TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

T-X: Lockheed nabízí jihokorejský T-50 Golden Eagle

Datum přidání 15.02.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Lockheed Martin nabízí pro americký program nového cvičného proudového letadla T-X jihokorejský lehký proudový letoun KAI T-50 Golden Eagle, resp. jeho “amerikanizovanou” verzi označovanou jako T-50A. Americké letectvo počítá s nákupem až 1000 letadel T-X.

Foto: Lockheed Martin a KAI (Korea Aerospace Industries) představili prototyp T-50 pro program T-X v prosinci minulého roku. / Lockheed Martin

Foto: Lockheed Martin a KAI (Korea Aerospace Industries) představili prototyp T-50 pro program T-X v prosinci minulého roku. / Lockheed Martin

 

Nový letoun vzešly z programu T-X v americkém letectvu nahradí proudové stroje T-38. Americké letectvo používá T-38 k pokročilému výcviku pilotů stíhacích, bitevních a bombardovacích letounů.

 

Američané hledají náhradu za T-38 již od roku 2003. Program T-X ale neměl prioritu a později se na zdržení podílelo také snižování rozpočtu amerického ministerstva obrany. Program T-X se pohnul výrazněji kupředu až v minulém roce.

 

Výherce programu americké letectvo vybere v roce 2017. Počáteční operační schopnost (Initial Operational Capability) dosáhne první letka v roce 2023 nebo 2024. V první fázi se počítá s nákupem 350 letadel za 8,4 miliardy dolarů (vývoj, samotná letadla, pozemní zázemí, simulátory), ale americké letectvo projevuje v dlouhodobém horizontu zájem až o 1000 strojů.

 

O účast v soutěži T-X má zájem pětice firem. Kromě hlavního favorita Lockheed Martin a KAI, nabízí americká Northrop Grumman nové letadlo založené na výrazně přepracovaném stroji T-38, Boeing se SAAB nabízí zcela nový design (zřejmě založený na JAS-39 Gripen) a italská Alenia Aermacchi propaguje své M-346.

 

Do karet Lockheedu hraje nejen to, že je výrobcem stíhaček F-22 a F-35, ale jako první také představil prototyp letounu pro program T-X. Výroba T-50A může navíc začít prakticky okamžitě.

 

Lockheed Martin ještě v minulém roce uvažoval o vývoji zcela nového letadla pro program T-X. Podle Roba Weisse, výkonného viceprezidenta a generálního manažera slavných vývojových dílen Skunk Works, však vývoj nového letounu přijde minimálně 8x více, než modernizace jihokorejského T-50. Navíc vývoj nového stroje je vzhledem k rychlosti dodávek krajně rizikový.

 

"Výroba T-50A je připravena právě teď. Je to jediná nabídka, která splňuje všechny APT (Advanced Pilot Training - pozn. red.) požadavky a dokáže poskytnout tyto schopnosti podle plánu," uvedl Weiss. "Pečlivě jsme studovali možnost čistého designu (pro ATP - pozn. red.) a zjistili jsme, že představuje nadměrné riziko pro cenové a časové požadavky ATP."

 

Americký T-50A vychází přímo z jihokorejského T-50 Golden Eagle. T-50A je vybaven nástavcem pro tankování za letu a velkým displejem v kokpitu podobným stíhačce F-35. Letová avionika je postavená na otevřené architektuře, takže letectvo může stroje udržovat a modernizovat nezávisle na jednotlivých výrobcích komponentů letadla.

 

Oproti svému jihokorejskému bratranci americká T-50 získá systémy, které umožní efektivní výcvik na letadlech 5. generace, jako je F-22 a F-35. Kromě toho Lockheed Martin nabízí i pozemní část výcvikového systému (Ground-Based Training System) s novým pokročilým simulátorem.

 

Pokud Spojené státy nakoupí jihokorejský letoun, odrazí se to také pozitivně v politické spolupráci mezi Jižní Koreou a Spojenými státy. "Export T-50 se může stát katalyzátorem při dalším posilování spojenectví mezi USA a Koreou a také spolupráce mezi armádami obou států," uvedla při přestavení prototypu T-50A jihokorejská prezidentka Park Geun-hye.

 

Maximální vzletová hmotnost T-50A je 13 500 kg (F-35 31 800 kg) a rychlost Mach 1,5. Životnost letadla do generální opravy celého stroje je 10 000 letových hodin. V případě vítězství se stroje T-50A budou sestavovat v továrně Lockheed Martin ve městě Greenville, South Carolina.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Smirnov Datum: 16.02.2016 Čas: 09:20

Rád bych aby uspěl Boeing, už jenom pro zachování zdravého konkurenčního prostředí. Lepší je podporovat rozšíření znalostí a ne je omezovat. Přiznání lepší výchozí pozice lockeedu jen proto, že má zkušenosti s vývojem F-35 je špatný přístup.

Z těch zmiňovaných případných neobvyklých řešení mám strach. Právě ony ublížily X-32.

avatar
jsk1 Datum: 16.02.2016 Čas: 08:56

Logická volba, T50 fandím..

avatar
Rase Datum: 15.02.2016 Čas: 19:25

Left:
Pro Západní státy je M-346, pro fanoušky Ruska pak Jak-130, pro chudé příbuzné pak čínská L-15 (která se možná budou vyrábět i na Ukrajině). Všechno to je v podstatě stejné letadlo a jednotlivé varianty tak jsou opravdu dostupné pro každého.
Proto doufám, že si Američané vyberou něco atypičtějšího.
U T-50 je potřeba zmínit, že se to nadzvukový cvičný letoun.
Problém je asi jen cena a provozní náklady těhle cvičných letounů. Neblíží se náhodou Gripenu ? :D

avatar
petr.svetr Datum: 15.02.2016 Čas: 19:05

Neznám podmínky tendru,ale asi zvolí jen jednomotorové letadlo,takže M-346 asi neuspěje (no byla by legrace kdyby Amíci a Rusové cvičili na stejnym letadle).Jinak by mě zajímalo jak je na tom T-50a ohledně ekonomiky provozu,protože Gripen je letadlo s nejnišší taxou za letovou hodinu a jako cvičný letoun to zvládne velmi slušně.

avatar
Left Datum: 15.02.2016 Čas: 18:15

To Rase:
Jak to myslíte, že M-346 je všude? Rozšířenost T-50 není nižší, spíš naopak.

avatar
Rase Datum: 15.02.2016 Čas: 18:00

Jsem hodně zvědavý, s čím přijde Boeing a SAAB. Jim bych úspěch přál (doufám že přijdou s něčím pokročilým - obě firmy mají sklon k neobvyklým řešením)
M-346 a jeho kopie má kde kdo (je všude) a vylepšený T-50 je taky pěkný stroj, ale u nich jsem spíš zvědavý, co vytvoří za multifunkční letoun KF-X (ještě devět let čas...)

arr