TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Program bezpilotního letounu X-47B úspěšně pokračuje

Datum přidání 13.10.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nejznámějším představitelem útočných bezpilotních letounu je americký Predátor. Jde o vrtulový stroj, který vzešel ve známost hlavně akcemi v Afghánistánu. Nyní ale v USA roste jeho větší a silnější spolubojovník. Je jim stíhací bombardér X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System), který pro US Navy vyvíjí americká firma Northrop Grumman. Před dvěma týdny dosáhl projekt významného milníku. Letoun X-47B poprvé uskutečnil let v tzv. letové obálce.

X-47B

Foto: Bombardér X-47B při testování / Northrop Grumman

 

Pár slov k letadlu. X-47B je bezpilotní nadzvukový stealth bombardér typu křídlo. Stroj unese náklad o hmotnosti až 2 000 kilogramů do vzdálenosti 3219 kilometrů. Ve vzduchu dokáže letoun zůstat přes 6 hodin.

 

Jak bylo řečeno v úvodu, bezpilotní stíhací bombardér je určen pro US Navy, která jej plánuje umístit na své letadlové lodě. Tam bude sloužit společně s novými pilotovanými stíhačkami F-35B Lightning II a F-18E/F Super Hornet.

 

X-47B

Foto: X-47B v letu / Northrop Grumman

 

Samotný test se odehrával na známé letecké základně Edward Air Force v Kalifornii. Na letounu byla testována ovladatelnost, aerodynamické a výkonové parametry nebo různé letové konfigurace. Pro jistotu připomeňme, že se nejednalo o první let X-47B. Premiéru si letoun odbyl již v únoru tohoto roku.

 

Janis Pamiljans, viceprezident Northrop Gruman a programový manažer projektu UCAS, k tomu říká:

„Tento let nám poskytl první skutečné údaje o aerodynamických výkonech X-47B… a potvrdil, že naše předpovědi jsou správné. Dosažení tohoto kritického bodu programu svědčí o rostoucí vyspělosti letounu X-47B. Nyní jsme připravení přejít do další fáze testování.“

Testovací letoun nenesl žádnou výzbroj, ale velikostně i hmotnostně odpovídal sériovému modelu. Na stroji byl rovněž testován výkonný hardware a software, nutný k bezpečnému přistáni na houpající se letové palubě letadlové lodi.

 

V příštím roce se testováni přesune na námořní základnu Naval Air Station v Patuxent River. Celý program vyvrcholí v roce 2013, kdy je naplánováno první ostré přistání na letadlové lodi.

 

Fotogoalerie

X-47B X-47B

X-47B

X-47B X-47B X-47B

 

Zdroj: Gizmag

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr