TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Příprava nového typu jednotky AČR pro nasazení v Afghánistánu v plném proudu

Datum přidání 11.04.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 19 komentářů    autor autor: army.cz

Každému, kdo se jen trochu zajímá o aktuální dění ve světě, jistě neunikla informace o tom, že operace ISAF a dosažení jejích strategických cílů se vážou na konec roku 2014, kdy by měla být ISAF oficiálně ukončena. Z Afghánistánu budou staženy mezinárodní jednotky a dále již bude bezpečnost země spočívat plně na bedrech Afghánské národní armády a policie. Z tohoto důvodu se začíná upouštět od konceptu rekonstrukce a rozvoje země a hlavní úsilí je orientováno na asistenci ozbrojeným silám Afghánistánu.

AČR MAT

Foto: Z výcviku nové jednotky MAT (Military Advisor Team) / army.cz

 

Na základě Parlamentem České republiky schváleného plánu na působení sil a prostředků resortu obrany v zahraničních operacích v letech 2013–2014, s výhledem na rok 2015, bude ČR i nadále poskytovat své síly a prostředky ve prospěch operace ISAF. S ohledem na potřeby a nový trend však dojde ke změně. Transformací současné jednotky poradního a výcvikového týmu (OMLT – Operational Mentoring and Liaison Team) vznikne nový typ jednotky – vojenský poradní tým (MAT – Military Advisor Team), jenž bude poprvé nasazen na jaře příštího roku.

 

1. jednotka MAT Wardak bude působit s přiděleným afghánským kandakem (praporem) v provincii Wardak a jejím hlavním úkolem bude provádění výcviku, mentoringu a poradenské činnosti pro příslušníky štábu přiděleného kandaku, se zaměřením na zvládnutí vojenského rozhodovacího procesu, plánování a procesu vedení vojsk. Zmiňovaná 1. jednotka MAT Wardak je založena na bázi 71. mechanizovaného praporu Hranice a její výcvik je již v současné době v plném proudu.

 

MAT AČRFoto: Nácvik přepadení kolony / army.cz

 

Jednotka má za sebou individuální přípravu jednotlivců a nedávno ukončila I. fázi výcviku, která byla zaměřena na speciální přípravu řidičů. Nese oficiální název Projekt RIDERS. Tento výcvik pro některé jednotky Armády ČR a posledních pět let také pro 7. mechanizovanou brigádu Hranice zabezpečuje a koordinuje tým instruktorů z Bezpečnostní informační služby (BIS).

 

Filozofie projektu spočívá především v tom, že řidiči musejí být "vyježdění" a musejí přesně vědět, jak jejich vozidlo reaguje v rozličných podmínkách, při různých rychlostech, na rozmanitém povrchu atd. Po absolvování tohoto výcviku každý řidič ví, jak zhodnotit po krátkém absolvování prvních kilometrů v místě nasazení s "novým vozidlem" jeho jízdní vlastnosti, jež se u jednotlivývh vozidel poněkud liší, a bezpečně pozná, co si může dovolit.

 

AČR MATFoto: Převoz zraněného / army.cz

 

Po zvládnutí základní části mohou řidiči postoupit na vyšší stupeň a začít se učit řidičskou taktiku jak během přesunu, tak i při zastavení a odražení útoku. Základní jednotkou při přesunu, popřípadě rychlém ústupu, je dvojice vozidel, přičemž řidič druhého vozidla v tandemu jede v těsném závěsu za prvním vozidlem.

 

Tato taktika byla již mnohokrát ověřena zahraničními armádami a vyznačuje se celou řadou výhod i předností, k nimž patří například pokrytí 2 x 180º perimetru kolem vozidel. To znamená, že dvojice vozidel, respektive jejich střelci, mají nejvyšší možné krytí a nenastane žádný slepý okamžik, kdy má vozidlo, jehož střelec sleduje levou stranu, nekrytá záda zprava.

 

AČR MATFoto: Vzájemné krytí dvou vozidel Iveco LMV / army.cz

 

Další výhodou je vysoká operabilita v případě, že se kolona vozidel musí z nějakého důvodu zastavit, např. při napadení kolony, ať už přímou střelbou, najetím vozidla na nástražný výbušný systém a podobně. Pro tyto případy je nezbytné, aby znal každý řidič přesně systém obrany a své místo v něm. Dojde-li ke zranění vojáků a musí jim být poskytnuta první pomoc ještě ve fázi boje, pak taktika tandemu poskytuje relativně bezpečné zázemí.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
asdf Datum: 12.04.2013 Čas: 15:02

ted sem si vsim ty tatry vzadu... mohli ho soupnout tam :P

avatar
Ondřej Lacina Datum: 12.04.2013 Čas: 12:26

Asi se tady dost zapomíná, jakou úlohu mají Iveca plnit. Iveco LMV neslouží jako bojové vozidlo, které by mělo bojovat po boku Pandurů II, nebo snad T-72M4CZ. Je to lehké průzkumné vozidlo! Nemá být posíláno vyloženě proti nepřiteli, ani nemá za úkol uvakuovat vojáky do bezpečí, protože na to není určené. K tomu se hodí jiná vozidla např. sanitní Pandur II (i bojový) nebo Dingo 2. Kdyby mělo každý vozidlo AČR plnit vaše představy a vykonávat veškerý operace a činnosti, tak by na to nestačilo ani ty požadované 2% z HDP.

avatar
mart Datum: 12.04.2013 Čas: 10:00

Omluva.
...jak správně napsal Pepa...

avatar
mart Datum: 12.04.2013 Čas: 09:58

asdf:
Trochu jsem ocekaval tuto otazku. Svým zpusobem je to pravda. Ale v drtivé větsině případů je Medevac/Casevac k dispozici. No, a pokud není, tak přichází na řadu to, čemu se říká plánování. Pokud mám patrolu, která má nízkou med prioritu, je do distriktu kam vrtulník nemůže přiletět nebo očekávám špatné počasí, musím do sestavy začlenit i vozidlo specializované k odsunu raněného. I taková Iveca totiž máme. Nehledejte v tom pls žádnou vědu.
A jak správně napsal asdf, jsou zranění, která prostě musí ležet. Poté je to o improvizaci. Možností je celá řada, a ta fotografie nosítek na kapotě je jen jednou (a nikoliv nejčastěji využívanou) z nich.

avatar
Pepa Datum: 12.04.2013 Čas: 08:55

asdf: Řekl bych že každý zranění vyžaduje jinej přístup. Člověka s prostřelenou nohou můžu šoupnout na sedačku ale šoupnout na sedačku člověka s poraněním páteře nebo jen s podezřením na poranění páteře je minimálně hloupý. Takže bych si dovolil říct ať víc myslíte a zvážíte všechny možnosti než začnete na všechno nadávat a hanit. Co se týče Medevacu, podle mě je velká škoda že AČR nemá (pokud vím) takovou jednotku :( Když teda nepočítám leteckou záchrannou službu se Sokolama v Plzni nebo kde to je kterou bych jako "pravý" Medevac opravdu nepočítal :)

avatar
asdf Datum: 12.04.2013 Čas: 04:17

mart: opravdu ne pokazdy prileti medevac... a spolihat na to, je jeste vetsi blbost... nikdy sem nevidel v modernim boji ze by se vozily zraneny na houpne... ano je to bojove vozidlo ale tak snad musim odvist zranenyho... podle je lepsi ho strcit na sedacku na hulvata, nez jak je to na fotce...

PS: mozna se to odkoukalo od rusu... ti taky radsi jezdi na vozidlech nez vnich, nebo z 2sv kdyz se takhle vozily raneny na willisech

avatar
mart Datum: 12.04.2013 Čas: 00:27

pro Hovorku aspol.:
No, vzhledem k tomu, že ve Wardaku už nějaký ten pátek působíme, má vaše teorie jisté trhliny. OMLT, který se specializoval na nižší stupně již splnil svoji úlohu. Je potřeba ale cvičit i vysší celky/hodnosti a tak je tu MAT. Nevycházejte jen z věcí co si přečtete a k tomu přidáte nějaké svoje myšlenky. Takhle to opravdu nechodí.

Zpět k tématu:
Iveco jako primárně bojové vozidlo nemá stálé místo na převoz raněného. Vnitřní členění a velikost to vlastně ani neumožňuje. A není to až tak potřeba. Pokud si vyjede IED (NE eid...), je nepojízdné a medevac přiletí k místu incidentu. Pokud je zraněný z jiného důvodu, je situace stejná. Přiletí Medevac co nejblíže, a zraněný se NOUZOVĚ převeze na místo přistání Medevacu (tak jak je to na fotografii).

avatar
ADM Datum: 11.04.2013 Čas: 23:10

Treba na tom neco je, ale ja osobne teda Guardian nepovazuju za seriozni od doby, kdy pisou o Syrii...

avatar
Left Datum: 11.04.2013 Čas: 21:51

Pane hovorko...vy jste opravdu nějakej hovorka, ne?

avatar
hovorka11 Datum: 11.04.2013 Čas: 20:47

Vojenský poradní tým (MAT – Military Advisor Team) je vlastně zásahové komando, které se oficiálně přejmenovalo, aby skutečný účel byl před veřejností skryt.
Problém je v tom, že američani měli na žádost vlády Afgánistánu odejít z Wardaku kvůli značným civilním ztrátám afgánského obyvatelstva z části při nočních raziích američanů v domech vesničanů.
Jsou to likvidační operace mezi třetí a čtvrtou hodinou ranní, kdy většina obyvatel spí ( dle američanů se to velmi osvědčilo). V překladu to znamená, že proti okupaci nestojí jen tálibánci, ale celé vesnice, které táliby nemají rádi. Tohle je však spojuje.
Přesun našich vojáků je tak zpřátelená akce, kdy naši vojáci mají nahradit američany v místech, kde američané už nemohou kvůli odporu obyvatelstva a vlády vydržet..
V podstatě se tak díky agresivitě amerických vojsk otevřela cesta tálibům.
Karzáí dotlačil americké operační komanda ve Wardaku , který leží nedaleko hlavního města Kábulu na základě obvinění, že komanda se podíleli na zneužívání vůči civilistům.
Dal jim dva týdny času na odchod, lhůta, která vypršela o půlnoci v sobotu.23.března. Vakuum tak zaplní naši vojáci. Nezávidím jim.

Bližší údaje:

http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/11/afghan-police-deaths-shooting

avatar
jj Datum: 11.04.2013 Čas: 19:19

-přepážka je z důvodů balistické ochrany typu vejce( tam kde je posádka je max. pancéřování jinde není to je z důvodů úspory váhy)
-velikost na šířku i na dílku je taková aby se s ní mohli vejít i do uších silniček afganistánu a tak podobně za což amici u vesnice sesednou a pěšo bez podpory vozidla si kráčí což s lmv jsou lidi ve vozidle a mají podporu kulometu na střeše
-výška je daná protekcí vozidla proti minám a také proti eid což znamená dvou v podlahou
- lmw je evropský což znamená nejlepší viužití místa a také čím menší tim menší obris dále ůspora váhy ne na ůkor balistiki
- s lafetou se téže počítalo viz italské vozi ale střelec nemá obranu jako u hammv a stojí na složitelné podlážce která se viklopí nad prostředním sedadlem
- a co do délky je nový typ lmv na prodlouženém podvozku kde je více místa na délku v chráněné časti vozidla toto je verze kterou nově nakoupili Norové(viz. atm 4/2013/krátké správy/další lmv do norska/ s větším vnitřním využitelným prostorem) a rakušáci

avatar
Mrzout Datum: 11.04.2013 Čas: 17:47

Když se člověk pořádně podívá na proporce vozidla a zraněného, tak není jiné místo, kam ho dát než na kapotu. Do zadní části se na šířku nevejde, protože jsou tam kola. Na dýlku se tam taky nevejde, protože je tam prostřední sedačka, kde sedí střelec. Na střechu je to celkem vysoko, takže to taky není zrovna ideální nápad.

avatar
Charlie Datum: 11.04.2013 Čas: 12:30

Jestli si to pamatuju správně, tak v Ivecu nejni mezi sedačkama vzadu moc místa, v tý verzi co sem viděl v Lešanech tam navíc byl nějakej elektronickej blbinec, a za sedačkama je tuším přepážka. Vůbec mě překvapilo stísněný prostředí uvnitř, každej ždibec volnýho placu zabírají obrazovky od ovládání kulometu, vysílačky a další škatule, navíc je tam uprostřed veletrubka vyztužení střechy... V Hummeru je proti tomu místa jak v autobusu (hlavně vzadu), což je nejspíš daný tím, že tam se počítalo s instalací klasickýho střeliště a tak tam musí být plac pro stojícího střelce a velkej otvor pro lafetu kulometu. Iveco mi na svojí výšku přišlo úzký, asi je to taky daný tím, že se to snažili zvednout pro větší odolnost podlahy vůči minám.

avatar
palo Datum: 11.04.2013 Čas: 11:37

podla umiestnenia nositok, to miesto bude asi primarne urcene pre nepriatela :)

avatar
asdf Datum: 11.04.2013 Čas: 11:22

no me taky jediny co napadlo je operace lidsky stit...

arr