Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Datum přidání 07.05.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný technologický milník. Před pár dny letoun demonstroval schopnost přistání se zachycením o brzdící lano. Jde o jednu z klíčových zkoušek, před námořními letovými testy naplánovanými na konec tohoto měsíce.

X-47B UCAS

Foto: X-47B od firmy Northrop Grumman / Northrop Grumman

 

Přistání na letadlové lodi je jeden z nejděsivějších zážitků pro piloty. Po mnohahodinovém letu musí s letadlem za desítky milionů dolarů, při rychlosti několik stovek kilometrů za hodinu, přistát na 150 metrů dlouhé a přibližně 20 metrů široké palubě.

 

To co platí pro piloty, platí i pro bezpilotní letouny. V případě bezpilotních letounů se navíc nelze spoléhat na um pilota, ale pouze a jen na palubní elektroniku. Pokud elektronika něco špatně vyhodnotí, následky pro letoun i loď můžou být katastrofální.

 

X-47B UCAS

Foto: Okamžik zachycení lana / Northrop Grumman

 

Pokud chtějí letadla přistávat na letadlové lodi, musí mít schopnost zachytit brzdící lano, bez něhož nejsou schopné na tak krátké dráze zastavit. Právě tuto schopnost před několika dny demonstroval, ač zatím jen na pozemní přistávací dráze, technologický demonstrátor X-47B UCAS.

 

Přistání bylo vyvrcholením tříměsíčních zkoušek na pevnině, které zahrnovaly přesné přiblížení k přistávací dráze, „touch-and-go“ přistání (dosednutí s okamžitým opětovným vzletem) a precizní přistání. Viceprezident a manažer programu UCAS v Northrop Grumman Carl Johnson řekl, že: „Vzdušný dopravní prostředek X-47B se chová tak, jak předpověděly modely, simulace a náhradní zkoušky, které jsme dříve provedli v programu UCAS-D (program UCAS Demonstration – pozn. redakce). Stroj startuje, léta a přistává doslova s centimetrovou přesností.“


Video: Přistání X-47B UCLAS se zachycením o brzdící lano / YouTube

 

Na základě smlouvy mezi americkým námořnictvem a firmou Northrop Grumman vzniknou dva letové technologické demonstrátory X-47B UCAS. Poslouží k ověřování a zkoušení nových technologií, jenž povedou k vývoji plnohodnotného bezpilotního palubního letounu.

 

Northrop Grumman touží se svým strojem uspět především v programu UCLASS, na jehož konci US Navy získá nový palubní bezpilotní letoun. Konkurentem X-47B je v soutěži Predator-C od General Atomics a „stealth“ bezpilotní letouny od firmy Lockheed Martin a Boeing.

 

Zdroj: Norhtop Grumman

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mattea Datum: 08.05.2013 Čas: 12:40

Jelikož mi trochu chyběla představa o rozměrech X-47B, našel jsem si schéma:
http://www.richardcyoung.com/wp-content/uploads/2011/02/X47B.jpg

arr