TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Čína ukázala stíhačku J-20, které se bojí celá Asie

Datum přidání 31.10.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 64 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Čína na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show) představila veřejnosti stíhačku 5. generace J-20. Čínská stíhačka je přímým soupeřem ruských strojů T-50 PAK DA a amerických F-22A Raptor.

Foto: Čínská stíhačka J-20; větší foto“神翼大帝”; CC BY-SA 4.0

 

Dnes ve městě Ču-chaj (56 km západně od Hong-Kongu) začala největší čínská letecká výstava. Výstava se koná pravidelně od roku 1996 a při poslední akci v roce 2014 ji navštívilo 230 000 diváků a 130 000 odborníků.

 

V roce 2014 bylo na výstavě přítomno 700 vystavovatelů z 41 zemí. Celkově se uzavřely zakázky za 23,4 miliard dolarů. Na výstavě v roce 2014 Čína také poprvé představila exportní stealth stíhačku J-31 - ta je menší a jednoduší než J-20. O 40 stíhaček J-31 již projevil zájem Pákistán.


Letošní výstavu slavnostně otevřelo vystoupení dvou nových čínských stíhaček 5. generace J-20. Stíhačky se poprvé představily v rychlém 60 sekundovém průletu a při několika manévrech.


“Tohle bude první veřejné vystoupení čínské stealth stíhačky nové generace,” uvedl před několika dny tiskový mluvčí čínského letectva s tím, že J-20 vstoupí do služby “v blízké budoucnosti”.


Podle britského deníku The Guardian, který se odkazuje na nejmenované analytiky, nelze ještě říci, jaké má J-20 schopnosti a zda dokáže technologicky soupeřit s T-50 nebo F-22A. Bradley Perrett z magazínu Aviation Week nicméně řekl: "Je jasné, že se jedná o velký skok kupředu v čínských bojových schopnostech.”


“Představení ukazuje, že mají již dost sebevědomí, aby letadla ukázala veřejnosti,” cituje The Guardian nejmenovaného západního zástupce průmyslu, který čínskou výstavu navštěvuje od roku 1996. “Tohle je letadlo pro Čínu, což J-31 není; vyvinuli si toto letadlo pro sebe.”


Zatím není jasné, zda se představení J-20 omezí pouze na rychlý průlet, nebo půjde stroj prohlédnout i na statické ukázce.


Podle čínské webové encyklopedie Baidu Baik J-20 vstoupí do služby v roce 2017 a v roce 2020 dosáhne “bojové nasaditelnosti”. Není ale jasné, jak si čínské letectvo představuje “bojovou nasaditelnost.” Dodejme, že země NATO často definují dosažení počátečních operačních schopností (IOC) a nakonec plné dosažení operačních schopností (FOC) zbraňových systémů.

 

Video: Dvojice stíhaček otevírá leteckou výstavu Ču-chaj. / YouTube

 

Například první let F-22A se uskutečnil v roce 1997, první sériový F-22A americké letectvo získalo v roce 2003, IOC bylo dosaženo v roce 2005 a nakonec FOC v roce 2007. První let J-20 se uskutečnil v roce 2011.

 

J-20 je primárně letoun pro vybojování vzdušné nadvlády - v severním směru J-20 vyzývá především ruské stíhačky Su-35, v oblasti jihovýchodní Asie letadla americké výroby F-35 Lightning II, případně F-22A Raptor. Na hranicích s Indií si J-20 poměří síly s letouny Rafale, Su-30MKI a v budoucnu FGFA.

 

Generál David Goldfein, náčelník štábu amerického letectva, však upozorňuje, že srovnání J-20 a F-35 nemá valného smyslu.

 

“F-35 je o rodině systémů, je to o síti - tohle nám dává asymetrickou výhodu,” uvedl Goldfein pro Breaking Defense s tím, že J-20 se spíše podobá (technologicky) americkém stealth letadlu F-117. Když Goldfein pilotoval F-117 do akce, zmáčkl kouzlené tlačítko jménem “stealth” a všechny antény F-117 se stáhly a sedadlo pilota pokleslo dolů, aby pilot nezhoršoval radiolokační odraz letounu. F-117 neměl žádné datové propojení s ostatními letouny.  “Proto, když slyším o srovnání F-35 a J-20, je to téměř nesmyslné srovnání."

 

Otázkou je také použití motorů u J-20. Podle čínských médií sériová verze J-20 získá čínské motory WS-15. Nicméně před několika dny ruský deník Vědomosti (ale také čínská a japonská média) informovala o objednávce dalších 100 kusů ruských motorů AL-31 Čínou.

 

Podle ruského magazínu VPK Novosti Rusko bylo Číny již prodáno 1100 motorů AL-31 (do roku 2013 1000 motorů). Tyto motory nicméně mohou pohánět jak nejnovější J-20, tak i starší J-10 nebo J-11.  

Zdroj: The Economic Times

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jj284b Datum: 03.11.2016 Čas: 12:25

podla obrazkov to vyzera ze J-20 bude mat vyssiu uroven STEALTH ako PAKFA. Staci sa pozriet na ciste linie spodnej casti bez zbytocnych zaobleni... viditelne sa inspirovali F22 co to slo..

avatar
logik Datum: 03.11.2016 Čas: 10:15

Hlavně F15 je výborné éro, ale je to ještě aerodynamicky stabilní design, takže své obratnosti dosahuje trochu jinými prostředky než moderní éra. Hledat analogii zrovna u něj moc dobře nejde....

avatar
Gloton Datum: 03.11.2016 Čas: 02:07

Jirosi
Člověče vždyť ty vůbec nemáš o ničem z této problematiky ani potuchy.
Jak do toho můžeš motat tu F-15E kvůli regulovatelným vstupům vzduchu do motorů nechápu. Ty vstupy vzduchu na F-15 se hýbou totiž z jediného důvodu, aby byl optimalizován přívod vzduchu k motorům při různých rychlostech letu. Vůbec to neslouží k aerodynamickému řízení letounu.

avatar
Luky Datum: 02.11.2016 Čas: 21:18

Čína je velká, spíš chtěli velkou stíhačku s dlouhým doletem a zbraňovou kapacitou.

Některé ty hi-res obrázky nevypadají špatně. Myslím, že jí dám ještě šanci.
Mimoto jsem měl vždycky slabost pro přepadové stíhače jako MiG-23 nebo MiG-31...prostě brutálnější désign
http://i.imgur.com/NkYDZKd.jpg
http://i.imgur.com/tqB7stO.jpg
http://i.imgur.com/K8NfJG6.jpg
http://i.imgur.com/45VwzY6.jpg

avatar
Tom90 Datum: 02.11.2016 Čas: 21:08

A co kdyz proste nevychazela poloha teziste a tak prodlouzili pridovou cast?

avatar
Jirosi Datum: 02.11.2016 Čas: 20:22

Všiml jsem jsi že tu někdo uvedl požití "canards" T50 . Mam dojem ze dochazi pouze o záměnu z jiným prvkem viz:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Suchoj_T-50#/media/File:Sukhoi_T-50_MAKS%2711_Zherdin.jpg

zde překvapivě podobné prvky u F15:
http://www.warbirdaeropress.com/articles/F15/F15%20Taxi.jpg

Dále se tu bavíte o slotech na náběžné hraně. Ty ale jen vylepšují airodynamické vlastnosti křídla při velkých úhlech náběhu, nikoliv jako prvky pro uvedení letadla do daného stavu, K tomu se požívají jiné prvky (vyškovka, "canards" nebo vektrovaní motoru).

avatar
Wanislav Datum: 02.11.2016 Čas: 16:55

Co se týče celkové koncepce letounu, tak podle mě vypadá ta jak vypadá, protože koncepce draku vychází z migu 1.44. Mig tuto koncepci zvolil na základě poznatků 80. let. Kdy byly kachny velmi populární + vložili do toho vlastní invenci. Znám z vlastní zkušenosti, že pokud vám už někdo vytyčí cestu a ukáže vám jak má vypadat cíl, postavíte to někdy lépe, někdy hůře, ale vždy dost podobně.
Jinak délka a velikost je tam kvůli té středové pumovnici, ve které se mají převážet protilodní střely. Aspoň tak to někde tady psali.
Spíš jsem zvědavý, jak bude vypadat další generace čínských strojů, protože ta už podle mne bude originální.

avatar
Shania Datum: 02.11.2016 Čas: 15:44

článek o RAM
https://www.reddit.com/r/CredibleDefense/comments/59zcs9/the_magic_behind_radarabsorbing_materials_for/

Tady článek o nové 6.gen stíhačce USAF
https://www.flightglobal.com/news/articles/air-force-scientific-advisory-board-takes-second-loo-431023/

Zatím jen to, že ji chtějí mit do 2030. má to být platforma s velkým doletem a velkou zásobou munice, at už to bude DEW, menší rakety, nebo větší nosnost. Se zaměřením na Stealth, rychlost a obratnost (ne nutně 9g).

Tipnul bych si, že to tentokrát bude velké nebo větší jak SU-27.

avatar
Shania Datum: 02.11.2016 Čas: 15:37

Todomatch: je jedno jak to nazveš, F-22 i F-35 mají prvky, které dělají to co LERX.

http://i55.tinypic.com/2lxxq9z.jpg
http://i55.tinypic.com/14blwes.jpg
http://i896.photobucket.com/albums/ac164/1w4kar/The-F-35_zps368ba445.jpg

Tohle http://1url.cz/UtH79 je leading edge flap http://breakingdefense.com/wp-content/uploads/sites/3/2014/02/F-35C-with-wings-up1-1024x582.jpg

avatar
Todomatch Datum: 02.11.2016 Čas: 12:21

to logik: Pokud jde o "canards" u letounů 5. gen., tak myslím, že americký F-22 Raptor a F-35 je nemají ani v podobě LERX. Ruský Suchoj T-50 se bez nich neobejde a má je - viz. zde http://1url.cz/ptH7v. Na dalším odkázaném obrázku je dobře vidět, že v případě Suchoje svou velikostí a umístěním opravdu suplují klasické canards, jaké má třeba Su-30 http://1url.cz/ItH75 - Raptor v tomto nákresu žádné vyznačené nemá. U F-35 o tom debetaují a tady na tom posledním vyzvětšovaném snímku cosi je, ale vypadá to dost bizardně - ten sklon a tvar http://1url.cz/UtH79

avatar
Kozlus Datum: 02.11.2016 Čas: 12:12

Kdyz se na to letadlo divam, tak by me zajimalo, jestli nahodou nedelal Mig-31 neco neslusnyho s F-22 a tohle neni nasledek :)

avatar
logik Datum: 02.11.2016 Čas: 12:00

Luky: jo, o konstrukci letadel čerpám až na výjimky z anglickejch materiálů, tak český termiti někdy neseděj. Dík za upřesnění.
(a z mínusů si nic nedělej, mam dojem, že tu někdo mínusuje všechny, kdo by jen trochu mohli zpochybňovat "superioritu" čísnkýho éra)...

todomach (odpověď na post poslaný do špatný diskuse):
F22 leading edge flaps má, viz např.
http://www.f22fighter.com/airframe.htm
stejnětak F35
http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=33
To, že LEX nahrazují absenci kachen - v tom souhlas. Podle mne právě se volí toto řešení kvůli menším problémům s RCS. Je možné, že J-20 má ale asi křídla natolik vzadu, že už by to nebylo tak efektivní řešení - ale to je dohad.

avatar
Luky Datum: 02.11.2016 Čas: 11:30

klidně si mě za tu terminologii mínusujte, ale když vidím, že logik používá výrazy jako "vertikalní ocasní plocha" a stále stavěl kanardy proti směrovce a ne zadní výškovce, jak jsem psal já.....tak jsem to raději dovysvětlil

avatar
KOLT Datum: 02.11.2016 Čas: 10:45

Ono těch "primárních" věcí je povícero ;-) Nicméně dost zásadní je situační povědomí. K tomu vám schopnost "nebýt viděn" velmi pomůže, protože můžete zaletět dál, aniž byste byli spozorováni. Jenže pokud nemáte dostatečný přehled o situaci, nevíte ani, jak "dál" vlastně zaletět můžete. Což přesně byl problém F-117, která ve stealth režimu o situaci v okolí moc nevěděla (a jen a jen proto ji dokázali Srbové sestřelit, F-22 ani F-35 by se to v té samé situaci prakticky nemohlo stát). Osobně si nemyslím, že by J-20 na tom byla v tomto ohledu tak špatně jako F-117. Nicméně pravděpodobnost, že by dosahovala schopností byť i F-22, natož F-35, se dle mého názoru limitně blíží nule.

avatar
logik Datum: 02.11.2016 Čas: 10:28

Klimešov:
Délka letounu není vynucena délkou motorů (byť by to bylo dobré vysvětlení):
Saturny jsou dlouhé pět metrů, to je ničím se nevymikající délka, např. F119 jsou o nějakých pár centimetrů delší, F135 (z F35) jsou delší o půl metru.

To, že kachny tam jsou kvůli celkové délce letadla a nutnosti dosáhnout dobré manévrovatelnosti v okamžiku, kdy ostatní řídící plochy jsou hodně vzadu, v tom si myslím máš pravdu.
Otázka právě je, proč zvolili takovoudle konfiguraci, i když má i své nevýhody. Je to kvůli dosažení větší délky letadla kvůli místu pro munici? Myslí si, že tím získají obratnější letadlo? Nemají tak čistý aerodynamický design, a tak to musí dohánět "extra řídícími plochami"?
Nebo je důvodem to, že potřebovali dosáhnout u tak velkého letadla nízkých přistávacích rychlostí, protože s ním počítají na letadlové lodě?

arr