Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

První let japonské stíhačky ADT-X již v tomto roce

Datum přidání 15.04.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Již na konci letošního roku vzlétne technologický demonstrátor Advanced Technology Demonstrator-X (ATD-X) - předobraz budoucí japonské stealth stíhačky. Časový plán předestřel japonský ministr obrany Itsunori Onodera. ADT-X se stane základem pro budoucí stíhačku 6. generace, která nahradí japonské stroje Mitsubishi F-2.

Advanced Technology Demonstrator-X

Foto: Model  Advanced Technology Demonstrator-X. / Zdroj: Kosuke Takahashi

 

"V únoru jsem navštívil závod Komaki Minami firmy Mitsubishi Heavy Industries, kde se ATD-X staví," řekl Onodera Výboru pro zahraniční věci a obranu Horní sněmovny. "Byl jsem informován, že první let se uskuteční v letošním roce."


Stíhačka ADT-X je označována také japonský slovem Šinšin (Srdce boha). Vývoj koordinuje státní Institut pro technologický výzkum a vývoj TRDI (Technical Research and Development Institute). Hlavním kontraktorem je strojírenský gigant Mitsubishi Heavy Industries.

 

Japonsko vyvíjí vlastní stíhačku 6. generace z několika důvodů. Prvním důvodem jsou především rostoucí vojenské ambice Číny a Ruska a vývoj čínských a ruských stealth stíhaček. Jde především o čínský typ Chengdu J-20 a ruský Suchoj T-50.

 

Japonci se obávají schopností výše uvedených strojů pronikat bez povšimnutí japonskou protivzdušnou obranou. "Víme, že našich 28 radarových stanovišť je účinných při odhalování stíhaček třetí a čtvrté generace na velkou vzdálenost, ale s příchodem stíhaček páté generace si nejsme jisti, jak si povedou," řekl před časem generálporučík Hideyuki Yoshioka, ředitel vývoje vzdušných systému u TRDI.

 

Druhým je neochota Spojených států prodat Japonsku nejmodernější stíhací stroje F-22A Raptor. Japonsko sice získalo stíhačky F-35 Lighting II, ale ty nejsou primárně určeny k vybojování vzdušné nadvlády.

 

Podobně jako jiné technologické demonstrátory, má ADT-X přinést Japonsku nezbytné know-how nutné pro vývoj vlastní stealth stíhačky. V roce 2018 se Japonsko rozhodne, zda stíhačku vyvine vlastními silami nebo v mezinárodní spolupráci. Roli nebudou hrát jen technické otázky, ale také finanční.

 

Japonská stíhačka však může dostat nečekaného protivníka – Spojené státy (resp. americké výrobce letadel). Americká administrativa již v minulosti zablokovala japonské snahy o vývoj vlastní plnohodnotné stíhačky.

 

V roce 1980 Washington zablokoval vývoj japonské stíhačky FSX. Američtí výrobci letadel Americká vláda se obávala konkurence japonského leteckého průmyslu. Vláda ve Spojených státech nakonec prosadila společný vývoj stíhačky Mitsubishi F-2, která vychází z letoun Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 17.04.2014 Čas: 14:11

To Smirnov - tak už o letounech 5té generace se říkalo, že budou bezpilotní. A proto v tomhle jsem spíš skeptický. Myslím, že pilotované stroje dál budou mít svůj význam, byť jich bude mnohem méně než dříve (už kvůli vysoké ceně) a budou čím dál víc doplňovány bezpilotními stroji. A nebo je také možné, že letadlo bude mít dvě verze, pilotovanou a nepilotovanou.
A ano, hodně se bude sázet na vektorování tahu, svislé plochy patrně zcela zmizí - a samozřejmě čím dál lepší elektronika

avatar
Smirnov Datum: 17.04.2014 Čas: 09:39

Pro Adanedhl- No dá se předpokládat, že 6 generace bude mít lepší elektroniku, senzory a software. Nějaké konstrukční vylepšení už od 4. generace nelze očekávat. Ale zdá se, že aerodynamické a manévrovací limity budou chtít obelstít větším podílem vektorování tahu na řízení. Podle ilustrací co občas se někde objeví, se již nepočítá se svislými plochami. No a nakonec četné prohlášení, že F 35 je posledním letadlem s pilotem nasvědčuje, že další generace bude na dálkové ovládání.

avatar
Adanedhel Datum: 16.04.2014 Čas: 22:30

Jaký má vlastně být rozdíl mezi stíhačkou 5. a 6. generace ? Něco jsem dřív četl, tam se jednalo o rozdíly mezi 3. a 4. ale to nedokážu najít. Je vůbec něco takového, nebo někdo jen řekne tohle bude stíhačka šesté generace a šlus ?

avatar
David Datum: 16.04.2014 Čas: 14:00

To Hubňa -přesně tak, respektive tak je to Japonskem prezentováno. Japonci potřebují letoun 5-té generace. Usilovali o F-22, leč marně. je jim jasné, že pokud by se pustili do vývoje letounu 5-té generace, tak by byli oproti konkurenci pozadu. A tak postavili demonstrátor letounu 5-té generace a soustřeďují se na letoun generace další. Nakolik může být tento přístup úspěšný, toť otázkou

avatar
yndulon Datum: 16.04.2014 Čas: 10:57

Hubňa:

to mi pripomenulo jednu reklamu na nemecku automobilku:
naskok vdaka technike :)

avatar
Hubňa Datum: 16.04.2014 Čas: 09:55

To je zas nějaký Velký skok? Když nemáme stíhačku páté generace, tak postavíme rovnou stíhačku šesté generace? :)

arr