Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Potvrzeno! Švýcarsko nakupuje stíhačky JAS 39 Gripen

Datum přidání 30.08.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 26 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Švédský vojenský průmysl může slavit další úspěch. Po České republice, Maďarsku, Jihoafrické republice a Thajsku se Švýcarsko se stane další zemí, ve které budou létat bojové stíhačky JAS 39 Gripen. Kontrakt se Švýcarskem dosahuje hodnoty 2,6 miliardy euro za 22 stíhaček JAS 39 Gripen.

JAS-39 Gripen

Foto: A co Česká armáda? Bude nebo nebude létat na Gripenech? / 211squadron.cz


Finální rozhodnutí přišlo 28. srpna ze švýcarského ministerstva obrany. Švýcaři očekávají, že první stroje dostanou v roce 2018, poslední pak o tři roky později. Země pod Alpami navíc požaduje stroje nejnovější generace – podle švýcarských médií půjde o stíhačky označované jako JAS 39 Gripen E/F.

 

JAS 39 Gripen E/F vychází, nebo bude vycházet, z technologického demonstrátoru Gripen NG. Nový stroj bude vybaven proudovým motorem převzatým ze stroje F-18 E/F Super Hornet, který oproti starším motorům použitých v Gripenech dokáže vyvinout až o 15 % větší tah.

 

Výkonnější motor umožnil zvednout maximální vzletovou hmotnost stroje o dvě tuny. Toho se využilo pro zvětšení trupu a palivových nádrží o 40 %, čímž došlo k prodloužení doletu z 800 na 1300 km. Větší trup stíhačky JAS 39 Gripen NG (E/F) uvolnil místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu

 

Gripen NGFoto: Gripen NG na RIAT 2010 / Wikipedia, Bthebest

 

Součásti dohody a zavádění letounů Gripen do švýcarské armády je i leasing osmi Gripenů verze C (jednosedadlový) a tří Gripenů verze D (cvičný dvousedadlový) na roky 2016 až 2020. Leasing v hodnotě 44 miliónů euro (1 mld. Kč) ročně umožní, jednak překlenout období do příchodů nových strojů, jednak švýcarští piloti se mohou s novým typem letadla důkladněji sžít.

 

Ve Švýcarsku tak budou po dobu tří let (2018-2020) sloužit jak Gripeny verze C/D, tak poslední verze E/D. Upřesněme, že v prvním roce (2018) má do švýcarské armády dorazit 11 Gripen E/F. Piloti tak budou mít dostatek strojů k plynulému přechodu z jednoho typu na druhý.

 

Součásti smlouvy je i dodávka raket středního doletu vzduch-vzduch Meteor MBDA, radarů s technologii AESA, přístrojů radioelektronického boje a samozřejmě školicí a logistické prostředky.

 

Připomeňme, že Česká republika platí za pronájem 14 strojů JAS 39 Gripen C/D 2 miliardy korun ročně. Určitě stojí za zamyšlení, proč Švýcaři budou platit o 50 % méně za pronájem 11 strojů stejné verze. Snad si toho české Ministerstvo obrany všimne a použije ve svůj prospěch, až bude vyjednávat o dalším prodloužení leasingu českých Gripenů.

 

Zdroj: Defense Aerospace

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 09.01.2014 Čas: 19:51

To może wyjaśnie parę spraw....

Su22 w Polsce to temat na długą historie...
Finał jest taki że nie wiemy co po z nimi - co je zastąpi...

A czas ucieka - a w zasadzie uciekł... Może i mamy (a mamy) sporo amunicji do tych maszyn, ale części juz nie...

Kiedyś był projekt modernizacji - wydłużenia resursu o 20 lat
Su22UM3K miały dostać zasobniki rozpoznawczo-celownicze...
W założenu Su22UM3K miały wykrywać i wskazywać cele dla zespołu - Su 22M4 (uzbrojonych w AGM-65, Paveway II )

Ale zrezygnowano z tego - może i lepiej - co to za samolot bez radaru?
Ale i tak WZL-2 odmłodził troche maszyny
http://www.altair.com.pl/files/magazines/articles/1/1865/wzl1.jpg
i teraz
http://www.altair.com.pl/files/magazines/articles/1/1865/wzl2.jpg

Generalnie dzni tych maszyn są policznoe - już nawet nie szkolimy nowych pilotów na Su22
Choć nie wiem czy i co je zastąpi...

Był pomysł że UCAV... (tylko jaki? )
Powiem wam ciekawostkę podczas MSPO 2012 zaprezentowano symulacje (przy pomocy VBS ) ataku na cel UCAV i Su22...
Po prezentacji wyniki symulacji - utajniono... (choć to nie była symulacja na zamówienie wojska tylko prywatna inicjatywa dystrybutora VBS na Polskę )

Generalnie nie macie co żałować
Ani Su22, ani MiG21, ani Mig 29 nie opłaca się poważnie modernizować...

A ALCA - my też mieliśmy ambitny plan - Iryda
Tyle że nam się nie udał...

Z Gripenami też źle nie jest - kilka KEPD-350, DWS39 + więcej AIM-120 i AIM-9 i jest czego się bać...

avatar
Jirka Datum: 04.09.2012 Čas: 23:47

Dip: Bohužel ten kočkopes nějakým záhadným způsobem přežil déle než by jiní očekávali, co se týče "zbastlených Migů" koukněte se na to pohledem roku 1997 (kdy Lancer nastoupil do služby) byla to mašina s víceúčelovým radarem, možností útoku na pozemní cíle přesnou municí, základní protiletadlová výzbroj tvořena raketami R 73 a Python 3 ve spojení s přilbovým zaměřovačem rovněz z Izraele, v tu dobu u našeho letectva končily Migy 23 ML s raketami R 23, R 73 a R 60, které už měly radar s možností omezeného sledování cílů na pozadí země a nastupovala éra Migů 21 MFN s raketami R 60 a R 13 s radarem naprosto o ničem. Spíš bych mluvil o zbastelných Alcách, které mají v reálném prostředí radar akorát na to, aby se podívali jak jim i dopravní letadlo ulétne z dosahu :-D

avatar
Dip Datum: 03.09.2012 Čas: 23:12

Jirka: Samozřejmě, že znám překlad ALCA :). Je jasné, že dokud budeme mít Gripeny v tak zoufalém počtu, tak jejich víceúčelovost asi nevyužijeme. Možná trochu naivně doufám v nějakou národní obrodu. Koukám se do budoucnosti a myslím, že Gripen i s tou proklínanou Alcou je dobrej základ, narozdíl od nějakýho "zbastlenýho" starýho MiGu.
Jistě máte pravdu, že ALCA byla takovej kočkopes devadesátých let.

avatar
Jirka Datum: 02.09.2012 Čas: 21:30

Dip: tak to se omlouvám, nerad bych, aby to vyznělo, že se zastávám nějakých strojů, úmyslem bylo poukázat na to, že u nás se letouny nevyužívají multifunkčně tak spíš vyhazujeme peníze my než Rumunsko za Lancery, ty slouží v modernizované verzi vybavené radary z Izraele od roku 1997, mimo ruskou munici mohou nosit i rakety Python 3 a pumy Paveway, k navádění a průzkumu používají kontejnery Litening. Tak že po 15 letech provozu takto upravených Migů se není co divit, že je chtějí nahradit, draky letounů budou nejspíše ze 70. let minulého století. Zkuste si nechat přeložit zkraktu ALCA moc o výcviku toho tam nenajdete, to jakým způsobem byl letoun vybírán a pak následně prezentován pro vývoz samo o sobě odsoudilo projekt k nezdaru v mezinárodním měřítku, přišlo mi v té době trochu komické, že se objednávájí pouze jednomístné stroje a do světa je nabízíme jako cvičné, přitom tu byla značná zkušenost s výrobou dvoumístných strojů a armáda ze zkušenosti dobře věděla, že se vyplatí k novým letounům pořizovat i spárky, tak jak je nakupovala v předchozí éře. Nezbývá se než těšit se na to, že nám bude vlast v budoucnu bránit něco co bude opravdu víceúčelového.

avatar
Dip Datum: 02.09.2012 Čas: 14:52

Jirka: Modernizace rumunských MiGů byli vyhozený peníze. Teď je stejně budou nahrazovat F-16 z Portugalska.

Srovnání s L159 která kromě možná skromných bitevních vlastností zajišťuje i velmi kvalitní výcvik mi přijde trochu mimo. A ani nevěřím, že konečná efektivita je zas až tak někde jinde.
L159 byl politický projekt, který u nás zachránil vojenský letecký průmysl. Zároveň si myslím, že výsledek vzhledem k tomu, že měla bejt náhradou cvičných L-39 a zároveň i částečně SU 25 není špatný.
Je jasné, že věchno co je "multifunkční" bude při stejné technologické úrovni horší než specializované stroje, vy se ale zastáváte strojů, které už jsou dávno za zenitem a ať se na hlavu stavite, tak už z nich nic kloudného nedostanete. Je určitě levnější platit odborný personál pro dva typy letadel, než pro pět. Taky je jistě výhodou nakupovat díly ve velkým apod. V tom je výhoda té "multifunkčnosti"

A schopnosti MiG 21 byli vždycky hodně nafouknutou bublinou.
MiG 29 je určitě pořád platný stroj, jeho levnost provozu mě trochu překvapuje. Asi je to tím, že ty ruský mašiny jdou opravit kladivem :-D.

avatar
Jirka Datum: 02.09.2012 Čas: 12:37

Dip: Technika dříve provozovaná byla poplatná své době a určení, jde jen o to zda se rozhodnout jít do modernizace nebo nákupu něčeho jiného, my máme L 159 s radarem Grifo, Rumuni mají Mig 21 Lancer s obdobným radarem, konečná efektivita bude jistě někde jinde, Polsko má zajímavou zkušenost s provozem F 16 a Migů 29, zjistili, že provoz Migů je i přes vyšší stáří a spotřebu paliva vychází ekonomicky lépe, na té mašině si skoro všechno opraví sami. Co se týče ekonomických aspektů tak nevěřím tomu, že by to mělo dopad na sociální zabezpečení, ve srovnání s touto položkou je to pakatel. V 90. letech si v zahraničích misích a při návštěvách u nás vysoce postavení vojáci zastupující NATO pochvalovali naši samostatnost a šikovnost našich lidí, toho jsme se s úspěchem zbavili ve prospěch předraženého outsourcingu z kterého firmy existují.

avatar
Dip Datum: 02.09.2012 Čas: 11:11

Jirka: Jasně že k pozemním cílům Gripeny nevyužíváme, když jich máme pár kousků. Nicméně to nemění nic na tom, že Gripen by v případě vyzbrojení jejich speciální funkci splnil a pravděpodobně lépe. Podle mě je úspornější provozovat jeden typ letadla než čtyry ruzný starý krámy. Řekl bych, že se jejich vyřazením ušetřilo spousty peněz. Rozhodně to nebyla chyba. Kamenem úrazu je, že si někdo z armády udělal trafiku. Nemyslím si ovšem, že všechny zakázky jsou špatné, kolikrát to jsou kauzy vyrobené medii.
Žel žijeme v době, kdy je většina čechů přesvědčena o zbytečnosti armády a další velká část se příliš spoléhá na NATO. Lidé jsou přesvědčeni, že se v Evropě nemůže nic stát. Sáhnout pak na rozpočet armády je pro vládu daleko jednodušší, než lidem brát jejich sociální "vymoženosti".

avatar
Jirka Datum: 01.09.2012 Čas: 21:03

pro Dip: problém je v tom že "náš" gripen nezvládne vše co ty mašiny, máme jej pouze jako stíhač a jeho velký potenciál v misích proti pozemním cílům nevyužíváme, to už jsou na tom lépe Rumuni s verzí Migu 21 Lancer - izraelská modernizace, mají k němu i průzkumné a naváděcí kontejnery Litening, podobně jako Polsko k F 16. Co se týče Su 22 tak jde o stíhací bombardér a Poláci mají k němu pořád v arsenálu zbraní i laserem vedené pumy KAB, řízené střely CH 29 L a CH 29 ML, rovněž střely CH 29 TV s televizní černobílou naváděcí soupravou (tuším obdobnou verzi AGM 65 Maverick se zkoušela na L 159) dále jsou schopny působit proti radarům za pomocí raket CH 58. Další co lze u letadel využívat je průzkumný kontejner KKR a na výpomoc v elektronickém boji se nosíval kontejner SPS 141 MVGE, krom toho Polsko uvažovalo o částečné modernizaci obdobně jako u výše zmíněného Migu 21 Lancer, pak by měli k dispozici platformu s nosností 4000 kg pro vše. Když to shrnu máme pro naše Gripeny rakety Aim 9 Sidewinder a pár kusů AIM 120 Amraam.

avatar
Jakub Mareš Datum: 01.09.2012 Čas: 20:49

určitě provozovat něco jako Su-22 je zbytečné, mít profesionální armádu taky neberu jako něco špatnýho, spíš to selhalo v prostředí čr + by se měli daleko více rozvíjet AZ, například jako ve VB, kde je dělostřelectvo skoro celý ze záloh.. Osobně je muj názor žew nebít korupce, naše armáda by mohla bít dvakrát taková.

avatar
Dip Datum: 01.09.2012 Čas: 20:11

Jirka: sice je pravda, že jsme měli tři typy letounů, jenže Gripen zvládne jakoukoliv jejich funkci lépe. SU 25 částečně nahradili L159. SU 22, nedávno zrovna o těch polskejch byl někde článek, jak jsou k ničemu. Jejich přesnost je zoufalá a moc tomu nepomůže ani modernizace. Osobně moc nerozumím polákům proč chtějí plýtvat peníze na provoz něčeho takového. Ono to tam taky nebude tak růžový až jim vyschne penězovod tak uvidíme.

avatar
Jirka Datum: 01.09.2012 Čas: 10:53

Většinou se finanční stránka srovnat nedá tak jednoduše, podívejte se třeba na Bělorusko cca 10 milionů obyvatel HDP mají jak někde v Africe, ale živí spoustu vojenské techniky a nadzvukových letounů s vyššími provozními náklady než má Gripen. Stačí se podívat kolik nadzvukových letadel jsme prvozovali ještě v roce 2000, tehdy to byly tři typy, MIg 23, Mig 21 a Su 22 k tomu ještě bitevníky Su 25, v té době armáda nesplácela horentní sumy peněz za nákup L 159 a ušetřila na platech vojáků, vojáci základní služby byli levní a lze se podívat třeba do Polska nebo i Švédska jak tam na tom jsou, některé funkce pozemních obsluh Gripenů mají právé z řad VZS.
...Polsko dokonce nedávno uvažovalo o plné profesionalizaci armády a při porovnávání pozitvních a negativních stránek uvádělo jako odstrašující a varující příklad "koncepci" AČR.

avatar
Manix Datum: 31.08.2012 Čas: 23:50

Poslední příspěvek psal samozřejmě Manix.

Chyba v Matrixu.

avatar
Padouch Datum: 31.08.2012 Čas: 23:45

Padouch:

A kdo vlastní např. Prazdroj nebo CZUB? Bylo to jen postesknutí, nic víc. Berte to prosím tak, že jsem nic nenapsal ;-)

avatar
Deadog Datum: 31.08.2012 Čas: 23:40

ve Svycarsku politici hlavne nekradou , tak se nedivte ze si muzou dovolit nakupovat Gripeny

avatar
Padouch Datum: 31.08.2012 Čas: 22:45

Manix: Že u nás nemáme světoznámé firmy? Co třeba Česká zbrojovka, Zetor, Škoda, pivovar Prazdroj atd.. ?

arr