TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

První let C-295 s protilodní střelou Marte MK2/S

Datum přidání 22.08.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Michal Polák

Společnost MBDA oznámila úspěšné absolvování prvního letu hlídkovacího letounu CASA C-295MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S. Cílem probíhajících zkušebních letů je zejména ověření aerodynamických vlastností a ovladatelnosti letounu společně s výše uvedenou střelou. Do budoucna není vyloučená ani integrace protiponorkových torpéd MK46.

C-295MPA

Foto: Hlídkovací letoun C-295 MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S / MBDA

 

Integrace protilodní střely

Prvním zkušebním letem C-295MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S započal proces její integrace s letounem. V první fází se mají ověřit zejména letové vlastnosti letounu, který běžně s žádnou podvěsenou výzbrojí nelétá. Následovat budou zkoušky samotného zbraňového systému.

 

Marte MK2/S je protilodní střela středního dosahu typu „vystřel a zapomeň“. Váží 310 kilogramů a na délku měří 3,85 metrů. Dosahuje rychlosti 0,8 až 0,9 Machu a dokáže zasahovat cíle až do vzdálenosti 40 kilometrů. Malá plavidla přitom dokáže úplně potápět, středním a větším způsobuje nemalé škody.

 

Standardně slouží k nošení protilodních střel Marte MK2/S středně velké vrtulníky AgustaWestland AW101 nebo NHIndustries NH90 operujících z pobřeží nebo palub pro ně přizpůsobených lodí.

 

CASA C-295 se představuje

Letoun C-295 je vojenský dvoumotorový transportní letoun. Byl vyvinut konsorciem EADS-CASA na základě úspěšného typu C-235. Oproti němu došlo k prodloužení trupu a použití novějších motorů PW127G, i jejichž zásluhou vzrostla maximální možná nosnost nákladu o téměř 3,5 tuny.

 

Na délku měří standardní C-295M 24,5 metrů, rozpětí činí 25,81 metrů. Letoun je schopný přepravovat náklad o hmotnosti až 9 250 kilogramů nebo až 71 vojáků. Standardně dokáže vyvinout maximální rychlost 576 km/h , nicméně cestovní rychlost činí 480 km/h. Dolet se samozřejmě odvíjí od hmotnosti nákladu – od 1 300 kilometrů s maximální zátěží do 5 220 kilometrů při přeletu.

 

C-295 AEWFoto: Prototyp C-295 AEW na RIAT 2011 / Wikipedia Ronnie Macdonald

 

CASA C-295 byla prvně zařazen, vzhledem ke státu svého vzniku, do španělského a portugalského letectva. Dále pak putoval nebo bude putovat k letectvům Alžírska, Brazílie, Čile, Kolumbie, Egypta, Finska, Ghany, Indonésie, Jordánska, Kazachstánu, Mexika, Ománu a Polska. Čtyři letouny C-295M má ve výzbroji také Česká republika, která je pořídila jako náhradu za zastaralé An-26.

 

Rozšíření možností původně transportního letounu

CASA C-295 existuje ve třech základních variantách: transportní, námořní hlídkovací a také ASW&C (včasného varování).

 

První transportní varianta v současné době označovaná jako C-295M. Je schopná přepravit (samostatně, nikoliv dohromady) přes sedm desítek vojáků, 48 parašutistů, 27 lékařských nosítek, pět 2,24 x 2,74 metrových palet, či tři lehká vozidla.

 

Námořní C-295MPA je určená k účelům hlídkování a jedná se právě o přesný typ letounu, na kterém má být možnost používat protilodní výzbroj. Mezi uživatele patří například Omán nebo Čile, která je pořídila jako náhradu za americké P-3ACH Orion. C-295MPA nicméně není vyvíjen jako ryze námořní útočný, ale střely má být schopen použít jen v případě zjištění protivníka během hlídkování. Do budoucna není vyloučeno ani nošení torpéd MK46 určených proti výkonným ponorkám.

 

A nakonec třetí variantou je letoun včasné výstrahy AEW&C vyvíjený ve spolupráci s izraelskou společností Israel Aerospace Industries (IAI), o kterém si ale povíme až jindy.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 23.08.2012 Čas: 23:03

Mám dojem, že na rozdíl od nás, Portugalci pořizovaly CASY jako námořní hlídkovací letouny...tedy levněji jak naše transportní :-)

avatar
Petr.P. Datum: 22.08.2012 Čas: 22:53

Tohle snad ani neukazujte na ministerstvu obrany,jinak z těch CAS udělaj torpédový letouny :)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 22.08.2012 Čas: 17:53

Rozšiřovat možnosti transportních letadel je rozhodně dobrým krokem. Doufám, že zemím, který si tenhle letoun koupí, bude sloužit dobře, užitně a kvalitně - narozdíl od nás.

arr