Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Datum přidání 05.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 153 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nejnovější polské plány o nákupu F-35 prozradil náměstek ministra obrany Tomasz Szatkowski.

F-35

Foto: Norská stíhačka F-35A Lightning II; ilsutrační foto; větší foto / Public domain 


Polské letectvo dlouhodobě hledá náhradu
za dosluhující frontové stíhačky MiG-29 a stíhací bombardéry Su-22. Jedním ze zvažovaných řešení je nákup použitých stíhaček F-16A/B Fighting Falcon, které následně projdou modernizací.

 

V poslední době ale v Polsku rezonuje názor o nutnosti nakoupit stíhačky páté generace F-35A Lightning II. Víceúčelová F-35 dokáže převzít jak úkoly frontové stíhačky MiG-29, tak především bombardovací, bitevní a útočné úkoly, které v polském letectvu plní letouny Su-22.

 

Vzhledem k tomu, že nové letouny (buď F-35 nebo jiné) mají být vybrány do roku 2022, polské MiGy-29 a Su-22 prošly modernizací a byla jim prodloužena životnost. 16 MiGů-29 dostalo díky spolupráci polského průmyslu a izraelské IAI (Israel Aerospace Industries) novou elektroniku, letový počítač a navigaci s pohyblivou mapou.

 

Osm stíhacích bombardérů Su-22M4 a 6 cvičných Su-22UM3K dostalo novou avioniku, nátěr a také ukazatele s imperiálními jednotkami. Zatímco Suchoje budou létat do roku 2025, MiGy mohou polský vzdušný prostor chránit až do roku 2030.

 

Zájem Polska o letouny F-35 nejnověji potvrzuje i Szatkowski - ten na panelové diskuzi pořádané think-tankem Polityka Insight představil program Harpyje. V rámci programu Harpyje polské ministerstvo obrany plánuje nakoupit dvě letky (2×16 letadel) stíhaček F-35A Lightning II.

 

Program Harpyje odstartuje příští rok a první F-35 Polsko očekává v roce 2025 - možné změny v programu samozřejmě nejsou vyloučeny. Dřívější nákup F-35 není možný kvůli vytíženosti výrobní linky a dodávkám letadel F-35 pro jiné zákazníky.

 

Polsko může uvažovat o nákupu F-35 díky postupnému zvyšování obranného rozpočtu - nyní Varšava vydává na obranu 2 % HDP (37,35 miliardy zlotých). V roce 2020 ale polské výdaje na zbrojení vzrostou na 2,2 % HDP a v roce 2030 na 2,5 % HDP.

 

Někteří polští politici (např. poslanec Jaroslaw Rusiecki z Práva a Spravedlnost) přitom tlačí na rychlý nárůst výdajů až na 3 % HDP. Avšak jako v případě České republiky, tak i v Polsku platí, že nákupu špičkové vojenské techniky brání spíše právně-technické-personální problémy, než ty finanční.

 

Cena stíhačky F-35A po roce 2020 klesne na 80 milionů dolarů. Při nákup 32 letadel F-35 a nutnosti vybudovat komplexní provozní zázemí proto cena programu Harpyje s přehledem přesáhne 5 miliard dolarů (117 miliard Kč). Další stovky milionů dolarů nebo jednotky miliard si vyžádá nákup odpovídající výzbroje.

 

Proti nákupu stíhaček F-35 se staví např. náměstek ministerstva obrany Bartosz Kownacki. Podle Kownackieho z ekonomického i vojenského hlediska je lepší koupit větší počet stíhaček F-16, než malý počet F-35. Podle polských vojenských odborníků Polsko potřebuje minimálně 120 víceúčelových stíhaček pro ochranu svého vzdušného prostoru.

 

Dodejme, že Polsko dříve uvažovalo o nákupu až 96 starších stíhaček F-16A/B. Stejně tak ale Polsko může nakoupit novější F-16C/D nebo dokonce poslední verze, jako je F-16V Viper

 

Nákup F-35 nebude pro Polsko jen finanční výzvou. Pro plné využití bojového potenciálu F-35 je nutné vybudovat špičkové provozní zázemí, zajistit špičkový výcvik pilotů, vypracovat taktiku nasazení a přiřadit k F-35 další podpůrné letecké a pozemní systémy.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 18.06.2017 Čas: 19:29

The "Block 60" which is the 2013 model of the Kfir, is an upgraded fighter plane that undergoes "stripping" before the beginning of the upgrading process. "Whether it's a Kfir that has arrived from a foreign customer or whether it's a local Kfir, we remove everything down to what we call the 'pipes', i.e. the central cylinder which constitutes the fuselage. Afterwards, we install everything new and if need be we produce parts that are needed", explains Melamed. "Of course, the equipment that is installed in the whole plane is new: wiring, avionics, computer systems, radar and various types of armaments and plane systems with zero hour flight".

During the stripping process, the body of the plane is checked down to the smallest screw. "After the process the plane undergoes in the 'Lahav' factory, it leaves with the ability to fly 8,000 hours with the manufacturer's warranty, meaning the plane can fly for decades", explains Aviram.

After the stripping process, the next step is the installation of the systems. One of the main systems is the version of the Data Link system that is installed in the Kfir planes produced by "Lahav" and also in all of the IAF fighter planes connecting the planes, control and command systems, and the armaments. The systems turns the Kfir into a plane that is suited for the battlefield of the 21st century, a battlefield that is based on a multitude of data, constantly connected and mainly data processing at record speeds in order to take necessary actions against targets with short exposure lengths and low signatures.

avatar
Olivav Datum: 18.06.2017 Čas: 18:26

Faktta,

člověče, člověk co na tom lítal velel a zná ty stroje lítal na Mig-21, 23, 29 zkusil i západní stroje napíše, že byl prodej dobrý nápad. Napíše, že pro přelet Migů-29 na Slovensko se museli kanibalizovat naše stroje a jedinou chybu vidí, že se pouze pronajaly Grippeny místo nákupu. Uvádí, že F-16 v dalších modifikacích nechce se mi hledat ten blok co vzpomíná jsou jiné stroje stejně jako Mig-29A je šunt oproti SMT. Tak tento člověk potvrzuje tvoje tvrzení?

Prosím, četl jsi stejný článek? I o té F-35 se vyjádřil, že je to koncept, ale asi vycházel ze starších dat, kdy asi pochboval o masové produkci.

Navíc tam jasně píše, že ten tvůj zázračný mig má zastaralé motory, avioniku apod. Slováci mají problém s tím uvést jej do "bezgenrálkového provozu", což je dosti zásadní pro to, aby nebyl jejich provoz odvislý od RF atd...

A ty tu prostě obhajuješ Mig-29A jako stroj pro nás, Slovensko a Polsko. Si děláš srandu ne?

Jak jsem psal se Shaniou nejsem vždy ve shodě, ale on ví o čem píše. I logik se kterým mnohdy nesouhlasím má v tom co ti napsal naprosto pravdu.

Já jsem docela "fanda T-50", protože si mi to éro líbí a je dosti opředeno tajemstvím. Fajtem zůstává, že jich bude málo určitě méně než F-22 a s počtem F-35 se nebudou moci porovnávat. Těch F-35, které tu čas od času napadám bude více než moderních ruských letadel po celém světě dohromady. Četl jsi někdy koncepsi ozdrojených sil RF a to jaké mají priority v plánech pro následující roky. Nejsou blbí oni totiž ví, že v letectvu se západu nevyrovnají, proto je proirita pozemní vojsko a PVO, které má narušit airsuperioritu západu. Proto S-400, S-5000, Pantsir apod... T-50 má být podle toho co jsem vyhrabal něco jako síhač na hrotu pro podporu 4th generace strojů.

Probuď se!!

avatar
logik Datum: 18.06.2017 Čas: 17:34

Faktta: a víš kolik jich tam opravdu některé doby lítalo kvůli náročnosti provozu a kolik nalítali letových hodin? A kolik je ten provoz stál? Ve výsledku nebyla cena za hodinu o moc míň, než lísing gripenů.

Navíc byly naprsoto nekompatibilní s NATO, takže jakákoli zahraniční mise byla nemožná, používali techniku, která nebyla perspektivní, takže spoustu věcí se teď budou muset naučit znovu atd....
Reálně - kdyby se Slovensko dostalo do konfliktu, tak další 29ky nikde nesežene. Takže bude mít vycvičenejch pár pilotů, ale reálně to bude ještě desetkrát víc k ničemu, než naše Gripeny s nedostatkem výzbroje.

A ohledně pohádek? Rozdíl oproti T50 je v tom, že F35 to už reálně ukázala na několika cvičeních. To není budoucnost, to už je realita. A ukazují to oproti nejvyspělejším strojům 4.gen v USAF. Jak by si proti nim stáli staré Kfiry, do kterých bychom museli nacpat další miliardy, jen aby byly kompatibilní s NATO komunikací a výzbrojí?

avatar
Tecka Datum: 18.06.2017 Čas: 15:50

Poza tematem,bedziemy mieli powietrzne centrum dowodzenia: http://www.polskieradio.pl/130/4437/Artykul/1778219,Wiceszef-MON-umowa-na-samoloty-dla-VIPow-zostala-zawarta-zgodnie-z-prawem

avatar
Olivav Datum: 18.06.2017 Čas: 15:24

Je to offtopic, ale ty články s Plk. v.v. Václav Vašek jsou fakt pěné, takže ještě tohle:

http://www.flying-revue.cz/vaclav-vasek-mig-29-rozhovor

avatar
Olivav Datum: 18.06.2017 Čas: 15:18

Faktta,

http://zpravy.idnes.cz/slovensko-nabidlo-cesku-migy-djd-/zahranicni.aspx?c=A120928_113925_zahranicni_jw

už tehdy léaly pouze 3 z 10 a s časem se to nelepší. Od koho by měli náradní díly.

a hlavně asi tohle od chlápkca co na tom lítal a asi ví o čem mluví:

http://www.flying-revue.cz/vaclav-vasek-mig-29
Prostě provozovat Mig-29 byl dle ně nesmysl i protože to byl první model a ten nebyl až tak cool jako ty pozdější :)

Prostě to co ti tu píše zbytek osazenstva je hold realita.

Taky s Shaniou někdy nesouhlasím, ale on sakra dobře ví o čem mluví. Díky němu jsem si doplnil nějaké zajímavé informace o letadlech a např. F-35 už zdaleka nepovažuji za typ na prd.

Vtip je v tom, že pokud se F-35 povede doladit do stavu o kterém tu na AN Shania píše, tak se prostě zásadně změní doktrína letckého boje a i taktika jeho použití, plus nové možnosti. Možná to má achilovu patu, ale to teď nechci vířit.

Takže Mig-29 jako letadlo pro naše letectvo je mrtvé.

avatar
Shania Datum: 18.06.2017 Čas: 13:18

:D unava materialu je z používání ... stroje se po 40 letech vyřazují, protože se blíží konstrukčním limitům. Pokud je nepoužívali, a byli zakonzervovány, je fuk jak dlouho...

Se laskavě podívej s čím lítají polaci, jaký na nich provedli modernizace.. jakou mají vyzbroj... se ani neblíží schopnostem co mají v jejich F-16...

avatar
Shania Datum: 18.06.2017 Čas: 12:22

To jak dlouho stroj vydrží se měří podle letových hodin a ne podle let co hniji v hangaru.

Stroje mohli mít minimum letových hodin, než se na ně 40 let prášilo. někdo kdo s nimi nalíta 50-100h ročně s nimi vydrží dlouho i u tak starých krámů které nebyli dělany na 9000h jako některé dnesní stroje.

obzvlášť musí být nádhera snanět pro takhle stary stroje náhradní díly, ty budou mít dokud nezkanibalizují zbytek uložených strojů.

To že budou naprosto neefektivní vs jakykoliv moderní stroj je uplně jedno, když jejich sousedi nic lepšího taky nemají, to ale neplatí Evropu a pro nás...

Naše 29 jsou naprosto k ničemu v moderním boji, ještě by se do nich vrazilo víc peněz na modernizacích než se zaplatilo za Gripen, tady je jediná chyba v tom, že jsme je nekoupili.

29 s R27/73 je mrtvola v BVR boji proti strojům co mají ARH rakety...
A ani s původní exportní verzí R-77, která by ale na našich strojích nebyla nikdy integrována z pol důvodu by na tom nebyli nijak dobře.

avatar
StandaBlabol Datum: 18.06.2017 Čas: 11:15

Pardón, já myslel, že se bavíme o raketách pro Kfir. Ano, Mig-29 určitě s R27/73 kompatibilní bude:)

Takže s tou novou výrobou jsi to odvodil jen z jedné věty o záruce? Co tu nehraje budou nejspíš detailní záruční podmínky.

avatar
Shania Datum: 18.06.2017 Čas: 10:42

KOLT: on ani nepochopil, proč jsme se ho na tu otázku zeptal :D

No nic, tady je konečně třetí část “Fighter Aircraft” Design: Driven by Operational Requirements

http://elementsofpower.blogspot.cz/2017/06/fighter-aircraft-design-driven-by.html?spref=tw

Je to výborná serie o tom jak se vytváří požadavky na stroj.



A tady potvrzení

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=24844&t=1

že se počítá s 8x AIM-120 externě. A papírové zvýšení max nosnosti výzbroje F-35 z +18k na 22k (je to součet co každý z hardpointů unese, reálně není šance tam tu hmotnost navěsit. I ten super těžký náklad 6x 2000lb a AA vyzbroj je 13-14k lb z 22k.

A dokonce může být omezený prostor, aby se takový náklad operačně uplatnil.

http://i.imgur.com/gHZk5zE.jpg

F-35 tohle unese taky s extra jednou AIM 120 v pumovnici.

tady je superbug s 10x 1000lb JDAM

avatar
KOLT Datum: 18.06.2017 Čas: 09:27

Faktta, vy jste fakt nepoučitelný... Ruské rakety? Stát v NATO? To není dobré ani jako vtip. Kfir jako novovýroba? A kde by ji jako dělali? A podle čeho, není to jejich konstrukce, museli by mít od Francouzů povolení a kompletní technickou dokumentaci. To jsou prostě předělávky starých letounů. Ony jsou pravděpodobně ve slušném stavu, asi jako naše téměř nepoužité, dlouhodobě uložené Alcy (tedy, spíš asi v horším).

skelet, souhlasím, především poslední věta to vystihuje naprosto přesně. Mmchd, jak jsem začal číst: "..Letectvo AČR vyčlenilo své dva MiG-23ML pro testy francouzské PLŘS Matra Magic 2...", tak jsem si v první vteřině myslel, že je vyčlenilo jako cvičné terče ;-)

avatar
StandaBlabol Datum: 18.06.2017 Čas: 09:26

to Fakkta:

Ty stroje jsou opravdu 30 - 40 let staré, všechny zdroje se shodují v tom, že jsou repasované. A ani propagační materiály IAI netvrdí, že jsou nově vyrobené. Izraelci je nabízejí za $20 mil. Těžko si představit, že by za tu cenu uvedli do provozu výrobní linku na Kfiry a vyrobili malou sérii. Ta výrobní linka už nejspíš stejně neexistuje. Záruku 40 let nabízejí, ale záleží na záručních podmínkách, na co se vztahuje a na co ne. A taky na náletu hodin.

Rád se něco nového dozvím. Můžeš dodat nějaký zdroj, který mluví o integraci R73 a R27? Nikde jsem nic takového nenašel a současní uživatelé používají řízené střely izraelského původu. Technicky je to jistě možné, ale je to nákladný proces, proč by to dělali bez konkrétního požadavku.

avatar
skelet Datum: 18.06.2017 Čas: 08:13

pro zajímavost. Letectvo AČR vyčlenilo své dva MiG-23ML pro testy francouzské PLŘS Matra Magic 2. Testování dospělo i k ostrým střelbám, ale nakonec jsme o tyto střely neprojevili zájem (přesné důvody neznám, zřejmě peníze).
Slováci o rok později stejnou PLŘS pod MIG-29 aspoň podvěsili, ale to bylo tak vše co s ní udělali.
Vyřazení MiG-29 bylo nakonec dobrým krokem, protože když se podíváme na naše východní sousedy, kteří se v tom plácají a plácají..
o Kfirech není třeba ani uvažovat, ty jsou určená pro letectva, která mají dosud stíhací letouny typu MiG-21, F-5 apod. Pro nás by to byl krok zpět, a my se musíme dívat vpřed (JAS-39NG, F-35 atd.), rok 2027 je za rohem.

avatar
Starlight Datum: 17.06.2017 Čas: 21:15

@Faktta

tři citace ve správném pořadí:

1) Faktta k Kfir Block 60: „Jinak zřejmě by to byla novovýroba, když izraelci poskytují záruku 40 let.“

2) fakta: letouny Kfir pro izraelské letectvo byly vyroběny vod polviny 70. let do počátku 80. let. Izraelské letectvo poslední z nich vyřadilo v roce 1996 a poté je uskladnilo v hangárech v poušti. Letouny jsou ve skutečnosti 35 až 40 let staré a v Blocku 60 tak bude nová jen avionika, zbytek bude jen zgenerálkován.

Letoun Kfir je jen verzí letounu Mirage V. A ten je zase verzí Mirage III. Tedy jsou to souputníci MiGu-21. Kfir používá americký motor J79 a ten byl navržen koncem 50. let.

Oproti původním záměrům z konce 60. let se Kfir nikdy nestal hlavním typem izraelského letectva, které místo toho dalo v posledních 40 letech přednost americké technice v podobě F-15, F-16 (a nejnověji F-35).

3) Faktta: „když …tomu nerozumíš,tak pořád nepiš“

avatar
Shania Datum: 17.06.2017 Čas: 17:54

Faktta: Jaký rakety by jsi na ty migy integroval?

arr