Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Izraelská média: Za zničení F-16 může velká výška letu

Datum přidání 13.02.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 90 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle izraelských médií za ztrátu stíhačky F-16I “Sufa” může vysoká letová hladina. Stíhačka F-16 již navíc byla v izraelském vzdušném prostoru a piloti nepředpokládali, že je syrská protivzdušná obrana (PVO) ještě ohrozí.

Foto: Izraelská stíhačka F-16I "Sufa"; větší foto / Major Ofer, Israeli Air Force, CC BY 4.0 

 

Podle izraelských novin Jerusalem Post, které se odvolávají na nejmenovaného staršího důstojníka izraelského letectva (IAF), podnikly vzdušné síly židovského státu  za minulý rok nepochybně se zapojením jak pilotovaných, tak bezpilotních letadel tisíce misí (průzkumných, bojových) v letovém prostoru Sýrie.  


Sestřelená F-16 byla součástí dvou čtyřčlenných formací letadel. Obě formace se právě vracely z náletu na syrské a íránské cíle v Sýrii poté, co íránský dron pronikl ze Sýrie do vzdušného prostoru Izraele.


Zasažený letoun letěl ve výšce 10 000 stop (3000 m), když nedaleko vybuchla syrská střela země–vzduch. Střepiny zasáhly letoun a také pilotní kabinu, kde těžce zranily pilota. Po zásahu  pilot okamžitě zavelel navigátorovi opustit letadlo, takže ani nestihl ohlásit kontrolní věži zásah.


Střela explodovala ve větší vzdálenosti, protože přímý zásah by musel s největší pravděpodobností zabít oba piloty.


Celkově syrská PVO po obou formacích vystřelila dvacet raket země–vzduch. Dle Jerusalem Post  bylo zasaženo první letadlo formace. Jedna z raket také „zamkla“ druhý letoun formace, ale druhému letounu se podařilo střele uniknout.


„V okamžiku, kdy jsi pochopil, že musíš opustit letadlo, jsi udělal správné rozhodnutí a zachránil jsi svůj vlastní život i život navigátora,“ řekl pilotovi generálmajor Amikam Norkin, velitel IAF, při návštěvě vojenské nemocnice, kde se zasažený pilot léčí.


„Slyšeli jsme výbuch a uvědomili si, že jsme byli zasaženi,“ stojí v přepisu debriefingu pilota a navigátora, který zveřejnila tisková agentura Hadashot. „Ztráta kontroly je velmi nepříjemný pocit. Není to dlouhý proces a není čas. Jen pár vteřin. Věděli jsme, že musíme být rychlí a opustit stíhačku, protože jsme utrpěli zranění, navíc  letadlo po zásahu přestalo fungovat.“


„Měli jsme štěstí. Raketa explodovala blízko letadla a síla výbuchu nás mohla zabít. Raketa ale explodovala v určité vzdálenosti od našeho letounu a její šrapnel mu způsobil značné poškození,“ stojí dále v přepisu. Izraelská média potvrdila, že za sestřelem stojí raketa kompletu S-200 Vega. Raketa má mohutnou 217 kg těžkou tříštivo-trhavou bojovou hlavici, takže by přímý zásah oba piloty nepochybně zabil.


Navigátor opustil nemocnici v neděli a pilot byl již přesunut z jednotky intenzivní péče na běžné nemocniční oddělení.


Dle listu Jerusalem Post po ztrátě F-16I IAF provedlo největší letecký úder na syrskou PVO za posledních třicet let. Proti letounům byly opět odpáleny syrské rakety země–vzduch, ale žádný stroj nebyl tentokrát zasažen.


Dle IAF letouny zničily údajně polovinu syrské PVO. Zasaženy měly být komplety S-75 Dvina, S-200 Vega, 2K12 „Kub“, ale i novější Buk-M2 a Pancir S1.


Podle izraelských novin Jedi’ot achronot mohl sestřel F-16 způsobit vysoká letová hladina, ve které se F-16 pohybovala. Piloti F-16 již byli v izraelském vzdušném prostoru a podle Ron Ben Jišaje, autora článku v Jedi’ot achronot, již zřejmě nepokládali syrskou PVO za hrozbu. Kdyby letěli v letové hladině pod 3000 m, zřejmě by je syrská PVO nezasáhla.


Dodejme, že stíhačka F-16 spadla nedaleko kibucu Harduf, který leží 70 km od syrské hranice. Mohutná raketa kompletu S-200 má přitom teoreticky operační dosah 300 km a dostup 40 km. Ostatně izraelská média uvedla, že v době zásahu se rozezněly sirény civilní protiraketové obrany.


Podle Jišaje byl pravděpodobně naváděcí systém raket kompletu S-200 vylepšen ruskou stranou, což je činí odolnějšími proti prostředkům radioelektronického boje izraelských letadel.


Raketa S-200 je ostatně velmi zajímavá zbraň, která byla pro svou mohutnou bojovou hlavici použita i jako primitivní balistická raketa. Ostatně také v březnu 2017 se syrské PVO podařilo proti izraelským letounům vypálit několik střel kompletu S-200 Vega. Vypálenou raketu S-200 pak izraelská protiraketová obrana vyhodnotila jako hrozbu pro civilní cíle na izraelském území a vypálila proti ní antirakety Arrow 2 nebo Arrow 3.


Kromě nízké výšky se také spekuluje o tom, proč piloti nereagovali na upozornění, že jsou zaměřeni nepřátelským radarem. Spekuluje se o tom, že oba letci byli příliš soustředěni na misi a upozornění si již nevšimli.


Syrská média samozřejmě oslavuji sestřel izraelské F-16 jako bod historického obratu a naprostou změnu pravidel boje.


„Je to událost, která zničila mýtus o nadřazenosti izraelských vzdušných sil,“ cituje Jerusalem Post syrské noviny Rifat al-Badawi v al-Watanu, které vlastní bratranec prezidenta Bašára Assada Rami Makhloufa. „Jedná se o strategický, politický a vojenský políček Washingtonu, Tel Avivu a Turecku, kterému tleskala Moskva a Írán. Je to historický  a velmi významný den v historii otevřeného boje mezi námi a izraelským nepřítelem.“


„Izraelce obrazy zničeného letadla do té míry omráčily, že vystrašená vnitřní izraelská fronta propadla poněkud bezprizornímu zmatku. Představa silného Izraele tak vzala zasvé,“ píšou syrské noviny Rifat al-Badawi. „Padající F-16 je syrské a ruské poselství Tel Avivu a Washingtonu, že my v Sýrii jsme změnili pravidla konfliktu. Věci nikdy nebudou stejné, jako byly před pádem F-16. My, Syřané, Írán a Rusko, nyní držíme otěže iniciativy. Izrael se v krátkém čase neprobere ze šoku. Bude to trvat dlouho, než uzdraví tuto ránu.”

 

Zdroj: The Jerusalem Post

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 28.02.2018 Čas: 07:51

A ja czytałem że jednak nie S-200 a S-125 trafiła F-16I

S-200 też strzelała - w sumie odpalono 27 pocisków (podobno)


Beran - nie wiem jak wyobrażasz sobie praktyczne wykorzystanie VEGI i XXI wieku
Przecież ten system jest statyczny - czyli podatny na atak rakietami balistycznymi (których nie zestrzeli) czy pociskami manewrującymi
Nie mówiąc zagadnieniach ataków DEAD
Wymaga rozbudowanej infrastruktury (łatwy do lokalizacji) i osłony przez system SHORAD (duże martwe pole

Co chciałbyś takim systemem chronić?

Pytam bo w PL nadal mamy dywizjon S-200 i nikt obecnie nie kryje że nie wie po co...

avatar
grants1 Datum: 28.02.2018 Čas: 00:26

Uz sem se takhle dlouho nenasmal.
Takze za sestrel muze vyska letu ne S200,ja tomu sice prdlajs rozumim ale nechapu jak muze znicit letectvo pulku Syrske PVO,to leteli po cele syrii a znicilu presnou pulku,tolik lzi v jednom clanku sem uz dlouho necetl.
Ano syrska PVO se chlubi ze setrelili jedno ERO,natoz se pejzati chlubi ze znicili skoro celou syrii,tak kdo tu lze?
Ted budou pejzati utocit jen z Libanonskeho vzdusneho prostoru ,protoze Libanon nema zadnou PVO,ale uz se natom pracuje aby to tak nebylo,to bude sranda.

avatar
Beran Datum: 21.02.2018 Čas: 19:30

Jen ještě upřesním odkaz co tu vložil Flanker:
S-200 Vega má operační dosah střely 300km a kontrolovaný vzdušný prostor je 800km...
Tím pádem je dostatek času na přípravu rakety na start a její odpálení.
Pokud si dobře pamatuju tak automatické vyvežení z bunkru a její naložení na automatizovanou startovací rampu zabralo 3 minuty.
Z Rapotic jsme kontrolovaly letadla až nad Itálií, čili moc prostoru ve vzduchu nedává.
Konkrétně tento radar (PRV-17 Odd Pair Heightfinding Radar) co je v systému PLŘS S-200 dokázal neskutečné věci...
Slovensko nemělo Vegu ve výzbroji a spoléhalo se jen na PLŘS Volchov. Ta však měla dolet jen 7 km...
S-200 bylo rozmístěno na našem území v Rapoticích (dnes je tam vězení) a také na "Klondaiku" VoP Brdy. Brdy měly ovšem jen záložní plnění v době kdy Rapotice prováděly půlroční a roční údržbové práce (cca týden).
Start této mrchy byl impozantní, protože odlétaly i panely z cest... Má 4 startovací motory a v každém z nich je 700kg střelného prachu. Poté přejde na dvousložkové kapalné palivo a pokračuje na cíl.

avatar
Flader Datum: 20.02.2018 Čas: 19:17

Beran, ďakjeme za info priamo od Vegy :)

avatar
Beran Datum: 20.02.2018 Čas: 19:08

Dobrý den.
V článku mne zaujalo pár nepřesností.
U systému S-200 Vega jsem sloužil jako operátor SUS / AUG (příprava rakety na start - navezení na rampu se děje automaticky - start a navádění na cíl)
V článku je uvedeno že piloti nereagovali na upozornění že jsou zaměřeni...
Jelikož PVO Vega neklíčuje na dané letadlo, tak by mne zajímalo jak by se piloti dověděli že jsou zaměřeni.
Na letadlo se navádí ručně za pomoci operátora z K3 (v našem případě) a není tu automatické navedení na cíl.
Dále pak "netrefení cíle" je poněkud zavádějící - vzhledem k tomu že toto PVO je koncepčně provedeno tak aby odpálení hlavice nemuselo být přesné a bohatě stačí se přiblížit na stovky metrů k letadlu (což zajišťuje šrapnelová slož hlavice v podobě válečků, kuliček a jiných tvarů).
Osobně si myslím že jsme tento systém neměli vyřazovat...

avatar
Slavoslav Datum: 15.02.2018 Čas: 10:29

Tak ono sa to píše všade a bol to argument aj výrobcu do debaty efektívnosti systému kde strieľaš antiraketu za 40-50k po samo domo rakete hizbalahu bza 1 k. Systém strieľa len na relevantné ciele z hľadiska ohrozenia.

A pochybujem, že Izrael má digitálne bojisko na takej úrovni, že by Iron Dome ešte dokázal spolupracovať s napr f16 na obranných opatreniach.

Ako vravím už pri minulom zostrele tej s200 sa ozvali v Izraeli hlasy načo to bolo dobré plytvať antiraketu na taký cieľ. Tam armáda aj si dobre spomínam argumentovala, že mala potenciál dopadnúť na obývanú oblasť.

avatar
Clanek Datum: 15.02.2018 Čas: 08:04

No to co pise Slavoslav je jedna moznost, druha je ze se to Izraelcum jednoduse nepovedlo (zachytit / odhadnout / sestrelit...) ikdyz treba chteli. Ostatne jako reakce na tento sestrel bylo na golany spesne presunuto (ruzni se podle zdroje) 2-3 baterie Iron Dome a dalsich prostredku a rozmistnene co nejbliz Syrii a Libanonu.
Bud je to prosta reakce, nebo priprava na neco vetsiho.

avatar
Slavoslav Datum: 15.02.2018 Čas: 06:52

Flanker

Izraelský systém vyhodnocuje miesto dopadu a reaguje len vtedy ak má strela dopadnúť na obývanú oblasť, aby predišli plytvaniu drahých antirakiet. Zrovna keď dali dole tú s200 tak tam bola aj kritika, že to bolo zbytočné plytvanie kapacitami systému.

avatar
flanker.jirka Datum: 14.02.2018 Čas: 23:09

ale zpět k tématu, pokud F 16 dostala Vega 70 km od hranic se Sýrií, co se dělo, že raketa prošla přes systémy jako ja Arrow, David sling nebo Iron dome?
Když to srovnáte s dělostřeleckou municí, tak ta raketa musela být velký cíl a museli jej vidět. A již několikrát jim "zbloudilé" SAM sundali.
http://www.ausairpower.net/APA-S-200VE-Vega.html

avatar
flanker.jirka Datum: 14.02.2018 Čas: 22:52

PavolR: dodnes má půlka Evropy na paměti dobrodružství, když si hráli na spasitele spolu s Italy a brity nad Libyi. Tahat s problémů je opět museli amíci, protože došly peníze, munice, nemělo to hlavu ani patu, jen zneužít chaotické situace ku vlastnímu prospěchu, nebo snad chtěli do roka svobodné volby a demokracii?
(a to není od věci vědět, že rok před útoky byla situace opačná, Kaddáfí měl být prvním zahraničním zákazníkem pro Rafale a italské čluny)
...pokud se do Syrie zamíchají, tak jen znovu vytvoří větší chaos, na urovnání nemají kapacity, peníze a nezískají proto ani silnější domácí politickou podporu na invazi pozemních sil

avatar
cernakus Datum: 14.02.2018 Čas: 19:56

J. Vraja:

fenri naráží na to, že ChdG už rok v opravě a další rok tam bude. IMHO si myslím, že by ho i k tomu pobřeží Sýrie museli dotáhnout, ne jen zpět.

avatar
J.Vraja Datum: 14.02.2018 Čas: 19:02

fenri,to by si museli jedině půjčit Kuzněcova,to už by tam třeba nezamrzly WC,nebo si půjčit velko člun s Vysočiny.

avatar
fenri Datum: 14.02.2018 Čas: 16:19

Chuť nepodceňuji, ale to je vše. To Makronkovo pokřikování s chlorem je vysloveně směšné.
Tak holt slavně vyjede ChdG z Toulonu, udělá se pár náletů do pouště, Macron přistane ve vrtulníku na palubě a pak ho odtáhne remorkér domů. Další tři roky ho budou opravovat a Francie bude shánět munici.

Na vztahu Turecko x Francie by, z historického pohledu (který se tu na diskuzích AN ale nepěstuje), mohlo něco být.

avatar
PavolR Datum: 14.02.2018 Čas: 16:14

fenri:
Nepodceňujte chuť Francúzov miešať sa do záležitostí svojich bývalých kolónií ani ich prípadné ambície ukázať, že ich demokratická opozícia je aj tak demokratickejšia, než demokratická opozícia Američanov. :-)
Všimli ste si, že nadviazali s Turkami strategickú spoluprácu ohľadne vývoja PVO?

Pre Turkov by boli Francúzi zaujímavejší spojenci ako USA alebo Rusi hlavne z toho dôvodu, že nepodporujú nikoho z ich nepriateľov (Asad, YPG) a pri tom majú tiež právo veta v BR.
A špeciálne u Erdogana, zblázneného do zlatého veku Osmanskej ríše, by sme mali brať do úvahy aj to, že Francúzsko bolo tradičným spojencov Osmanov v Európe.

avatar
fenri Datum: 14.02.2018 Čas: 16:11

KOLT: bezvýhradný souhlas se vším, co píšete. Ještě jedno + pro Kurdy: kromě ženských se (na poměry regionu) chovají slušně ke křesťanům a nevěřícím. Za to bych jim toho Marxe odpustil, pokud s ním zlstanou tam, kde jsou. Blbců, co žijou Marxem, nejsou utlačovaný a nemají koule má Evropa na vývoz...

arr