Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Projekt Carmel: Budoucnost izraelských obrněných jednotek

Datum přidání 22.05.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Brigádní generál Didi Ben-Yoash, bývalý šéf izraelských obrněných sil, na mezinárodní konferenci International Ground Warfare & Logistics Conference představil projekt budoucího izraelského obrněného vozidla Carmel.

Foto: Vize technologického demonstrátoru bojového vozidla pěchoty Carmel. / IDF

 

Na začátku je třeba zdůraznit, že cílem projektu Carmel je vyvinout technologický demonstrátor nové pásové obrněné platformy. Hlavním cílem demonstrátoru je prokázat technickou realizovatelnost nových myšlenek a přístupů v konstrukci budoucích obrněných vozidel a spojené technologické infrastuktury. 

 

Konstruktéři se v demonstrátoru Carmel pokusí unikátním způsobem zkombinovat balistickou ochranu, nízkou hmotnost, velkou palebnou sílu, skvělé situační povědomí, vysokou míru automatizace a vynikající taktickou/strategickou mobilitu. Vozidlo bude navrženo především pro operace v městském prostředí. 


Dlužno však dodat, že v dohledné době Izrael nepočítá se zavedením nového tanku nebo klasického bojového vozidla pěchoty. Technologie vyvinuté v rámci projektu Carmel poslouží především pro vylepšení tří základních obrněných platforem izraelských pozemních sil - tank Merkava, pásový obrněný transportér Namer a kolový obrněný transportér Eitan.


“V současné době nepovažujeme za nutné vyvinout nový tank. Máme projekt Carmel, který se zaměřuje na technologie, které mohou být vloženy do stávajících nebo nově vyráběných vozidel. IDF musí nejdřív specifikovat, co chtějí po novém tanku a jak má vypadat. V tuto chvíli ale neexistuje žádná taková specifikace, která ospravedlní další vývojové úsilí,” uvedl pro magazín Israel Defense brigádní generál Baruch Matzliach, vedoucí Tankové administrativy MANTAK (Tank Administration) na izraelském ministerstvu obrany.


Tank Merkava IV v následujících letech projde vylepšením na verzi “Barak”a ve výzbroji zůstane minimálně po následující dekádu. “Vyrábíte tank na 40 let. V současné době vyrábíme tank Merkava IV, obrněný transportér Namer a kolový obrněný transportér Eitan. Tyto tři platformy společně uspokojují potřeby izraelské armády s ohledem na vedení pozemního manévrového boje,” uvedl Matzliach.


Podle Matzliacha bude Carmel dvakrát lehčí než Merkava IV. Samozřejmostí je instalace nejnovějšího aktivního ochranného systému APS (Active Protection System) proti PTŘS, RPG a částečně i proti tankové munici. Samozřejmostí je modulární snižování nebo zvyšování pasivní/reaktivní balistické ochrany, podle místa působení vozidla (město, poušť, atd.).


Nicméně Matzliach varuje, že APS nevyřeší všechny hrozby - stále bude nutná masivní ochrana pasivního a reaktivního pancíře. Kromě toho, že APS zcela nedokáže řešit hrozbu tankové munice, existuje také hrozba protitankových min a improvizovaných výbušných systémů (IED).


Posádku demonstrátoru Carmel budou tvořit dva nebo tři vojáci, oproti čtyřčlenné posádce v tancích Merkava. Jak uvedl Matzliach, ve vzdálené budoucnosti se počítá i s vývojem plně robotických vozidel Carmel. “V první etapě je cílem vyvinout částečně automatické pomocné systémy a co nejvíce úkolů automatizovat, aby bylo možné, co nejrychleji zahájit palbu,” vysvětlil brigádní generál Matzliach.

 

Video: Na platformě Carmel vznikne celá rodina obrněných vozidel. / IDF

 

Dvojčlenná posádka ve vozidle Carmel bude sedět vedle sebe - jeden člen bude velitel a oba dva budou moci řídit i ovládat jak samotnou platformu, tak i senzory nebo zbraňové systémy.

 

Dvojčlenné posádce ulehčí práci robotický autopilot, který zajistí řízení vozidla při jednoduchých nebo rutinních přesunech, dále pokročilý navigační systémem, automatické vyhledávaní, rozpoznávaní a identifikace cílů, automatické zaměření zbraňových systémů a pokud je to možné, i automatická palba.

 

V ideálním případě vozidlo samo vyhledá cíl, zaměří na něj zbraně a člověk pouze stiskem jednoho tlačítka rozhodne, zda dojde k palbě. Vozidlo rovněž samo o sobě rozhodne o volbě správné munice na základě identifikace cíle (tank, lehké vozidlo, pěchota, atd.)

 

Prostorný kokpit vozidla Carmel pojme ještě třetího člena posádky - ten zajistí obsluhu externích systémů, jako letecké/pozemní drony nebo munice s dlouhým dosahem. Tři členy získá rovněž velitelské vozidlo Carmel, kdy třetí člen bude velitelem příslušné jednotky (roty nebo čety).

 

Počítá se s instalací hybridního, zřejmě diesel-elektrického pohonného systému. Díky hybridnímu systému vzroste pohyblivost vozidla (např. akcelerace) a sníží se spotřeba. Hybridní pohon dovolí lépe využít vnitřní prostor a umožní na určitou dobu tichý provoz nebo jízdu (díky energii z baterií).


Na projektu zatím pracuji tří izraelské firmy - Rafael, Elbit Systems a IAI. Rafael vyvíjí novou generaci senzorů a pozorovacích přístrojů, Elbit Systems nabízí přilby s průhledovými displeji pracující na principu rozšířené reality (podobně jako přilby stíhaček F-35) a IAI zodpovídá za integraci všech systémů vozidla.


Zdroj: Israel Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 23.05.2017 Čas: 16:29

Rase:
Nie, neprehliadol, ale z textu som si vyvodil, že demonštrátor Caramel by mohol slúžiť ako základ k prehodnoteniu funkcií a možnosti vozidla. Teda ak by sme brali striktne iba súčasnú zostavu, tak áno, to by mohli zvládnuť pri robotizácii riadiacich systémov aj dvaja, ale ak sa pridajú nové funkcie, znova sme na troch členoch + bola nahryznutá možnosť plnej robotizácie a tam už mi príde progresívnejší koncept vozidiel 2+1 kombinovaných s plne robotickými, ktoré budú spadať pod priame velenie tých s posádkou.

avatar
Slavoslav Datum: 23.05.2017 Čas: 06:52

Dušan

Teraz neviem či to bol zrovna Trophy, ale keď som naposledy pozeral princíp aktívnej obrany tak ten granát nevyslal proti rakete na koliznom kurze, ale nad. Črepiny potom boli smerované kolmo smerom do zeme práve kvôli tomu, aby obmedzili ohrozenie vlastnej pechoty.

avatar
Rase Datum: 22.05.2017 Čas: 23:03

PavolR:
Možná si to přehlédl, ale Carmel má mít právě dvojčlennou osádku s tím, že ve vozidle bude místo ještě pro jednoho člověka (nemá vliv na funkci vozidla). O dvojčlenné osádce se mluvilo i u nového evropského tanku. Nikde se nemluví o tom, že by to byl nějaký problém, ne tak jak to popisuješ

avatar
Gloton Datum: 22.05.2017 Čas: 19:47

dusan
Samozřejmě, že aktivní obranný systém nebudou vypínat. Stejně jako ho nyní v zástavbě nevypínají na Merkavách.
Vlastní vojáci budou mít jistě vypracovánu taktiku pohybu kolem takto chráněné vlastní techniky a kvůli pár civilům si nikdo nenechá zničit tank či BVP s osádkou.

avatar
Lukas Datum: 22.05.2017 Čas: 18:29

Tecka tak - Gepard zdechł ale pojawiła się Barakuda...
A czym się w zasadzie różni od Geparda
Niczym! - i to jest właśnie MON...

Dopóki nie Rh i KMW nie opracują Leopara 3 / LeoClerca - to będą się pojawiać coraz to nowe kryptonimy "polskich super-czołgów:"

avatar
dusan Datum: 22.05.2017 Čas: 17:43

Trochu som skeptický k tým aktívnym obranným systémom v mestskom bojisku ...

Stačí len malá ilustrácia ..... vozidlo vysadzujúce vojakov na ulici v husto obývanom meste. Napätie ... deti v oknách ... ženy čo ich od nich ťahajú ... chlapi diskutujú pred domami s vychádzajúcimi vojakmi.

A v tej chvíli ten "zlý" vystrelí RPG na vozidlo .... a otázka.

Systém bude pracovať naplno .... a riskovať zasiahnutie vojakov či civilov ? vypne sa len tam kde budú ohrození vojaci ... alebo nebude aktivovaný vôbec ?

Iné to je v otvorenom teréne, ale v mestskom prostredí som dosť skeptický. Radšej mať o pár ton panciera naviac - špeciálne v prípade Izraela, ktorý nemusí riešiť tak rieky či málo únosný terén ako iné krajiny.

Okrem toho má všetko svoje limity. V Sýrii sa sýrskej armáde osvedčilo rušenia rakiet TOW. Ale fungovalo to len na krátko. Dnes už znovu s tým nemajú povstalci problém. Predpokladám, že jednoducho len odpaľujú strely, kedy sú si istí, že ich nič "nezruší". Vzhľadom na to, že musia uverejňovať použitie (i neúspešné) rakiet a vracať použité obaly, tak je to celkom preukázateľný fakt.

avatar
Arccos Datum: 22.05.2017 Čas: 16:51

PavoIR: Laser?

avatar
PavolR Datum: 22.05.2017 Čas: 16:47

Vyzerá to, že vízia dvojposádkového vozidla ide viac menej do kopru v záujme zvyšovania možností vozidla (externé systémy).
Nástavba na vozidle vzadu vľavo - to je ako fakt reflektor? :-)

avatar
Tecka Datum: 22.05.2017 Čas: 14:45

Ps. Sygnał,że Leopard 3 zyskuje ;)

avatar
Tecka Datum: 22.05.2017 Čas: 14:41

Na marginesie, "Gepard" zdechł...i bardzo dobrze!

arr