Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Datum přidání 22.09.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 52 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ruským médiím poskytl Vjačeslav Šport, guvernér Chabarovského kraje, při návštěvě výrobního Komsomolskoamurského leteckého výrobního sdružení (KnAAPO), kde vznikají Su-35 pro čínské letectvo.

Foto: Su-35 patří mezi nejmodernější stíhací letouny současnosti; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

 

Kopírovací velmoc

Čína oficiálně projevila zájem nakoupit stíhačky Su-35 v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou kolech a o začátku prvních dodávek v roce 2015. V prvním kole měla Čína získat právě 24 stíhaček Su-35.

 

V ruských médiích se tehdy objevily obavy z okopírování Su-35 Čínou, ostatně jak se to stalo se stroji Su-27 a Su-30.


Ve výzbroji čínského letectva se v současné době papírově nalézá 75 stíhaček Su-27 a 73 stíhaček Su-30MKK (speciální čínská verze Su-30).


Rusko se s Čínou v 90. letech dohodlo na licenční výrobě 200 stíhaček Su-27 v Číně. Po dokončení poloviny strojů však Čína od dohody odstoupila.


Posléze se objevila čínská stíhačka J-11B, která téměř dokonale vzhledově kopíruje Su-27. Sériová výroba J‑11B vzbudila před deseti lety nevoli Ruska. Ještě větší pobouření Moskvy vyvolalo oficiální čínské vysvětlení - Peking totiž uvedl, že stíhačka J‑11B je od původního Su‑27 natolik odlišná, že už se na ní původní smlouva o licenční výrobě Su-27 nevztahuje.


Rusko tehdy oficiálně hrozilo i mezinárodními žalobami, ke kterým ale nakonec nedošlo.


Minulá nedorozumění jsou ale zřejmě zažehnána. Pro Moskvu je Čína příliš důležitý vojenský, politický a ekonomický partner, než aby s Pekingem vyhrotila spor a přestala do Číny dodávat své zbraňové systémy.

 

Ostatně stále se vedou jednání o dodávkách pokročilých ruských systémů protivzdušné obrany S-400 do Číny. Podle otevřených zdrojů se cena dodávky S-400 odhaduje na 3 miliardy dolarů.  


Nejnovějším klíčovým rusko-čínským obchodem je dodávka 24 stíhaček Su-35 za 2 miliardy dolarů. Všechny stíhačky Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018. Čína se tak stane prvním zahraničním uživatelem ruských Su-35.


Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů Saturn 117S.

 

Video: Su-35 v akci. / YouTube


Čína kupuje Su-35 kvůli motorům?

Proč Číňané nakupují relativně drahé Su-35, když čínské letectvo již za pár let získá nejmodernější domácí stealth stíhačky J-20? Důvodem mohu být právě moderní ruské motory Saturn 117S.


Čína před lety plánovala z Ruska samostatně nakoupit motory Saturn 117S, to však Moskva odmítla - právě z důvodů obav o "laciné" okopírování ruských motorů.

 

Čína řadu let pracuje na vlastních pokročilých proudových motorech, ale zdá se, zatím bez úspěchu. Čína například vyvíjí moderní proudový motor WS-15 s maximálním tahem (s přídavným spalováním) 180 kN. O stavu vývoje však nejsou k dispozici žádné věrohodné informace - dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020. 


Avšak čínský průmysl zatím nedokončil vývoj ani méně ambiciozního motoru WS-10 pro jednomotorovou stíhačku J-10. Číňané přitom motor WS-10 testovali již v roce 2010 právě na stíhačce J-11. Vždyť i nejnovější čínské stealth stíhačky J-20 mají z počátku pohánět ruské motory.


Oproti ruským motorům mají čínské motory údajně nejen nižší tah (resp. horší poměr hmotnost×rozměry×tah), ale zejména omezenou životnost a vysokou poruchovost.

 

Je také otázkou, zda se Rusko podělí o všechny pokročilé elektronické, avionické a senzorické systémy Su-35 nebo Čína dostane “okleštěnou” verzi, kterou si případně dovybaví vlastními systémy.

 

Video: Unikátní manévrovscí schopnosti Su-35. / YouTube


Nejmodernější ruský stíhač Su-35

Su-35 je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý na základě předchozích typů Su-27/30. V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Rusko provozuje 40 strojů a v lednu letošního roku objednalo dalších 50 kusů

 

Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy, skvělé manévrovací schopnosti a využívá prvky stealth. Proto je často označován jako stroj 4++ generace.

 

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón GŠ-301 ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 tun lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Systémy Su-35 podporují celou řadu starších i nejmodernějších ruských zbraní vzduchu-vzduch i vzduch-země.


Maximální rychlost Mach 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

 

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

 

Zdroj: RIA Novosti

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
dusan Datum: 24.09.2016 Čas: 06:50

pificek

Zrejme to bude tým, že na videu je Su-30SM a nie Su-35S ....

avatar
Luky Datum: 23.09.2016 Čas: 20:48

sériové Su-35 jsou bez kanard...obratné jsou dost a mají menší RCS i odpor

avatar
flanker.jirka Datum: 23.09.2016 Čas: 20:17

Ceny letadel z východu jsou i systémově nižší, protože i výzbroj obsažená v kontraktech je taky v jiných relacích než západní. I granát do kanonu je za úplně jinou cenu.
Když chcete srovnat Rafale se SU 35 tak se podívejte třeba na celkovou nosnost na závěsnících, u Rafale uvádí až 9500 kg, SU 35 8000 kg. A přitom Rafale má prázdný 9500 kg a Su 35 skoro jednou tolik. Rozdíl v materiálech tam nějaký musí být, což se projeví na ceně. To samé je pak spojené s elektronikou, Rafale má pokročilý systém ochrany Spektra, radar AESA a motory mají také větší životnost než motory SU 35.

avatar
pificek Datum: 23.09.2016 Čas: 16:27

Dotaz. Na prvním videu "v akci" má Su35 kachní plochy. Na videu z Paříže nikoliv. Jiné stroje ?

avatar
danny Datum: 23.09.2016 Čas: 15:06

Nikdy by mě nenapadlo, že se jednou budu chtít plně podepsat pod Logikův komentář:-) Ale myslím, že to vystihl úplně přesně. Hodnotit přiměřenost ceny u podobného kontraktu je téměř nemožné, zvláště, pokud obě strany obchodu informují o detailech tak otevřeně, jako zde. Čert ví, jestli součástí není přístup k radarovým datům ze základen v Jihočínském moři (např. za účelem vývoje detekčních modelů), opce na vývoj námořní verze nebo dohoda o budoucí spolupráci při vývoji motorů, elektroniky atd...
Každopádně Číňani jsou sice velmi zruční v kopírování čehokoli, ale silně zaostávají v materiálové fyzice. A to se prostě okoukat z hotového výrobku nedá.

avatar
Slavoslav Datum: 23.09.2016 Čas: 14:21

Rase

Je veľký rozdiel akceptovať sklz u domáceho dodávateľa pri vyvoji nového stroja do ktorého si nalial prostriedky a de facto nemáš na vyber oproti tendru na stihacku ktorú chceš použiť aj pri vyvoji toho tvojho stroja s výhľadom že bude dodana o xy rokov neskôr ako konkurenti. Narazal som len na Crusaderovu mierne uštipačnú poznamku k f-35 kde hľadá niečo co tam veľmi pravdepodobne nieje.

A ohľadom su-35 je myslím aj v diskusii každému jasne o co cinanom ide.

avatar
Rase Datum: 23.09.2016 Čas: 14:04

Slavoslav:
Mno vzhledem k tomu, jak dlouho se indové nimrají s projektem Tejas (od 80.let) tak v jejich případě je poznámka na datum dodání čehokoliv nemístná :D
Jisté je, že mněli zájem o Rafale především kvůli technologiím, použitelným pro Tejas, ale i tak budou Rafaly využívat asi pro nějaké elitné piloty.
Čína oproti tomu může chtít Su-35 k čemu ? Ostraze nějaké provincie, nebo nejdou třeba použít na letadlové lodě ?

avatar
stirling Datum: 23.09.2016 Čas: 13:28

Když to přepočítáme na euro, tak ta cena je opravdu nízká a myslím, že rusům teče do bot více než to vypadá (zaokrouhleně nahoru)
1 ks su35 - 75 mil euro včetně zázemí.
1 ks rafale - 217 mil euro asi i včetně paliva a střeliva na pár let.:)
To je neuvěřitelnej rozdíl a pokud by měl rus trumfy v rukou tak určitě číňana podojí daleko více.
Chlácholit se nižší cenou práce je sice fajn, ale pokud mám něco co je opravdu srovnatelné např s rafale tak není absolutně žádný důvod to prodávat za třetinu ceny i když to umím vyrobit levněji, můžu to prodat např. o 10-20% levněji, abych měl jistotu, že si vybere mě a větší zisk dále investovat. Takhle by se zachoval každý.

avatar
Slavoslav Datum: 23.09.2016 Čas: 13:20

Kanada už oficiálne odstúpila?

avatar
crusader Datum: 23.09.2016 Čas: 13:12

Slavoslav

Oni by je Američané rádi dodali (třeba místo těch do Kanady), pokud vím, před jistou dobou Indii v programu dokonce nabízeli účast.

avatar
Slavoslav Datum: 23.09.2016 Čas: 13:04

Crusader

A možno sa Indovia len pozreli do kalendára a zistili kedy by prvé f35 mohli očakávať keďže na projekte neparticipujú. Occamova britva

avatar
crusader Datum: 23.09.2016 Čas: 12:55

Sakra to ty sankce na dovoz sýrů z Francie ale zafungovaly, když ty Rafaly prodávají o třetinu levněji než původně chtěli :-)))))

Chlapci nenechte se vysmát, nikdo z Vás neví jak vypadá smlouva mezi Ruskem a Čínou ani co podepsali Indové s Francouzi. Kdo ví jak je co pro koho výhodné a co dalšího je v pozadí.

Jen se divím, že si Indové neobjednali zázračné F-35, i kdyby dali zhruba 150 mil dolarů za kus (navíc v diskuzích se stále píše jak půjde stále dolů) mohli by těch mašin koupit víc.

avatar
David Datum: 23.09.2016 Čas: 12:43

Pro Rase - proč Rusové nepoužili T-90....Všimni si, že Čína také použila méně výkonné ZTZ-96 a ne výkonnější ZTZ-99, resp. jeho modifikace. Chlubit se tím nejlepším, dát hypotetickému protivníkovi vědět všechno není zrovna nejlepší tah.

avatar
cyril Datum: 23.09.2016 Čas: 12:41

stirling: a ty víš o nějaké ruské mašině, která by stála více než západní ekvivalent?

logik: přesně tak, nevíme co je v pozadí jednání, takže těžko soudit.

avatar
Marthy Datum: 23.09.2016 Čas: 12:40

Rase-možná by ty T-90 měli nad ostatními účastníky příliš navrch.Proto používají modernizované T-72,jako většina účastníků.Aby měli všichni šanci vyhrát.Tankový biatlon musí být v prvé řadě zajímavý,aby měl úspěch.

arr