Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025

Datum přidání 18.04.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 91 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V roce 2025 vzlétne první prototyp nového ruského strategického bombardéru PAK DA. V budoucnu PAK DA postupně nahradí všechny tři typy ruských strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160.

Foto: Podoba ruského bombardéru PAK DA není známa. Prozatím se musíme spoléhat jen na fantazii grafiků. / YouTube

 

Rusko oznámilo zahájení prací nad novým strategickým bombardérem v roce 2009. Podle tehdejších plánů měl být vývoj dokončen v roce 2017 a se vstupem do služby se počítalo v roce 2020.


Harmonogram programu se ale neustále (alespoň mediálně) měnil, navíc různí zástupci vlády i letectva dávali rozdílné informace o postupu vývoje PAK DA. Program PAK DA nakonec odsunul projekt obnovení výroby modernizovaných nadzvukových bombardérů Tu-160M2. Sériová výroba Tu-160M2 začne v roce 2020 při rychlosti výroby dva až tři stroje ročně. Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany, se počítá s výrobou 50 nových Tu-160M2.


Podle posledních informací ruské tiskové agentury TASS se s prvním startem prototypu PAK DA počítá v roce 2025. Došlo údajně i k podpisu smlouvy ke stavbě prototypů, což značí, že program PAK DA dostal zelenou.


Zahájení sériové výroby a zařazování nového bombardéru PAK DA do výzbroje proto může začít nejdřív kolem roku 2030. Pro porovnání -  první let amerického strategického bombardéru B-2 Spirit se uskutečnil v roce 1989, první sériový stroj vznikl v roce 1993 a k zařazení do služby došlo v roce 1997.


O designu PAK-DA se skoro nic neví. Podle zdrojů z ruského vojenského průmyslu půjde o podzvukový letoun typu samokřídlo se schopností nést střely dlouhého dosahu uvnitř zbraňových šachet. Je otázkou o jak velký letoun půjde, zda o obří letoun jako B-2 nebo o menší stroj podobný americkému B-21 Raider (spíše).


Určující pro velikost PAK DA je schopnost nést raketovou výzbroj vzduch-země ve vnitřním nákladovém prostoru. Například ruská střela Ch-101 měří na délku 7,45 m a má hmotnost 2400 kg. Dolet, který je oficiálně utajován, je udáván podle různých zdrojů v širokém rozmezí 2000 ž 5000 km. Pro srovnání - dolet americké střely vzduch-země AGM-129 ACM (Advanced Cruise Missile) je 3700 km.


PAK DA má ctít zásady stealth, což je zajímavé zejména vzhledem ke kritice současné stíhačky F-35 Lightning II. Podle některých zdrojů je stealth díky nové generaci radarů již překonaná technologie - resp. nevyplatí se obětovat jiné vlastnosti letounu (aerodynamická čistota, konstrukční uspořádní, rozměry) ve prospěch stealth.


Podle Jevgenije Fedosova, ředitele Státního výzkumného ústavu civilního letectví, bude nový PAK DA levnější než se dříve předpokládalo, ale bude vyráběn ve větších počtech. Fedosov také dodal, že letectvo zatím neurčilo hlavní poslání letounu - zvažuje se strategický bombardér, takticko-operační nosič raket dlouhého doletu, záchytný letoun (?) nebo dokonce platforma pro vypouštění malých raket na nízkou oběžnou dráhu Země.


Přesné parametry letounu (rozměry, nosnost, dolet) jsou proto pouze spekulace. Údajně ale již byl vyroben experimentální zmenšený model 1:10 z kompozitních materiálů a také dřevěný model v živé velikosti. Oficiální ruská místa ale zatím pouze potvrdila, že půjde o podzvukový letoun typu křídlo.


Původní úvahy mluvily o nadzvukovém, či dokonce hypersonickém bombardéru. Nakonec byla zvolena levnější varianta podzvukového stroje. Podzvuková rychlost není problém, protože Rusové v poslední době zavedli a otestovali nejnovější střely vzduch-země Ch-101 a Ch-555.


PAK DA s takto výkonnou výzbroji nemusí vůbec opustit ruský vzdušný prostor a vystavit se riziku sestřelení nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO). K odpálení střel dojde na ruském území pod ochranou vlastní PVO a vlastních stíhaček. Při doletu raket 3000 km PAK DA spolehlivě zasáhne prakticky jakékoliv místo v Evropě nebo Číně.

Zdroj: TV Zvezda,TASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Kruan Datum: 24.04.2017 Čas: 20:17

Ale celkem souhlasím s Semtam. Nechme rusko žít svůj život. A neberme od nich ropu a plyn a ať si to, co jim tryská ze zemé prodají jinam.

Dnes to máme spíš tak, že od rusa koupíme celkem za draho plyn a ropu, a on si za ty peníze vesele zbrojí a pak nás za naše peníze drží pod krkem. O tom je ta jejich invaze do Levantu

avatar
Kruan Datum: 24.04.2017 Čas: 20:03

Jen jsem nezaznamenal realnou cenu...kolikpak že tenhle fantom má stát zlatých rublíků?

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 19:49

dusan

Vy už koukám nevíte, čím máte argumentovat :), každý rokem se mění sortiment výrobků?
Proboha, bavíme se o státních příjmech, ne o potisku na trička....

Strojní výroba (hlavně již zmíněný automobilový segment) tvoří cca 60% veškerého vývozu. Celkový vývoz je z více jak 80% do zemí EU. Kdyby Evropu postihla krize podobná jako v roce 2008, ale většího rázu, kdy byl odbyt citelně nižší a naše ekonomiky tím poklesly, tak kde by se našel ve světě odbyt ze ztraceného (utlumeného) trhu v Evropě? Horko těžko nikde. V roce 2008 nám pomohlo šrotovné. U nás sice nebylo zavedeno. Ale bylo zavedeno v Německu a spol. Pro náš malý trh by ani nemělo cenu. Tím pádem jsme závislý na krocích v rámci zemí, kam exportujeme, tudíž šance ovlivnit jejich trh je pro nás dost mizivá.

Čeští podnikatelé sice hlupáci nejsou, jenže není moc firem, které přímo řídí Češi, jde hlavně o zahraniční vlastníky, viz můj příspěvek ohledně výkonu ekonomiky a průměrných mzdách.

To, že se po krizi mění struktura hospodářství je skutečně přirozená věc, viz. Rusko, jenže kámen úrazu je, co krize vše zasáhne a tom mluvim.

Ano, dobrá firma dokáže krizi využít, jenže se bavíme o státě jako celku, to že pár firem krize prospěje, je snad jasné a nemusíme se o takové marginálii bavit. Opět stát jako celek...

A zase melete úplný nesmysli, ohledně zahraničních investic v Rusku zase víte prd, po citelném propadu, zase rostou. myslím, že ani nevíte o čem píšete.

Rusové nemají na výběr v potravinách... taky dobrý joke, mají. Víte svět není jen EU a Rusko.

Nevím, co vám přišlo vtipného na článku na Sputniku. Vždyť to samé říká i světová banka, tak se smějete svojí vlastní hlouposti, nebo čemu?

avatar
dusan Datum: 22.04.2017 Čas: 19:06

semtam

Už nemienim rozoberať ďalej "úspechy" Ruska v ekonomickej oblasti ... myslím, že ich charakterizuje príspevok na Sputniku viac ako výstižne: )

https://cz.sputniknews.com/byznys/201704205154285-medvedev-hlavni-ekonomicke-vitezstvi-2016/

avatar
dusan Datum: 22.04.2017 Čas: 18:28

semtam

Naozaj máte nainvné predstavy o podnikaní .... každý rok sa mení sortiment výrobkov ... a po rokoch zanikajú celé segmenty ekonomiky a nové vznikajú .... to je normálny bežný život. Rozdiel je v tom, že vo vyspelých ekonomikách je ten proces v pomerne plynulý, samozrejme nikdy nie úplne bez problémov a v zaostalých ekonokách je ten proces "šokový", lebo zaostalé ekonomiky majú problém sa adaptovať.

Na rozdiel od Vás nepovažujem českých podnikateľov za hlupákov čo si nevedia poradiť a pri kríze automobilového priemyslu budú fňukať a sedieť so založenými rukami. Odbyt sa nikdy nezastavuje ... len sa menia priority a ľudia z jedného na druhý deň neprestanú kupovať .... otázkou je len čo budú kupovať. A na túto otázku dá odpoveď trh v danom čase a priestore. Ale trh si vždy cestu nájde.

Isto by niektoré firmy išli do krachu ... ale máloktorá z nich je závislá len na jednom výrobcovi či odvetví, takže niektoré by to až tak ani nepocítili.

Samozrejme, že to "pretvorenie" liniek bolo obrazné .... nepredpokladal som, že to niekto pochopí doslovne ....

Finančné krízy majú iné príčiny, ktoré sú spojené hlavne s reguláciami zo strany štátu. Krízy ako také sú normálne ... naprávajú zlé rozhodnutia trhu, politici ich však dokážu "zosilniť" čo bol i prípad krízy v roku 1929 ... ako i tej poslednej ....

To je však mimo reálnej ekonomiky i keď ju tu nepriamo silne postihuje. Dobrá firma vie krízu využiť ..čo sa i bežne deje.

V Rusku nie je problém s dobrými ekonómami ... ani súčasný minister financií Ruska nie je žiadny hlupák, ale priority pre Putina sú také akú sú .... i keď to, že nutne potrebuje zahraničných investorov mu došlo ... i to deklaruje a jeho komický "úlet", že bude zoštátňovať zahraničných investorov už určite nezopakuje.

A "popolnice" som riešil u nás ... kde máme možnosť výberu .... nie Rusko.

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 12:08

dusan

Škoda, že tebe české školství minulo, protože by tvé příspěvky měli vyšší úroveň.

Pokud si myslíš, že automobilky se přeorientují na lokomotivy či letadla (koloběžky ani nezmiňuji), tak to je hodně naivní představa. Firmy vyrábějící pouhé součástky by šli do kopru bez náhrady. Montovny cizích značek by se uzavřely či omezili a pokud si myslíš, že linka na automobily, se přemění během krátké doby na linku pro letadla či lokomotivy, tak to nakonec radši nechám také bez komentáře.

Asi tě ani nenapadlo, že pokud bychom chtěli vyrábět plnohodnotnou náhradu za touto ztrátou, tak musí být i poptávka na trhu a byl by zázrak, kdyby najednou svět chtěl více letadel a více mašin, navíc by se to muselo postavit na zelené louce, protože prakticky toho nemáme mimo pár menších filiálek k dispozici. A zalepení díry po autech ani nemluvě.

Mluvím o krizi, ty mi vypisuješ události válečné (to ekonomiku ČR taky nepozvedlo, či porevoluční dobu. Tyto události mají od ekonomické krize docela daleko. Tu předválečnou si jaksi vynechal....

Ohledně popelnic jsem měl na mysli naší sebereflexi, když píšeš, že ten zaostalý, 12x do roka krachující Rus si radši koupí dražší a asi i kvalitnější potraviny ze zahraničí než domácí produkce, tak v tom případě my jsme sinice... Tím nechci nikoho urážet, žádný národ či jednotlivce, ale pokud už nad někým ohrnujeme rypák, tak bych se podíval nejdřív na sebe.

S Kudrinem čaruješ jak cigánka Jolanda. Kudrin není sice již ministrem financí, ale působí v Centru strategických analýz, kde vyváří a připravují ekonomický program pro vládu v Kremlu.

avatar
dusan Datum: 22.04.2017 Čas: 11:42

semtam

Slovenské vysoké školy sú na tom naozaj biedne .... to je celkom známy fakt ... takže i ja, ak sa nič nezmení, budem chcieť aby moje deti chodili na vysokú u Vás ...
Hovoriť, že závislosť od ropy je taká istá zlá ako závislosť od automobilového priemyslu je od veci ....
Ak by náhodou nastal "prúser" .. t.j. prudký pokles odbytu automobilov, tak väčšina firiem sa preorientuje na iné odbory ....budú vyrábať lokomotívy, lietadlá, či kolobežky .... nebolo by to bez problémov, ale bolo by to rýchlo.
Skúsenosti sú. V USA sa po roku 1939 "prehodila" ekonomika na zbrojnú výrobu a v roku 1945 na civilnú .... samozrejme to zvládne vyspelá ekonomika ... naša socialistická po roku 1989 to nezvládla ...lebo nebola vyspelá.
A čo sa týka "popelníc" ... ľudia kupujú to čo chcú .... že im stačia chemické náhražky je vac rozhodunia ľudí ... nie "zlých" firiem. Ak by ľudia chceli kvalitu ... tak si ju kúpia. Ale nechcú ... aspoň nie väčšina.
Čo sa týka tých ruských rezervných fondov. Tie založil bývalý minister financií Ruska Kudrin (2000-2011). Ten stabilizoval ruskú ekonomiku za pomoci petrodolárov a chcel následne modernizovať zaostalú ruskú ekonomiku. Tu sa však nepohodol so svojím šéfom Putinom, ktorý odmietol modernizovať ekonomiku a radšej "invostoval" - samozrejme čítaj rozhádzal, peniaze na armádu ....
Preto Kudrin na protest z vlády odišiel a vývoj mu dal jednoznačne za pravdu. V Rusku je dosť ekonomicky zdatných ľudí, ale priority Putina sú iné .... a tak i Rusko vyzerá. Nie náhodou veľa Rusov z Ruska odchádza, napr. 7 tis. ročne do Izraela. A dôvod: "Nevedia sa uplatniť" ... ak niekto zúrivo hľadá doklady o tom, že predkovia boli Židia, aby sa mohol odsťahovať z ekonomických dôvodov (nie pre antisemitizmus), tak to hovorí o Rusku naozaj veľa.

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 09:56

A ještě poznámka ohledně konkurence či neschopnosti konkurence ruských potravin.

Vím, že je jednoduché čpít síru na Rusko, je to asi takové vystoupení z letargie i když u někoho se to letargií paradoxně stává, ale víte kdo je popelnicí Evropy?

Je to ČR a SK, možná bychom se měli zamyslet nad vlastní kulturou, když u nás je nejvíc konkurence schopné zboží z propadlou minimální dobou spotřeby a nebo s ošizeným složením plným chemických náhražek.

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 09:33

Sokrates

Jistě, reálné riziko krachu v RF určitě je. Ovšem váš odhad počítá s trvajícím poklesem jako byl rok 2015. Což už nyní neplatí, samozřejmě se situace může zhoršit, jenže nyní se stabilizovala a jak jsem již psal, ruská ekonomika pro rok 2017 má mýt odhadovaný růst cca 1%, dle světové banky.

Jaké poučení nám z toho plyne? ČR a SK zrovna nemají čistě diverzifikovanou ekonomiku. Velká část příjmů plyne z automobilového průmyslu. Jednu věc jsme promarnili v době růstu našich ekonomik. Rezervní fondy jsou malé a paradoxně se naše ekonomiky v době růstu neúměrně zadlužovali. RF v tomto směru byla prozaičtější a vytvářela rezervní fondy, plus snižovala státní dluh.

Určitě někdo může a to oprávněně namítnout, že dluh vznikl proto aby se oživil průmysl. Což je určitě z části pravda, jenže poměr dluhu a růstu není zrovna úměrný. Kdyby nás postihla krize silnějšího rázu než v roce 2008, tak vzhledem k tomu, že česká ekonomika stojí na strojírenském průmyslu a nakupením dluhů by zažila silnou krizi.

Dobrý hospodář v době růstu šetří na časy zlé, špatný hospodář v době růstu peníze projí.

Vím, je to velmi zjednodušené konstatování, ale svůj význam má.

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 09:17

dusan

Je vidět, že slovenské školství je na tom opravdu bídně, když české vysoké školy Slováci hojně navštěvují....

Tou obilnicí světa Rusko stále je. V roce 2016 dosáhla téměř (nebo opravdu ano) prvenství ve vývozu pšenice na světě.

Onou renesancí jsem hlavně myslel zpracovatelský průmysl, zde se trh spoléhal na dovoz. Sankce vůči potravinám si Rusko může řídit jak chce samo, či použít zase onu věc kdo chce prodávat, musí vyrábět.

Kdyby Rusko bylo na tom tak bídně, tak neprobíhá silná diverzifikace. Zkuste hádat, co je tahounem české ekonomiky. Kdyby tento průmysl a už jednou to hrozilo se vážně osekal z důvodů snížené poptávky (viz. rok 2008), tak české a potažmo i slovenské HDP postihne zhruba to, co postihlo ruské HDP.

avatar
Sokrates Datum: 22.04.2017 Čas: 09:09

semtam: Vývoj ruskej ekonomiky neveštím z kávy. :-) Skôr sa opieram o reálne čísla za posledných niekoľko rokov. Chcem však podotknúť, že ruskou ekonomikou sa nejak hĺbkovo nezaoberám a pripúšťam, že môj odhad nemusí byť správny. V princípe však vychádzam z predpokladu, že sankcie a ceny ropy sa príliš nezmenia. V tom prípade bude mať Rusko vážny problém udržať deficit štátneho rozpočtu na rozumnej úrovni. Samozrejme za predpokladu, že rýchlo nepríde s nejakou účinnou ekonomickou reformou (ale aj tie väčšinou bývajú zdĺhavé).
Čo sa týka výdavkov štátu, tak tie klesli za posledné dva roky dosť výrazne a obávam sa, že predstavujú dno ruských možností. Pri ďalšom poklese by začali neúmerne strádať všetky sektory ruského hospodárstva.
Veľmi rýchlo klesajú zdroje, ktoré boli naakumulované v rezervnom fonde a zostatková suma vystačí len na rok 2017. Postupne sa začal rozpúšťať aj zdravotný fond a financie z neho môžu vystačiť do roku 2019. To bude ale znamenať prejedenie zdrojov, určených na sociálne výdavky a potenciálne riziko masových nepokojov. Jedným z významných zdrojov financií sú ešte veľké zásoby zlata. Pri súčasnom tempe vyčerpávania rezervného fondu by som to však odhadol na oddialenie bankrotu na ďalšie 2 roky. Preto si myslím, že ak sa výrazne nezmení ruská ekonomika a ceny ropy, tak existuje do 4 rokov reálne riziko krachu.

avatar
dusan Datum: 22.04.2017 Čas: 09:05

"V Rusku začala probíhat jakási diverzifikace hospodářství" ... však to je ten problém : )
to, že len "začala" ... po 15 rokoch putinovho vládnutia ZAĆÍNAJÚ ...

"Zemědělství díky sankcím zažívá pomalu renesanci." ... ak ruské poľnohospodárstvo potrebuje sankcie - čiže obmedzenie konkurencie pre "renesanciu" tak to je symbolom zaostalosti - nie reforiem. S prírodnými zdrojmi Ruska a lacnou pracovnou silou bolo vždy Rusko obilnicou sveta. A čo sa stane ak sa zrušia sankcie ?

Problém ruskej ekonomiky je primárne politický. Skrátka Putinov režim je primitívna klaptokracia, ktorá sa len hrá na moderný štát.

Ak si človek zoberie do úvahy veľkosť krajiny, prírodné bohatstvo, vzdelané obyvateľstvo, kultúrne pamiatky ... tak je šokujúce ako na tom Rusko biedne je ...

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 08:12

PavolR

Proboha :D

avatar
semtam Datum: 22.04.2017 Čas: 08:10

Sokrates

V ekonomice se započítává více faktorů. Laik by odhadem mohl očekávat, že ruské HDP klesne přímo úměrně s pádem cen barelu. V realitě kleslo o cca 3,7% v roce 2015 a pro rok 2016 je odhad o 0,6%. Na letošní rok je předpokládán růst cca 1%.
Samozřejmě odhad vychází z ceny barelu nad 50 dolary. je to odhad světové banky, tak myslím vcelku seriózní zdroj.

V Rusku začala probíhat jakási diverzifikace hospodářství. Viz. česká firma Brisk (zapalovací a žhavící svíčky) otevírá svoji továrnu v Rusku. Jedním z kroků k diverzifikaci hospodářství je to, že pokud firma chce v Rusku prodávat, tak tam musí i vyrábět. Třeba již dusanem zmíněný automobilový průmysl je oživen natolik, že velká většina prodaných aut v RF je "domácího" původu. Jinak jeho poznámka, kde by byla domácí LADA bez zahraničních partnerů, je myslím výstižné. Viz. Škoda Mladá Boleslav by bez koncernu VW Group určitě nebyla, tam kde je nyní a rumunská Dacia bez Renaultu by své současné slávy asi také nedosáhla. Proto trochu nechápu dusanovu jízlivou poznámku o částečném vlastnění Lady skupinou Renault-Nissan.

Z pohledu ČR a výstavbou českých továren v RF a vstup na jejich trh, plus okolí je pro ČR výhodné. De-facto se karta obrací. V ČR má mnoho zahraniční firem své továrny, což je pro ČR přínos. Jenže výdělek jaksi nezůstává doma a jde do země původu. To je i z jedním faktorů, proč máme ekonomickou sílu podobnou chudším členům západní Evropy ale o mnoho nižší průměrnou mzdu.

V RF jsou menší platy než u nás a tím pádem firma vydělá víc, než kdyby vyráběla u nás. Tím pádem doma je zase víc peněz.

Zda ekonomika RF dle vašeho odhadu (nevím na čem stojí) krachne do 4 let je dle mého názoru věštěním z kávové sedliny. Pokud se alespoň minimálně zajímáte o její stav, tak jste si mohl všimnout, že se dělají kroky, aby se tomu tak nestalo (viz. již zmíněná diverzifikace). Čas ukáže nakolik budou úspěšní, první výsledky již mají, záleží na kolik jsou udržitelné a jak rychle se diverzifikace povede. Zemědělství díky sankcím zažívá pomalu renesanci.

A opět z pohledu ČR doufám, že se jim to povede. Kolabující stát na východ, západ, sever či jih od nás by si nikdo rozumný nepřál.

Navíc a to se mnou bude na 100% souhlasit Kruan, protože jednou o sobě prohlásil, že je kapitalista, výstavba českých továren v Rusku pomůže i české ekonomice. Proto v to doufám, protože pokud diverzifikace hospodářstvbí v Rusku bude úspěšné a my nepromarníme šanci (což zatím nevypadá), tak to má přínos i pro nás.

avatar
PavolR Datum: 22.04.2017 Čas: 08:01

semtam:
Sokrates má pravdu. Ak si predstavíme ruský rozpočet ako váhy, kde sú na jednej miske príjmy z plynu a ropy a na druhej príjmy zo zvyšku hospodárstva, tak ak z ropnej misky uberieme 65%, koľko musíme ubrať z druhej misky, aby bol rozdiel iba 28 percentuálnych bodov?

arr