Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

První let japonské stíhačky ADT-X již v tomto roce

Datum přidání 15.04.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Již na konci letošního roku vzlétne technologický demonstrátor Advanced Technology Demonstrator-X (ATD-X) - předobraz budoucí japonské stealth stíhačky. Časový plán předestřel japonský ministr obrany Itsunori Onodera. ADT-X se stane základem pro budoucí stíhačku 6. generace, která nahradí japonské stroje Mitsubishi F-2.

Advanced Technology Demonstrator-X

Foto: Model  Advanced Technology Demonstrator-X. / Zdroj: Kosuke Takahashi

 

"V únoru jsem navštívil závod Komaki Minami firmy Mitsubishi Heavy Industries, kde se ATD-X staví," řekl Onodera Výboru pro zahraniční věci a obranu Horní sněmovny. "Byl jsem informován, že první let se uskuteční v letošním roce."


Stíhačka ADT-X je označována také japonský slovem Šinšin (Srdce boha). Vývoj koordinuje státní Institut pro technologický výzkum a vývoj TRDI (Technical Research and Development Institute). Hlavním kontraktorem je strojírenský gigant Mitsubishi Heavy Industries.

 

Japonsko vyvíjí vlastní stíhačku 6. generace z několika důvodů. Prvním důvodem jsou především rostoucí vojenské ambice Číny a Ruska a vývoj čínských a ruských stealth stíhaček. Jde především o čínský typ Chengdu J-20 a ruský Suchoj T-50.

 

Japonci se obávají schopností výše uvedených strojů pronikat bez povšimnutí japonskou protivzdušnou obranou. "Víme, že našich 28 radarových stanovišť je účinných při odhalování stíhaček třetí a čtvrté generace na velkou vzdálenost, ale s příchodem stíhaček páté generace si nejsme jisti, jak si povedou," řekl před časem generálporučík Hideyuki Yoshioka, ředitel vývoje vzdušných systému u TRDI.

 

Druhým je neochota Spojených států prodat Japonsku nejmodernější stíhací stroje F-22A Raptor. Japonsko sice získalo stíhačky F-35 Lighting II, ale ty nejsou primárně určeny k vybojování vzdušné nadvlády.

 

Podobně jako jiné technologické demonstrátory, má ADT-X přinést Japonsku nezbytné know-how nutné pro vývoj vlastní stealth stíhačky. V roce 2018 se Japonsko rozhodne, zda stíhačku vyvine vlastními silami nebo v mezinárodní spolupráci. Roli nebudou hrát jen technické otázky, ale také finanční.

 

Japonská stíhačka však může dostat nečekaného protivníka – Spojené státy (resp. americké výrobce letadel). Americká administrativa již v minulosti zablokovala japonské snahy o vývoj vlastní plnohodnotné stíhačky.

 

V roce 1980 Washington zablokoval vývoj japonské stíhačky FSX. Američtí výrobci letadel Americká vláda se obávala konkurence japonského leteckého průmyslu. Vláda ve Spojených státech nakonec prosadila společný vývoj stíhačky Mitsubishi F-2, která vychází z letoun Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 17.04.2014 Čas: 14:11

To Smirnov - tak už o letounech 5té generace se říkalo, že budou bezpilotní. A proto v tomhle jsem spíš skeptický. Myslím, že pilotované stroje dál budou mít svůj význam, byť jich bude mnohem méně než dříve (už kvůli vysoké ceně) a budou čím dál víc doplňovány bezpilotními stroji. A nebo je také možné, že letadlo bude mít dvě verze, pilotovanou a nepilotovanou.
A ano, hodně se bude sázet na vektorování tahu, svislé plochy patrně zcela zmizí - a samozřejmě čím dál lepší elektronika

avatar
Smirnov Datum: 17.04.2014 Čas: 09:39

Pro Adanedhl- No dá se předpokládat, že 6 generace bude mít lepší elektroniku, senzory a software. Nějaké konstrukční vylepšení už od 4. generace nelze očekávat. Ale zdá se, že aerodynamické a manévrovací limity budou chtít obelstít větším podílem vektorování tahu na řízení. Podle ilustrací co občas se někde objeví, se již nepočítá se svislými plochami. No a nakonec četné prohlášení, že F 35 je posledním letadlem s pilotem nasvědčuje, že další generace bude na dálkové ovládání.

avatar
Adanedhel Datum: 16.04.2014 Čas: 22:30

Jaký má vlastně být rozdíl mezi stíhačkou 5. a 6. generace ? Něco jsem dřív četl, tam se jednalo o rozdíly mezi 3. a 4. ale to nedokážu najít. Je vůbec něco takového, nebo někdo jen řekne tohle bude stíhačka šesté generace a šlus ?

avatar
David Datum: 16.04.2014 Čas: 14:00

To Hubňa -přesně tak, respektive tak je to Japonskem prezentováno. Japonci potřebují letoun 5-té generace. Usilovali o F-22, leč marně. je jim jasné, že pokud by se pustili do vývoje letounu 5-té generace, tak by byli oproti konkurenci pozadu. A tak postavili demonstrátor letounu 5-té generace a soustřeďují se na letoun generace další. Nakolik může být tento přístup úspěšný, toť otázkou

avatar
yndulon Datum: 16.04.2014 Čas: 10:57

Hubňa:

to mi pripomenulo jednu reklamu na nemecku automobilku:
naskok vdaka technike :)

avatar
Hubňa Datum: 16.04.2014 Čas: 09:55

To je zas nějaký Velký skok? Když nemáme stíhačku páté generace, tak postavíme rovnou stíhačku šesté generace? :)

arr