TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Pozadí a současný stav vývoje amerického bojového vozidla GCV

Datum přidání 14.01.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Pozemní bojové vozidlo GCV (Ground Combat Vehicle) je nejambicióznější program obrněného vozidla současnosti. GCV má v budoucnu nahradit v americké armádě bojová vozidla pěchoty M2 Bradley a má poskytovat vojákům nevídaný stupeň ochrany. Pojďme se podívat, jak probíhal vývoj programu, jaký je současný stav a jaké jsou plány do budoucna.

vozidlo GCV

Foto: Vize vozidla GCV podle týmu BAE Systems a Northrop Grumman.  Jejich verze je vybavena hybridním pohonem HED (Hybrid-Electric Drive). Váha vozidla s tímto systémem může dosáhnout až 76 tun! / BAE Systems


FCS je mrtev, ať žije GCV!

Program GCV je pohrobkem programu americké armády FCS (Future Combat Systems), na jehož základě měla vzniknout celá rodina obrněných vozidel nové generace. Program běžel od roku 2000, ale díky astronomickým nákladům byl v dubnu 2009 ukončen. Namísto toho byl zvolen vývoj jediného bojového vozidla – GCV.

 

Armáda znovu vydala tzv. požadavek na návrh pro GCV v listopadu roku 2010 s tím, že do výzbroje měli být obrněnci zařazováni mezi lety 2015-2018. V srpnu roku 2011 bylo rozhodnuto začít s vývojem technologického demonstrátoru.

 

Zakázku nakonec získaly dvě firmy - tým vedený americkou firmou General Dynamics a britsko-americká skupina vedená společnostmi BAE Systems a Northrop Grumman. Každá firma mohla počítat s částkou 500 miliónů dolarů na vývojové práce.

 

V této souvislosti však také došlo k ročnímu zpoždění programu GCV v souvislosti s protestem vyřazeného týmu SAIC Boeing. Původně chtěla armáda zakázku přidělit rovnou třem firmám, včetně SAIC Boeing, ale vzhledem ke škrtům v rozpočtu a celkovým snahám šetřit na výdajích byla zakázka přidělena jen dvěma týmům. Americká armáda pak 5. prosince minulého roku protest definitivně zamítla.

 

Puma

Foto: Tým SAIC Boeing nabízel vozidlo založené na německém obrněnci Puma / KMW

 

Paralelně a nezávisle na zpoždění s vývojem nových vozidel pro program GCV, v květnu a červnu roku 2012 americká armáda testovala řadu zahraničních bojových vozidel, aby se ujistila, že na trhu neexistuje levnější a dostatečně výkonné bojové vozidlo pěchoty, které by mohlo zastoupit roli GCV.

 

Mezi testovanými byly například izraelský Namer, švédské vozidlo CV-90, modernizovaný M2A3 Bradley nebo kolové vozidlo Stryker se zdvojenou podlahou do písmene “V“. Nakonec však došla k tomu, že žádný stroj nenabízí levnější alternativu, která by splnila požadavky na program GCV.

 

Uspěje GCV v Tichomoří?

V současné době je na GCV (resp. na počty objednaných kusů) vyvíjen tlak. Souvisí to s novou doktrínou americké armády, která svůj zájem směřuje na asijsko-tichomořskou oblast. Otázka zní, zda americké obrněné brigády (ABCT) jsou nutné (jejich počty, nejmodernější technika) pro americké vojenské ambice v asijsko-pacifické oblasti a zda není rozumnější investovat peníze do jiných vojenských systémů.

 

Armáda zatím stále počítá s plánovaným počtem 1 874 vozidel GCV. Podle ní bude průměrná výrobní cena vozidel dosahovat částky 10 miliónů dolarů. Naproti tomu Úřad pro posuzování nákladů a hodnocení programů (CAPE) z Pentagonu odhaduje cenu jednoho vozidla až na 17 miliónů dolarů, což by znamenalo zvýšení rozpočtu programu GCV o dalších 7,2 miliard dolarů.

 

Nakonec poslední zpráva je z listopadu 2012, kdy americký kongres skrze oficiální zprávu požaduje vysvětlit „řadu technických otázek v programu GCV.“  Zpráva také navrhuje Ministerstvu obrany významné rozpočtové škrty v programu GCV, což může mít zásadní dopad na samotný program.

 

Zdroj: Defence-Aerospace, Wikipedia, Defense News, Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 19.01.2013 Čas: 17:55

Tak třeba onen zmíněný Namer mi připadá jako docela dobré řešení, má vynikající odolnost, snad jen kanon 20mm lze považovat za méně účinný, což je ale jen otázka úhlu pohledu. Já třeba chápu snahu Američanů o maximální ochranu, ale i tak mi to přijde absurdní.Chápal bych proto spíše zavedení jen menšího počtu vozidel Namer či podobných a doplněných větším počtem lehčích vozidel, docela mne oslovuje modifikovaná Puma. Ale jestli je pořad koncipován tak, jak se proslýchá, tak si myslím, že to bude jeden velký průšvih

avatar
Jugg Datum: 18.01.2013 Čas: 08:51

čo som pozeral tak mostový M104 Wolverine a vyslobodzovací M88A2 Hercules sú projektované na 70 ton. Tento projekt by stál veľa už len kvôli zabezpečeniu logistiky samotných vozidiel a ako vždy sa ráta s ďalší vývojom v budúcnosti a zvyšovaním hmotnosti čiže by sa to na 84 t nezastavili ak by sa projekt dostal do služby. Neverím že tento návrh uspeje, ale chcel by som vedieť čo všetko do toho naprojektovali.

avatar
asdf Datum: 18.01.2013 Čas: 03:34

Takova vaha je nesmysl. Jak logisticky tak takticky... V dnesni tobe kdy jsou uz relativne lehke reaktivni pancire a jina aktivni ochrana vybava je to holej nesmysl aby APC ci AFV nebo zde GCV byli tezsi nez MBT... kdyz se zde da najit cesta jako Izraelci modifikovat stare stroje a davat na nej nejnovejsi vybavu. Byt napriklad NAMER ma 60t a je to uz opravdu bytelna krabice.Vetsi vaha je uz blbost. A jde i o logistiku. Izraelci to nikam nevozi. Proto bych vyuzival jak uz pouzivane SLAT ci ERA + hlavne rozsireni napr. systemu TROPHY.

avatar
waggon Datum: 17.01.2013 Čas: 17:31

Davide, pokud jsem to pochopil dobre, tak ta vaha 84t se tyka pouze projektu od Northrop Grumen. Ovsem otazkou je, jake pak budou sance v porovnani s konkurenci.

avatar
David Datum: 17.01.2013 Čas: 14:19

Právě ta vysoká hmotnost ve mně vzbuzuje rozpaky. Má se pohybovat mezi 72 - 84 tun - tedy podle zatím dostupných údajů. Bude tedy výrazně těžší než M1 Abrams! Nakolik bude potom takové vozidlo reálně využitelné? Vzdušná přeprava takových vozidel je podle mne jen těžko realizovatelná - tedy stávající technikou (C-17, C-5). Takové vozidlo také udrží jen málokterý most - to je také zásadní problém. I samotné fyzické rozměry jsou obrovské, bude tedy snadným terčem, bude se ale také obtížněji pohybovat v ulicích a v terénu. A je mi také jasné, že ta cena bude astronomická

avatar
Coffin Corner Datum: 16.01.2013 Čas: 21:26

Ambicemi a optimismem to připomíná projekt JSF....

avatar
Jugg Datum: 16.01.2013 Čas: 15:56

Som zvedavý akú odolnosť bude mať a aké všetky technológie bude ten stoj obsahovať pri takej hmotnosti. Určite to bude riešené modulárne a nie vždy bude mať 84 t , ale aj tak základ bude musieť byť dimenzovaný na najväčšiu hmotnosť. Aby to nedopadlo ako MBT 70.

arr