocení americké a švédské nabídky / Úřad vlády SR

 

Servisní smlouva pro MiGy-29 však končí již v příštím roce a bude třeba vynaložit další finanční prostředky na udržení MiGů-29 v provozu, a to nejen do do příchodu prvních F-16, ale do dosažení počátečních operačních schopností (IOC). Reálně tedy MiGy-29 v slovenském VzS OS SR zůstanou létat minimálně do roku 2023.

 

Po nových F-16 se požaduje roční nálet minimálně 150 hodin, přičemž NATO normy požadují roční nálet na jednoho pilota 180 hodin, z toho ale 40 hodin lze nalétat v simulátoru. Podle slovenského materiálu budou vždy tři letadla na pravidelných servisních pracích a tři letouny (z toho jeden záložní) zůstanou vyhrazeny pro alianční pohotovostní systém NATINAMDS. Takže pro zajištění výcviku bude vždy připraveno čtyři až pět letadel.

 

Podle slovenské strany F-16 porazila švédský Gripen zejména ve svých bojových schopnostech. Naopak švédska strana mohla nabídnout lepší logistické zabezečení. Podle Bratislavy pak náklady za deset let provozu jsou v případě F-16 a Gripenu přibližně stejné.

 

Zdroj: Úřad vlády Slovenskej republiky

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 21.07.2018 Čas: 19:51

Keď už padla reč na dozbrojenie Blackhawkov, tak čo tých 9 kusov Bell 429 za 150M, ktorých obstarávanie je teraz po zrútení policajného pozastavené? Hovorí sa o nich ako o LPZS ale 9 strojov je na to na Slovensku veľa. Časť z nich by teda mohla byť v inej konfigurácii a mne by sa celkom pozdávalo, keby išlo o ozbrojené varianty (tá cena je k tomu, že na tie vrtuľníky už máme zázemie, vcelku mastná):
http://www.janes.com/article/68170/multi-role-twin-project-idex17d5

avatar
Flader Datum: 21.07.2018 Čas: 10:31

Len doplním ešte info, za ten rok máme už dvoch vlastných inštruktorov, jedného zalietavacieho pilota, 6 posádok už vyškolených a ďalšie 3 ešte za morom na výcviku. Pre tieto dva nové stroje už si išli čisto slovenské posádky.

avatar
Hajo Datum: 21.07.2018 Čas: 10:05

Flader: Ďakujem za link. Pre pochybovačov, vyjadrenie ministra obrany:
"Z hľadiska zabezpečenia je to nielen čo sa týka rozšírenia kapacity palivovej nádrže, ale je tam aj navijak a riešenie zlaňovania. Do budúcna chceme tieto vrtuľníky zabezpečiť samozrejme dovyzbrojením, guľometmi a pokiaľ bude dostatočné množstvo finančných prostriedkov, aj protitankovými riadenými strelami, sebaochranou tak, aby mohli zabezpečiť podporu pozemných síl,"

avatar
Flader Datum: 21.07.2018 Čas: 00:03

Pred Black Hawkom tiež niektorí experti varovali akú má drahú prevádzku, ale ukazuje sa, že oproti Mi-17 si v Prešove ich prevádzku práve pochvaľujú. Za rok používania nalietali prvé dva stroje 640 hodín.

https://www.teraz.sk/slovensko/minister-obrany-p-gajdos-vrtulniky/338193-clanok.html

avatar
PavolR Datum: 20.07.2018 Čas: 21:46

V súvislosti s rakúskom nie je bez zaujímavosti, že majú na 15 strojov iba 12 pilotov, pričom spravidla to býva naopak - viac pilotov než lietadiel.

Mimochodom, toto tu už bolo?
https://vladimirbednar.blog.sme.sk/c/488387/kolko-f-16-naozaj-potrebujeme.html

avatar
HEKTOR Datum: 20.07.2018 Čas: 21:16

koteky - a v akom zmysle??? financie??? osobne neverím že problém v rakúsku sú financie...proste v skorumpovanom nákupe kúpili eurofighter v "jednotkovej" verzii a aby našli blbca,čo to odkúpi,tak to hádžu na problém s drahou prevádzkou...

avatar
PavolR Datum: 20.07.2018 Čas: 20:11

koteky: Aktuálne slovenské Mig29 = rakúske Eurofighter. Horšie to sotva môže byť. ;-)

avatar
koteky Datum: 20.07.2018 Čas: 19:57

Len aby sa nestal zo Slovenskej F 16 = Rakúsky Eurofighter.

avatar
Jura99 Datum: 20.07.2018 Čas: 14:40

Clanek: to je všechno hezké, ale v článku o ztracených strojích nic není. Mě šlo pouze o správnost tvrzení v článku, nikoliv o další úvahy. Autor článku by měl být expert v oboru (velitel vzdušných sil) a současně tvrdí, že řešení nebylo učiněno na koleni a že si vyžádalo hodiny analýz a sezení. Tématem jeho článku je pro veřejnost zdůvodnění množství pořizovaných strojů (resp. reakce na informace z tisku). Takže čekám precizní a bezvadnou informaci, podloženou těmi analýzami se správnými a logickými argumenty. Ale bohužel mě jako laika (které autor článku přímo kritizuje) ihned napadne do očí bijící údaj o očekávaném počtu neprovozuschopných strojů. Vychází ze statistického údaje o 70% provozuschopnosti US leteckých sil, takže hned zkraje snižuje počet provozních letounů ze 14 na 10. Od těchto 10 ale dále odečítá 3 letouny kvůli periodickému servisu. Takže mu letuschopných vychází ze 14 strojů pouze 7. Tam se osobně domnívám, že jeho výpočet není správný, že ty statistické údaje zahrnují jak letouny v pravidelném, tak i mimořádném servisu. Zdánlivě o nic nejde, ale přitom jde o stovky mil. € a také o to, kdo a s jakými znalostmi o tom všem rozhoduje. Pokud je počet letounů zdůvodněn také něčím dalším (např. jak píšete ztráty strojů nebo jak píše hajo větší poruchovostí jak budou stárnout), mělo to být ve výpočtu zohledněno. Článek je na to dost dlouhý a vzoreček by ještě pár slov snesl. Mohlo být z článku ubráno machrování na ty "co tomu nerozumí", až na tu maličkost, že ti to jen platí.

avatar
Gibon Datum: 20.07.2018 Čas: 13:41

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/477581-macko-armadne-projekty-predbiehaju-schvalenie-dokumentov-z-ktorych-maju-vychadzat/

avatar
Clanek Datum: 20.07.2018 Čas: 13:04

14 kusu se bere mimojinne proto, ze behem 20-40 let provozu se proste o nejake stroje prijde, tomu se zcela vyhnout neda. No a ty minimalni pocty pak vypadaji cca takto:

- lietadlá zaradené do pohotovostného systému 3 (2 + 1 záloha)
- dostupné lietadlá na letecký výcvik 4-5

a k tomu:
- lietadlá na periodických prácach 3
- zbytek neplanovana porucha / poskozeny / ztraceny stroj 3 (tohle je "co kdyby" a pocitala s tim i ACR kdyz kupovala gripeny)

avatar
Jura99 Datum: 20.07.2018 Čas: 12:49

Hajo: spíš to vypadá na omyl pana velitele vzdušných sil a že na tomto omylu paradoxně postavil svůj článek. 70% provozuschopných letounů bude celkově, tedy včetně plánovaných i neplánovaných oprav. Pokud by to omyl nebyl, vyplývá druhá věc, že pro akci bude připraveno 2+1 stroj. To stačí jen na airpolicing, na nic jiného. Na AP ovšem stačil i levnější a méně vybavený stroj, než Block 70. Od velitele vzdušných sil bych spíš čekal, že prohlásí, potřebujeme XY strojů, abychom v míru zajistili AP a také takovou a takovou bojovou podporu v případě konfliktu takové a takové intenzity.

avatar
Hajo Datum: 20.07.2018 Čas: 10:36

Jura 99: Súhlasím s tým že, že 30% mimo prevádzku kôli náhlym závadám je veľa pri predpoklade, že pôjde o nové lietadlá. Možno je to počítané na situáciu po nejakom čase používania. Skôr ma v článku zaujala pasáž o 10 ročnej podpore výcviku pre doplnkový personál, to je slušná podpora z ich strany.

avatar
Jura99 Datum: 20.07.2018 Čas: 09:20

KOLT: v clanku nejde o to, kolik by nase rozpocty zvladly, ale kolik je skutecne ten minimalni pocet. Spis bych si tipnul, ze tech 30% ks mimo provoz jsou planovany i neplanovany servis dohromady. 30% stroju neustale mimo provoz kvuli nahle, nahodile zavade mi prijde neprimerene vysoke cislo.

avatar
PavolR Datum: 20.07.2018 Čas: 09:10

KOLT: Rakúsko bude kupovať 18 lietadiel a aj EF2000 malo byť pôvodne toľko kusov.

arr