Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

První rumunská stíhačka F-16 ve vzduchu

Datum přidání 22.04.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 52 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na portugalské letecké základně Monte Real provedla svůj první let repasovaná stíhačka F-16 rumunských vzdušných sil. Rumunsko získá od Portugalska devět starších stíhaček F-16AM/BM a tři darované F-16A ze Spojených států.

Foto: První rumunská F-16 MLU ve vzduchu; větší foto / Marco Casaleiro

Foto: První rumunská (ex-portugalská) F-16AM s novou kamufláži ve vzduchu; větší foto / Marco Casaleiro

 

Páteř rumunských vzdušných sil v současné době tvoří 36 zastaralých stíhaček MiG-21 LanceR. Jedna se o modernizované jednomístné sovětské stíhačky MiG-21M/MF a dvoumístné MiG-21UM.

 

Mezi roky 1993 až 2002 Rumunsko společně s izraelským průmyslem vylepšilo 110 stíhaček MiG-21 na standard LanceR.

 

Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 MiGů-21 na verzi LanceR A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací úkoly 26 strojů na LanceR C (s izraelským radarem EL/M-2032M) a pro výcvik 14 dvojmístných MiG-UM na LanceR C.


V současné době v rumunském letectvu slouží jen třetina původních MiGů-21. Je však otázkou, kolik MiGů-21 je skutečně operačně nasaditelných a kolik letounů je již trvale odstavených z důvodu nedostatku náhradních dílů nebo pro nedostatek peněz na opravy. Podle současných plánů poslední LanceRy dolétají v roce 2018.


Kromě stíhacích MiGů-21 rumunské letectvo provozuje dopravní C-130 Hercules, C-27J Spartan a starší sovětské An-26. Silné je vrtulníkové letectvo. Rumunsko provozuje 59 v licenci vyrobených vrtulníků IAR 330 (francouzské SA 330 Puma). Z toho 12 strojů bylo vylepšeno na standard NATO (IAR 330M) a 24 strojů pro útočné a bitevní úkoly (IAR 330L SOCAT).


Avšak rumunské letectvo již brzy získá z Portugalska výraznou posilu - devět olétaných jednomístných stíhaček F-16AM a tři dvojmístné F-16 BM. Jde o původní stroje F-16A/B Block 15 modernizované na standard MLU (Mid-Life Update).

 

Původně Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.


Další tři původní F-16A získá Rumunsko darem od Spojených států. Americké F-16A rovněž projdou modernizací na standard MLU. Modernizace MLU posouvá avioniku a kokpit původních F-16A na úroveň "nejnovějších"  F-16C/D Block 50/52.


Za celý kontrakt (dodávku 12 stíhaček F-16) rumunští daňoví poplatníci zaplatí 186 milionů euro (5 miliard Kč). V ceně kontraktu je rovněž dodávka náhradních (repasovaných) motorů a výcvik devíti pilotů a 69 techniků.


Avšak celkové náklady související se zaváděním stíhaček F-16 do rumunského letectva - tedy modernizace základen, výstavba infrastruktury, výcvikového a servisního zázemí, nákup zbraní a munice, dosáhnou částky 600 milionů euro (16,2 miliardy Kč).


Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již v roce 2010 projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila.


Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.


Všechny stíhačky Rumunsko získá do konce příštího roku. V současné době Rumunsko rovněž vede jednání o nákupu druhé letky 12 stíhaček F-16. Avšak ani to nestačí. Rumunské letectvo požaduje 4 až 5 letek (minimálně tedy 48 stíhaček) k zabezpečení vzdušného prostoru.

 

Zdroj: Dziennik Zbrojny

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Emerson Datum: 27.04.2016 Čas: 14:47

Left: Taková malá beseda v soukromém pivovaru u známého. Bylo to perfektní, právě díky komorní a přátelské atmosféře.

avatar
Left Datum: 26.04.2016 Čas: 14:45

To Emerson: O jakou diskusi šlo?

avatar
Emerson Datum: 26.04.2016 Čas: 11:46

karloscz: Dle mého je unifikovaná evropská armáda utopie. Angličani, Frantíci a Němci měli problém vůbec dohromady dávat jeden typ letadla, natož pak unifikovat všechny zbraně a vybavení. Na tom se nikdy všichni neshodnou, to prostě nejde. Obdobně se vyjádřil i pplk. Foltýn nedávno na jedné besedě a soudil, že jedině budování národních armád, které spolu spolupracují, má smysl.

avatar
Luky Datum: 25.04.2016 Čas: 21:08

Jo, ale stíhací letectvo je známkou suverenity. V tomhle počtu je to tedy spíš dálniční policie. Nadruhou stranu existují případy, kdy i menší počet strojů při dobrém nasazení něco dokázal (např. Falklandy ). Ale chápu, když to Slováci spíš nainvestují do pozemních sil. A souhlasím, že NASAMS nebo Spyder dokáže vojensky dost (i když ne airpolicing).

avatar
Lukas Datum: 25.04.2016 Čas: 20:29

Wybraliście Gripena - O.K. To nie samolot jest problemem - problemem jest ilość maszyn.

Kupilibyście 6 baterii NASAMS II dla obrony przeciwlotniczej i z 160 AMRAAMów
i mielibyście pociski i dla lotnictwa i dla obrony przeciwlotniczej (Dla Was unifikacja pocisków ma sens)

avatar
Luky Datum: 25.04.2016 Čas: 20:00

By byl celkem nářez, kdyby k těm Amraamům dokoupili ještě 24 Meteorů. Cena je údajně necelý milion eur za kus. Určitě by k tomu ale byla i nějaká diagnostika a podobně.... do třičtvrtě miliardy korun by se to ale celé vejít mohlo.

avatar
niko Datum: 25.04.2016 Čas: 12:37

Ja len doplnim m164. Podla noveho ministra obrany bude prioritou modernizacie OS SR pocas jeho funkcneho obdobia pozemne vojsko. Na druhej strane som cital vyjadrenia SAABu z februara, kde tvrdili, ze slovenska vlada chce podpisat zmluvu na Gripeny po polbach, ked sa sformuje nova vlada. Takze si mozeme vybrat, aky zaver si z toho vytvorime. :)

http://www.mosr.sk/36920-sk/minister-obrany-p-gajdos-predstavil-zastupcom-obrannej-a-bezpecnostnej-komunity-priority-rezortu-obrany/

avatar
m164 Datum: 25.04.2016 Čas: 12:12

karloscz:

Snahy o jednotné ozbrojené zložky v EÚ boli zo strany všetkých veľkých aktérov, problém však nastal v stanovení účelu a spôsobu použitia. Francúzsko žiadalo silnú intervenčnú armádu schopnú zasahovať na veľké vzdialenosti s dlhým časovým pôsobením (najmä v Afrike), Nemecko, ktoré je veľký zástanca spoločnej armády, požaduje striktne obranné zoskupenie s pôsobením obmedzeným na územie EÚ a Anglicko požaduje prevažne expedično-obranné zoskupenie schopné zasiahnuť rýchlo a silne, ale iba obmedzenou mierou a na obmedzený čas.

V princípe možno povedať, že štáty aplikujú svoju národnú obrannú doktrínu na medzinárodnom poli a nie sú schopné ustúpiť. Hlavným problémom teda nie je vôla, ale tvrdohlavosť.


CerVus:

Podľa najaktuálnejšieho vyjadrenia MO SR sa akvizícia bojových lietadiel odložila na neurčito. Cena, ktorá nám bola za Gripeny ponúknutá v porovnaní s cenou pre ČR a Maďarsko bola označená za príliš vysokú, pričom dôvod vysokej ceny bol práva malá objednávka. Dôvod, prečo sa Slovensko nezviezlo na Českej objednávke, bol jednoducho zmeškanie termínu a nerozhodnosť našej vlády.

avatar
CerVus Datum: 25.04.2016 Čas: 11:19

Maďaři mají také Gripeny a čekám že je budou mít i na Slovensku. Polsko si jde svou vlastní cestou, tak se do toho nemůžou počítat. Ona ostatně jejich armáda je úplně jinde, mají nějakou koncepci které se drží a hlavně širokou podporu politiků i veřejnosti. To je něco co ostatním zemím V4 chybí.

avatar
karloscz Datum: 25.04.2016 Čas: 10:45

Nejsem odborník přes letadla, ale tyhle spory o tom, co by bylo kdyby, to mi přijde zbytečné. Ze všeho, co je veřejně známé, ten Gripen není vyložený průser, a to je na poměry nákupů MO docela úspěch. Ale z jiného sodku. Už jsem tu kdysi vlhce snil o tom, jaké by to bylo, kdyby se armády EU snažily alespoň o částečnou unifikaci. Logistické výhody, jednodušší velení, vzájemná zastupitelnost, výcvik, ceny čehokoliv. Ono kdyby nějaký hypotetický EU úřad pro vyzbrojování zadal tendr na 1000 letadel, asi by se dosáhlo jiné ceny, než u našich 12 Gripenů. To je samozřejmě naprostá utopie, ale! Naprosto přesně to ukazuje, proč EU nikdy nemůže být federace. Ono každý druhý německý ovčák má problém povolit na povel, když je zakousnutý ve figurantovi. Ale šáhněte mu na koule a pustí hned. Kdo někdy cvičil psy, ví. A to je jasná analogie. Plné huby eurofederalismu končí, jakmile dojde na koule (armády). Tím se ukazuje, že nic jako federace není ve skutečnosti možné, nikdo to ani v hloubi duše nechce. Přes naprosto zřejmé výhody v obraně. Nikdo výkony v boji neřeší, jde jen o lokální moc a prachy. Jinak si nedovedu představit, proč země jako ČR, SR, Rakousko a Maďarsko, tedy tentýž prostor, +- podobná velikost, stejná strategická poloha, mají diametrálně jiné složení letectva.

avatar
Luky Datum: 25.04.2016 Čas: 00:56

Amraamů máme tak akorát, aby se s nimi dalo cvičit a mohlo se říci, že jsou zavedené (a sousedi s nimi musí počítat :). Ono taky utratit armádní rozpočet za sklady plné ŘS, které se třeba ani nikdy nevystřelí, nemá moc cenu. Stíhací letectvo je spíš nadnárodní složka armády.

S tím Kfirem se mi to moc nezdá, to jako že k tomu letadlu dají navěšené rakety? Vždy se uváděly ceny za letadlo, výzbroj může klidně stát jednou tolik, když je jí dost. Navíc je to přeci jen stroj s kořeny v 60tých letech, dovyvinutý v 70tých a teď upgradovaný. Že by Poláci dostali k laciným F-16 zdarma spoustu výzbroje a JASSM, tomu taky moc nevěřím. Spíš se tu psalo, že si stěžují na cenu náhradních dílů a moc se nelétá. V Rakousku zas uvažují o odstávce EF, protože je provoz mnohem dražší než čekali...no nevim.

Těžko říci, co všechno by šlo vymyslet úplně na začátku. Asi bychom našli různá řešení, otázkou je, jestli by to nedopadlo jako ve spoustě zemí kde se šetří hodiny a nelítá. Jak už to zavedené bylo a k tomu vycvičený personál, je těžší zahodit složku, která dobře funguje. Líbí se mi žít ve státě, kde už nepadají stíhačky lidem do špajzu. Navíc se pořád pracovalo s pocitem, že pilotovaný stroje třeba brzy skončí nebo že přijde nějaká převratná technologie či přístup, který změní dosavadní pohled na letectvo...

avatar
segal7 Datum: 24.04.2016 Čas: 22:26

Luky : nekopu za F16, naopak si myslím, že Grippen je pro naši armádu ideální stroj,
ale jde o to za kolik, protože vzhledem k naší ekonomice, velikosti atd. musí být hlavní hledisko cena/výkon(teda aspoň podle mě) a to náš nájem Grippenů rozhodně není.
ad BVR - zatopit každýmu s 24, slovy dvacetičtyřmi AIM120???
CerVus - korejec asi souhlas, ale můj favorit by byl Kfir block60, podle mě nejlepší poměr cena/výkon.Izraelci tomu dávaj na drak záruku 8000hodin, nejnovější AESA radar od Elty, s cenou kolem 30mil. dolarů za kus s plnou výzbrojí.

avatar
skelet Datum: 24.04.2016 Čas: 21:57

to že u nás byl zachován Gripen byl logický krok. Vycvičené posádky a pozemní personál s relativně nízkými náklady, by musela přebít jedině nabídka, která se neodmítá

avatar
logik Datum: 24.04.2016 Čas: 21:24

Ona každá možnost tehdy měla své ale. Problém byl (viz např. Cervus), že naši představitelé (a to nejen z tehdejší vládnoucí koalice, šlo to napříč politickým spektrem) bez nějaké snahy nabídky konfrontovat a tak vytěžit z nabídek maximum sáhli hned po gripenu. Lobisté za ostatní varianty se ani moc nesnažili, což ukazuje, jak dobře to tenkrát SAAB měl ošéfovaný....

Zároveň při tom naši politici i zabíjeli naší domácí ALKU, která sice na air-policing vhodný stroj nebyl, ale aby to náhodou někoho nenapadlo, tak ji preventivně také poplivali a tím zabili veškeré možnosti exportu, které tehdy byly.

avatar
Sokrates Datum: 24.04.2016 Čas: 21:02

Neviem, či sa toto hodí pod článok o rumunských F-16, ale keď už sa tu riešia Gripeny...

https://player.vimeo.com/video/162088181

arr