Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Prima ZOOM: Zaostřeno na války (9. června)

Datum přidání 09.06.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 35 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Každý čtvrtek od 20:00 do 22:00 můžete na televizní stanici Prima ZOOM sledovat blog pořadů Zaostřeno na války.

Mirage III

Foto: Izraleský Mirage III stíhá arabský Mig-21. / Letečtí stíhači v boji


9. 6. 20.00 – Letečtí stíhači v boji (Letecké souboje na Blízkém východě)

Díky moderní počítačové animaci se ocitnete v kokpitu izraelských letounů Mirage III a F-15 v boji s arabskými piloty na nestárnoucím Migu 17, novějším Migu 19 a nejnovějším Migu 21 během tzv. Šestidenní války v roce 1967. Zblízka sledujte letecké bitvy a taktiku pilotů v americkém dokumentu

 

Z kotle blízkovýchodních válek vyšlo izraelské vojenské letectvo jako jedna z nejkvalitnějších bojových jednotek. Přestože často čelili velké početní převaze, Izraelci získali v moderní éře vzdušného boje vyšší počty leteckých vítězství, než jiná současná letectva světa.

 

Náš příběh začíná 7. června 1967. Vypukla tzv. šestidenní válka.

 

Tři izraelské stíhačky Mirage směřovaly k jižnímu cípu Sinajského poloostrova. Pro 119. letku bylo posledním úkolem dne udeřit na egyptské tanky v blízkosti jedné soutěsky na Sinaji.

 

Arabské země shromáždily na izraelských hranicích invazní armády. Než ale stačily zaútočit, Izraelci proti nim provedli bleskové letecké údery. Nyní sváděli boje na široké frontě v Egyptě, Sýrii a Jordánsku.

 

V průběhu 60. let arabské země sousedící s Izraelem získaly v počtu bojových letounů převahu téměř pěti ku jedné. Nejrozšířenějším strojem v arabském světě byl osvědčený sovětský Mig 17. Jednalo se sice o podzvukový letoun, ovšem robustní jako tank a výjimečně obratný. V reakci na dodávky moderních sovětských letadel do arabských zemí si izraelské vojenské letectvo opatřilo v roce 1962 letouny Mirage III francouzské výroby.

 

Byl to lehký stíhač s delta křídlem, schopný vyvinout rychlost dva machy a určený primárně k útokům z rychle dosažené výšky na nepřátelské bombardéry. Izrael zakoupil 72 těchto nových strojů. Pro pilotování Mirage vybírali jen ty nejlepší z nejlepších. Mirage byl velmi výkonný letoun. A přitom snadno ovladatelný.

 

Původní výzbroj sestávala jen z radarem řízených střel, Izrael ovšem trval na kanónu. Jeho letecká doktrína počítala s bojem na blízkou vzdálenost a užitím hlavňové zbraně. Tento způsob boje důkladně cvičili a vynikali v něm.

 

Pořad můžete shlédnout 9.6. ve 20:00 na Prima ZOOM.

 

Okinawa

Foto: Američtí mariňáci v bitvě o Chosinskou přehradu. / Public Domain


9. 6. 21.00 – Extrémní válka (Přehrada Chosin: V obklíčení)

Ti, kteří bojovali ve válce na souši, moři nebo ve vzduchu, podrobně líčí vlastní zážitky. Seriál Extrémní válka rozebírá různé vojenské střety dějin. Zaměřuje se na to, kdo se jich zúčastnil a jaké zbraně při tom použil – obojí se nakonec stalo rozhodujícím zvratem na cestě k vítězství. Jak je možné změnit vývoj bojové situace ve vlastní prospěch? Uvidíte v Extrémní válce.


Bitva o Chosinkou přehradu byla rozhodující bitva Korejské války. Síly OSN se spoléhaly na japonsky psané mapy z japonské okupace Koreje, která skončila pouze pět let před začátkem Korejské války. Bitvy se zúčastnila především 9. čínská armáda a 10. sbor americké námořní pěchoty.

 

Dne 27. listopadu čínská 9. armáda překvapila americký 10. sbor americké námořní pěchoty pod velením generálmajora Edwarda Almonda v oblasti Chosinské přehrady. Následovalo 17 dnů brutálních bojů.

 

Od 27. listopadu do 13. prosince 1950 bylo asi 30 000 vojáků OSN pod vedením polního velitele generálmajora Olivera P. Smithe obklíčeno a napadeno asi 120 000 čínskými vojáky pod vedením Song Shi-Luna, kteří měli za úkol zničit síly OSN.

 

Síly OSN však byly schopné provést odpoutání bojem a zasadily čínským silám těžké ztráty. Síly OSN ztratily celkově skoro 18 000 vojáků kvůli akcím protivníka i chladnému počasí, čínské ztráty dosáhly kolem 50 000 mužů.

 

Pořad můžete shlédnout 9.6. ve 21:00 na Prima ZOOM.


Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 13.06.2016 Čas: 18:49

pro crusader: Nebojte, když napíšete, že v Namu měli Amíci hromady zbytečných ztrát jak v letectvu tak v pěchotě, ještě vám přidám zelený palec ;-)

avatar
Shania Datum: 13.06.2016 Čas: 13:37

crusader: porovnavam kvalitu pilotu, Arabové byli jedni z mála pilotů, co vůbec měli bojové zkušenosti.

Dojeli na sovětskou vyzbroj a doktrínu, která by byl ok ve Vietnamu proti USAF, ale ne nad pouští proti IAF.

Rusové u některých MIG 21 taky dospěli k závěru, že je kanon na hovno a to měli ještě míň spolehlivé rakety.

USA dostali ve Vietnamu lekci a Red Flag a Top Gun z toho vychází, rusům to trvalo o dost déle.

avatar
crusader Datum: 13.06.2016 Čas: 13:07

shania
je to zvláštní ale souhlasím s Vámi na 100%.
Přesně jste popsal taktiku severovietnamských pilotů, udeř a zmiz, ale podobným způsobem dosahovaly svých sestřelů i největší esa ww1 a ww2, např. Erich Hartmann.

Trochu bych polemizoval s názorem, že Arabové by proti USA byli lepší než Vietnamci. Vietnamci lítali proti Američanům v poměru 1:11 (rok 1965) až po 1:6 (1968), to by Arabové nedokázali. Naopak téměř vždy byla početní převaha na straně arabských států a Izrael početně tahal za kratší provaz.

avatar
Shania Datum: 13.06.2016 Čas: 11:51

crusader: korea - stejné poměry uvaděli i rusové, je to dáno tím, že dost zasažených strojů se nakonec dokázalo vrátili se na základnu. Skutečné poměry sabre vs Mig jsou téměř vyrovnané.

Vietnam: pro vietnamce to bylo prostředí bohaté na cíle, velké množství strojů, převážné zatížených bombami nebyl problém pro pár migů problém dostat se nepozorovaně do formací a způsobit ztráty a zmizet.

Pro US velké množství strojů znamenal problém v identifikaci nepřítele, bylo nutné mít vizuální kontakt, jinak byla dost velká pravděpodobnost, že budou střílet po vlastních.

I tak ty poměry zrát byli vyrovnané. Další problém na americké straně byla doktrína, posádky F4 netrenovali BFM, byli to záchytné stíhače, spolu se špatnou udržbou a kvalitou střel, doktrínou vizuální identifikace a až nakonec absencí kanonu to byl problém, zejména proti Mig 21, ti měli stejně špatnou sovětskou* doktrínou, ještě horší rakety neschopné zasáhnout i lehce manévrující cíl, ale Phantomy se jim snažili uletět a ne manévrovat.

*Ta stejná doktrína byla osudná pro Araby na blízkém východě proti Izraeli, ti na rozdíl od amíků cvičili BFM a od začátku plně využívali svoje přednosti a slabiny nepřítele.
Arabové by si vedli líp jak Vietnamci proti USA....

Zvrat nastal až po reformach v USN, jejiž součást byl např Topgun, lepší taktika při nasazení střel a udržba, nové lepší vybavení a spousta dalších změn co vykopli poměr ztrát pro USN z 2:1 přes 10:1 i když těch sestřelu celkově nebylo tolik, kvalita pilotů prudce stoupla...

To co ve Vietnamu způsobovalo většinu ztrát bylo protiletadlové dělostřelectvo a v S.Vietnamu, zejmena Hanoi byla v té době snad nejsilnější koncentrace PVO na světě.

avatar
crusader Datum: 13.06.2016 Čas: 11:07

Sorry sypu si popel na hlavu, už žádná zmínka o Afghánu (ani reakce na logika o civilech) :-))

Příště budu už jen uvádět ztráty Američanů ve Vietnamu. Jen jestli to nebude někdo brát jako kydání špíny na Američany?

Dokážu ocenit i americký stíhací eso ale nebudu se tvářit, že druhá strana měla jen samý paka. A vůbec ve Vietnamu, kde na straně Severního Vietnamu bylo víc es než na straně Američanů (což se díky podobným seriálům nikdo nedoví). Vím, že Američané měli míň příležitostí, protože proti nim létalo míň pilotů, ale tím spíš si ta hrstka zaslouží ocenění a ne zesměšňování.

Totéž Korea s nesmyslnými poměry sestřelů 10:1 pro Američany.

avatar
KOLT Datum: 13.06.2016 Čas: 09:39

Luky, souhlasím v hodnocení seriálu. Nicméně ten Afghánistán sem přitáhl crusader, zcela nesmyslně. A logik do toho pak zcela nesmyslně zatahl civilní ztráty. Tož tak :-)

avatar
Luky Datum: 13.06.2016 Čas: 09:15

logiku, hroznou demagogii tu předvátíš tím, jak chceš kvantifikovat etiku a brutalitu. Amíci se s civilama v Namu vůbec nemazlili, jinak by na ně nepoužívali chemii v takovým množství...

Tahle debata začala tím, že seriálek je trošku manipulativní a v každém období od první světové po dnešek si vybírá ty letecké střety, které ukáží Amíky jako největší borce...a ještě je trošku přibarví. Např. jak jsem už dříve poukazoval na sestřel roje Migů-23 v zálivu - model měl namapován radarový radom, ale byla to protizemní verze BN bez radaru na AG misi - ale celé se to prezentovalo jako propast v BVR...ehm. Tím bych to asi uzavřel.

avatar
logik Datum: 13.06.2016 Čas: 09:01

crusader
1) Pokud někdo chce tvrdit, že Amíci ve Vietnamu byli brutální, pak je třeba je porovnávat s jinými konflikty. Aby ta brutalita byla alespoň "ve stejné kategorii", jako sovětský Afghánistán, musel byste vzít nejnižší možný odhad z Afg. a nejvyšší možný odhad z Viet.

Přičemž jaksi důkazní břemeno (pokud hájíte tvrzení, že válka ve Vietnamu byla ze strany USA vedená bezohledně k životům civilistů) je na Vaší straně, prohlásit byla to přehnaná brutalita, protože ta čísla to nevyvrací, je jaksi demagogie.
A naopak - vzít medián z kupy zveřejněných odhadů je "korektní argument" který byste měl nějak vyvrátit, a ne spláchnout s tím, že "ta čísla jsou nepřesná a nikdo neví".

2) Viz Kolt - má to k tématu článku úplně stejnou relevanci. A jak píše Kolt, srovnávat letecké kampaně ve Vietnamu a v Afgánistánu může buďto člověk, co o nich nic neví, nebo demagog.

PS: Proč tam je v hlavičce až do 2011 nevím, v každém případě ty odhady jsou jen za Afgánskou válku (klidně si je vyhledejte), jak už vyplývá i z data uveřejnění odhadů...

avatar
Luky Datum: 13.06.2016 Čas: 08:53

Charlie: určitě je větší kandence u letadel blížící se rychlosti zvuku (navíc bez AA ŘS) dost důležitá a poskytovala Amíkům určitou výhodu, nadruhou stranu spousta US pilotů byla deprimovaná tím, kolik je toho schopen MiG-15 z jejich kulometů zpolykat.
Sovětský 37mm kanon byl na stíhačky zas až tak silný, že se stávalo, že granát třeba prošel křídlem Saberu a nevybuchl. Ráže mezi 20 a 30 mm jsou na honění ptáků asi ideální.

Kolt: Spíš pro zajímavost - Sověti se v Afgánistánu občas honili s Pakistáncema. Byl i souboj Migů-23 s F-16kama a jedna šestnácka v něm přišla o perutě (asi o rok dříve ale sundali jednu třiadvacítku). Pakistánci pak ale uvedli, že ji smetl vlastní sidewinder z druhé F-16....ehm. Jinak ale Pakistánské F-6 sundaly taky nějaké Su-25, Mi-24 a tak...

avatar
KOLT Datum: 13.06.2016 Čas: 08:26

pro Charlie: Naprostý souhlas! Nicméně rozdíl je vyjádřen právě tím "...k leteckým bojům docházelo častěji...". Zatímco v Afghánistánu, pokud vím, nedošlo k žádnému :-) Čili to nejde srovnávat vůbec. Hlavně mě ale dostala ta logika, proč to crusader vůbec zmínil....

avatar
KOLT Datum: 13.06.2016 Čas: 08:22

Afghánistán je označován za sovětský Vietnam kvůli prohře s guerillou, ne kvůli podobnosti bojů. S diskusí nijak nesouvisel. Zatahl jste to sem z úžasného důvodu: " Kdybych to neuvedl byla by první připomínka "podívejte se na ztráty Rusáků v Afghánistánu". Takže diskutujícím podsunete, co by určitě zmínili, jen abyste mohl srovnat dva nesouvisející a v oblasti letectví nesrovnatelné konflikty. No to se pak nedivte, že to jeden vnímá jako kydání špíny nebo minimálně posmívání se. Zvlášť, když je to od někoho, kdo se v nadávání na USA vcelku obstojně vyžívá...
Mmchd, kdyby tu někdo ten Afghánistán zmínil v souvislosti, kterou jste předestřel, napsal bych mu to samé jen v opačném gardu.

S civilními ztrátami je to těžké. Ani Sověti ani Amíci se s tím ve zmíněných konfliktech moc netrápili. Rozdíl je v tom, že v případě USA to byl jeden z důvodů, proč od toho konfliktu dali Amíci ruce pryč – veřejnost jim to dala sežrat. Hlavní důvod to nebyl, o tom žádná. Nicméně právě od té doby jsou západní společnosti velmi citlivé na civilní ztráty. Pokud bychom měli srovnávat nějaké konflikty v poslední době, tzn. od oné "revoluce" ve vnímání války, tak bychom mohli srovnávat třeba 2. Čečenskou válku s novodobým Afghánistánem či Irákem. A tam není moc co řešit.

Mmchd, OSN zajímají civilní oběti v Africe a jinde – pokud je zaviní Západ. Co ale OSN naopak moc netankuje, jsou oběti, které si způsobí tamní navzájem. Ale už se to přecijen mění.
A mějte mě za cynika, ale přijde mi logické, že člověka zajímají více události v jeho kulturním okruhu. Čímž nijak nezpochybňuji potřebu zajímat se i o dění v okolním světě či soucit k obětem násilí všude na světě. Ale prostě když mi zastřelí souseda, holt to budu vnímat jinak, než když zastřelí jeden Papuánec druhého.

avatar
Charlie Datum: 13.06.2016 Čas: 08:19

Srovnávat Koreu a Nam, pokud jde o leteckou kampaň, taky moc nejde.

Předně tu máme zásadní rozdíl v kvalitě pilotů. Ačkoliv Sověti neposlali do Koree špatný kádr, tomu americkému se nemohl rovnat (řada pilotů sedlajících Sabry byliveteráni 2. světové s řadou sestřelů na kontě).

Dále tu máme rozdíl v letounech - Sabre a MiG-15 nebyly výkony nijak moc od sebe, ale co jasně znevýhodňovalo MiG v souboji stíhačů byla výzbroj: N-37 i 2xNR-23 byla sice impozantní baterie, ale vhodná spíš na ničení bombardérů, nižší kadence i úsťové rychlosti nutily pilota líp mířit (na druhou stranu zásah ze sedmatřicítky byl pro Sabre konečnou), obšem šestice 0.50 kulometů Sabru byla v tomhle směru lepší volbou (vyšší kadence, vyšší úsťová rychlost) a hlavně - Sabre už měl radarem asistovaný zaměřovač, který měřil vzdálenost cíle a podle toho upravoval záměrný bod v zaměřovači.

Navíc - při vší úctě k Sovětům i dalším pilotům východního bloku, byli dost znevýhodněni sovětskou doktrínou, která prostě byla nepružná a odráželo se to na výkonech všech letectev jí používajících (a čím horší piloti a větší lpění na ní, tím to bylo horší).

Hlavně ale k leteckým bojům docházelo častěji a i počty nasazených letounů byly větší, takže se dalo dosáhnout většího počtu sestřelů, v Namu byla hlavním protivníkem pozemní PVO.

avatar
crusader Datum: 13.06.2016 Čas: 00:20

logik
ad 1)Tak fakt nevím co si z toho vybrat, odhady od 670 000 mrtvých civilistů LA Times (2002) až po více než 2 000 000 USA Today (1992) tak opravdu nevím komu věřit.
A je zajímavé, že v horní liště se uvádí souhrn "jen" 1 800 000 ale za období od 1979 do roku 2001 (jenže v roce 2001 už tam Sověti 12 let nebyli)

Kdo píše, že odhady z Vietnamu jsou přesné? Je ti úplně stejný případ jak Afghánistán koukněte se na odkaz co jste poslal.
A je úplně jedno, která z těch válek byly brutálnější, dokud civilisté neumírají v západní Evropě nebo v USA (Kanadě) nikoho nezajímají (bohužel ani OSN).
Kvůli pár postříleným rádoby "novinářům" se pořádají pochody politiků, statisíce mrtvých někde v Africe nikoho nezajímají

2) Pokud to má souvislost s nějakou válkou tak to sem klidně napište, docela by mě to zajímalo (ale pokud možno se zdrojem).

avatar
logik Datum: 12.06.2016 Čas: 23:08

crusader:
1) aha, takže odhady z afgánistánu jsou jasně nadhodnocené, ale odhady z Vietnamu určitě sedí. Tomu říkám objektivita.
Je zajímavé, že se na tom čísle necelých dvou milionů shoduje poměrně dosti zdrojů a pod 1.5 milionu jich jde jen pár a ještě těch starších (tedy nepřesnějších).
http://necrometrics.com/20c1m.htm#Afghanistan

2) a nechcete také zmínit, kolik snědla Helena Růžičková v cukrárně dortů? Jen tak pro úplnost? Jinak to tu určitě někdo vytáhne....

avatar
crusader Datum: 12.06.2016 Čas: 20:51

KOLT
Ok máte pravdu, na Afghánistán zapomeňme, ty války jsou nesrovnatelné. Já to bral tak, že je často označován jako sovětský Vietnam. Jestliže to berete jako kydání špíny na Američany je to Vaše věc.

Těžko jsem mohl vzít např. Koreu když nikdo neví ke kolika sestřelům na obou stranách vlastně došlo (původně 10:1 pro Američany, nové studie již jen
2:1 i když pořád pro Američany).

Jinak přiznání, že mám mizerný výcvik není přiznání kvalit nepřítele.
A co vím, tak k Arabům se vyjadřovali Izraelci a ti své nepřátele nepodceňují - proto také mají takovou převahu nad nepřítelem.

arr