Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Letecká technika

Proudové motory: Rusko je 20 let pozadu

Datum přidání 21.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 119 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Proudové motory páté generace F119 stíhaček F-22A již překročily bariéru 500 000 letových hodin. Naopak Rusko motory páté generace Izdělije 30 pro stíhačky T-50 zavede do operačního použití až po roce 2020.

Foto: Stíhačky F-22A již podnikly 200 000 letů a jeho motory pracovaly 500 000 hodin; ilustrační foto / US Air Force

 

Rusko v oblasti vojenského vývoje čelí několika zásadním problémům: Rusko nemá, ostatně jak prorocky pronesl ruský císař Alexandr III, mezi ostatními státy žádné přátele. Ve vývoji vojenské techniky se proto Rusko musí (resp. chce) spoléhat pouze na sebe. 

 

Rusku patří, co do počtu obyvatel, až devátá příčka mezi všemi zeměmi. Rusko sice stále využívá mohutnou vojenskou vědecko-průmyslovou základnu vybudovanou v časech Sovětského svazu, ale jednoduše nemůže obelhat skutečnost, že v porovnání se Spojenými státy nebo Čínou má 2,5× (resp. 10×) menší lidské zdroje.  

 

To v ruku v ruce se skutečnosti, že výkon HDP Ruska odpovídá Španělsku, neposkytuje Rusku takové podmínky ve vývoji nejnovějších vojenských technologií, jaké mají především v Číně nebo Spojených státech.

 

Ukázkovým příkladem ruských problémů ve vývoji moderních vojenských technologií jsou proudové motory pro stíhačky - Rusko zatím nezavedlo do operačního použití proudový motor schopný nadzvukového letu bez přídavného spalování (tzv. supercruise). Např F-22 bez přídavného spalování dosáhne rychlosti Mach 1,7, evropský Eurofighter Typhoon Mach 1,5, švédský JAS-39E Gripen (Gripen NG) Mach 1,2 a francouzská stíhačka Rafale Mach 1,3.

 

Otázkou také je úroveň digitálního řízení ruských motorů. V západní terminologii se digitální řízení motorů označuje jako FADEC (Full Authority Digital Engine). Použití systému FADEC radikálně zjednodušuje pilotáž a ovládaní letadla, snižuje spotřebu paliva, chrání motor proti lidské chybě, poskytuje diagnostiku motoru, snižuje hmotnost motoru, atd. atd.

 

FADEC během letu získává ze senzorů kvanta informací, jako jsou například hustota a teplota vzduchu, tlaky a teplota v motoru, poloha plynové páky a další parametry. Informace jsou předávány řídicí jednotce, kde jsou analyzovány mnohokrát za sekundu. Z takto zpracovaných dat lze zjistit všechny nutné parametry motoru - v případě potřeby jsou řídicí jednotkou vhodným způsobem upraveny. FADEC rovněž řídí i startování motoru.

 

Dodejme, že Rusko zavedlo první plně “digitální motor” (AL-41F1S) v roce 2010 do stíhaček Su-35S.

 

Podle ruského webu Gazeta.ru v současné době zaměstnanci moskevské konstrukční kanceláří Saturn pracují na tři směny, aby co nejdříve dokončili vývoj motoru Izdělije 30 pro stíhačku T-50. Motor má vynikat vlastnostmi supercruise a plným digitálním řízením.

 

Motor Izdělije 30 se svými výkony a schopnostmi má vyrovnat americkému motoru Pratt & Whitney F119. Ten kromě plně digitálního řízení, schopností supercruise, vyniká vektorováním tahu ve dvou rovinách a vlastnostmi stealth. Dodejme, že na základě motoru F119 vznikl motor F135 stíhaček F-35 Lightning II.

 

Na konci roku 2016, Aleksandr Artijukov, generální ředitel Spojené korporace výrobců motorů, řekl, že letouny T-50 s motory Izdělije 30 začnou s leteckými testy na konci letošního roku a vývoj motoru skončí v roce 2020. Státní zkoušky stíhaček T-50 s motory Izdělije 30 začnou po roce 2020.

 

Podle Gazeta.ru, která se odvolává na nejmenované odborníky, však nelze konec roku stihnout, protože nejsou vyřešeny problémy s digitálním řízeními motoru.

 

Podle Konstantina Makijenka, zástupce ředitele moskevského think-tanku Centrum pro analýzu strategií a technologii (CAST), je také v ruském případě problém nízká sériovost motorů, resp. letadel. Velké zahraniční společnosti mohou utratit za vývoj motorů miliardy dolarů, protože poté motor prodají v obrovských počtech - jako např. v případě stíhaček F-35.

 

Pokud jsou ale výrobní šarže malé, náklady na výzkum a vývoj jsou obrovské. Podle Makijenka proto budou motorářské firmy s malou sériovostí vždy outsaidery za firmami, který vyrábějí tisíce motorů.

 

Pro Rusko je také problém, že nemá přístup na světový trh s vojenskými proudovými motory, takže nemůže nakupovat motory nebou součástky v zahraničí.  

 

“V oblasti páté generace proudových motorů jsme dnes v bodě, kde byli Američané před dvaceti lety,” uvedl pro Gazeta.ru nejmenovaný zdroj z průmyslu. “Už mají vyvinuté a ze všech dětských nemocí vyléčené sériové motory F119. Navíc stíhačky F-35 dostanou motory další generace F135.”

 

Gazeta.ru však zdůrazňuje, že situace není tak zlá. Rusko je druhou zemí na světě, která se chystá zavést motory páté generace. Podle Gazeta.ru v Evropě vývoj motorů páté generace ještě nezačal a Čína prozatím ani nezvládla vývoj motorů čtvrté generace.


 

Zdroj: Gazeta.ru

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
DJW_ Datum: 28.06.2017 Čas: 20:27

Ale ja vás rád opravím, nemáte zač.

Arassuil: Keď to tvrdí jeden z popredných amerických vedcov (ktorý je zároveň univerzitným pedagógom), asi o tom niečo vie. Úprimne ma mrzí, že Vás to rozrušilo.

avatar
Arassuil Datum: 28.06.2017 Čas: 01:46

DJW_: Vysokoškolsky vzdělatelných lidí je v populaci sotva 20%. Jestli má 54% Rusů vysokoškolské vzdělání, tak pak jsou buď národem géniů nebo to vypovídá o kvalitě jejich vysokého školství. Spíš bych řekl, že to druhé.

Ale abychom zůstali u čísel, protože čísla nám řeknou to, co v nich chceme vidět. V žebříčku nejlepších univerzit světa v roce 2017 (celkem 981 univerzit) se Rusko umístilo 24x. Nejlepší výsledek měla Lomonosova univerzita (188. místo), v první 500 bylo celkem 8 univerzit, zbylých 16 se většinou pohybovalo někde na chvostu (horší jak 800. příčka).

V tom samém žebříčku se USA umístilo 148x. Nejlepší výsledek měl CalTech (2. místo), v první 500 bylo celkem 120 univerzit z USA.

Žebříček: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2017/world-ranking#!/page/4/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

Jestli něco nesnáším, pak jsou to kecy o degradaci vzdělání na Západě.
Jo a abych nezapomněl, v USA bijou černochy.

avatar
DJW_ Datum: 28.06.2017 Čas: 01:03

Vážená redakcia. Keď už sa tvárite ako profesionálne periodikum, tak láskavo nepíšte úplné bludy a demagógiu najnižšej kategórie. "Rusku patří, co do počtu obyvatel, až devátá příčka mezi všemi zeměmi. Rusko sice stále využívá mohutnou vojenskou vědecko-průmyslovou základnu vybudovanou v časech Sovětského svazu, ale jednoduše nemůže obelhat skutečnost, že v porovnání se Spojenými státy nebo Čínou má 2,5× (resp. 10×) menší lidské zdroje. " Takže podla oficiálnych dát OECD z roku 2014 má Rusko vzdelanosť vo výške aspoň 5 ročného univerzitného štúdia 54% percent obyvateľstva, čo je viac ako v Izraeli alebo USA a o VEĽA viac ako v Číne (10%). Reálne tak aj pri relatívne malom počte obyvateľov má dostatok vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Nehovoriac o tom, že kvalita vzdelania napr. v USA je na katastrofálnej úrovni - to netvrdím ja, ale poprední americký (teda vlastne skôr japonský) vedec https://youtu.be/NK0Y9j_CGgM?t=26s Ako môže niekto, kto si chce hovoriť novinár, robiť takého školácke chyby?? Alebo že by úmysel? PS: nikoho som neurazil a argumentoval faktami. Som zvedavý, či tu môj príspevok zostane a aké budú redakcie.
 
 
Ano, byl to úmysl. Tak, a teď aspoň víte, že nás nemáte číst. Admin

avatar
Jan Grohmann Datum: 27.06.2017 Čas: 23:53

Olivav: a aby jste klikali na reklamu. :)

avatar
divous Datum: 24.06.2017 Čas: 15:40

Ta úvodní úvaha na téma lidské zdroje je úplně zbytečná. To jak jsou kvalitní a jak je pracováno s talentem je rozhodující, vůbec ne počet obyvatel. To je v podstatě úplně stupidní úvaha. Například Německo určitě nemá v porovnání s mnoha zeměmi zrovna hodně obyvatel, přesto dominuje v mnoha technologických oborech.

avatar
Olivav Datum: 24.06.2017 Čas: 10:53

gangut,

já s tebou v tomhle souhlasím a máš pravdu, že to je spíše PR. Kažbý motor másvé plus i minus atd... Tak jako někde zaznělo, že i dělení letadel do generací je mnohdy zavádějící, protože neexistuje ostrá dělící čára a 5th gen si vymyslel LM kvůli F22 a F35.

No nic některé články jsou tu aby rozpoutaly vášnivou diskusi. ;-)

avatar
gangut Datum: 24.06.2017 Čas: 09:48

Olivav
Motory poznám jednoprúdové, dvojprúdové,s predným alebo zadným obtokom jedno, dvoj, trojhriadelove, s roznymi typmy kompresorov , turbín , spalovacích komor, s roznymi systémemi ovládania roznymi vychytávkami, ale nikdy som sa nestretol s rozdelením motorov do generácií. Každý typ motora je vhodný na niečo iné. Niekde je vhodnejší dvojprúdový motor s vysokým obtokom. Inde jednoprúdový. Motory sa modernizujú, na jednom jadre može byt postavených niekolko motorov, menia sa riadiace systémy. Napríklad CFM-56/3 má ovládanie lanami cez hydromechanickú jednotku CFM-56/5 už má ovládanie digitálne a CFM-56/7 plne digitálne. Pritom je to v podstate stále jeden motor a výkonove sa nastavuje podľa konkrétneho použitia.
Proste mi článok príde tak trochu bulvárny na kvázi odborný web. Akože oni sú pozadu lebo generácia. A pritom je to nezmysel.

avatar
Olivav Datum: 23.06.2017 Čas: 22:47

gangut,

koukni např. zde: http://www.leteckemotory.cz/motory/al-41/

dnes jsou u těch motorů lepší zmíněné parametry v článku plus moderní řídící elektronika

Jinak vesměs jsou to ty tzv. turbofan typy a motor s proměnným cyklem navíc mění obtokový poměr a má pár dalších vychytávek byl to např motor YF120 od GE

https://en.wikipedia.org/wiki/General_Electric_YF120

No máš pravdu v tom, že generace jsou takové PR YF120 mohl být v F22 a tak by byl tzv. 5. generací a dnes to oprašují a mluví o něm jako o 6. generaci. Tak si vyber.

avatar
gangut Datum: 23.06.2017 Čas: 21:00

To Olivav
Ďakujem za odpoveď. Ale stále som sa nedozvedel čo autor myslí motorom 5. generácie. Všade som sa dočítal len o motore pre stíhačku 5. potažmo 6. generácie. Podľa mňa si autor výraz motor x-tej generácie vycucal z prsta.
A tomu zodpovedá aj celková kvalita článku...

avatar
Olivav Datum: 23.06.2017 Čas: 17:59

gaunt,

v článku je zmínka o možnostech řízení motoru, na leteckemotory.cz je zmínka o nových materiálech a též výkonových charakteristikách. Ve výsledku je to motor v 5. generaci letadel, kde umožňuje supercruise atd....

Jinak, US považuje motor s proměnným cyklem za 6. generaci, RF píše o kombinovaném motoru a Britové makají na Sabre a pak jsou další koncepty.

více méně 4. i 5. generacce jsou turbojet či turbofan motory lišící se v kompresoru spalovací komoře atd.... více zde https://www.quora.com/What-is-the-basic-difference-between-turbojet-and-turbofan-engine kdybych to komolil tak mě opravte, nejsem neomylný

tady je ten možný a asi očekávaný budoucí vývoj:
https://www.rt.com/news/350905-russia-creates-engine-spaceplane/
http://aviationweek.com/defense/ge-details-sixth-generation-adaptive-fighter-engine-plan
https://www.reactionengines.co.uk/sabre/
https://www.netl.doe.gov/File%20Library/Events/2014/MHD/2-1-MPGW-NASA-IBlanksonPresentation10012014.pdf

avatar
gangut Datum: 23.06.2017 Čas: 15:53

Dobrý deň.
Mohol by mi prosím niekto vysvetliť, čo je to prúdový motor 5. generácie? A aký je rozdiel proti predchádzajúcim generáciám?

avatar
Slavoslav Datum: 23.06.2017 Čas: 11:25

Givicz

No čo ti budem. Buď sú Rusi neskutočný gurmáni, alebo sú na tom veľmi, ale že veľmi zle.

https://www.etrend.sk/ekonomika/rusi-v-krize-setria-na-potraviny-minaju-polovicu-svojho-prijmu.html

Pozri si aj tú časť o platoch. A ešte jedna vec. V obehu majú veľa dolárových hypoték a tam to bežným rusom poriadne predraží splátky.

avatar
PavolR Datum: 23.06.2017 Čas: 11:10

givitz:
Keď v roku 1. júna 2000 stanovili v RF životné minimum na 1138 rubľov mesačne, žilo pod touto hranicou asi 30% populácie, čo znamená, že priemerná mzda v Rusku ako takom nemohla byť 700 rubľov (!). Mohla to byť nanajvýš tak priemerná mzda v niektorom zapadnutom regióne. Naproti tomu to, čo tu prezentujete ako priemernú ruskú mzdu pre rok 2012, je v skutočnosti priemernou mzdou iba v Moskve! Rozdiely v priemerných mzdách v jednotlivých regiónoch Ruska sú niekedy aj 5-násobné.

Spôsob, akým sa to tu pokúšate prezentovať je účelovo zavádzajúci (asi ako tabuľky našich politikov, keď majú ukázať nejaké výsledky), ale neviním Vás za to, pokiaľ pokladáte všetko to, čo odznie vo filme o Putinovi za slovo Božie.

avatar
givicz Datum: 23.06.2017 Čas: 10:05

PavolIR tady sále někdo dokola motá nominální růst platů s reálným růstem... v tom dokumentu bylo uvedeno, že se plat v Rusku zvedl ze 700 rublů v roce 2000 za pouhých 12 let na 29000 což je správně... vůbec nikdo nepopírá, že vlivem inflace reální kupní síla v době krize klesá.. s čímž už tak mírně nesouhlasím, že k tomu dochází bez ohledu jaký je prezident...

co se týče vývoje financování dalšího výzkumu motoru nové generace pro T50 a dalších programů v závislosti na ceně ropy budu citovat z článku hospodářských novin ... Ruský rozpočet na rok 2017 počítá s cenou 40 dolarů za barel, kdy při ceně 50 dolarů za barel získá státní rozpočet bilion rublů navíc (cca 500 miliard korun) pokud by cena stoupla ještě jenom o 5 dolarů bylo by to již 1,4 bilionu rublů navíc s čímž rozpočet ruské federace nepočítal

https://archiv.ihned.cz/c1-65597190-rusky-ministr-financi-uhajil-ropne-prebytky

a ted se podívej na vývoj ceny ropy od začátku roku 2017
http://img.kurzy.cz/grafy/komodity/graf-ceny-ropy-brent-jeden-rok.png

od začátku roku 2017 se to drželo několik měsíců okolo 55 dolarů za barel... v současné době je cena 45,20 dolarů za barel....

avatar
PavolR Datum: 23.06.2017 Čas: 09:41

givitz:
Medzi rokmi 2000 a 2012 oslabil rubeľ ešte výraznejšie ako medzi 2011 a dneškom. To sa potom ľahko "zvyšujú platy". Každopádne v tom období došlo k nárastu ruského hospodárstva (po prepade vždy nasleduje rast + zvyšovanie cien ropy), takže zákonite išli platy logicky hore aj reálne. K tomu dochádza bez ohľadu na to, kto je prezident.

So zlatom, ako potenciálnym "záchranným vankúšom" vidím ten problém, že si uchováva svoju hodnotu iba kým sa drží v trezoroch. Akonáhle by z neho museli skutočne sanovať svoje hospodárstvo a začali ho predávať, náhly nárast ponuky oproti dopytu nárazovo zníži jeho hodnotu a dôsledkom by boli mnohomiliardové straty.
Čo sa získavania valút týka, tam centrálna banka síce môže mať mnohomiliardové zisky z oslabovania vlastnej meny, ale ide to na úkor prostého obyvateľstva.

Záverom sa to celé pokúsim stočiť ako tak naspäť na ruské prúdové motory, a budúce možnosti ich vývoja, nech to nie je už teda fakt celé offtopic. :-D :
Hlavným problémom pre financovanie ďalších výskumov a zavádzaní ich výsledkov do sériovej výroby naďalej ostanú nízke ceny ropy, ktoré sa teraz po menovaní nového saudského princa ešte viac znížili a doterajšie dohody OPECu ohľadom obmedzenia ťažby sa zdajú byť ohrozené. Položka, ktorá tým vypadáva z ruského rozpočtu je predsa len dosť veľká, ak sa pozrieme na percentuálny podiel predaja energetických nosičov na ruskom rozpočte.

arr