Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Životní příběh ruské stíhačky Su-35

Datum přidání 03.01.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 119 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Francouzský časopis Air & Cosmos zveřejnil článek Tout sur le Su-35 popisující “životní příběh” ruské víceúčelové stíhačky Su-35. Náš článek vychází ze zkráceného přepisu, který vyšel na ruském blogu BMPD.

Foto: Su-35, v pozadí Su-57 (PAK FA); větší fotoOleg Beljakov; CC BY-SA 3.0

 

V roce 1988 firma Suchoj vyrobila hloubkově modernizovanou stíhačku Su-27, označovanou jako Su-27M. V devadesátých letech byla Su-27M nabízená k exportu pod označením Su-35. Letouny Su-27M/Su-35 byly několikrát vystaveny v zahraničí, počínaje leteckou show v anglickém Farnboroughu (1992), ale nikdy nenašly zákazníka.


Některá vylepšení Su-27M, jako kachní křídla, radiolokátor nebo vektorování tahu motorů, našly využití u stíhačky Su-30MKI.


Letouny Su-30MKI vznikají ve výrobním závodu v Irkutsku, dnes známém jako Korporace IRKUT a patřící pod Sjednocenou leteckou korporaci (OAK). Nosným výrobním programem korporace IRKUT je rodina bojových letounů Su-30, obojživelné letouny Be-200 a vojenské výcvikové stroje Jak-130.


Dalším výrobcem letadel rodiny Su-27 je Komsomolskoamurské letecké výrobní sdružení J. A. Gagarina (KnAAPO). Podnik ale v minulosti vyráběl jednoduší verze Su-27, jako jsou Su-27SK a Su-30MKK/MK2 pro čínské letectvo.


V důsledku zaostávání KnAAPO se v roce 2003 objevil projekt stíhačky se staronovým názvem Su-35 (v ruském letectvu označována jako Su-35S; Су-35С), která měla zachránit konkurenceschopnost KnAAPO. Protože Su-35 byla určena pro vývoz, vývoj stíhačky plně financovala firma Suchoj. První Su-35 vzlétl 19. února 2008.


Pro Su-35 se však nedařilo najít zákazníky (rozhovory s Čínou se vlekly) a proto ruská vláda přišla se záchranou během moskevské výstavy MAKS-2009 objednala 48 letadel pro ruské letectvo.


Testy Su-35 však postupovaly pomalu kvůli problémům s integraci avioniky. Stíhačka Su-35 oficiálně splnila všechny státní zkoušky (splnila všechny technické požadavky ruského letectva) 2. října 2017.


Ve skutečnosti však dodávky Su-35 ruskému letectvu začaly již před několika lety. 12. února 2014 byla první dávka 12 letounů slavnostně předána 23. pluku stíhacího letectva na letišti Dzjomgi (výrobní letiště KnAAPO) v Chabarovském kraji u hranic s Čínou.


V prosinci 2015 (opět z důvodů neexistence zahraničních zákazníků) ruské ministerstvo obrany objednalo dalších 50 letadel. Prvních deset letadel této objednávky letectvo převzalo na konci roku 2016. V listopadu 2017 ruské letectvo již provozovalo 64 Su-35.

 

Video: Su-35 v Sýrii / YouTube


Prvního bojového nasazení se Su-35 dočkala v Sýrii, kam byla převelena v lednu 2016 po sestřelení ruského taktického bombardéru Su-24M tureckým letectvem. Su-35 byla vybavena střelami vzduch-vzduch R-27, R-73 a R-77-1. Některé letouny nesly 250kg "hloupé" bomby, ale na žádné fotografii nebyl zobrazen Su-35 s raketami vzduch-země.


Stíhačky Su-35 byly v Sýrii vybaveny systém radioelektronického boje Chibny. Posádky Su-35 v Sýrii velmi rychle rotovaly, aby co nejvíce posádek získalo bojové zkušenosti. Získávání bojových zkušeností, výcvik a testování posádek a také propagace, byly hlavním důvodem nasazení Su-35 v Sýrii, protože většina úderu na pozemní cíle prováděla jiná letadla a vrtulníky.


Podle současných plánů do roku 2020 ruské letectvo obdrží 98 stíhaček Su-35, poté ruské letectvo začne přecházet na stíhačky páté generace Su-57. Druhá fáze testování Su-57 (s novými motory Izdělije 30) se ale protahuje a je velmi nákladná.


Důležitým hybatelem programů Su-35 a Su-57 je sociální aspekt. Su-57 má být vyráběna ve firmě KnAAPO, ale ta musí vyrábět minimálně 20 stíhaček ročně, aby byla v plusových číslech. Pokud nebude Su-57 připravena a exportní objednávky na Su-35 nebudou stačit, ruské ministerstvo obrany objedná další Su-35, i když vlastně nebudou potřebné (něco podobného se stalo nedávno s exportní MiG-35).


Hlavní prioritou je získávání velkých exportních objednávek pro Su-35. Dlouho očekávaná smlouva s Čínou o dodávce 24 letadel byla podepsaná v roce 2015. Jednání mezi oběma zeměmi trvaly téměř deset let. Rusové přitom tvrdili, že chtějí prodat nejméně 48 letadel, ale Číňané chtěli nakoupit tak málo letadel, jak je to jen možné.


Podmínky jednání nejsou známy a ještě méně je známo o čínských plánech. Spekuluje se, že Čínu více zajímaly technologie motorů AL-41F1S a radarové technologie, než samotná letadla.  

 

Video: Propagační video Su-35 / YouTube


První čtyři Su-35 byly dodány do Číny v roce 2016. V letech 2017 a 2018 Čína získá deset letadel každý rok. Letouny jsou dodávány se standardní výbavou, s některými úpravami pro instalaci čínského vybavení a zbraní.


Možný obchod se rýsuje v Perském zálivu. Šéf Federální služby pro vojensko-technickou spolupráci Dmitrij Šugajev uvedl, že Spojené arabské emiráty (SAE) chtějí “několik desítek” Su-35. Podle jiných odhadů půjde o objednávku 12 až 24 strojů.


SAE v současné době provozuje flotilu letadel F-16E/F Desert Falcon a Mirage 2000-9. Otázkou je jak tendrem zamíchá nově schválená modernizace “arabských” F-16E/F Desert Falcon v hodnotě 1,65 miliardy dolarů, kterou zajistí Lockheed Martin. V každém případě Su-35 v SAE soupeří především s evropskými stroji Rafale a Eurofighter. Navíc Washington zvažuje i prodej F-35A Lightning II do SAE.


Indonésie objednala 11 stíhaček Su-35S, které doplní 15 stíhaček Su-27 a Su-30. Ostatní potenciální zákazníci, jako je Libye a Venezuela, mají existenční problémy a nemohou si dovolit nová letadla.


V srpnu 2017 uvedl Jurij Borisov, zástupce ruského ministra obrany pro vyzbrojováni, že během syrské kampaně si Su-35 nezaslouží nic jiného, než chválu a není o nic horší, než Su-57 “první etapy”.


Hlavní rozdíl mezi Su-35 a Su-57 je v trupu. Obě letadla jsou vyráběna ve stejném podniku, se stejným vybavením a přibližně se stejnou jakostí výroby. Proudové motory jsou téměř identické a liší se pouze v řídícím systému. Su-57 druhé etapy s motory Izdělije 30 má mít lepší vlastnosti. Teoreticky lze instalovat Izdělije 30 i do Su-35.

 

Video: Letecká akrobacie Su-35 na letecké show MAKS 2017 / YouTube


Důležitý rozdíl je v radaru. Su-35 má radiolokátor N135 “Irbis” a Su-57 nejnovější radiolokátor N036 Belka s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním (AESA). Zbraňové systémy obou letadel jsou přibližně stejné.


Na letounech Su-35 a Su-57 "první etapy" je použit motor AL-41F1 (Izdělije 117S), přičemž jde o hloubkovou modernizaci motoru AL-31 stíhaček Su-27. Jediný rozdíl je, že Su-35 má samostatné řízení motoru a Su-57 má komplexní systém řízení letu i motoru. Maximální tah AL-41F1S (verze AL-41F1 pro Su-57) je 86,3 kN, s přídavným spalováním 137,3 kN a v nouzovém režimu 142,2 kN.


Radar N135 “Irbis” navrhl Vědecko-výzkumný institut V. V. Tichomirova a vyrábí ho Rjazanský výrobce nástrojů. N135 “Irbis” je dalším vývojovým stupněm radaru H011M "Bars" letounu Su-30MKI. N135 má oproti svému předchůdci větší dosah, větší rozpětí detekce, vyšší odolnost proti rušení a lepší rozlišení.


Na vzdálenost 50 km Irbis rozliší cíle letící od sebe 50 až 100 metrů. Irbis dokáže sledovat až 30 cílů a na osm z nich navádět střely vzduch-vzduch s vlastním aktivním naváděním. Na dva cíle mohou být současně odpáleny střely vzduch-vzduch s poloaktivním naváděním.V režimu vzduch-země Irbis navede zbraně najednou na čtyři pozemní cíle.

 

Elektro-optický zaměřovací systém OLS-35 odhalí cíl velikosti Su-30 na vzdálenost 90 km ze zadní polosféry, z přední polosféry na vzdálenost 35 km. Současně OLS-35 umí sledovat až čtyři cíle. Dosah laserového dálkoměru, který má přesnost 5 m, je 20 km v případě vzdušných cílů, resp. 30 km v případě cílů pozemních.


V blízké budoucnosti Su-35S získá nejnovější střely vzduch-vzduch R-37M dlouhého doletu a R-74M krátkého doletu. Střela R-37M má hmotnost 510 kg, bojovou hlavici 50 kg a dolet je 200 km. R-37M na cíl navádí vlastní palubní radiolokátor. Su-35 unese až čtyři tyto střely.

 

Zdroj: BMPDAir & Cosmos

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
raziel87 Datum: 05.01.2018 Čas: 12:42

2 darkstyle

ta fotka, kterou si postnul, ta byla na zahraničních webech dementovaná už 2.1.2018!!! - zde na AN o tom chlapi psali taky několikrát, čti než něco postneš. Na AK od 3.1 stejná písnička - chápeš jak se šíří střepiny od minometného granátu? evidentně ne

avatar
raziel87 Datum: 05.01.2018 Čas: 12:38

2 darkstyle

neříkají ti blesk? čteš diskuzi??

avatar
darkstyle Datum: 05.01.2018 Čas: 12:05

http://dnes.dir.bg/gallery.php?id=26753048&page=0#topnav

tuna mate foto snicenej stihacky..
uz je o tom aj novy prispevok tuna..

avatar
flanker.jirka Datum: 05.01.2018 Čas: 09:31

Shania: jestli mají na té základně vše takto vyrovnané v řadě u sebe, jako na přehlídku, tak to nebude problém poškodit 6 letadel byť jednou dobře ulítlou minou.
Od čeho je "špinavý spodek" trupu u trysky?

avatar
Slavoslav Datum: 05.01.2018 Čas: 09:28

semtam

tak na tych fotkach zase nejaky extremny dazd nevidno. Mokra betonova plocha a na to ti fakt vela netreba a zase metoblue i ked je presne nejaky ten milimieter hore dole im ujde z casu na cas

A co sa tyka zelene popri drahe.

Zrejme im tam zostala namalovana trava od poslednej Putinovej navsetvy. Ak si pozries videa z jeho decembroveho vyletu tak miesta kde bola trava udrziavana (pokosena) a neboli plne starej travy ktorej byle trcali do hora (schvalne si niekedy vsimni aj v nasom podnebi neudrziavane luky a porasty, budu sa ti javit ako suche lebo nedovolia novej trave vyrast) su krasne zelena a bujne porastene.

Nie Syria nieje jednoliata pust ako si tu niekto predstavuje

avatar
Shania Datum: 05.01.2018 Čas: 00:04

Aspon ta s cislem 29 by ze syrie být mohla, ale uvidime.

http://www.acig.info/forum/download/file.php?id=26773&sid=89b66e575a68522ba8cf6901df9bce27&mode=view

avatar
semtam Datum: 05.01.2018 Čas: 00:02

logik a flanker.jirka

Počasí v Látakíi 31.12.2017 a 1.1.2018 se uvádí, že napršelo první den 1.5 mm srážek a druhý den 1 mm srážek. Slovně takovýto úhrn srážek se nazývá mrholení. Pro představu vydatný déšť je cca 10mm za hodinu. Od 26. do 30. 12.2017 bylo počasí bez srážek.

https://www.meteoblue.com/cs/po%C4%8Das%C3%AD/p%C5%99edpov%C4%9B%C4%8F/archive/l%C3%A1zik%C3%ADja_s%C3%BDrie_173576

SKORI si všimnul poměrně sytě zeleného a dalo by se i říci hojně zastoupeného travního porostu v pozadí. To už na Sýrii opravdu nevypadá. Ale je tu možnost, že vojáci natírají trávu na zeleno, plus dosev a závlaha.

avatar
Jan Grohmann Datum: 04.01.2018 Čas: 23:58

Pánové, netvořte geopolitickou mytologii. Aspoň ne na AN. Na internetu máte mnoho příležitostí, kde může diskutovat o stínech na fotkách.
Je úplně ukradené, kolik letadel bylo zasaženo. Pro nás i Rusy by bylo rozhodně lepší, kdyby měli Rusové co nejmenší ztráty. Tohle nám nijak nepomůže.
Počkejte do zítřka, kdy na tohle téma přineseme článek.

avatar
flanker.jirka Datum: 04.01.2018 Čas: 23:45

SKORI: teď jsem znovu shlédl tu první fotku, na kterou odkazoval Shania, bylo by dost divné, pokud by mina nebo výbuch nějaké rakety poblíž otevřel jeden kus výškovky nahoru a druhý dolů.
K počasí asi jen tolik, že v Syrii je největší procento srážek v zimním období a teploty jdou také dolů. (čirou náhodou dnes si po 30 letech užívají sněhovou nadílku třeba na Floridě a předminulý týden i v Řecku)

avatar
logik Datum: 04.01.2018 Čas: 23:45

Skori:
Ne, že bych tvrdil, že ty fotky jsou pravé, ale v sýrii že nemůže být zamračeno?
https://en.sat24.com/en/tu/infraPolair
A že tam nemůže pršet?
https://weather-and-climate.com/average-monthly-Rainfall-Temperature-Sunshine,Lattakia,Syria
za leden tam naprší 200mm - výrazně více, než v ČR.....

Uvědom si, že nejde o vnitrozemskou poušť, ale pobřeží....

semtam:
A vojska NATO tenkrát napadli Srbsko, nebo ne?
Můžeme se bavit, jestli tam byla akce Ruska v právu či nikoli, ale tvrdit, že Rusko nenapadlo Gruzii je nesmysl.

avatar
SKORI Datum: 04.01.2018 Čas: 23:10

Ty fotky co jste sem dali jsou s velkou pravděpodobností ********. První 2 jsou nejen z jiného letadla, ale velmi pravděpodobně na jiném místě = u třetího s tryskajicí kapalinou jsem ochoten věřit dle podnebí, že jde o Sýrii, ale je divné, že stroj je vyzbrojen...
2. První 2 fotky s poškozenou VOP jsou s pravděpodobností blížící se jistotě z jiného místa než Sirie - zamračeno, déšť asi i zima dle oblečení a tráva vedle dráhy ??
3. Poškození VOP odpovídá spíš střetu s ptákem nebo něčím jiným než výbuchu miny pod letounem - že by žádná střepina v trupu - jako na tom třetím??
Neříkám, že tam k ničemu nedošlo, ale těším se na přesvědčivější fotky...

avatar
semtam Datum: 04.01.2018 Čas: 22:39

Prozatím nikde bližší informace co se na letecké základně Hmímím stalo.

Dne 31.12.2017 havaroval MI-24 u města Homs. Mrtvý pravděpodobně 2 a nejspíš i 1 zraněný.

Tato informace často splývá s údajnou událostí na Hmímímu. U fotek, které poskytl Roman Saponkov (nacházející se od události do dnešního dne v Petrohradu) se objevují spekulace, že nepochází ze Sýrie, protože počasí mělo být v době incidentu slunečné a postava u SU24 je oblečena pro chladnější klima, než které nyní panuje v Hmímímu.

Nelze zatím určit, zda fotografie byli skutečně pořízeny na Hmímímu. Co asi s jistotou lze vyloučit je zasažení muničního skladu. Pokud by se tak stalo, nemohlo to uniknout pozornosti civilistů. VKS od nového roku poměrně intenzivně působí v provincii Idlíb, kde SAA (Tiger Forces) znatelně postoupila podél železnice spojující Hama a Aleppo na území pod kontrolou islamistů.

avatar
flanker.jirka Datum: 04.01.2018 Čas: 20:37

Shania: na fotce s unikající kapalinou je vidět, že má mašina podvěšenou výzbroj.
Útok na základnu měl být údajně veden po setmění, tj. večer a noc, fotky jsou focené za dne, docela dlouhá doba na to, aby něco stále teklo z mašiny.
Přijde mi divné, že by výzbroj nesvěsili a neodvezli.

avatar
KóĎA Datum: 04.01.2018 Čas: 20:03

dusan: to možná pak někde v nitru Ruska. Teď bych tipoval polní opravu, několik akcí a pak tichý odchod. Je to frontový bombardér, podle mého se s takovým poškozením při konstrukci počítalo.

Jinak tím odepsaným sůčkem (tuším, že se vezl Ilem) myslíš ten, který měl hvězdami za bojové mise pomalovanou celou příď? Spíše než vyčerpáním konstrukce bych věřil jeho propagandistickým vystavením v některém z muzeí.

avatar
dusan Datum: 04.01.2018 Čas: 19:30

stronger.p

Tak to je nezmysel. Musí sa minimálne zdiagnostikovať zavesenie plávajúcej výškovky, kde už môže byť mikrotrhlina, ktorá sa môže v pravádzke stať osudnou pre lietadlo - nebol by to prvý prípad .... nestačí len ju vymeniť ...a to nebude ani za 3 hodiny ... ani za málo ... ak to je jediné poškodenie ....

To, že niečo vyzerá nepoškodené ešte neznamená, že sa to nemá skontrolovať.

arr