TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Radary AESA konečně i v evropských letounech

Datum přidání 07.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Radary AESA jsou za Atlantickým oceánem běžnou výbavou vojenských letounů již deset let. Avšak teprve nyní dokázal evropský vojenský průmysl vyrobit stíhací letoun, vybavený tímto pokročilým radarovým systémem. Konkrétně se jedná o francouzskou stíhačku Dassault Rafale, do které byl umístěn radar RBE2 AESA od francouzské společnosti Thales.

Rafale AESA

Foto: První evropská stíhačka s radarem AESA – francouzský stroj Dassault Rafale / Dassault


Aktivní část radaru AESA (Active Electronically Scanned Array), neboli radar s aktivním elektronickým snímáním, se skládá z tisíce jednotlivých vysílacích/přijímacích modulů. Zjednodušeně řečeno, každý jednotlivý modul funguje jako malý radar.

 

Hlavní výhodou radaru AESA je, že každý jednotlivý modul může být vyhrazen pro jinou funkci. To umožňuje letounu současně sledovat mnoho objektů současně, jak ve vzduchu, tak i na zemi a na moři. AESA radary disponují také lepším radarovým obrazem a jsou navíc velmi odolné proti rušení.

 

Výhod je však celá řada. Radary AESA můžou sloužit k utajenému a vysokorychlostnímu přenosu dat nebo také jako mikrovlnná zbraň. Radar AESA je schopen soustředit dostatečně velkou energii k vyřazení elektroniky stíhacího letounu, vozidla nebo nepřátelské protiletadlové střely. Teoreticky se tak stíhací letoun může bránit před přilétávající nepřátelskou raketou tak, že pomocí radaru zničí její elektroniku.

 

Thales AESAFoto: Radar typu AESA RBE 2 od francouzské firmy Thales. Všimněte si řady vysílacích/přijímacích modulů na čelní kruhové ploše / Theles


Tyto vlastnosti, které mají americké stíhací letouny již více než deset let, budou konečně dostupné i pro evropské stíhačky. Francouzi počítají s tím, že první letoun Dassault Rafale s radarem AESA bude dodán francouzské armádě v polovině roku 2013. V témže roce bude následovat dalších 6 strojů.

 

Francouzi dokončili vývoj radaru AESA právě včas, protože to byla jedna z hlavních podmínek, díky které vyhráli soutěž na dodávku 126 stíhaček Rafale do Indie. V souboji porazil svého Evropského konkurenta, stíhačku Eurofighter, která na tento pokročilý radar teprve čeká.

Zdroj: DefenseTech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
mnova23 Datum: 01.02.2016 Čas: 22:01

Thales vyrábí kvalitní techniku, ovšem prodávat Ruské federaci jim nevadí :-). Hlavně že jsou zisky...

avatar
HU Datum: 09.10.2012 Čas: 22:14

Gripen verze F nebude (prozatím)
...poslední je E, kdy se tak rozhodlo po rozhodnutí švýcarů :-)

avatar
Ondřej Lacina Datum: 08.10.2012 Čas: 21:27

Jan Grohmann: A nevíte, jak je to s vyvíjeným vektorovatelným motorem pro Eurofighter Typhoon? Vím že to k tomuto článku moc nepatří, ale před nějakou dobou jsem o tom četl a žádný novinky jsem už nenašel a nevím, jestli se od toho projektu upustilo, nebo jestli se na něm dál dělá a plánuje se jeho montáž do současných/budoucích Typhoonů. Kdyby se udělal nějaký článek o přímo tomto, nebo celkově o motorech s vektorovatelným tahem, byl bych velice potěšen :)

avatar
Jan Grohmann Datum: 07.10.2012 Čas: 20:44

Dobrý den, Eurofighter radar AESA ještě nemá. Konsorcium Euroradar radar AESA pro Eurofighter vyvíjí, ale nebude k dispozici dřív než v roce 2015.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 07.10.2012 Čas: 19:37

A já myslel, že Rafale a Typhoon ho dávno mají a Gripen ve verzi NG/E/F do budoucna..

arr