Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

F-35: Americká námořní pěchota ukazuje cestu

Datum přidání 17.11.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Projekt stíhačky F-35 Lightning úspěšně pokračuje. Program dosáhl v poslední době vyznamného milníku, když námořní verze F-35C Lightning II přistála poprvé na letadlové lodi. Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) navíc připravuje v polovině příštího roku uvést první letku stíhaček F-35B Lightning II do stavu počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z  Marine Fighter Attack Squadron 121. / U.S. Marine Corps

Foto: Stíhačka F-35B Lightning II z Marine Fighter Attack Squadron 121. Větší obrázek / U.S. Marine Corps

 

Počátečních operačních schopností dosáhne jako první americká námořní pěchota na strojích F-35B Lightning II, tedy strojích s krátkým vzletem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing).

 

V první operační letce VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) U.S. Marine Corps najdeme 16 stíhaček F-35B Lightning II. Schopností IOC, tedy schopností bojového nasazení, letka oficiálně dosáhne 1. července příštího roku. Časová osa je zatím pevně daná, odpovědní úředníci však připouštějí několikatýdenní zpoždění.

 

Piloti z letky VMFA-121 začali s výcvikem na strojích F-35B, určených pro dosažení počátečních operačních schopností, letos v záři. Stroje určené pro dosažení IOC získají v březnu 2015novou verzi softwaru Block 2B umožňující využívat zbraňové systémy, pokročilé funkce radaru a senzorů nebo elektronický útok. Připomeňme, že první piloti námořní pěchoty začali na F-35B létat již v roce 2012.

 

Video: Ilustrační fotografie obrazovky kokpitu F-35. Software verze Block 2B umožní F-35B Lightning II dosáhnou počátečních operačních schopností. / Lockheed Martin.Video: Ilustrační fotografie obrazovky kokpitu F-35. Software verze Block 2B umožní F-35B Lightning II dosáhnout počátečních operačních schopností. / Lockheed Martin.

 

Block 2B však není konečná naplánována softwarová/hardwarová verze letounů F-35. Následujcí verze Block 3i získá například nový výkonnější počítačový hardware. Americké letectvo (U.S. Air Force) dosáhne IOC právě s verzí Block 3i. Konečně verze Block 3F umožní využívat všech schopností letounů F-35.

 

V současné době však ovlivňuje výcvik pilotů a zavádění strojů F-35 do výzbroje nehoda motoru Pratt & Whitney F135 z června letošního roku. Podle Pentagonu za nehodu a následný požár mohlo nadměrné tření lopatek motoru, nejde ale prý o zásadní vadu. Odpovědní úředníci ale po nehodě nařídili kontroly motorů v rychlejších taktech a také omezili letovou obálku letounu všech verzí, i když se nehoda stála na verzi s klasickým startem a přistáním F-35A Lightning II.

 

Kontrola motorů F135 se děj vždy po třech letových hodinách. I když kontrola trvá jen 30 až 45 minut, je vždy nutno počkat na vychladnutí motoru. Nutnost časté kontroly motorů a také omezení letové obálky omezuje výcvik pilotů F-35. „Má to určitě dopad na naše schopnosti generovat letové hodiny v daný den,“ říká podplukovník Steve Gillette, velitel (VMFA-121).

 

Video: VMFA-121 operuje ze základny Marine Corps Air Station Yuma, Arizona. První stroje F-35B dosedly na základnu v roce 2012. / YouTube

 

Americká námořní pěchota zatím pokračuje ve vylepšování svých schopností provozovat letouny F-35B. Podařilo se například snížit dobu běžné přípravy letounu od přistání k novému startu ze 4,5 hodiny na 2 hodiny. „Věděli jsme, že 4,5 hodiny je dlouhá doba. Cílem je dostat se pod hodinu,“ vysvětluje Gillette.

 

Velkého pokroku doznal také Automatický logistický informační systém ALIS (Autonomic Logistics Information System). ALIS je počítačový logistický systém, který technikům umožňuje opravovat a udržovat letadlo vchodu – poskytuje „přesné a aktuální informace o opravách i preventivní údržbě.“

 

Ve své dřívější verzi ALIS však obsahoval řadu chyb a byl prakticky nepoužitelný. „Ve své původní podobě, upřímně řečeno, byl ALIS hodně frustrující,“ řekl Gillette.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr