Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Představujeme čínské stíhací letouny: Chengdu J-10

Datum přidání 04.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Michal Polák

Chengdu J-10 je jednomotorový stíhací letoun určený k ničení vzdušných i pozemních cílů. V čínském letectvu doplňuje těžší a taktéž víceúčelový stíhací letoun Su-27/30 a patří k tomu nejlepšímu, co mají Číňané k dispozici. Do výzbroje je zařazován od roku 2003 a v nedávné době jej začalo využívat taktéž námořnictvo. 

Chengdu J-10

Foto: Víceúčelový stíhací letoun Chengdu J-10 v dvoumístné variantě, všimnout si můžete nástavce pro doplňování paliva za letu / PLA-AF


Vznik a vývoje letounu

Vývoj Chengdu J-10 započal na konci osmdesátých let. Krátce na to bylo rozhodnuto, že se nebude jednat pouze o stíhací letoun určený ke vzdušnému boji a byla přijata koncepce víceúčelového stíhacího letounu. Připomeňme, že se stejným směrem v té době vydávali Američané s F-16 i Sověti s Su-27/30 (více v samostatném článku Vyznáte se v Suchojích Su-27 a jejích následovnících? – část 2.).

 

Samotný vývoj byl svěřen čínskému státnímu závodu Chengdu. Zajímavostí je, že se stále diskutuje nad tím, že Číňané vyvinuli J-10 na základě izraelského stíhacího letounu IAI Lavi, kde je podobnost více než náhodná.

 

Obě strany nicméně obchod popírají – jak jinak. Izraelský letoun byl vyvíjen ve spolupráci s USA v druhé polovině osmdesátých let na základě požadavků izraelského letectva. Typově však konkuroval právě americkému F-16, vývoj tak byl ukončen a prakticky bezprostředně na to započal vývoj J-10 v Číně.

 

První let J-10 se uskutečnil po deseti letech vývoje, tedy v roce 1998. Do výzbroje začal být zařazován kolem roku 2005. Do dnešních dnů bylo vyrobeno přes dvě stovky tohoto typu a další budou v následujících letech přibývat.

 

Chengdu J-10Foto: Chengdu J-10A / Wikipedia, Retxham

Jednotlivé varianty

Stíhačka J-10 existuje ve více variantách. Sama J-10 jako taková je přitom vůbec první vyráběná a zařazovaná varianta letounu. Následovala J-10A s modernizovaným kokpitem a elektronikou.

 

Na základě získaných zkušeností byla vyvinuta verze J-10B (pozor nejedná se o dvoumístnou variantu) s vylepšeným vstupem do motoru, inovovanou avionikou a zřejmě také novějším typem radaru. Verze J-10B je však ještě v současné době testována.

 

Výcvik pak probíhá na dvoumístné variantě J-10S, jež byla do výzbroje zaváděná po roce 2006. Číňané se oproti ostatním armádám světa rozhodli, že pro celkové zjednodušení budou mít jen jednu dvoumístnou variantu letounu. Na jednotlivé verze bojových letounů J-10 budou piloti přecházet po nalétání určitého počtu hodin na dvoumístném letounu J-10S.

 

Dále pak existuje varianta J-10AY/SY, což je v podstatně verze používaná pro demonstrace letounu na leteckých akcích bez implementace zbraňových systémů. A nakonec existuje ještě FC-20 (F-10 Vanguard), což je verze určená pro export do Pákistánu, který si od Číňanů objednal celkem 36 těchto letounů.

 

Chengdu J-10

Foto: Chengdu J-10AY na letecké přehlídce bez podvěšené výzbroje / Wikipedia, Peng Chen

Víceúčelový letoun 4. generace

Chengdu J-10 je v podstatě typickým letounem 4. generace. Byl vyvinut pro útoky nejen na vzdušné ale také pozemní cíle a disponuje údajně pokročilou elektronikou a zbraňovými systémy. Stále však nedisponuje vlastností stealth a kategoricky snese srovnání s americkým F-16  nebo francouzským Dassault Mirage 2000.

 

čínském letectvu navíc doplňuje těžšího stíhače Su-27/30, respektive jeho čínský derivát Shenyang J-11, což jej také tak trochu přibližuje k výše uvedeným typům. Zatímco Američané vůči F-16 provozují těžší F-15, Francouzi k Mirage 2000 zase Rafale.

 

Na délku měří J-10 15,5 metrů a rozpětí činí 9,7 metrů. Prázdná hmotnost letounu se pak pohybuje kolem 9 750 kg, přičemž maximální vzletová hmotnost může být 14 876 kilogramů. Konstrukčně byla použita křídla typu delta a vpředu jsou navíc „kachní“ plochy pro zlepšení manévrovatelnosti. O pohon letounu se stará ruský proudový motor AL-31FN s tahem 79 kN a 122 kN s přídavným spalováním. Číňané sice vyvíjí vlastní motor WS-10, ale u toho stále přetrvávají problémy s životností jednotlivých dílů.

 

Chengdu J-10

Foto: Chengdu J-10A / Wikipedia, Mxiong


Pro výzbroj je určeno celkem 11 pylonů (z toho 6 pod křídly a 5 pod trupem). Podvěsit lze vedle typické výzbroje řízené střely vzduch-vzduch určené k boji mimo vizuální dohlednost i přesně naváděnou protizemní municí. Výkony letounu se pak odvíjí samozřejmě podle použitého motoru a podvěšené výzbroje. Maximální rychlost má činit až M=2,2 a výškový dostup zhruba 18 kilometrů.

 

Číňané tak v J-10 získali víceúčelový stíhací letoun vlastní výroby, který je vyvinut speciálně pro potřeby letectva a námořnictva. V současné době mají ve výzbroji přes 210 Chengdu J-10 a další budou přibývat.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Gripen1995 Datum: 07.01.2013 Čas: 20:22

Já bych J-10 hned neodsuzoval. Brzy by to pro některé země trápící se neustálými embargy nebo nedostatkem peněz mohla být možnost držet alespoň částečně krok s okolním světem...

avatar
CerVus Datum: 13.10.2012 Čas: 17:57

Pakistán je kupoval v roce 2010 za 40mil USD za kus. Pro srovnání Emiráty kupovali F-16 E/F Block 60 za 80mil USD za kus.

avatar
Jarda P. Datum: 06.10.2012 Čas: 13:52

Mě to připomíná letadlo. :))

avatar
Hubna Datum: 06.10.2012 Čas: 08:52

Mě to zas při pohledu z boku na druhé fotce dosti připomíná MiG 1.4, hlavně tvarem nasávacího otvoru a hřbetem.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 06.10.2012 Čas: 01:45

Eurofighter Typhoon + F-16 a ještě k tomu spárka má tvar kokpitu jako Su-30. Ryze čínskej stroj.. :D
Nehledě na to, že je to čínskej letoun, tak se mi absolutně nelíbí. Hodně podivnej hybrid.

avatar
Deadog Datum: 06.10.2012 Čas: 00:34

fakt to lavi je uplne totozne (teda krome toho sani) ,ale lavi je stejne kopie F16 ,takze masakr ,pokud jim ty plany Izraelci prodali tak nevidim problem
me by spise zajimaly ty nove stealth stroje ktere pro zmenu vypadaji jak raptor a F35 a to od americanu asi nekoupili:)

avatar
cejkis Datum: 05.10.2012 Čas: 23:40

Mě to spíše připomíná kombinaci F16 a Eurofighteru s vlastními inovacemi.

avatar
CerVus Datum: 05.10.2012 Čas: 22:37

Hroch: nj s délkou jsem se seknul, ale problém s patentovými právy je, že jde patentovat kdejaká "ptákovina" navíc v tak širokém pojetí, že cokoli podobného se stane ihned terčem soudních tahanic.
Čína by rozhodně nikdy nebyla tak daleko kdyby veřejně nerozkrádala patenty z celého světa, jenže jako jeden z nejmocnějších států na planetě si to může dovolit a nikdo ji v tom nedokáže zabránit, protože ji všichni potřebují.
Ale abych se vrátil k problému: Čína si vesele bude rozkrádat co se ji zachce, ale "západní" státy budou trpět pod soukolím patentních válek a pomalu se propadat na stupnici moci.

avatar
Jirka Datum: 05.10.2012 Čas: 17:39

pro Deadog: stačí mrknout na fotky LAVI a bude vše jasné :-D
http://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi
nebo třeba F 16 XL
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16XL

avatar
Deadog Datum: 05.10.2012 Čas: 14:30

ja si nemuzu pomoct ja vtom vidim F16,Saab i Eurofighter dohromady ,prvnim letmym pohledem na prvni fotku sem myslel ze clanek bude o F16:)

avatar
Jirka Datum: 05.10.2012 Čas: 14:09

... při tom jak si Izrael hlídá své technologie je mnohem pravděpodobnější prodej pro ně zavrhnutého projektu, pro toto by hovořily i další "náhody" ve výskytu podobných technologií na čínských letounech, třeba raketa vzduch-vzduch PL8 je de facto izraelský Python 3, k tomu i používání přilbových zaměřovačů ne nepodobných DASH firmy Elbit. A dalo by se pokračovat ve "výskytu" izraelských dílů u radarů a ostatních senzorů.

Pro autora: zmiňujete zde aerodynamickou koncepci " křídla typu delta a vpředu jsou navíc „kachní“ plochy pro zlepšení manévrovatelnosti" Pod pojmem delta křídlo si buď představím Mirage bez jakýchkoliv dalších ploch nebo jen tvar křídla delta a kachní koncepce co by výškovky před těžištěm letounu. K čemu ten letoun padá blíže?

avatar
Hroch Datum: 05.10.2012 Čas: 11:03

Nevykládejte nesmysly, patentová ochrana je maximálně 20let (snad výjimečně u léků 40), musí se obnovovat (tuším po 5letech) a platit, přičemž poplatky se při prodlužování zvyšují.
Neplést s autorskými právy.
Naopak nemožnost ochrany investice do vývoje by pravděpodobně výrazně přibrzdila technologický pokrok.
Proč budu něco vyvíjet a vrážet do vývoje nemalé prostředky, aby my to konkurence hned okopírovala a převálcovala mě nižší cenou (nemusí si započítat investice do vývoje).

avatar
CerVus Datum: 05.10.2012 Čas: 10:17

A dělají dobře,
patenty a jejich 80ti leté ochrané lhůty jsou zhoubou moderní doby. Stačí se podívat do jakých absurdit zabíhá zkažené jablíčko. Tohle je názor potvrzovaný odborníky na celém světě. Horši je že bez patentů a jejich zablokovaní na skoro sto let se firmy možná nebudou snažit tolik inovovat.

avatar
ja Datum: 05.10.2012 Čas: 08:31

dohaneji svet kopirovanim...beztrestne...a kopiruji cokoliv...nakoupi, ziskaji, rozeberou a vyrobi...

arr