TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Projekt indicko-ruského letadla MTA krachuje. Jak dopadne stíhačka FGFA?

Datum přidání 11.01.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 8 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Ambiciózní indicko-ruský program středního transportního letadla Multi Transport Aircraft (MTA), jehož vznik se datuje do roku 2007, stojí před krachem. Projekt MTA se dlouhodobě potýkal s problémy a mnohaletým zpožděním.

UAC/HAL Il-214 Multi-role Transport Aircraft (MTA)

Foto: UAC/HAL Il-214 Multi-role Transport Aircraft (MTA). / Anirvan Shukla; CC BY-SA 3.0

 

Dopravní MTA

Oficiální ukončení programu dosud nebylo oznámeno, ale podle zdrojů z indického ministerstva obrany nedošlo k prolomení patové situace ani po jednání mezi indickým premiérem Marendrem Modim a ruským prezidentem Vladimirem Putinem 25. prosince loňského roku v Moskvě.


Program MTA začal mít problémy jakmile náklady na vývoj začaly strmě růst. S tímto stavem mělo zásadní problém zejména Rusko. Indická strana zase nebyla spokojená s ruskými proudovými motory PD-14M, které rusové navrhovali pro pohon letadla MTA (IL-214).


Zdroj z indického vojenského letectva uvedl, že projekt zkrachoval ze tří důvodů. Prvním jsou motory PD-14M a druhým konflikty mezi ruskými akcionáři společného rusko-indického konsorcia. Třetím důvodem je prodloužení životnosti transportních letounů An-32 indického letectva, které měly nové MTA/IL-214 nahradit.


V květnu 2012, když měl program už pětileté zpoždění, podepsala indická státem vlastněná společnost Hindustan Aeronautics Limited (HAL) dohodu s ruskou společností Sjednocená letecká korporace o vytvoření společného podniku Multirole Transport Aircraft Ltd. (MTAL), který měl zajišťovat vývoj a výrobu letounů MTA.


V listopadu 2012 byly v indickém Bangalore otevřeny kanceláře MTAL. Původně bylo plánováno vyrobit 100 kusů MTA/IL-214 pro ruské letectvo (náhrada za An-12 a An-72) a 45 pro indické vzdušné síly (náhrada An-32). Počítalo se také s výrobou 60 kusů pro zahraniční zákazníky a s civilní verzí letounu určenou jak pro přepravu nákladu, tak pasažérů.


První let prototypu MTA/IL-214 byl naplánován na rok 2013, ale díky následným neshodám k němu nedošlo. Letoun byl navržen a výroba prvních testovacích kusů se mohla rozběhnout.


Indie však začala požadovat, aby letoun MTA mohl operovat i ve vyšších nadmořských výškách, než byly původní požadavky, což celý vývoj opět komplikovalo. Podle posledních plánů první stroje mají zamířit k zákazníkům během roku 2018.


Celý program MTA si dosud vyžádal náklady ve výši 600 milionů dolarů.Podle posledního návrhu má MTA/IL-214 tříčlennou posádku a dokáže přepravit 70 -100 pasažérů.


Užitečné zatížení je 20 tun, maximální vzletová hmotnost 68 tun. Letoun je poháněn dvěma proudovými motory Aviadvigatel PD-14M, každý o tahu 153 kN, umožňující maximální rychlost 870 km/h. Dolet se zatížením 20 tun je 3250 km, maximální dolet prázného stroje 7300 km. Předpokládaná pořizovací cena letounu je 35 - 40 milionů dolarů za kus.


MTA měl přímo konkurovat vyvíjenému brazilskému dopravnímu letadlu Embraer KC-390, ukrajinskému An-178 a etalonu třídy středních dopravních letadel americkému C-130J (resp. C-130J-30) Hercules.

 

Stíhačka 5. generace FGFA

Komplikace v společných rusko-indických programech se nepodařilo vyřešit ani u projektu bojového letounu páté generace Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA). V roce 2010 podepsala Indie s Ruskem předběžnou dohodu o společném vývoji letounu FGFA, vycházejícího z ruského T-50.


Finální dohoda, po jejímž uzavření by bylo možné uvolnit 6 miliard dolarů z indických zdrojů určených na tento program, zatím nebyla uzavřena - ani po moskevském jednání mezi premiérem Modim a prezidentem Putinem.


Indie si v tomto programu snaží dojednat větší podíl na výrobě společných letounů. Hlavní komplikací je však indický požadavek na vývoj jednomístné verze FGFA, místo dříve požadované dvoumístné verze. Rusko dosud pracovalo pouze s dvoumístnou verzi FGFA, která má být představená v letech 2016 až 2017.


Indie projevuje zájem o 154 letounů FGFA. Moskevská jednání mělo vyjasnit počty jednosedadlových a dvousedadlových verzí a také podíl indického průmyslu na projektu.


“Neschopnost podepsat finální dlouhodobou dohodu u programu MTA a FGFA ukazuje, že indicko-ruské vojenské vazby se začínají destabilizovat,” uvedl pro Defense News Nithin Mehta, indický analytik z Nového Dillí.


Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Superme Datum: 12.01.2016 Čas: 21:16

Pokud by se zrušil projekt FGFA, tak by to byl problém pouze pro Indii, protože na ruský projekt PAK-FA by to nemělo mít vůbec vliv, nebo ano? Takže už z toho důvodu si myslím, že je nereálné, že se ten projekt zruší. Indie kvůli Pákistánu potřebuje letouny 5. generace.

avatar
shal Datum: 11.01.2016 Čas: 23:30

sanityangel1: Ale s tím Rusové museli počítat ne? Není to první Rusko-Indický projekt, ale může být na dlouho poslední.

avatar
sanityangel1 Datum: 11.01.2016 Čas: 23:00

Osobni zkusenosti s Indy - everything can be done. V realite skutek utek. Mezi Indy je spousta slusnych lidi, ale cim vyssi postaveni maji, tim vice s Vami chteji vydrbat. Je to typicke pro jednani s vychodnimi partnery - neco jako slovo u nich neexistuje (v evropske kulture spjato s konceptem rytirstvi) a to na cem jste se vcera domluvili jiz dnes nemusi platit.

FGFA:
Indie si v tomto programu snaží dojednat větší podíl na výrobě společných letounů. Hlavní komplikací je však indický požadavek na vývoj jednomístné verze FGFA, místo dříve požadované dvoumístné verze.

MTA:
Indie však začala požadovat, aby letoun MTA mohl operovat i ve vyšších nadmořských výškách, než byly původní požadavky, což celý vývoj opět komplikovalo.
Třetím důvodem = tim hlavnim je prodloužení životnosti transportních letounů An-32 indického letectva, které měly nové MTA/IL-214 nahradit.

avatar
Skynet Datum: 11.01.2016 Čas: 17:46

Indie a ji podobné země mají naprosto odlišné způsoby v obchodním jednání a pro evropana je velmi těžké se zorientovat. Po podpisu smlouvy rádi často mění podmínky toho co vlastně chtěli a specifikace.Takže Rusko s Francií naprosto chápu. Mluvím z vlastní zkušenosti ...

avatar
smítko Datum: 11.01.2016 Čas: 16:09

Zrovna Indie by teoreticky mohla být partner/zákazník pro japonský letoun páté generace o kterém tu byl nedávno článek. Nicméně by se musela smířit s tím, že dodávky by byly oproti spolupráci s Rusy podstatně později.

avatar
Kozlus Datum: 11.01.2016 Čas: 15:56

Francie hlavne nechtela rucit za kvalitu vyroby v Indii.

avatar
SeaWolf Datum: 11.01.2016 Čas: 15:00

alexa123
Indie je zákazník platící v USD ne v Rublech a posledních 20 let táhli společné Rusko-Indické projekty především Indické peníze. Nemyslím si že problém je u Indie. Francie si svůj boj o indické Rafale taky prokaučovala sama tím, že odmítla transfer technologií.

avatar
alexa123 Datum: 11.01.2016 Čas: 14:14

Nechcem sa zastavať Rusov, ale vo všeobecnosti si myslím, že pre všetkých obchodných partnerov Indie je čiernou morou s nimi spolupracovať. Sú ako aprílové počasie - raz chcú to, potom ono a nakoniec zistia, že ani oni vlastne nevedia, čo to vlastne chcú. Jediným reálnym výsledkom sú vyhodené peniaze.

arr