Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Program stíhačky F-35 Lightning II pokračuje

Datum přidání 31.10.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 12 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké ministerstvo obrany u amerického výrobce Lockheed Martin objednalo další várku stíhaček F-35 Lightning II. V rámci osmé počáteční výrobní série LRIP 8 (Low-Rate Initial Production 8) Lockheed Martin dodá americkým i zahraničním ozbrojeným silám 43 stíhaček F-35 všech třech verzí.

F-35B

Foto: Formace dvou F-35B  U.S. Marine Corps. / U.S. Marine Corps

 

LRIP: Příprava na sériovou výrobu

Dodávky stíhaček F-35 Lightning II sedmé série začnou v roce 2016. Průměrná jednotková cena je u všech třech variant (F-35A/B/C) o 3,6 % menší, než v případě předchozí výrobní série (LRIP 7). V rámci uzavřené smlouvy je řešena také dodávka pozemního zabezpečí, výstroje, vybavení, školících pomůcek, atd.


Uzavřená smlouva a úspora 3,6 % se týká pouze draku letadla. Nákup proudových motorů F 135 je řešen s firmou Pratt & Whitney samostatně. Ač je sleva na první pohled malá, ve skutečnosti úspora dosahuje několik milionů dolarů za jedno letadlo.


Americké letectvo (U.S. Air Force) v LRIP 8 získá 19 F-35A Lightning II, námořní pěchota (U.S. Marine Corps) 6 F-35B Lightning II a námořnictvo (U.S. Navy) 4 F-35C Lightning II. Na své si přijdou také Izrael (4 F-35A), Japonsko (4 F-35A), Norsko (2 F-35A), Itálie (2 F-35A) a Spojené království (F-35B).


Produkce typu „LRIP" patří stále do vývojové fáze letounu, kdy zákazník testuje, zda letadla odpovídají dohodnutým technickým parametrům a výrobce se připravuje na masovou výrobu.


Chystá se celkově 11 výrobních sérií LRIP a teprve poté přijde na řadu sériová výroba FRP (Full Rate Production). V rámci prvních sedmi sérií bylo uživatelům dodáno již 166 letadel F-35.

Foto: F-35B americké námořní pěchoty se připravuje ke startu. Větší obrázek. / U.S. Marine Corps

 

 

Hrátky s cenou

Ostře sledovaným hlediskem programu F-35 je cena. Vždyť jen Spojené státy vynaloží za koupi 2443 letadel F-35 (včetně vývoje a pozemního zabezpečení) 323 miliard dolarů.


Cenovým etalonem programu je nepočetnější verze stíhačky F-35, stroj s klasickým vzletem F-35A. Ve výrobní sérii LRIP 6 přišel drak letounu (bez motoru) na 103 milionů dolarů, v LRIP 7 pak na 98 milionů dolarů.


K poklesu cen dochází také u verze s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B a námořní F-35C. V LRIP 6 přišel F-35B na 109 milionů, v LRIP 7 na 104 milionů dolarů. Námořní F-35C na 120 milionů a následně na 116 milionů dolarů.


O ceně motorů pro LRIP 8 Pentagon stále s firmou Pratt & Whitney jedná. U LRIP 7 Pentagon nakoupil 30 motorů a náhradních dílů za 519,9 milionů dolarů – tedy prostým dělením přišel jeden motor na cca 17 milionů dolarů.


Pratt & Whitney přislíbil postupné snížení ceny motorů F 135 na úroveň pohonné jednotky F 119 stíhačky F-22A Raptor. Cena jednoho motoru F 119 (2010) byla 10,5 milionů dolarů.

 

Foto: Samostatnou kapitolou je pozemní zabezpečení a údržba letounů F-35. Větší obrázek. / U.S. Air Force

 

Sériová výroba a pokles ceny

Plná sériová výroba FRP stíhaček F-35 je plánována na rok 2018. V roce 2012 se Pentagon s výrobci draků a motorů dohodl na ceně pro sériovou výrobu. Sériový F-35A i s motorem přijde na 83,4 milionů dolarů, F-35B na 108,1 milionů dolarů a F-35C na 93,3 milionů dolarů. V současné době se plánuje dokonce snížení ceny F-35A pod 80 milionů dolarů


„Do roku 2019 očekáváme, že cena F-35 bude téměř rovna ostatním stíhačkám na trhu, ale s mnohem pokročilejšími schopnostmi," říká generálporučík Chris Bogdan, výkoný ředitel programu F-35 v Pentagonu

 

Stejně tak americké ministerstvo zjišťuje možnosti, jak v budoucnu snížit náklady za údržbu a provoz stíhaček F-35. Americká vláda počítá se snížením nákladů na provoz a údržbu o 30 %. Snížení o 9 % se již podařilo.

 

K poklesu ceny má dopomoci dohoda v ceně 170 milionů dolarů uzavřená mezi hlavními výrobci draku a elektroniky - Lockheed Martin, Northrop Grumman a BAE Systems. Výrobci se zavázali investovat do zefektivnění technologie výroby stíhačky F-35. Díky pokročilejším materiálům a úpravám konstrukce dojde také k poklesu hmotnosti letounu a k zjednodušení údržby.

 

Foto: Překryt kabiny F-35 je nefalšována věda. Rám překrytu bude vyráběn na 3D tiskárně. Na obrázku se testují optické vlastnosti překrytu. / Lockheed MartinFoto: Překryt kabiny F-35 je nefalšována věda. Rám překrytu bude vyráběn na 3D tiskárně. Na obrázku se testují optické vlastnosti překrytu. Větší obrázek. / Lockheed Martin

 

Počítá se například se širším využitím trojrozměrného tisku, nebo-li aditivní výroby. Nově je například rám překrytu kabiny F-35, místo kování a frézování, kompletně vyroben na trojrozměrné tiskárně. Během celého programu tak jen tato změna, při počátečních investicích 345 000 dolarů, ušetří 31,5 milionu dolarů.

 

Přepracována bude také technologie výroby směrových kormidel, tentokrát díky efektivnějšímu kování a frézování. Při nákladech 350 000 dolarů se počítá s celkovou úsporou 200 milionů dolarů. Úprav je však celá řada. Lepší technologie nanášení ochraného nátěru ušetří 21 milionů dolarů, výměna titanu za hliník v žebrování směrových kormidel ušetří 121 milionů dolarů.

 

Samozřejmě cena není konečná. Vždyť Ozbrojený síly Spojených států a dalších 11 zemí (v současné době) plánují odebrat více než 3200 stíhaček F-35, především ve verzi s klasickým vzletem a přistáním. Výroba je naplánována minimálně do roku 2035.

 

„Dnešní dohoda (LRIP 8 – pozn. redakce) dokazuje probíhající vyspívání programu,“ řekl generálporučík Chris Bogdan. „Jakmile bude výroba letadel série LRIP 8 dokončena, více než 200 letadel bude v provozu u osmi národů. Jsme rádi, že vláda a Lockheed Martin dokončili spravedlivou a rozumnou smlouvu na letadla série LRIP 8.“ 

 

Zdroj: Defense-Update, IHS Janes, Aviation Week

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 31.10.2014 Čas: 20:43

K tomu vývoji v USA (a nejde o NASA) - mě fascinuje vývoj tohoto:
https://www.youtube.com/watch?v=DgLBIdVg3EM

Sleduju to od začátku a jdou dál a dál, i když relativně nedávno jim to taky bouchlo - ale jde o tak revoluční záležitost, že to určitě nebyla první šupa.

Obdivuju každý technický pokrok, bez ohledu na zemi původu. ALe rozlišuju a vítám, když jde navíc o zemi demokratickou, která dává (a prodává) plody svého vývoje celému světu, než o zemi s diktaturou, nebo agresivní kolos na hliněných nohou se zvláštním mixem pocitu vyjímečnosti a komplexu méněcennosti.

Někde mecenáš financuje lety do vesmíru a vývoj Lučního koníka, nebo se snaží protlačit elektromobily, jiný mecenáš si zase koupí anglický fotbalový klub.
Prospěšnost lidskému vývoji je v obou případech poněkud odlišná, že. A jaká náhoda, že i země původu...

avatar
Beld Datum: 31.10.2014 Čas: 19:45

No ten motor nebyl 40 let stary model , on to byl opravdu 40 stary kus , ktery v 90tych letech za babku koupili a predelali elektorniku atd , protoze uz se davno nevyrabi :D Duvod je jednoduchy, byl o dva rady levnejsi . Na kosmu z toho byl kdysi hezkej flame :D . Osobne stejne vice fandim Muskovi ...

btw: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&page=14&tid=1434#pid114439

avatar
Arccos Datum: 31.10.2014 Čas: 19:37

Ano, to opravdu mohly. Není moc jasné, co všechno s tím motorem v rámci repase vlastně dělali. Nicméně to vypadá na selhání turbočerpadla, tedy jedné ze základních částí motoru a na tu skoro určitě nešahali (mimo číštění, atd.). Není to taky poprvé, co tento motor selhal - jiný takový vybuchl letos na jaře při statickém testu.
Ale to jsou stejně jenom předběžné odhady. Co se vlastně stalo, ukáže až vyšetřování.

avatar
peter123x Datum: 31.10.2014 Čas: 19:21

Arcoos. Mas pravdu, zle som to interpretoval, ked som napisal ze to bolo od Nasa aj ked som to tak nemyslel. Ile ako som uz napisal, problem s tym motorom mohol nastat v dosledku dodatocnych uprav a zasahov na mieru inej rakety, ako na aku boli povodne vyvyjane.

avatar
Arccos Datum: 31.10.2014 Čas: 19:02

Na rovinu: Nevyjadřujte se k problematikám, o kterých skoro nic nevíte. Tak vznikají jenom další "zaručené" tlachy.
Za prvé: Tak raketa nebyla NASA. Byl to nosič soukromé společnosti Orbital Space Corp. Ta zvolila ruské motory prostě proto, že jí to připadalo výhodnější než vývoj vlastních motorů. Nejde totiž o nic jiného než zkoupené a repasované motory uložené 40 let v ruských skladech po zrušeném měsíčním programu N-1. Jestli tato volba byla výhodná, můžeme posoudit...
Za druhé: USA a americké firmy nejenom že vyvinuly několik desítek typů vlastních motorů, ale neustále další vyvíjí. Ukázkovým příkladem je konkurent výše zmiňované firmy OSC, totiž společnost SpaceX, která vyvinula zcela soukromě motory vlastní.

avatar
peter123x Datum: 31.10.2014 Čas: 18:44

Brin. Ale aj Lockhead Martin je aukromna spolocnost. Ak sa nemylim. Adanedhel no vidis a nieje to znak toho, ze konstrukcia tych motorov bola nadcasova. Ale je pravda, ze napriek tomu vyvin aj s modernizaciou ustrnul. Ale je treba dodat,ze kus viny ma v tom aj rozpad Zssr. Lebo si je treba uvedomit, ze fabrika v ktorej sa tie motory konstruovali a aj konstruuju ostala na Ukrajine. A aj ten motor, ktory bol dodany do tej americkej rakety bol vlastne dodany z Ukrajiny a nie z Ruska ako to vyzera na prvy pohlad. A mozno aj prave vdaka tomu je velmi stazena neaka rozsiahlejsia investicia do tejto oblasti.

avatar
Adanedhel Datum: 31.10.2014 Čas: 17:37

Je pravda, že USA momentálně odebírají motory od Rusů. Ale také vyvíjejí nové a moderní, kdežto rusové ždímají skoro 50 let starou techniku na 110 až 120%, jak říkal jeden odborník v rádiu. JE obdivuhodné, že takto starý produkt dělá co dělá, ale uvědomte si, že bez dolarů z USA, které platí ruské vládě za rakety a technický personál, by nějaký ruský program už úplně odumřel. A když to vezmete z druhé strany , není to úžasné, že soukromá firma zvládla technologii potřebnou k letům do Vesmíru ?

avatar
brin Datum: 31.10.2014 Čas: 17:32

Ta raketa byla soukromé společnosti s tím USA moc společného nemělo.

avatar
peter123x Datum: 31.10.2014 Čas: 17:12

No neviem. Ale ani ja moc nemusim tieto zabomysie vojny, ktore sa vedu medzi zastancami Usa ci rusov. Skratka kazdy je v niecom lepsi. Ale urcite by som hned nesudil kto je lepsi v tych ci inych technologiach. Napr. tento tyzden bola po velmi dlhom case vypustena raketa od Nasa, ktora vsak zlyhala. Ironiou osudu je, ze to pravdepodobne zavinil motor, ktory bol vsak rusky. Ak by som chcel, tak mozem pohanit Usa,ze zrejme nieje az taky vyspely stat, kedze si niesu schopny vyvynut vlastny obycajny raketovy motor, ale spoliehaju sa na 40 rocny model motora,a navyse ktoreho zlyhanie zrejme sposobila dodatocna uprava od domacich konstrukterov rakety. Ale nevidim dovod to robit. Nemam problem pochvalit kus dobre odvedenej prace nech uz pomadza z Angoly, USA ci Ruska.

avatar
Adanedhel Datum: 31.10.2014 Čas: 16:58

Ano, nedávno jsem četl že to je letadlo nebezpečné a nezralé, které se nikdy nebude vyrábět a voila, hned se tady dočítáme, že jich už vyrobili 166. Takže, opět a velikými písmeny VELIKÁ GRATULACE PRO USA A CELÝ VÝVOJOVOVÝ PROGRAM F - 35.

avatar
RiMr71 Datum: 31.10.2014 Čas: 14:55

A jé - tady nějaký antiami nemá rád když se amíkům daří (mínus u nevinného příspěvku níže).
I já se připojuji ke gratulaci. Je příjemné vidět, o jaký kus je v pokročilých technologiích USA před Rusy a Čínou.

avatar
Adanedhel Datum: 31.10.2014 Čas: 14:06

Velká gratulace ! Doufám že se osvědčí.

arr