TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

Datum přidání 29.04.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 33 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). Dalších šest stíhaček F-35I dorazí do Izraele v roce 2017. Izraelská verze F-35I je unikátní především širokým využitím izraelské elektroniky a systémů elektronického boje.

Foto: Počítačová animace izraelských F-35I; větší foto / Lockheed Martin

 

Slavnostní roll-out prvních dvou F-35I se uskuteční během par měsíců ve Fort Worth v Texasu. Po nezbytných testech pak letouny přeletí po vlastní ose do Izraele.

 

Ihned po příletu izraelský průmysl doplní F-35I vlastní elektronikou a softwarem. Podrobnosti o izraelských modifikacích jsou přísně utajovány. Izraelské letouny však získají mimo jiné vlastní systémy velení, řízení, komunikace a výpočtů C4 (Command, Control, Communications and Computing) od izraelské firmy Israel Aerospace Industries (IAI), resp. divize Lahav.

 

Úprava se ale nedotkne "jádra" elektronického, počítačového a softwarového vybavení F-35. Izrael může instalovat vlastní systémy díky otevřené elektronické stavbě F-35I. Benni Cohen, generální manažer divize Lahav, přirovnává úpravu F-35I k instalaci nových programů do mobilních telefonů.

 

Podle blogu Defence.ru získají F-35I pokročilý komunikační systém, který je schopen digitálně nastavit jakoukoliv vysílací frekvenci. Izraelští piloti tak budou moci například "zavolat" na klasický mobilní telefon na zemi. Komunikační systém F-35I umožní výměnu dat a sdílení informací s dalšími izraelskými letadly F-16 Netz/Barak/Sufa a F-15 Baz/Ra'am.

 

Izrael pro F-35I plánuje rovněž vývoj velkých externích palivových nádrží. Pro Izrael je dolet vojenských letadel velmi důležitý, neboť si musí udržet schopnost zasahovat údery na cíle ležící tisíce kilometrů daleko (např. v Íránu). V pozdější fázi, za spolupráce s Lockheed Martin, Izrael plánuje vyvinout pro F-35 přídavné konformní nádrže.

 

V současné době se Tel Aviv zavázal nakoupit 33 stíhaček F-35A Lightning II s klasickým startem a přistáním. Další závazek na nákup 17 stíhaček F-35A má Izrael podepsat později v tomto roce. Celkově Izrael projevuje zájem (zatím bez závazků) až o 75 stíhaček F-35A. Vše ale záleží na vyjednávání se Spojenými státy o novém desetiletém balíčku vojenské pomoci pro Izrael.

 

Současná americká pomoc vyprší v roce 2018 a o novém balíčku (2018 - 2028) se vedou jednání - Izrael požaduje ještě vyšší finanční pomoc, právě s ohledem na nákup dalších F-35I. Izrael během let 2008 až 2018 získá od Washingtonu 30 miliard dolarů, nyní ale pro dalších deset let požaduje 40 miliard dolarů.

 

Video: Příprava ke startu F-35 a ukázka pozemní obsluhy; ilustrační video / YouTube

 

"Spojené státy jsou pro nás připravené uvolnit další letadla F-35 i další F-15, stejně jako další techniku. Otázkou je, zda suma bezpečnostní pomoci nám umožní financovat nejen tyto schopnosti, ale mnoho dalších," řekl na začátku dubna izraelský ministr obrany Moše „Boogie" Ja'alon, při návštěvě centrály Lockheed Martin.

 

Izrael však již prohlásil, že nakoupí stíhačky F-35I i bez finanční pomoci Spojených států. Kromě nákupu F-35I Izrael vybuduje na domácí půdě veškeré servisní, opravárenské a logistické zázemí, aby mohl zajišťovat provoz letadel F-35I pouze vlastními silami.

 

"Tento letoun je v operačním nasazení ve Spojených státech a nalétal více než jen pár hodin - více než 50 000 hodin během testovacího programu," řekl Moše Ja'alon. "Samozřejmě přidáme vlastní schopnosti, vlastní znalosti a vlastní zkušenosti do každého letadla. ... jsem velmi šťastný, že víme, jak si zachovat kvalitativní vojenský náskok izraelských obranných sil a izraelského letectva díky akvizici těchto důležitých letadel."

 

Podle náčelníka štábu izraelského letectva, brigádního generála Tal Kalmana, první izraelská letka dosáhne počáteční operační schopnosti IOC (Initial Operational Capability), tedy schopnosti omezeného bojového nasazení, na konci roku 2017. Izrael se stane první zahraniční zemí deklarující IOC.

 

Zdroj: FlightGlobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 27.05.2016 Čas: 16:41

->Shania
Díky za skvělý report dokumentující dvě věci: 1. Když jde o politické kompromisy, odbornost pláče. 2. Zdarma se v zadluženém LM nepracuje plátce platí penězi, které nemá za to, co vlastně ani nepotřebuje.

avatar
pjek Datum: 27.05.2016 Čas: 16:37

Celý projekt je od počátku špatný. Zadání vzniklo v době existující dominance USA, realizace svým plýtváním zdroji přispěla ke ztrátě této dominance a nyní již jde pouze o další prohlubování veřejného zadlužení USA (naprosto kritického vzhledem k současně i soukromému). Ti, co tomu tam velí, žijí v Matrixu tak jako ti, co se jimi nechají ukecat k nákupu ekonomicky parazitní technologie, která ani vojensky nedává smysl. Jak zanalec technologií a ekonomiky konstatuji, že Izrael i Dánsko (o USA nemluvě) čeká období samých nepříjemných překvapení...

avatar
Shania Datum: 04.05.2016 Čas: 19:14

Tak tady je QA z konce videa, možná pak přeložím i ten začátek videa.

43:00
1. Ohrozí stabilita softwaru (senzory) IOC -> stabilita softwaru neohrozí IOC, problém pro USAF IOC aktuálně ALIS (může zpozdit IOC až 60dní, což je ještě dost daleko od treshold date). Problém se stabilitou bude vyřešen v breznu - dubnu (poz. což se taky stalo)

2. Stav 3gen helmy -> momentálně máme omezení pro piloty, co váží méně než 60kg.

Předpokládáme, že pilot této váhy nebude mít dostatečně silný krk
Helma je příliš těžká pro takového pilota a síly při katapultáži způsobené vystřelením a pak padákem můžou poškodit krk (poz. katapultování je vždy nebezpečné u jakéhokoliv stroje, detailně rozebráno zde: http://elementsofpower.blogspot.cz/2015/10/twisting-f-35-factoids-to-spread.html ), takže jsme zavedli restrikce (tenkrát to byl pouze jeden pilot, co byl tímto omezením ovlivněn).

Máme několik řešení jak problém vyřešit a ty budou implementovány do výrobní linky v prosinci.

Potřebujeme zlehčit helmu o 0,17kg a team odhadoval, že to nebude možné dřív jak v 2017, což nebylo dost dobré, takže jsem je poslal zpět a nutné úpravy by měli být letos v listopadu.

Co byl problém? Vizor musí být vyroben velmi přesně… a helma měla dva vizory (tmavý a světlý den/noc), takže když jsme potřebovali snížit váhu, rozhodli jsme se mít jen jeden (vyměnný).

Ukázalo se, že mít snímatelný vizor, který musí být nastaven velmi přesně, není jen tak a původní odhad byl, že je takto vyrobit zabere dva roky.
Zavedli se nové výrobní nástroje a pár chytrých lidí ve výrobě to nakonec zvládlo za rok.

47:16
3. Jak efektivní bylo testování (procesy, simulace atd)? máme velmi velký OT program , JSF je v podstatě tři programy v jednom. Rád bych viděl hlubší integraci OT zahraničních partnerů.
Použijeme (používáme?) modelování a simulace pro vývoj některých věcí, ale to samo o sobě nese riziko, musíme si být velmi jistí, že model je přesný a laťka pro to je nasazena velmi vysoko…ale toto modelování a analýzy můžou být velmi cenné pro OT a budoucí vývoj.

4. LM ohlasil velké propouštění -> Ano LM to se mno předem probírali a já oceňuji každou snahu na snížení nákladů, ale ne za cenu kvality, tohle budeme pečlivě sledovat.

5. 85% false positives (F/P) u ALIS -> zpoždění ALIS nemá nic společného s F/P. Tady tento problém je další ukázka propasti mezi realitou a vnímáním veřejnosti. Co se děje je to, že je řada případů, kdy vám letadlo řekne, že je s ním něco špatně, u některých z těchto věcí víme, že to špatná informace (některé věci nejsou implementovány a není dokončen vývoj), takže tyto věci odfiltrujeme. Takže podle toho reportu to vypadá, např. řekněme, že letadlo hlasí 100 problémů které by měl mechanik zkontrolovat, ale 85% z těch hlašeních je chybných.
Ve skutečnosti velkou část těch chyb odfiltrujeme, takže reálně je to 2-4 incidentů za sortie, kdy se mechanik musí podívat, jestli je to skutečný problém nebo ne (poz. F35 jen podle mechaniku 10x méně náročná na údržbu než Hornet http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2016/04/27/f35-marine-maintainers-alis-uk-us-f35b/83614074/ ) a v polovině případů je skutečně nějaký problém. Takže celkové je to jen velmi malé procento případů a nemá to dělat s možným zpožděním IOC.

Tam je problém s back end častí ALIS která je teď napojena systém LM a v budoucnu bude i na PW (Pratt and Whittney) a integrovat tuto část je velmi obtížné. Část náležící LM teď má také potíže, protože zavádíme novou schopnost naz. Life limited part tracking (sledování životnosti jednotlivých komponentů), takže každá součástka má svoji životnost a jak je budeme přesouvat z letadla na letadlo, tak vždy budeme vědět jakou životnost ještě má a kdy ji třeba vyměnit. Tohle je velmi obtížné ve flotile, kde bude 3000 strojů a vyžaduje to velké změny v SCP systému LM.

6. Cena za refit na standart 3F u starších letadel ->máme plan na 5 let, aby každé letadlo do bloku 9 bylo modifikováno na 3F, tohle bude stat stovky milionu us pro US stroje (jedná se o stovky strojů)
55:30

7. Dokáže PW snížit cenu motoru díky tomu že bude B 22 používat stejná jádra -> ano a budu to I od nich očekávat.

8. Nějaká rada pro budoucí program 6gen stíhaček -> spojené programy jsou těžké, neříkám, že jsou špatné, pouze to že jsou těžké…

Hlavní důvod proč jsou těžké je proto, že lidí co jsou v teamu musí umět dělat kompromisy a to je sakra těžké když vás to stojí miliony a pak chcete to co chcete a nakonec snad dostanete to co potřebuje.

Takže rada pro USNa USAF vzhledem k tomu jak moc těžké bylo dělat kompromisy u JSF je důkladně se zamyslet nad tím co doopravdy potřebujete aby 6gen dělal a jak moc se ty množiny protnou mezi tím co chce USN a USAF a mimochodem, jakýkoliv ten odhad bude, tak se změní.

JSF začal s myšlenkou, že bude 77% shodných částí mezi ABC a dnes je to 20% (poz. což je stále sakra hodně a a příbuzných částí je podstatně víc), takže je nutné na tohle myslet.

avatar
RiMr71 Datum: 03.05.2016 Čas: 13:27

Díky Shanio - dobrá práce.
Ale hned následující příspěvek ukazuje, jak je to marný marný marný!!!
Ty tu přeložíš popis konkrétních problémů a řešení na dvě strany a někdo to vzápětí ýzypýzy přepleskne na pěti řádcích dávno probranou a oddiskutovanou (a nepodstatnou) záležitostí :)

avatar
KOLT Datum: 03.05.2016 Čas: 09:31

pro Shania: Díky!

pro asdf: Ale houby dogfigth, byl to test při HAO, s prototypem F-35. Měl mmjn otestovat, jestli je možné posunout limity v řídícím SW, s kladným výsledkem. Probíralo se to tady už snad tisíckrát, pokaždé se stejným výsledkem – nic to neznamená.

avatar
Left Datum: 02.05.2016 Čas: 22:07

To Shania: Díky za pěkné shrnutí ;)

avatar
asdf Datum: 02.05.2016 Čas: 21:09

Tu je popis testu F-35 vs F-16. Dogfight

https://warisboring.com/read-for-yourself-the-f-35-s-damning-dogfighting-report-719a4e66f3eb#.chv0pqltg

F-35 a F-16 bez vyzbroje. Len F-16 mala podvesene 2 pridavne palivove nadrze, s ktorymi do vycerpania paliva z nich, mohla manevrovat s pretazenim maximalne 7G. Bez tych nadrzi moze ta F-16 manevrovat az s pretazenim 9G.

avatar
Shania Datum: 02.05.2016 Čas: 16:55

Tak zatím jen malá čast (25:00-45:00) https://www.youtube.com/watch?v=fV83HSY6azA

je tma pár dobrých otazek v QA a v první části videa, tak to pak asi ještě rozšířím.

Předem se omlouvám za přesnosti v překladu, pokud někdo chce udělat korekturu, tak budu rád:)

K těm otázkma pak patří tyto slajdy:
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22696&t=1
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22697&mode=view

Bogdan se za celou svou karieru (25+) nesetkal s programem, kde by realita byla tak zválená od toho jak program vnímá veřejnost.
Jako příklad uvádí tento článek https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/08/radar-glitch-requires-f-35-fighter-jet-pilots-to-turn-it-off-and-on-again
zveřejněný ve stejný den kdy byla tato konference, jen v bodech:

1. From structural problems that made it vulnerable to lightning strikes – ironic given it’s called the Lightning II – > zranitelný blesky – > vyřešeno před dvěmi lety

2. To weight issues – > problémy s váhou – > vyřešeno před devíti lety a ve skutečnosti je F35ABC 4,5 kg nad limitem poslední 4 roky.

3. bugs within its software and its complete lack of cyber security testing – > program měl 300 penetration a cyber security testu jen minulý rok a letos jich je v plánu mnohem víc. Bogdan nemá dovoleno zavést žádný komponent bez důsledných cyber testu a 7 vládních agentur provádí tyto testy a udílí povolení, zde je systém schopný operačního nasazení.
– > problém může být, že jednotlivé systémy ALIS jsou pořád rozdělené na menší systémy a je třeba je ještě otestovat jako celek (mimo testy v laboratořích) a OT (operational test) komunita chce provést end to end testování, což proběhne letos.

Takže články jako tento zkreslují vnímání veřejnosti.

Myth busting:

1. Program má stále zpoždění a rozpočet je překračován – > od roku 2011 jsou všechny hlavní cíle dosaženy/budou dosaženy v rámci stanovených parametrů. Rozpočet nebyl překročen, cena stabilně klesá – více v jiné sekci.

2. Program má nepřekonatelné technické potíže – > program má velmi dobrou historii řešení technických potíží. Před dvěma lety bych tu místo problému s ALIS a stabilitou radaru a softwaru (btw vyřešeno) mluvil o cca 10 problémech s helmou, dnes o ní nemluvíme, protože 3 gen helma funguje perfektně. Mluvili jsme o blescích, problém vyřešen, o požáru motoru před dvě mi lety, problém vyřešen u nových motorů a 90% již vyrobených dostala/dostane retrofit, a nové motory fungují bezvadně.

Takže je tu sakra hodně případů, kdy program měl problém problémy, ale dokázali jsme je vyřešit.

Pár dalších: záchytný hák u C – při prvních 8 pokusech na zemi se nepodařilo zachytit lano až na 8, takže jsme 7x minuli! Takže jsme hák předělali a za rok a dva měsíce na prvním operačním testu na CVN a z 108 pokusu jsme chytili lano 108 krát! 100% úspěšnost na prvním OT na moři, tohle se ještě nikdy nestalo (*Poz. myslím že ještě navíc většina pokusu bylo zachyceno 4 lano, takže stroj má naprosto výborné vlastnosti při přistání), ale lidé stále mluví o problémech s hákem (atd).


Takže program má problémy a bude mít, pravděpodobně najdeme stovky dalších problému v příštích dvou letech, jak OT a operační letadla budou zatěžovaný, ale když nastanou, tak se prostě vyřeší jako v minulosti.

3. 1 bilion usd za 60 let provozu programu – > tento odhad mě vůbec nezajímá, protože mi nikdo nedokáže říct, jaká bude cena paliva příští rok, natož za 60, jaká bude inflace atd.

4. To co je pro mě důležité je snažit se tlačit cenu dolů teď a tím podpořit víru u zemí v tento program.

5. Jiné země ztrácí víru v program – > Dánsko se bude rozhodovat o budoucnosti na jaře (poz: jsou zprávy (asi dva dny) že F35 už byla vybrána a oficiální oznámení by mělo být již brzy.
Kanada (bere to dost diplomaticky) – dává si pauzu, má novou vládu a ta se musí ujistit, že jejich strategie bude odpovídat tomu co chtějí. Jsou stále členy programu a stále platí, pouze se nerozhodli, že zakoupí stroje. Moje práce je poskytnout jim co nejlepší informace, aby mohli co nejlépe rozhodnout. Na obzoru jsou další FMS (Foreign Military Sales) zákazníci.

6. F35 nebude tak schopná jako starší letadla – > můžeme dva dny mluvit o tom že F35 nebude tak dobrá v CAS jako letadlo X (A-10), nebo ho porazí v dogfightu letadlo Y (F-16).
To co vám řeknu je to, že F35 je multirole aircraft, dělá sakra hodně věcí velmi dobře, možná žádnou z nich naprosto excelentně s touto výjimkou: je ot jediné letadlo co dnes máme a budeme mít po velmi dlouhou dobu, které může jít do těžce chráněných oblastí, přežít a dostat bomby na cíl a v roli vzduch vzduch bude mít first look a first shoot to kill schopnosti proti jakémukoliv jinému stroji.
Ale neposlouchejte mě, já nejsem dealer, tohle není moje práce, běžte si poslechnout, co říkají piloti (naši i zahraniční), zeptejte se jich, v jakém stoji by chtěli jít do vlaky v příštích 5-10 letech.
A mimochodem, pokud nebudete v A2/AD prostředí, nebo nebudete potřebovat stealth, můžete pod křídla navěsit 7 tun munice a je z něj náklaďák, který poletí velmi daleko s velkým nákladem.

7. F35 potřebuje internet aby fungovala – > tuhle otázku mám z návštevy v Australii, ALIS nepotřebuje připojení k síti, pouze je to podstatně jednodušší objednat součástky automaticky a nastartovat supply chain automaticky, ale pokud připojení nemáte, pořád to můžete dělat po staru jako u jiných letadel a objednat součástky přes telefon.
F35 může odstartovat kdykoliv bez ALIS, skoro ani nepotřebujete PMA (Portable Maintenance Aid) počítač - http://www.sldinfo.com/an-update-on-f-35-maintenance-the-usaf-at-eglin-works-the-challenges-and-receives-recognition/
Protože F35 si dokáže předletovou kontrolu udělat sama.

8. Hlasitost – v US nemáme s hlukem problém, naši partneři na to ale kladou velký důraz.
Jediná situace kdy je F35 hlasitější (o 2 Db) je při startu s plným AB. Jinak je tišší. Dává to smysl, protože F35 má podstatně měnší odpor než naložená starší letadla a potřebuje podstatně nižší výkon motoru ve stejných režimech.
Zvuk motoru je hlubší, něco jako měla F4, proti pištění u F16 a F15, proto si lidé myslí že je stroj hlasitější, není, pouze zní jinak.

9. F35 už teď lítá se zastaralými technologiemi – > tohle myslím vzešlo z diskuze o EOTS, ano už tu je nová generace EOTS, ale v určitý moment musíte udělat tlustou čáru a aktuální hardware integrovat do stroje, později pak nový hardware přidáte v modernizacích.
F35 má výborný modernizační potenciál, někdy okolo 22-23 hlavní počítače dostanou modulární otevřenou architekturu a až to uděláme, přidávání nových senzoru a schopností bude o dost jednodušší (poz. F-22 by měla podobný upgrade dostat taky) a to je náš plán pro budoucí modernizace.

10. F35 má krátký dolet – > ve stealth modu dokáže letět opravdu daleko, dál uvádí klasiku 1200nm dolet, 600nm radius, takže nic nového. Něco o výkonech pro AA pak najdete zde:
Strike Fighters: An in-depth kinematic comparison of teen-series fighters against the F-35 and F-22
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22895

A dragon029 tady má shrnutí všech dostupných dát o doletu (mimochodem pokud chcete mít aktuální a kvalitní info, je dobé ho sledovat na redditu):
https://www.reddit.com/r/Dragon029/comments/46gxj3/range/

11. Program nemá dostatečný dohled – > tohle je jedna t těch vtipnějších… teď máme report season jak tomu tady říkáme, v kongresu se touto dobou probírají 4+ reporty, každy z našic hpartnerů děla ročně finanční audit, tohle je jeden z nejvíc kontrolovaných programů v hystorii.
Často se nám to nelíbí a zdržuje nás to, ale je to nutné zlo u takového megaprojektu jako F35.
Přáli by jsme si akorát, aby některé složky dělali reporty společně (USN + USAF, atd)

12. Mít kanceláře v DC je dobrá věc – > ne není…. (tohle fakt překládat nebudu, ale je to vtipná odpověď)

avatar
niko Datum: 02.05.2016 Čas: 12:11

Palo Satko: Ale vies, ze S 300 a S 400 su protilietadlove raketove systemy ? Preco by mali zistovat prelet nejakeho stealth lietadla prave oni ?

Inak vidim, ze je tu silna debata o podpore Izraela peniazmi z USA. Cisto iba pre informaciu financnu podporu ziskavaju aj armady Slovenska a Ceska a dokopy tusim 70 krajin. Najvyssia bola minuly rok samozrejme pre Izrael a druha najvyssia tusim Egypt.

avatar
palo satko Datum: 02.05.2016 Čas: 10:31

F-35 s velkými externými palivovymi nadržami nezistitelny iranskym S-300 a ruskym S-400, ktorý bude v Syrii "nafurt". No uvidíme.

avatar
Sokrates Datum: 02.05.2016 Čas: 10:07

Shania: pripájam sa ku KOLTovi. Záujem je a ak si nájdeš niekedy čas, určite to ocenia viacerí. JSF program nesledujem tak podrobne a čerpám len z informácii na bežných spravodajských servroch. Každopádne, aj v závere toho videa Bogdan uviedol, že pri F-35 išlo o veľký kompromis, aby sa čo najviac priblížili požiadavkám všetkých zúčastnených strán. Tak uvidíme, či sa nakoniec objednávky zrealizujú v plánovaných množstvách.

avatar
KOLT Datum: 01.05.2016 Čas: 23:24

Nevím, nevím, ale to, co předvádí USA v čele s Obamou bych nazval všelijak, ale určitě ne bezvýhradnou podporou. Navíc se v historii už několikrát ukázalo, že se na Izrael všichni jeho spojenci klidně vyprdnou. A umíte si představit ten virvál, kdyby Izrael použi JZ proti státu, který je nemá? Fakt jim nejni co závidět.

avatar
JardaBrum Datum: 01.05.2016 Čas: 18:56

to Dusan:
Byl jsi tam někdy?
Dělají co musí/snaží se cež můžou...
Závidět jim fakt není co....
Snad móře ..to néni Tálinskej rybník.

avatar
asdf Datum: 01.05.2016 Čas: 17:13

urban >
 
4. brigády rychlého nasazení, 41. mechanizovaný prapor Žatec. Absolvent kurzu CLS. U policajtov je aspon sluzobne cislo. U tych vojakov som ziadne oznacenie nezachytil.
 
No moze podat podnet na inspekciu na zakrok policajtov. On je povinny sa identifikovat. Mam dojem, ze nedavno sa sudila nejaka pravnicka z neziskovky, lebo odmietla sa identifikovat a sud prehrala. Sud rozhodol, ze je povinna sa identifikovat.
 
Troll urban zablokován. Admin
 

avatar
dusan Datum: 01.05.2016 Čas: 10:32

Muhaha

Je to klišé : )

S jadrovými zbraňami, modernou armádou a hlavne bezvýhradnou podporou USA, nejsilnejšej veľmoci sveta môže bezpečnost pred "normálnym" konfliktom zvyšok sveta len závidieť ... vrátane štátov NATO ....

arr