TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

QF-16: Bezpilotní stíhačka F-16 Fighting Falcon

Datum přidání 24.10.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo se rozhodlo přestavět část starších strojů F-16 na bezpilotní létající terče. Vzdušné cíle ve skutečné velikosti QF-16 FSAT (Full Scale Aerial Target) mají sloužit pilotům US Air Force k pokročilému výcvik vzdušného boje.

QF-16

Foto: Pilotní kabina QF-16. / Boeing

 

V současné době slouží k pokročilému vzdušnému výcviku stroje QF-4 přestavěné ze stíhacích letadel F-4 Phantom II. Poslední stroje QF-4 americké letectvo použije v roce 2015, od té doby pak budou k výcviku amerických pilotů sloužit vzdušné „plnorozměrové“ terče QF-16.

 

První prototyp QF-16 vzlétl v květnu 2012. Pro technické hodnocení a testy je v plánu vyrobit šest prototypů v hodnotě 60 miliónů dolarů. Celkově má být přestavěno až 126 letounů F-16 na létající terče, avšak už za nižší jednotkovou cenu odpovídající sériové výrobě.

V polovině záři letošního roku US Air Force uskutečnil první testovací let sériového QF-16. Letadlo řídili ze země dva piloti, kteří letadlo vytáhli do výšky přes 12 kilometrů a prohnali ho rychlostí téměř 1,5 Machu. Během letu také piloti s letounem prováděli náročné bojové manévry.

 

QF-16

Foto: F-16 Fighting Falcon. Pro některé armády světa vytoužené letadlo, pro US Air Force "kus železa" k sestřelení. / Boeing

 

"Letěl skvělé, vše fungovalo skvěle, a provedl krásné přistání - pravděpodobně jedno z nejlepších přistání, jaké jsem, kdy viděl," řekl hlavní inženýr projektu Paul Cejas. Pokud by však náhodou nešlo vždy vše tak snadno, letoun je vybaven samodestrukčním zařízením.

 

Jednou z výhod bezpilotních letadel je schopnost provádět manévry s vysokou hodnotou přetížení. Během zkušebního letu QF-16 dosáhl přetížení „pouze“ 7 G, ale jeho konstrukce umožňuje provádět manévry až do hodnoty 9G – tedy na hranici schopností dobře trénovaného pilota.

 

Právě kapacita provádět prudké manévry je klíčová k testování nové generace zbraní vzduch-vzduch. "Plnohodnotné vzdušné cíle QF-16 budou použity k testování nově vyvinutých zbraní a k výcviku pilotů pro rychle se měnící bojiště, to vše v bezpečném a kontrolovaném prostředí,“ stojí v tiskovém prohlášení firmy Boeing.

 

Video: QF-16 v akci. / YouTube

 

Pro přestavbu se využijí uskladněné stíhačky F-16C Block 30 s bohatou základní elektronickou výbavou, která zjednodušuje přestavbu na bezpilotní stroj. Zjednodušeně řečeno, QF-16 mají navíc pouze dodatečný software a elektroniku (například nové komunikační systémy).

 

Ne každému se však přestavba stíhaček na bezpilotní stroje líbí. Aktivní jsou především skupiny, jenž bojují proti zavedení autonomních bojových robotů do armádní výzbroje.

 

"Jsem velmi znepokojeni z toho, že mohou být použity (QF-16, pozn. redakce) proti lidem na zemi,“ řekl pro stanici BBC Noel s Sharkey, z Campaign to Stop Killer Robots (doslova „ Kampaň pro zastavení vražedných robotů“). „Jsme znepokojení mimořádnou rychlostí, kterou se mohou pohybovat, protože nemusí být schopni jasně rozlišit své cíle.“

 

Zdroj: Boeing, Wired

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
yndulon Datum: 24.10.2013 Čas: 16:46

to lietadlo vyzera bez pilota strasidelne :)

arr