TacticalPro

Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

První let C-295 s protilodní střelou Marte MK2/S

Datum přidání 22.08.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Michal Polák

Společnost MBDA oznámila úspěšné absolvování prvního letu hlídkovacího letounu CASA C-295MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S. Cílem probíhajících zkušebních letů je zejména ověření aerodynamických vlastností a ovladatelnosti letounu společně s výše uvedenou střelou. Do budoucna není vyloučená ani integrace protiponorkových torpéd MK46.

C-295MPA

Foto: Hlídkovací letoun C-295 MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S / MBDA

 

Integrace protilodní střely

Prvním zkušebním letem C-295MPA s podvěsenou protilodní střelou Marte MK2/S započal proces její integrace s letounem. V první fází se mají ověřit zejména letové vlastnosti letounu, který běžně s žádnou podvěsenou výzbrojí nelétá. Následovat budou zkoušky samotného zbraňového systému.

 

Marte MK2/S je protilodní střela středního dosahu typu „vystřel a zapomeň“. Váží 310 kilogramů a na délku měří 3,85 metrů. Dosahuje rychlosti 0,8 až 0,9 Machu a dokáže zasahovat cíle až do vzdálenosti 40 kilometrů. Malá plavidla přitom dokáže úplně potápět, středním a větším způsobuje nemalé škody.

 

Standardně slouží k nošení protilodních střel Marte MK2/S středně velké vrtulníky AgustaWestland AW101 nebo NHIndustries NH90 operujících z pobřeží nebo palub pro ně přizpůsobených lodí.

 

CASA C-295 se představuje

Letoun C-295 je vojenský dvoumotorový transportní letoun. Byl vyvinut konsorciem EADS-CASA na základě úspěšného typu C-235. Oproti němu došlo k prodloužení trupu a použití novějších motorů PW127G, i jejichž zásluhou vzrostla maximální možná nosnost nákladu o téměř 3,5 tuny.

 

Na délku měří standardní C-295M 24,5 metrů, rozpětí činí 25,81 metrů. Letoun je schopný přepravovat náklad o hmotnosti až 9 250 kilogramů nebo až 71 vojáků. Standardně dokáže vyvinout maximální rychlost 576 km/h , nicméně cestovní rychlost činí 480 km/h. Dolet se samozřejmě odvíjí od hmotnosti nákladu – od 1 300 kilometrů s maximální zátěží do 5 220 kilometrů při přeletu.

 

C-295 AEWFoto: Prototyp C-295 AEW na RIAT 2011 / Wikipedia Ronnie Macdonald

 

CASA C-295 byla prvně zařazen, vzhledem ke státu svého vzniku, do španělského a portugalského letectva. Dále pak putoval nebo bude putovat k letectvům Alžírska, Brazílie, Čile, Kolumbie, Egypta, Finska, Ghany, Indonésie, Jordánska, Kazachstánu, Mexika, Ománu a Polska. Čtyři letouny C-295M má ve výzbroji také Česká republika, která je pořídila jako náhradu za zastaralé An-26.

 

Rozšíření možností původně transportního letounu

CASA C-295 existuje ve třech základních variantách: transportní, námořní hlídkovací a také ASW&C (včasného varování).

 

První transportní varianta v současné době označovaná jako C-295M. Je schopná přepravit (samostatně, nikoliv dohromady) přes sedm desítek vojáků, 48 parašutistů, 27 lékařských nosítek, pět 2,24 x 2,74 metrových palet, či tři lehká vozidla.

 

Námořní C-295MPA je určená k účelům hlídkování a jedná se právě o přesný typ letounu, na kterém má být možnost používat protilodní výzbroj. Mezi uživatele patří například Omán nebo Čile, která je pořídila jako náhradu za americké P-3ACH Orion. C-295MPA nicméně není vyvíjen jako ryze námořní útočný, ale střely má být schopen použít jen v případě zjištění protivníka během hlídkování. Do budoucna není vyloučeno ani nošení torpéd MK46 určených proti výkonným ponorkám.

 

A nakonec třetí variantou je letoun včasné výstrahy AEW&C vyvíjený ve spolupráci s izraelskou společností Israel Aerospace Industries (IAI), o kterém si ale povíme až jindy.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 23.08.2012 Čas: 23:03

Mám dojem, že na rozdíl od nás, Portugalci pořizovaly CASY jako námořní hlídkovací letouny...tedy levněji jak naše transportní :-)

avatar
Petr.P. Datum: 22.08.2012 Čas: 22:53

Tohle snad ani neukazujte na ministerstvu obrany,jinak z těch CAS udělaj torpédový letouny :)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 22.08.2012 Čas: 17:53

Rozšiřovat možnosti transportních letadel je rozhodně dobrým krokem. Doufám, že zemím, který si tenhle letoun koupí, bude sloužit dobře, užitně a kvalitně - narozdíl od nás.

arr