TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Radiační, biologické a chemické vozidlo LOV-CBRN

Datum přidání 31.05.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na letošním Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET nám padlo do oka radiační, biologické a chemické vozidlo LOV-CBRN, jež bylo zkonstruováno na základě terénního vozidla Iveco LMV. Stroj vyvinul český vojenský podnik VOP CZ v rámci programu českého ministerstva obrany  "Podpora dosažených operačních schopností ozbrojených sil České republiky (2008-2012)".

Chemické vozidlo LOV-CBRN

Foto: Chemické vozidlo LOV-CBRN / archiv autora

 

Souprava lehkého obrněného vozidla S-LOV-CBRN

Než jsme se pustili do tohoto článku, obrátili jsme se pro informace přímo na firmu VOP CZ. Avšak vzhledem k tomu, že nebyl vývoj vozidla doposud ukončen, podléhá veškeré poskytování informací schválení Národního úřadu pro vyzbrojování Ministerstva obrany (NÚřV MO). Proto si nyní můžeme pouze shrnout prozatím známé údaje a  informace získané na IDETu.

 

Intenzivní práce na projektu byly zahájeny v roce 2009. Význam a náročnost úkolu dokládá množství vynaložených prostředku z účtu ministerstva obrany. Na tento projekt bylo totiž v letech 2009 až 2012 vynaloženo 100 milionů korun.

 

S-LOV-CBRN Foto: Souprava lehkého obrněného vozidla S-LOV-CBRN / VOP CZ

 

Z úsilí vývojových a konstrukčních týmů by měla vzejít Souprava lehkého obrněného vozidla S-LOV-CBRN, která by měla působit nejen v městských aglomeracích s malým rizikem napadení, nýbrž i ve složitém venkovském terénu s vyšším rizikem bojové činnosti. Anglická zkratka CBRN, tzn. Chemical, Biological, Radiological and Nuclear, zcela jasně napovídá, že je vozidlo určeno k chemickému, biologickému, radiačnímu a nukleárnímu průzkumu.

 

Uvedené obrněné vozidlo je navrženo tak, aby mohl být prováděn chemický a radiační průzkum během jízdy, po zastavení rovněž i biologický průzkum oblasti, přičemž se po celou dobu nachází posádka vozidla v hermeticky uzavřené kabině. Přetlaková kabina zajišťuje dokonalou ochranu před toxickými látkami nebo radioaktivním prachem: tlak vzduchu je v ní větší než atmosférický tlak v okolí vozu, a proto může docházet k úniku vzduchu a různých látek ven z kabiny, nikoli však průniku téhož dovnitř.

 

S-LOV-CBRN

Foto: Na boku korby jsou připravené praporky, pro značkování zamořeného území. Praporky jsou vstřelovaný do země automaticky pomocí hydraulického systému / archiv autora

 

Základ vozidla tvoří prodloužená verze terénního vozidla Iveco LMV M 65E19 WM. Pro účely CBRN-průzkumu je vozidlo vybaveno informačním systémem a chemickou nadstavbou – a pochopitelně taktéž zbraňovou stanicí – vozidlo prezentované na veletrhu bylo osazeno česko-slovensko zbraňovou stanicí ZSRD 07.

 

Jednou z vychytávek je vybavení podvozku LOV-CBRN "horkovzdušným dělem". Například yperit tuhne přibližně již při 15 °C. Pokud vozidlo projíždí určitou oblastí, může ohřívat zem pod sebou a koly vířit prach. Chemické detektory v podvozku pak případné chemické látky dokážou odhalit.

 

S-LOV-CBRN

Foto: Stroj je vybaven sofistikovanými přístroji / archív autora

 

Robot na zadnici

Nadšení v nás ovšem vyvolalo dálkové průzkumné české robotické vozidlo Orpheus-AC2 vyvinuté na Vysokém učení technickém v Brně na žádost české armády. "Je to nejspíš nejodolnější český robot," je hrdý na společné dílo František Burian, člen realizačního týmu.

 

A k čemu že bude robot sloužit? To je zcela jasné – k dálkovému a detailnímu průzkumu podezřelých lokalit. Stroj má hliníkovou konstrukci, kola o velkém průměru pro zdolávání terénních nerovností, především je ale značně odolný vůči různým chemikáliím. "Když se americké roboty poleptají, musejí se vyhodit. Neodolaly by totiž vysoce agresivním látkám, které se používají k dekontaminaci," vysvětluje F. Burian. Oproti tomu se Orpheus zbaví jenom svých měkkých části (kol a antény) a může být znovu nasazen do terénu.

 

LOV-CBRN Orpheus

Foto: Výklopná plošina s průzkumným robotem Orpheus / archív autora

 

Problematický je ovšem způsob vyslání robota do zamořeného území. I s tím si však konstruktéři poradili: LOV-CBRN vybavili zadní sklopnou plošinou, z níž robot bez potíží sjede. Stejně tak může snadno vyjíždět na plošinum, aby byl umístěn zpět na korbu.

 

 

Robot Orpheus ACFoto: Robot Orpheus AC / VUT Brno

 

Podrobné informace o robotu Orpheus-AC2 podléhají opět utajení. Na stránkách výrobce se však můžeme dočíst parametry jeho předchůdce, jímž byl Orpheus-AC. Hmotnost vozidla se pohybuje kolem 50 kilogramů, operační doba je 1,5–4 hodiny. Stroj může být řízen po drátě (do vzdálenosti max. 100 metrů), anebo dálkově (dosah až jeden kilometr). Stroj je schopen vyvinout maximální rychlost 3,5 km/h. Problémem nejsou ani kolmé překážky o výšce až 20 centimetrů.

 

Robot je určen k zásahům v extrémním prostředí: nízké/vysoké teploty (–32 °C/85 °C), elektromagnetické rušení či též chemické, radiační a biologické zamoření. Orpheus má rovněž jednoduché výklopné rameno, na jehož konec lze umístit senzory.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr