Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Průzkum bojem? Trump chce Super Hornety místo F-35

Datum přidání 26.12.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 43 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nově zvolený americký prezident Donald Trump pokračuje v boji proti “předraženému” projektu stíhačky F-35 Lightning II. Nejnověji Trump podpořil nákup stíhaček F/A-18 Super Hornet místo stíhaček F-35.

Foto: Nejnovější verze Advnaced Super Hornet s komforními palivovými nádržemi; větší foto / Boeing

 

F-35: Veřejný nepřítel č.1?

“Vzhledem k obrovskému překračování ceny F-35 firmy Lockheed Martin, jsem požádal Boeing o předložení ceny porovnatelné F-18 Super Hornet,” napsal Donald Trump ve čtvrtek na svém Twitter účtu.

 

Na toto prohlášení reagovaly akcie firmy Lockheed Martin - ty spadly z ceny 252,80 dolarů na 247,75 dolarů. Ve stejnou dobu akcie Boeingu stouply ze 157,46 dolarů na 158,95 dolarů.


“Zavázali jsme se spolupracovat s nově zvoleným předsedou a jeho administrativou s cílem poskytnout nejlepší schopnosti, dosažitelnost a cenovou efektivitu napříč všemi produkty a služami firmy Boeing s cílem naplnit naše národní bezpečnostní potřeby,” reagoval na příspěvek nového prezidenta Todd Blecher, tiskový mluvčí firmy Boeing.  


Mluvčí Lockheed Martin odmítl twett Trumpa komentovat, stejně tak mluvčí výrobce motorů F-35 Pratt & Whitney.


Donald Trump se přitom den před twettem sešel na oddělených setkáních se zástupci firmy Lockheed Martin i Boeing. Se zástupci Lockheedu Trump diskutoval o ceně programu stíhačky F-35. Se zástupci firmy Boeing probral možnost zrušení programu vývoje nového prezidentského letounu Air Force One, který také nedávno kritizoval.


„Boeing staví zcela nový letoun 747 Air Force One pro budoucí prezidenty, ale náklady se vymkly kontrole, přes čtyři miliardy dolarů. Zrušte objednávku!“ napsal Trump v listopadu na Twitteru..


Program stíhačky F-35 je ze strany Donalda Trumpa pod neustálou palbou kritiky. Minulý měsíc Trump označil výdaje programu F-35 “mimo kontrolu.” 

 

Z historického hlediska je neobvyklé, aby americký prezident takto přímo zasahoval do obchodních jednání mezi americkou vládou a soukromou (zbrojní) firmou. Podle Trumpa musí být ale snahy o snížení vládních výdajů součástí práce amerického prezidenta. 


“Jsme teprve na začátku, je to tanec,” řekl Trump po setkání se zástupci obou firem. “Je to tak trochu tanec. Budeme mít nízké náklady a uděláme to krásně."

 

 

Pro porovnání - jedna stíhačka F-35A Lightning II (verze s klasickým startem a přistáním) vyjde nyní na 110 milionů dolarů. Pentagon ale počítá v průběhu let se snížením ceny na 85 milionů dolarů.

 

Cena dvoumotorového Super Hornetu podle údajů z oficiální stránky amerického námořnictva je 57 milionů dolarů. Podobné porovnávání nákladů je ale vysoce ošemetné, protože cenu výrazně zvyšuje vybavení letounu, sériovost objednávky a celkově také systémy pozemního zabezpečení, výcviku, servisu, atd.  

 

Klíčová je rovněž cena za letovou hodinu CPFH (Cost-Per-Flight-Hour), od které se odráží budoucí provozní náklady. Podle oficiálních dat amerického letectva jedna letová hodnota F-35A stojí 42 000 dolarů. (F-16C 20 000 dolarů, F-15E 27 000 dolarů, F-22A 59 000 dolarů).

 

Podle Mike Gibbonse, ředitele programu F/A-18 ve firmě Boeing, CPFH u stíhačky Super Hornet dosahuje údajně pouze 16 000 až 17 000 dolarů.

 

Je však Super Hornet porovnatelný s mnohem novější konstrukci F-35? Jisté je, že F-35 na první pohled dominuje v jedné oblastí - v technologii obtížné radiolokační zjistitelnosti, tedy stealth. Osvěžme si, že stealth nemá letoun udělat neviditelným, ale obtížně změřitelný střeleckými a naváděcími radiolokátory nepřítele.

 

Boeing navíc před třemi lety představil nejnovější verzi Super Hornetu, označovanou jako Advanced Super Hornet (ASH).

 

Video: Advanced Super Hornet. / YouTube

 

F/A-18 Advanced Super Hornet

Z konstrukčního hlediska F/A-18 ASH vyniká především konformními palivovými nádržemi CFT (Conformal Fuel Tanks) a stealth podtrupovým zbraňovým pouzdrem EWP (Enclosed Weapons Pod).

 

Konformní palivové nádrže CFT o objemu 1600 l jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky ASH o 480 km (celkový dolet 2826 km).

 

Inženýři si rovněž dali značnou práci s aerodynamickou čistotou CFT. Do rychlosti Mach 0,6 je celkový aerodynamický odpor ASH menší a do Mach 0,84 odpovídá "čisté" verzi F/A-18E/F Super Hornet.

 

Stealth pouzdro dokáže pojmout zbraňové systémy až do hmotnosti 1180 kg. Uvnitř se nachází dostatek prostoru například pro dvě protiletadlové střely středního dosahu AIM-120 AMRAAM, dvě laserem naváděné bomby Paveway nebo až šest bomb malého průměru SDB.

 

F/A-18 ASH vybavený EWP pouzdrem vykazuje až o 50 % nižší čelní radiolokační průřez RCS  (Radar Cross Section) než klasický Super Hornet se zbraněmi nacházejícími se pod křídly.

 

Pakliže zákazníci projeví zájem, je pro stíhačku F/A-18 ASH k dispozici modernizovaný kokpit s jediným velkým informačním displejem a infračervený průzkumný senzor IRIST (Infrared Search and Track). IRST dokáže detekovat tepelné signály několik desítek kilometrů daleko.  

 

Výrobce motoru General Electrics ve spolupráci s firmou Boeing nabízí modernizované motory F414-GE-400, které se vyznačují o 3 % menší spotřebou paliva při 20% nárůstu výkonu.

 

Uvedená vylepšení jsou volitelnou součástí modernizačního balíčku Advanced Super Hornet. Výrobci jsou přesvědčeni, že takto modernizovaný Super Hornet bude držet krok s ostatními letadly minimálně do roku 2030.

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 10.01.2017 Čas: 17:48

->KOLT: Šlo o švýcarské ceny provozu švýcarských Gripenů nebo o modelové kalkulace? Ono porovnávat třeba servisní hodinu u Švýcarů a tu v Čáslavi je poněkud pomýlené stejně jako fakt, že ve Švýcarsku je to jeden poloměr obratu za druhým, zatímco u nás se i chvíli dá letět rovně.

avatar
pjek Datum: 10.01.2017 Čas: 17:44

Vzhledem ke katastrofální zadluženosti USA se nelze Trumpovi divit. Ostatně technicky zasvěcené hlasy z USA naznačují, že s F-35 je toho v nepořádku více než o čem se mluvilo. NI sice smířlivě naznačuje, že přetrvávají pouze známé problémy ("Neexistují žádné další stopky v programu F-35, jen známé problémy, které je třeba řešit a kousky pokročilého software, které musí být napsány a nainstalovány"), ale provozní zkušenosti mohou odhalit to, co se v L-M podařilo prozatím ututlat. Chápu, že jde o technologicky sofistikovanou konstrukci, ale náklady (TCO v rámci LCA) v porovnání se Super Hornety jsou o řád vyšší, což je destruktivní pro již tak předlužený rozpočet.

avatar
KOLT Datum: 29.12.2016 Čas: 16:38

Sholva, to máte těžké. Cena letové hodiny, kterou udávají výrobci je zpravidla, mírně řečeno, podhodnocená. U Gripenu se rádo operuje s 4 k$. Při výběrovém řízení ve Švýcarsku jsme se ale dozvěděli, že ve skutečnosti je to (tuším) 16 k$. U F-35 to není údaj výrobce, nýbrž armády, která zároveň provozuje i jiné typy, takže to asi má vcelku spočítané (a jelikož to pro F-35 nevyznívá až tak pozitivně, tak to vypadá, že to ani nebude kec). Takže se není co divit, že člověk výrazně pochybuje, že by F-18 létala za méně než F-16 a srovnatelně jako Gripen, když to jsou obě jednomotorové stroje s výrazně nižší hmotností. O tom, že ceny za provozování na moři budou zase úplně jiné, ani nemluvím.
No a nakonec – není to jen o ceně za letovou hodinu, nýbrž za celkové provozování daného typu, kde má F-35 několik výhod, především pro velká letectva (jinak řečeno, pro nás by to taková výhoda nebyla, pro USAF nebo RAF jsou ale podstatné). Kupříkladu zvládnou v simulátoru více tréningu, takže je možné nalétat méně hodin ve vzduchu. Dále omezují nutnost používání asistujících letounů (Prowler, AWACS, tankery). A s ohledem na jeho schopnosti je také možné provozovat menší množství letounů (koneckonců každá další generace letadel přinesla snižování počtu provozovaných strojů – jednak kvůli jejich schopnostem, jednak s ohledem na jejich cenu).

Takže jo, je to provozně drahé éro, ale to bude *každé* letadlo 5. generace.

avatar
Sholva Datum: 29.12.2016 Čas: 16:04

Považuju to za populistické řeči Trumpa, když zruší F-35 pro námořnictvo, tak se razantně vyhoupne i cena ostatních typů a to by asi bylo ještě hůř průchozí. Spíš to vidím na to, že chce nahlodat výrobce F-35 a jejich motorů a donutit je srazit ceny - protože jsou zkrátka opravdu absurdní...

Ovšem z čeho sebou mlátím smíchy je reakce některých tady na astronomickou cenu letové hodiny F-35. Je ohromná, ale protože je to F-35, tak radši budeme tvrdit, že ostatní výrobci lžou, provozovatelé jiných typů lžou a tedy těch 42,000 USD u F-35 není tak hrozné, protože ostatní budou někde podobně, protože určitě lžou, protože jak by superuberletadlo F-35 mohlo být v něčem horší, to přece nejde :D Už jsem se tady o tom dohadoval a nakonec jsem to vzdal, fanatickou víru argumenty a fakta nepřesvědčí, ale zkrátka mě to zase pobavilo...

avatar
liberal shark Datum: 29.12.2016 Čas: 09:39

Vidim to spise jako tlak na cenu, nez jako vaznou snahu nahradit F-35 Superhornetem. Coz nemeni nic na tom, ze je Superhornet vynikajici uderne letadlo.

avatar
Gloton Datum: 29.12.2016 Čas: 02:04

Nás pár, co nemáme žádné prominentní kamarády a známé v armádách a letectvech u nejmodernější zavedené techniky či v generálním štábu či alespoň v konstrukčních kancelářích, můžeme jen závidět, zdejším celebritám, které nám alespoň občas "hodí" nějaké "podpultové" informace.
Nepročítat si diskuse tady na AN, nikdy bych ani jen netušil, kolik se v takové diskusi dá potkat odborníků a ještě k tomu z informacemi z pod pokličky od těch nejzasvěcenějších.

Pánové....tedy vlastně milé děti......vy víte koho z vás se to týká, tak už se prosím přestaňte ztrapňovat. Vždyť je to opravdu směšné :)) snažit se vlastním smyšlenkám dodat punc důvěryhodnosti a důležitosti komentářem typu...to mi řekl kamarád/známý konstruktér...projektant...pilot...pilot F-22.....voják....člen speciální jednotky co tu techniku testoval..... atp.
To si nechte do hospody k pivu až vám bude 18.....normální, alespoň průměrně inteligentní střízlivý, člověk vás má jen za voly, nikoliv za "odborníky" :))

avatar
RiMr71 Datum: 28.12.2016 Čas: 15:11

KIller: "Vytáhl jsem z pilota, který přímo létal F16, F22 a následně F35, že je..."

...hoši nesmíte těm fejsbůkovým identitám všechno žrát...! :)

avatar
Sokrates Datum: 28.12.2016 Čas: 11:58

darkstyle: Ten Block 4 som spomenul len ako upgrade už plných operačných spôsobilostí, ktorý posunie F-35 ešte ďalej. Za lietadlá s plnými operačnými spôsobilosťami sa budú považovať všetky stroje so software minimálne na úrovni Block 3F (a to nie je z mojej hlavy, tak si to stanovilo americké letectvo spolu s výrobcom). Ono to nie je len o pár bombičkách navyše. Vrámci Block 3I má F-35 integrované len AIM-120C (iba vo vnútorných šachtách) a 3 typy bômb (GBU-32, GBU-12, GBU-31). Nehovoriac o obmedzení, ktoré súvisí s manévrovaním lietadla s preťažením do 7g a nefunkčnosťou kanónu. S Blockom 3F by mal byť stroj schopný lietať s preťažením až do 9g a okrem kanónu bude schopný využívať celú škálu zbraní, vrátane tepelne navádzaných rakiet (AIM-9X-2, možno AIM-132), AMRAAM vo verzii AIM-120D a riadenej protizemnej munície (GBU-39, AGM 154A/C JSOW, GBU 10/12/16 Paveway II, GBU 24A/B Paveway III, Storm Shadow, AGM-158 JASSM; možno aj Brimstone). S tým samozrejme súvisí možnosť niesť výzbroj aj na vonkajších závesných bodoch. V neposlednom rade bude s kompletizáciou softwaru súvisieť plné využitie senzorového vybavenia, navigácie a dátového spojenia. Čo sa týka rozdielov v možnostiach využitia avioniky v súčasnosti a po integrácii Blocku 3F to Ti bude vedieť oveľa lepšie povedať Shania. Ja sa v týchto nuansách príliš neorientujem. :-)

avatar
Shania Datum: 28.12.2016 Čas: 10:40

Gorn: přečti si tohle: http://www.armadninoviny.cz/chysta-se-obri-bitva3ftrump-twittuje-proti-f-35-kvuli-cene.html#diskuze

To bylo před schůzkou. Tohle po https://youtu.be/NipKfnjyu_w

V prvním linku mas i vyjadreni ke stavu programu a taky důvod, proč si nedelam starosti jestli JPO naplanovane veci dokazi plnit. A i kdyby ne, F-35 má vysoký modernizační potencial. Mej na pameti, že blok 5,6 se muzou podstatne zmenit, jen z důvodu naoustajicich zkusenosti a existenci novych hrozeb.

avatar
Gorn Datum: 28.12.2016 Čas: 09:37

jenikdavid: není těžké přijít nato co se tady řeší- Trump a jeho snaha "dostat program pod kontrolu", o tom je ostatně ten článek. Co konkrétně Trump prosadí a jaký smysl to dává je potom předmětem zdejších spekulací... doopravdy mě zaráží přísup lidí kteří se tváří jako že ten program bude určitě běžet dál tak jak je plánováno, to je v diskuzi pod tímhle článkem doopravdy zvláštní.
Pokud chcete srovnávat tak spíš auta z 80. let a dnešní, to navíc hezky ilustruje i to že na první pohled se toho moc nezměnilo, ale v podstatě se změnilo vše (přičemž největší skok je tvar a elektronika). Ten rozdíl parní-spalovací je doopravdy obrovský, možná bude na místě v budoucnosti 5. generace - bezpilotní 6. generace

avatar
killer Datum: 28.12.2016 Čas: 00:52

Asi trochu mimo. Omlouvám se nejsem odborník.

Vytáhl jsem z pilota, který přímo létal F16, F22 a následně F35, že je velký problém u F35 s VTOL konkrétně s nasávaní částic - nevhodné nezpevněné povrchy. Na standartním asfaltu se dá přistát při jeho poškození -> využití zničených letišť a jiné infrastruktury je přinejmenší problematické.

Dále nerad potvrdil, že obecně lepších výsledků dosahují piloti, kteří dříve nelétali s F22.

HUD display v helmě funguje na 360 stupňů vidí skrz letadlo, označování cílů / rozpoznání letounů s IFF automaticky na displayi.

6. generace bude bez pilota z velké části autonomní. Ukazoval mi zkoušky nástupce B2 a nenarazili na vážnější problém v rámci programovaní "UI". Jestli to bude jednokřídlo se ještě uvidí, jelikož je zde očividná výhoda zkonstruovat letoun překonávající stávající možnosti výdrže pilotů s rozličným využítím materiálů a kostrukce draku.

Srovnání F35 se Suchojem a čínskými konkurenty označil jako koupit si Rolex od Vietnamce. Vypadají dobře, ale výbavu zejména HUD a autonomie letadel není dobře zvládnutá a tudíž pilot má mnohem více práce.

Dogfight s F35 označil v době s dnešními možnostmi za blbost.

avatar
darkstyle Datum: 27.12.2016 Čas: 23:34

shania plus sokrates..
Pokial viem pociatocnych bojovych f35 verzia A, ta ktorej sa vyroby drviva vatsina, dosiahla toto leto..
Vyrobcovia a generali vtedy svorne povedali ze tesne po novom roku ma verzia A dosiahnut operacnu..

To, ze nebudu fungovat britske meteori, ze nebude moct este niest jadrove bomby, alebo nejaky druh bomby.. alebo nebude fungovat nejaka vecicka, to neznamena, ze to lietadlo nebude schopne rozthat v zuboch protivnika ak teda dosiahne tento milnik tak ako slubovali..

Ano 3F alebo 4 daju lietadlu dalsie moznosti.. Ale ani F22 nevie zatial strielat s najlepsimi air to air strelamy co vie F16,18 aj 15.. a predsa plnej operacnej ma uz davno za sebou.. a f15 nema vyspelu optoelektroniku a f18 stealth vlastnosti.. a co ich maju uzemnit za to..

avatar
jenikdavid Datum: 27.12.2016 Čas: 20:39

Tak nějak nevím co se tady ještě kolem F-35 řeší. Program běží, dostal se do kolejích které byli naplánované a jaký to byl průšvih se zastavením výroby F-22 ví všichni. Navíc i kdyby ten rozpočet byl překročený 10x, mezigenerační skok se udělat musí. To je jako kdybychom pořád vylepšovali parní stroje s tím, že přejít na spalovací motory je moc drahý. A když Evropa nemá ani peníze a ani koule to postavit, tak kdo jiný ? Jasný, musí se to hlídat atd., ale nic nejde hladce a dnes je to již víceméně vyřešené. Tak pořád nevím, proč ten povyk...

avatar
hurvo Datum: 27.12.2016 Čas: 20:14

Ked tak sledujem zahranicne servre, tak zajtra cakam na AN clanok o T-X, ci sa moze pouzit ako lahky stihac+ nejake porovnanie s alcou. :D

avatar
hurvo Datum: 27.12.2016 Čas: 20:10

ASH je fajn ale urcite to nie je porovnatelne lietadlo s F-35 nech by sa trump rovno aj poskladal. Trumpova argumentacia to je nezmysel, akoby niekto odmietol kupit CV-90-30 s odovodnenim ze sa da este modernizovat BVP za polovicu ceny CV-90, a ved to ma 2A42, vsak 30mm jak 30mm (facepalm).

F-35 ma problemy , napr aj s hlavnou ficurou> sensor fusion. Ale odmietnut v podstate hotovu a hlavne perspektivnu platformu, je blbost.

https://warisboring.com/donald-trump-thinks-he-can-beat-the-f-35-eebbb7e63be5#.8a4d1zg86

Tuna je pekne popisane preco trump nema sancu program zastavit. Pritom na warisboring nenechaju na F-35 nitku suchu.

arr