TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Datum přidání 22.09.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 47 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ruským médiím poskytl Vjačeslav Šport, guvernér Chabarovského kraje, při návštěvě výrobního Komsomolskoamurského leteckého výrobního sdružení (KnAAPO), kde vznikají Su-35 pro čínské letectvo.

Foto: Su-35 patří mezi nejmodernější stíhací letouny současnosti; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

 

Kopírovací velmoc

Čína oficiálně projevila zájem nakoupit stíhačky Su-35 v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou kolech a o začátku prvních dodávek v roce 2015. V prvním kole měla Čína získat právě 24 stíhaček Su-35.

 

V ruských médiích se tehdy objevily obavy z okopírování Su-35 Čínou, ostatně jak se to stalo se stroji Su-27 a Su-30.


Ve výzbroji čínského letectva se v současné době papírově nalézá 75 stíhaček Su-27 a 73 stíhaček Su-30MKK (speciální čínská verze Su-30).


Rusko se s Čínou v 90. letech dohodlo na licenční výrobě 200 stíhaček Su-27 v Číně. Po dokončení poloviny strojů však Čína od dohody odstoupila.


Posléze se objevila čínská stíhačka J-11B, která téměř dokonale vzhledově kopíruje Su-27. Sériová výroba J‑11B vzbudila před deseti lety nevoli Ruska. Ještě větší pobouření Moskvy vyvolalo oficiální čínské vysvětlení - Peking totiž uvedl, že stíhačka J‑11B je od původního Su‑27 natolik odlišná, že už se na ní původní smlouva o licenční výrobě Su-27 nevztahuje.


Rusko tehdy oficiálně hrozilo i mezinárodními žalobami, ke kterým ale nakonec nedošlo.


Minulá nedorozumění jsou ale zřejmě zažehnána. Pro Moskvu je Čína příliš důležitý vojenský, politický a ekonomický partner, než aby s Pekingem vyhrotila spor a přestala do Číny dodávat své zbraňové systémy.

 

Ostatně stále se vedou jednání o dodávkách pokročilých ruských systémů protivzdušné obrany S-400 do Číny. Podle otevřených zdrojů se cena dodávky S-400 odhaduje na 3 miliardy dolarů.  


Nejnovějším klíčovým rusko-čínským obchodem je dodávka 24 stíhaček Su-35 za 2 miliardy dolarů. Všechny stíhačky Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018. Čína se tak stane prvním zahraničním uživatelem ruských Su-35.


Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů Saturn 117S.

 

Video: Su-35 v akci. / YouTube


Čína kupuje Su-35 kvůli motorům?

Proč Číňané nakupují relativně drahé Su-35, když čínské letectvo již za pár let získá nejmodernější domácí stealth stíhačky J-20? Důvodem mohu být právě moderní ruské motory Saturn 117S.


Čína před lety plánovala z Ruska samostatně nakoupit motory Saturn 117S, to však Moskva odmítla - právě z důvodů obav o "laciné" okopírování ruských motorů.

 

Čína řadu let pracuje na vlastních pokročilých proudových motorech, ale zdá se, zatím bez úspěchu. Čína například vyvíjí moderní proudový motor WS-15 s maximálním tahem (s přídavným spalováním) 180 kN. O stavu vývoje však nejsou k dispozici žádné věrohodné informace - dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020. 


Avšak čínský průmysl zatím nedokončil vývoj ani méně ambiciozního motoru WS-10 pro jednomotorovou stíhačku J-10. Číňané přitom motor WS-10 testovali již v roce 2010 právě na stíhačce J-11. Vždyť i nejnovější čínské stealth stíhačky J-20 mají z počátku pohánět ruské motory.


Oproti ruským motorům mají čínské motory údajně nejen nižší tah (resp. horší poměr hmotnost×rozměry×tah), ale zejména omezenou životnost a vysokou poruchovost.

 

Je také otázkou, zda se Rusko podělí o všechny pokročilé elektronické, avionické a senzorické systémy Su-35 nebo Čína dostane “okleštěnou” verzi, kterou si případně dovybaví vlastními systémy.

 

Video: Unikátní manévrovscí schopnosti Su-35. / YouTube


Nejmodernější ruský stíhač Su-35

Su-35 je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý na základě předchozích typů Su-27/30. V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Rusko provozuje 40 strojů a v lednu letošního roku objednalo dalších 50 kusů

 

Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy, skvělé manévrovací schopnosti a využívá prvky stealth. Proto je často označován jako stroj 4++ generace.

 

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón GŠ-301 ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 tun lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Systémy Su-35 podporují celou řadu starších i nejmodernějších ruských zbraní vzduchu-vzduch i vzduch-země.


Maximální rychlost Mach 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

 

Zdroj: RIA Novosti

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 23.09.2016 Čas: 20:48

sériové Su-35 jsou bez kanard...obratné jsou dost a mají menší RCS i odpor

avatar
flanker.jirka Datum: 23.09.2016 Čas: 20:17

Ceny letadel z východu jsou i systémově nižší, protože i výzbroj obsažená v kontraktech je taky v jiných relacích než západní. I granát do kanonu je za úplně jinou cenu.
Když chcete srovnat Rafale se SU 35 tak se podívejte třeba na celkovou nosnost na závěsnících, u Rafale uvádí až 9500 kg, SU 35 8000 kg. A přitom Rafale má prázdný 9500 kg a Su 35 skoro jednou tolik. Rozdíl v materiálech tam nějaký musí být, což se projeví na ceně. To samé je pak spojené s elektronikou, Rafale má pokročilý systém ochrany Spektra, radar AESA a motory mají také větší životnost než motory SU 35.

avatar
pificek Datum: 23.09.2016 Čas: 16:27

Dotaz. Na prvním videu "v akci" má Su35 kachní plochy. Na videu z Paříže nikoliv. Jiné stroje ?

avatar
danny Datum: 23.09.2016 Čas: 15:06

Nikdy by mě nenapadlo, že se jednou budu chtít plně podepsat pod Logikův komentář:-) Ale myslím, že to vystihl úplně přesně. Hodnotit přiměřenost ceny u podobného kontraktu je téměř nemožné, zvláště, pokud obě strany obchodu informují o detailech tak otevřeně, jako zde. Čert ví, jestli součástí není přístup k radarovým datům ze základen v Jihočínském moři (např. za účelem vývoje detekčních modelů), opce na vývoj námořní verze nebo dohoda o budoucí spolupráci při vývoji motorů, elektroniky atd...
Každopádně Číňani jsou sice velmi zruční v kopírování čehokoli, ale silně zaostávají v materiálové fyzice. A to se prostě okoukat z hotového výrobku nedá.

avatar
Slavoslav Datum: 23.09.2016 Čas: 14:21

Rase

Je veľký rozdiel akceptovať sklz u domáceho dodávateľa pri vyvoji nového stroja do ktorého si nalial prostriedky a de facto nemáš na vyber oproti tendru na stihacku ktorú chceš použiť aj pri vyvoji toho tvojho stroja s výhľadom že bude dodana o xy rokov neskôr ako konkurenti. Narazal som len na Crusaderovu mierne uštipačnú poznamku k f-35 kde hľadá niečo co tam veľmi pravdepodobne nieje.

A ohľadom su-35 je myslím aj v diskusii každému jasne o co cinanom ide.

avatar
Rase Datum: 23.09.2016 Čas: 14:04

Slavoslav:
Mno vzhledem k tomu, jak dlouho se indové nimrají s projektem Tejas (od 80.let) tak v jejich případě je poznámka na datum dodání čehokoliv nemístná :D
Jisté je, že mněli zájem o Rafale především kvůli technologiím, použitelným pro Tejas, ale i tak budou Rafaly využívat asi pro nějaké elitné piloty.
Čína oproti tomu může chtít Su-35 k čemu ? Ostraze nějaké provincie, nebo nejdou třeba použít na letadlové lodě ?

avatar
stirling Datum: 23.09.2016 Čas: 13:28

Když to přepočítáme na euro, tak ta cena je opravdu nízká a myslím, že rusům teče do bot více než to vypadá (zaokrouhleně nahoru)
1 ks su35 - 75 mil euro včetně zázemí.
1 ks rafale - 217 mil euro asi i včetně paliva a střeliva na pár let.:)
To je neuvěřitelnej rozdíl a pokud by měl rus trumfy v rukou tak určitě číňana podojí daleko více.
Chlácholit se nižší cenou práce je sice fajn, ale pokud mám něco co je opravdu srovnatelné např s rafale tak není absolutně žádný důvod to prodávat za třetinu ceny i když to umím vyrobit levněji, můžu to prodat např. o 10-20% levněji, abych měl jistotu, že si vybere mě a větší zisk dále investovat. Takhle by se zachoval každý.

avatar
Slavoslav Datum: 23.09.2016 Čas: 13:20

Kanada už oficiálne odstúpila?

avatar
crusader Datum: 23.09.2016 Čas: 13:12

Slavoslav

Oni by je Američané rádi dodali (třeba místo těch do Kanady), pokud vím, před jistou dobou Indii v programu dokonce nabízeli účast.

avatar
Slavoslav Datum: 23.09.2016 Čas: 13:04

Crusader

A možno sa Indovia len pozreli do kalendára a zistili kedy by prvé f35 mohli očakávať keďže na projekte neparticipujú. Occamova britva

avatar
crusader Datum: 23.09.2016 Čas: 12:55

Sakra to ty sankce na dovoz sýrů z Francie ale zafungovaly, když ty Rafaly prodávají o třetinu levněji než původně chtěli :-)))))

Chlapci nenechte se vysmát, nikdo z Vás neví jak vypadá smlouva mezi Ruskem a Čínou ani co podepsali Indové s Francouzi. Kdo ví jak je co pro koho výhodné a co dalšího je v pozadí.

Jen se divím, že si Indové neobjednali zázračné F-35, i kdyby dali zhruba 150 mil dolarů za kus (navíc v diskuzích se stále píše jak půjde stále dolů) mohli by těch mašin koupit víc.

avatar
David Datum: 23.09.2016 Čas: 12:43

Pro Rase - proč Rusové nepoužili T-90....Všimni si, že Čína také použila méně výkonné ZTZ-96 a ne výkonnější ZTZ-99, resp. jeho modifikace. Chlubit se tím nejlepším, dát hypotetickému protivníkovi vědět všechno není zrovna nejlepší tah.

avatar
cyril Datum: 23.09.2016 Čas: 12:41

stirling: a ty víš o nějaké ruské mašině, která by stála více než západní ekvivalent?

logik: přesně tak, nevíme co je v pozadí jednání, takže těžko soudit.

avatar
Marthy Datum: 23.09.2016 Čas: 12:40

Rase-možná by ty T-90 měli nad ostatními účastníky příliš navrch.Proto používají modernizované T-72,jako většina účastníků.Aby měli všichni šanci vyhrát.Tankový biatlon musí být v prvé řadě zajímavý,aby měl úspěch.

avatar
logik Datum: 23.09.2016 Čas: 12:38

83 milionů za letadlo, které má být soupeřem EF a F35 opravdu není tolik. Na druhou stranu, F35 má výhledově stát těch 80 milionů - takže optimista by řekl, že Rusové už prostě vyladili výrobu a jsou schopni to letadlo vyrábět levně.

Háček je spíše skrytý v tom, kolik toho dostanou kromě letadel - jestli ke každému letadlu jeden dva motory (kdy cena motorů bude kolem 5 milionů) a další zázemí, tak už se dostáváme za cenu Su35 k ceně "holého" grippenu, a to už je horší - na druhou stranu, i v západních kontraktech se často schovává dost věcí okolo, takže se to srovnává dosti těžko...

Su35 je dobrý letadlo, takže v tom háček nebude - spíš to vypadá, že Rusko potřebuje hotovost, a tak v dojednávání kontraktu tahalo za kratší konec provazu.
Dost to vynikne ve srovnáví s Indickým kontraktem na Rafale - tam šlo 36 letadel za necelých 8 miliard Euro (pravda s velkými offsety), tady 24 letadel za 2 miliardy.

Otázka je samozřejmě to, co dalšího čína za tu levnou dodávku Rusku dá (podporu v Sýrii či Ukrajině? nějakej jinej obchod?).

arr