Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje

Datum přidání 13.10.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový stroj, který vzešel ve známost hlavně akcemi v Afghánistánu. Nyní ale v USA roste jeho větší a silnější spolubojovník. Je jim stíhací bombardér X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System), který pro US Navy vyvíjí americká firma Northrop Grumman. Před dvěma týdny dosáhl projekt významného milníku. Letoun X-47B poprvé uskutečnil let v tzv. letové obálce.

X-47B

Foto: Bombardér X-47B při testování / Northrop Grumman

 

Pár slov k letadlu. X-47B je bezpilotní nadzvukový stealth bombardér typu křídlo. Stroj unese náklad o hmotnosti až 2 000 kilogramů do vzdálenosti 3219 kilometrů. Ve vzduchu dokáže letoun zůstat přes 6 hodin.

 

Jak bylo řečeno v úvodu, bezpilotní stíhací bombardér je určen pro US Navy, která jej plánuje umístit na své letadlové lodě. Tam bude sloužit společně s novými pilotovanými stíhačkami F-35B Lightning II a F-18E/F Super Hornet.

 

X-47B

Foto: X-47B v letu / Northrop Grumman

 

Samotný test se odehrával na známé letecké základně Edward Air Force v Kalifornii. Na letounu byla testována ovladatelnost, aerodynamické a výkonové parametry nebo různé letové konfigurace. Pro jistotu připomeňme, že se nejednalo o první let X-47B. Premiéru si letoun odbyl již v únoru tohoto roku.

 

Janis Pamiljans, viceprezident Northrop Gruman a programový manažer projektu UCAS, k tomu říká:

„Tento let nám poskytl první skutečné údaje o aerodynamických výkonech X-47B… a potvrdil, že naše předpovědi jsou správné. Dosažení tohoto kritického bodu programu svědčí o rostoucí vyspělosti letounu X-47B. Nyní jsme připravení přejít do další fáze testování.“

Testovací letoun nenesl žádnou výzbroj, ale velikostně i hmotnostně odpovídal sériovému modelu. Na stroji byl rovněž testován výkonný hardware a software, nutný k bezpečnému přistáni na houpající se letové palubě letadlové lodi.

 

V příštím roce se testováni přesune na námořní základnu Naval Air Station v Patuxent River. Celý program vyvrcholí v roce 2013, kdy je naplánováno první ostré přistání na letadlové lodi.

 

Fotogoalerie

X-47B X-47B

X-47B

X-47B X-47B X-47B

 

Zdroj: Gizmag

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr