TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

První F-35A Lightning II pro Izrael

Datum přidání 26.06.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 50 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v Texasu první stíhačku F-35A Lightning II. Izraelci ve stíhače F-35 “Adir” vidí nástroj, který židovskému státu pomůže udržet vojenskou nadvládu v regionu.

Foto: Slavnostní roll-out prvního F-35; větší foto / Lockheed Martin

 

"Izrael je hrdý být první zemí v oblasti, která F-35 přijala a operuje s ní," uvedl na slavnostním ceremoniálu Avigdor Liberman, izraelský ministr obrany. "F-35 je nejlepší letadlo na světě a volba našeho nejvyššího vojenského vedení. Je jasné a zřejmé, že pro nás a celý region nová stíhačka F-35 "Adir" vytvoří skutečný odstrašující efekt a zvýší naše schopnosti na velmi dlouhou dobu."

 

"Jako pilot, který létal více než 30 let na obrovském množství letadel, mám tu čest létat na simulátoru F-35 ve Fort Worth a bylo to, jako bych držel budoucnost v mých rukou. Unikátní kombinace nejpokročilejší technologie, ničivosti a úžasného rozhraní člověk-stroj uvede svět k páté generaci (letadel pozn. red.)," komentoval převzetí brigádní generál Tal Kelman, šéf izraelského letectva.

 

"Je nám potěšením spolupracovat s Izraelem a pomáhat prohlubovat a utvrzovat spojenectví mezi našimi národy," uvedl Marillyn Hewson, předseda představenstva Lockheed Martin. "F-35 pomůže Izraeli zůstat majákem stability a síly v regionu a podpoří bezpečnost a ochranu vlasti pro další generace."

 

Stíhačku F-35 si prozatím objednalo 12 zemí po celém světě, které plánují do roku 2035 odebrat více než 3100 letadel. Ozbrojené síly Spojených států získají 2400 letadel.

 

Na vývoji a výrobě F-35 se podílí 11 zemí - devět původních partnerských států Austrálie, Kanada, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie a Spojené státy a dvě přidružené země Izrael a Singapur. Izrael se podílí především na vývoji a výrobě pokročilé helmy s průhledovým displejem HMD (Helmet-Mounted Displays) a výrobě vnějších částí křídel.

 

Celkově izraelský průmysl získá zakázky za 5,4 miliardy dolarů. Nyní jsou nasmlouvány zakázky za 775 milionů dolarů.

 

Video: Izraelští piloti F-35 trénují mimo jiné na letecké základně Luke Air Force Base v Arizoně. / YouTube

 

Všech 11 zemí dodává součástky pro všechna vyráběná letadla. Finální montáž a výstupní kontrola probíhá ve třech závodech - ve Fort Worth v Texasu, ve městě Cameri v Itálii a Nagoya v Japonsku.

 

Izrael se v současné době zavázal odebrat 33 stíhaček F-33A v průměrné ceně 110 milionů dolarů za letadlo. Izrael nákup z velké části financuje díky dlouhodobé finanční pomoci Washingtonu. V delším časovém horizontu židovský stát poptává až 75 letadel F-35A.

 

"Chceme získat 75 letadel," uvedl brigádní generál Kelman. "Izraelská stíhačka F-35 je první letoun 5. generace na Středním východě a umožní nám významně rozšířit naše schopnosti vůči všem elementům v oblasti.

 

Izrael objednal prozatím pouze verzi F-35A s klasickým startem a přistáním. Podle Kelmana však Izrael také zkoumá možnost nakoupit verzi F-35B s krátkým startem a kolmým přistáním. "Chceme, aby prvních 50 letadel byly A modely, ale následně zkoumáme možnosti. F-35B má proti modelu A určité omezení, především pokud jde o nosnost munice, ale má naopak další výhody, které nám mohou pomoci při řešení různých scénářů," uvedl Kelman.

 

Foto: Izraelský ministr obrany Avigdor Liberman v kokpitu F-35; větší foto / Lockheed Martin

 

První dvě F-35A dosednou v Izraeli v prosinci letošního roku. Až do roku 2021 pak Izrael každý rok získá šest letadel. První letka F-35 bude mít svůj domov na základně Nevatim Airbase v poušti Negev.

 

V současné době se vedou jednání o nákupu dalších 17 letadel F-35 mezi roky 2022 až 2024. Nákup je ale podmíněn navýšením finanční pomoci Washingtonu na období 2019 až 2029. V současné době Washington Izraeli každoročně poskytuje 3 miliardy dolarů na nákup vojenského vybavení, od roku 2019 chce ale Izrael každý rok 4 miliardy dolarů. 

 

Izraelské F-35 se liší především použitím originálních izraelských elektronických systémů, které umožní F-35 začlenit do systémů velení a řízení izraelského letectva.

 

Avšak prvních 19 izraelských F-35A bude prozatím (s výhledem budoucích úprav) odpovídat standardnímu provedení amerického letectva. Od druhé výrobní šarže budou všechna letadla vybavena izraelskými systémy.

 

Z počátku izraelské stíhačky F-35 mohou používat přesné pumy vzduch-země JDAM a Paveway a vzduch-vzduch dlouhého dosahu AMRAAM - nesené ve vnitřních zbraňových šachtách. Pozdější F-35 s izraelskými systémy ponesou i izraelské zbraně, jako například pumu vzduch-země Spice 1000.

 

Zdroj: Lockheed Martin

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 08.07.2016 Čas: 18:04

Starlight: naprosto super, díky.

Pokud neznáš, tak koukni sem je tam pár zajimavých věcí
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=1097

a http://www.ejectionsite.com/

-----------------

dva články aktualizující stav sedaček u F-35

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2016/07/05/martinbaker-jpo-f-35-ejection-seat-replacement/86721718/

http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/farnborough/2016/07/07/usafs-f-35-ejection-seat-concerns-have-not-reached-lockheed-martin/86795680/

avatar
Starlight Datum: 08.07.2016 Čas: 17:48

Dopředu se omlouvám za to, že tento příspěvek, který je mírně off-topic k článku o F-35 pro Izrael.

Srovnání sovětských/ruských vystřelovacích sedadel řady Zvězda K-36 s jejich západními protějšky není jednoduchou záležitostí.

První sedadla řady K-36 vznikly už koncem 60. let a dodnes jich bylo vyrobeno přes 12 tisíc. Během uplynulého půlstoletí vznikly minimálně tři, více méně rozdílné, generace těchto sedadel. Proto se lze setkat s různými označeními, jako jsou K-36D, nebo K-36VM, K-36DM, K-36DM 2. série, K-36L, K-36LM, nebo nejnovější K-36D-3.5, K-36L-3,5, K-36D-5. Zejména poslední generace, zavedená do výroby až po roce 2000, je ve skutečnosti už zcela odlišné sedadlo.

Proto si dovolím tvrdit, že bez označení generace (nebo verze) sedadla K-36, jsou případné srovnání sedadel K-36 s jejich západními protějšky hodně matoucí a nemají žádnou vypovídací hodnotu.

Dobrou zprávou naštěstí je, že už byly provedeny řádné srovnávací zkoušky srovnatelných generací sedadel. Výsledky těchto srovnávacích zkoušek ukázaly, že svět není černobílý. Jak sovětské/ruské K-36 tak i západní konstrukce (jako jsou sedadla ACES II, Mk.14 NACES, Mk.16) mají pochopitelně své silnější a slabší stránky. Ty byly způsobeny často poměrně odlišným pohledem na priority ohledně výkonů a vlastností záchranného systému letounu.

Pro ty, které by tato problematika zajímala, tak můj pohled na věc najdete v PDF souboru na této adrese:
https://drive.google.com/open?id=0B_NfUPMiwJ_TUlJrc1puRVFuM1U

Poznámka: Anatomie mužské a ženského těla má mnoho rozdílů (a to velmi krásných rozdílů). Ale odlišný tvar páteře to rozhodně není. Ten mají obě pohlaví stejný. Menší odolnost ženského těla při katapultáži je dána něčím jiným. Ženské tělo má díky evoluci menší průřezy páteřních obratlů (zhruba o 25%). Pokud by se porovnal muž a žena, kteří budou mít stejnou tělesnou hmotnost, tak na obě těla bude při katapultáži působit stejné síla. Zradou pro ženské tělo je, že stejná síla se musí rozložit na menší plochu páteřních obratlů, tedy na jednotlivé části působí větší tlak, a proto dojde častěji k poranění. Udává, že rozdíl v odolnosti páteře mužů a žen při katapultáži je zhruba 10 % v neprospěch žen. U automobilových havárií, kde je jiná dynamika a směr zatížení se u žen dokonce uvádí až o 25% větší riziko vzniku zranění.

avatar
Shania Datum: 02.07.2016 Čas: 21:36

Dwj: k36 je určíte skvěle sedadlo, možná v te dobe nejlepší, ale problém co má Martin baker MK 16 by mela taky.... (Navic ho bylo potřeba ho těžce modifikovat pro jsf).

Kombinace velmi lehkého pilota pod 65kg a těžší helmy...

+ženy mají díky tvaru páteře větší pravděpodobnost poškození patere ...

Tohle nejsou asi problémy kterém by Rusové v minulosti resili a i pro amiky je to docela nový problém.

Navic MB a ACES 2 jsou taky špičkový sedadla a ACES 5 je ted nejspíš nejlepší sedadlo vůbec.

Jinak tohle je prohlášení při výběru sedadla pro jsf
Lockheed Martin describes the Mk16E seat as "minimum cost and risk...[and] the most cost-effective solution".

https://www.flightglobal.com/news/articles/martin-baker-beats-russian-rival-to-jsf-contract-119405/

avatar
DJW_ Datum: 02.07.2016 Čas: 10:38

Co sa sedaciek tyka, ruske Zvezda K-36 za niekolko desatroci nemali ani jediny smrtelny uraz, preto ich aj zvazovali pre F-22 aj F-35. To že ich zamietli z vyslovene politických dôvodov a použili sedačky považované za horšie, znamená že politikárčenie pred zdravým rozumom žiaľ vyhráva aj u demokratických súdruhov na západe.

avatar
svang Datum: 01.07.2016 Čas: 15:29

Zajimava je vyrocni zprava americkeho ministerstva obrany za rok 2015 (FY15 DOD Programs, F-35 Joint Strike Fighter), ktera byla uverejnena v 1. ctvrleti tohoto roku.

Podle zpravy, projekt F-35 JSF eviduje 428 problemu, z nichz 91 se radi do nejzavaznejsi categore I a II. Celkem 27 defektu je klasifikovano jako mozna pricina smrti, zraneni nebo zavazneho onemocneni z povolani anebo jako defekty, ktere mohou zpusobit zniceni ci zavazne poskozeni zbranovych systemu letadla.

Dale zprava uvadi, ze vzhledem k omezenemu mnozstvi zbrani, ktere je F-35 schopny nest (2 bomby a 2 strely vzduch-vzduch) bude nutna jeho podpora dalsimi zbranovymi systemy, aby se letoun nedostal do nebezpeci.

Zprava take nekolikrat opakuje, ze soucasny casovy plan dokoncit systemovy vyvoj a provozni ukazku (SDD) a nasledne deklarovani pocatecni operacni zpusobilosti (IOC) je znacne nerealisticke v planovanemu terminu srpen 2016.

avatar
RiMr71 Datum: 29.06.2016 Čas: 12:15

Já už jsem to vrátil Germovi, ale byla to knížka o Jak-38 a majitel měl k tomu přidaný obsah (xerox) z nějakého ruského materiálu u následném vývoji k Jak-141.
Název byl něco jako "Vertikálně startující stroje Harrier a Jak-38" (ale bylo to hlavně o Jaku), cca 100 stran, ruský autor, v azbuce.
Teď je to mimo můj dosah, ale pokud si na to po létě vzpomenu až s majitelem zase budu, tak vyfotím aspoň titulku.

avatar
jacky3115 Datum: 29.06.2016 Čas: 11:57

RiMr71: rád bych se připojil k prosbě anatolij ...

avatar
anatolij Datum: 28.06.2016 Čas: 18:47

RiMr71: Mohu poprosit o jméno knihy o Jak-141, případně link, pokud by byla někde k dostání na netu? Díky.

avatar
CerVus Datum: 28.06.2016 Čas: 14:33

David: Tak oni v rámci smlouvání o dodávkách F-35 potažmo F-22 v minulých letech dostali několik desítek draků F-15 a 16. Modernizace u nich nehraje roli jelikož si do nich dávají vlastní elektroniku.

avatar
David Datum: 28.06.2016 Čas: 13:43

Několikrát se zde opakovalo, že nákup F-35 bude realizován díky penězům z vojenské pomoci USA Izraeli. Jenže za stejných či velice podobných podmínek by mohl být realizován i nákup F-15 či F-16, byť pochopitelně v nějaké modernizované verzi. Přesto se Izraelci rozhodli pro nákup F-35. Že by byli tak hloupí? Vzhledem k jejich vojenským úspěchům bych řekl, že hloupí rozhodně nejsou

avatar
RiMr71 Datum: 28.06.2016 Čas: 12:07

...psi štěkají a karavena jde dál...
Zrovna jsem dočetl ruskou knížku o Jaku-141 a jeho předchůdcích, jaké problémy měli při vývoji a jak dlouho to trvalo než se někam dostali a KAM se dostali... buďte soudní... na to, o jak složitý bojový komplex jde, je vývoj F-35 vlastně mnohem méně problematický, než by jeden čekal...

avatar
logik Datum: 28.06.2016 Čas: 00:50

svang: právě proto, že takovejch problémů je fůra, tak nemá smysl vytahovat, že zrovna jeden řešej. Vypovídající hodnota toho je asi podobná, jako že zejtra vyjde slunce....

avatar
Shania Datum: 28.06.2016 Čas: 00:25

svang: uvidime, problém se sedadly je stejně jen pro velmi lehké piloty, a z těch stovek pilotu dostal zakaz litat přesně 1...

A pro aktuální sedadla je už navrženo několik oprav jak to vyřešit.

Další věc je, že každá katapultáž v jakémkoliv sedadle nese určité riziko vážného zranění nebo smrti... takže to není jen o tom, že tohle jedno je nebezpečné a ostatní ok.

avatar
svang Datum: 28.06.2016 Čas: 00:09

logik:
Je jasne, ze u vyvojovych projektu s timeline 10-20 let je problemu fura, ostatne jako pri kazdem jinem vyvoji neceho noveho, i abstraktni povahy, treba u softwaru.

Je vsak treba posuzovat zavaznost defektu a jeho a vliv na cely projekt. A to je ukol projektovych manazeru a ti zatim, vzhledem k tomu, ze uvaha o zmene vyrobce sedadel je prilis nova (prestoze tento problem existuje uz roky) odmitaji spekulovat. Takze musime pockat, jestli zmena vyrobce bude schvalena a jake navyseni ceny a zpozdeni to zpusobi, a pak se muzeme dohadovat, jestli je to hodne nebo malo.

avatar
logik Datum: 27.06.2016 Čas: 23:35

svang: A? Tušíš aspoň trochu, kolik podobných problémů se při vývoji nového i civilního letadla naprosto běžně a rutině řeší? A kolik se třeba ani nevyřeší?
Evidentně ne, jinak bys z toho nedělal aféru.

Co se týče bezpečnosti, tak F35 zatím neměla vážnější bezpečnostní incident, což o mnoho jiných úspěšných érech v stejné fázi vývoje jaksi neplatí.

F35 má problémy. To není překvapení pro každého, kdo se jen trochu orientuje v letadlech - protože problémy má každé letadlo. Pokud někdo poukazuje na existenci problémů a tvrdí, že proto je F35 špatná, tak jen ukazuje vlastní neznalost.
Validní argument je: "F35 má méně/více problémů než jiný podobně složitý projekt."

arr