Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu

Datum přidání 25.04.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 17 komentářů    autor autor: Michal Polák

Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče počtů. To je dáno zejména vynucenou neutralitou v roce 1955 a v posledních dvou desetiletích také vlastně i "nepotřebností" stíhacího letectva. Své vlastní letectvo nicméně Rakousko dlouhodobě má a my jsme se podívali na jeho současný stav a především na jeho největší pýchu – Eurofighter Typhoon. Vedle něj však provozuje také dva typy cvičných a stejný počet transportních letounů.

Eurofigher Typhoon

Foto: Rakouský Eurofighter Typhoon / Flickr; Bundesheer, Zinner

Stíhací letectvo: Eurofighter Typhoon

Už za dob studené války nemělo Rakousko nijak silné vlastní letectvo, čímž se velmi lišilo od řady svých sousedů z východního i západního bloku. Důvodem byl zejména fakt, že Rakousko patřilo za války pod nacistickou Třetí říši. Nicméně v Rakousku existoval určitý odpor proti nacismu a tak byli Rakušané zjednodušeně řečeno vzati na milost. V roce 1955 Rakousko získalo suverenitu pod podmínkou neutrality, na které se dohodly vítězné mocnosti.

 

Svůj vzdušný prostor nicméně Rakušané pokrýt dokázali. Od 60. let k tomu sloužily letouny Saab 29 Tunnan a později  J 35OE Draken kupované ze Švédska. Jejich počet nicméně ani zdaleka neodpovídal počtům stíhacích letadel v sousedních zemích, ale Rakousku stačil na běžný air-policing. Vzhledem ke své politice nemělo Rakousko ani ambice sehrávat významnou roli a prohlubovat napětí v době studené války.

 

V letech 2004 až 2008 ochranu rakouského vzdušného prostoru obstarávalo 12 švýcarských stíhacích letounů F-5E Tiger II americké výroby. Pak přišlo rozhodnutí pořídit moderní dvoumotorové nadzvukové stíhačky Eurofigher Typhoon.

 

Foto: Dynamická letová ukázka prvního rakouského "Typhoona" / YouTube

 

Vedle Rakouska si jej dodnes objednalo také letectva Německa (náhrada za F-4 Phantom II a MiG-29), Velké Británie (náhrada za stíhací Tornado F3), Itálie (náhrada za pronajaté F- 16 a doplnění Panavia Tornado IDS), Saudské Arábie (náhrada za F-5 Freedom Fighter II a doplnění ostatních typů) a Španělska (náhrada za Mirage F1 a doplnění F-18M/F-18A+).

 

Rakouské letectvo si objednalo původně 24 letounů Eurofigher Typhoon. Nicméně přišly škrty a objednávka se zmenšila na 18 strojů a nakonec na takřka směšných 15 letounů (připomeňme, že naše letectvo má k dispozici 14 Gripenů C/D). Typhoon je sice výkonným letounem, ale na jeho využití to nic nemění.

 

Pořád se musí počítat s letouny vyhrazenými pro pohotovostní starty, další letouny slouží k nalétání minimálního počtu hodin a nakonec další prochází prohlídkami a opravami. Nákup Typhoonů v Rakousku se také střetl s kritikou ohledně vysoké pořizovací ceny (což by ani nebylo nic neobvyklého), ale také kvůli jejich provozuschopnosti.

Cvičné letouny: vrtulový Pilatus PC- 7 a proudový Saab 105

Zejména ke cvičným letům pak slouží dva typy letounů. Prvním z nich je vrtulový Pilatus PC-7, který byl představen v roce 1978. Do rakouského letectva vstoupil v počtu 16 letounů na konci roku 1983. Účel výcviku plní jistě spolehlivě a přirovnat bychom jej v jeho úloze mohli například k polskému PZL-130 Orlík. Mimochodem na PC-7 lze podvěsit na šest pylonů pod křídly výzbroj (neřízené bomby a rakety) i přídavné nádrže.

 

Pilatus PC-7

Foto: PC-7 je perfektní ukázkou, že lze využít i vrtulové letouny k řadě činnostem / Wikipedia, Markus Gattringer

 

Letoun je tak možno používat k účelům přímé podpory pozemních vojsk v konfliktu nízké intenzity, k útokům na dobře zasažitelné a špatně chráněné objekty a zejména pak k průzkumu. Vzhledem k typu munice a výkonům se však podobné letouny používají v současné době v jiných zemí k protipovstaleckým operacím a boji proti pašerákům, což však není případ Rakouska.

 

Druhým cvičným typem letounu zařazeným v rakouském letectvu je proudový Saab 105 původem ze Švédska. Stejně jako předchozí cvičný letoun je schopný nést na šestici pylonech výzbroj. V tomto případě i určenou proti vzdušným cílům, ale Rakousko mělo původně jako „neutrální“ stát zakázáno vyzbrojení střel vzduch-vzduch a tak jejich instalace na letouny dodávané od roku 1970 nepřipadalo v úvahu.

 

SAAB 105

Foto: Saab 105 zařazený ve výzbroji rakouské armády je vzhledem k dvojici motorů ideálním do hor / Wikipedia, SCDBob

 

Zajímavé je naopak zmínit dřívější rakouský zájem o české bitevníky L-159, které měly nahradit právě švédské SAABy. Bohužel z nákupu sešlo, tentokráte byly důvodem peníze. Ne že by byly L-159 předražené, ale rakouská armáda celkově je na tom celkově velmi špatně. Dlouhodobě je podfinancována a problémem se stal také nákup Eurofighterů Typhoon.

 

Ty totiž měly být údajně hrazeny Ministerstvem financí, ale z toho sešlo a veškeré náklady přešly na armádu. Přitom výcvik pilotů je jen jedním z mnoha rakouských problémů, jelikož stávající cvičné letouny jsou beznadějně zastaralé a ani zdaleka nedostačují ke kvalitní průpravě pilotů nadzvukovým Typhoonům.

Transportní letectvo: C-130 Hercules a Pilatus PC-6 Porter

O moc silnější není rakouské letectvo ani v transportním letectvu. Jeho v tomto případě skutečně jen pomyslnou páteř tvoří trojice letounů Hercules C.Mk 1P (verze C-130 Hercules) odkoupená od RAF v roce 2003.

 

Hercules C-130

Foto: Rakouský transportní letoun C-130K / Wikipedia, Markus Gattringer

 

Ve výzbroji pak zůstává ještě 12 letounů Pilatus PC-6 Porter určených k přepravě materiálu a až deseti pasažérů. Výhodou tohoto letounu je schopnost startovat z krátkých a nezpevněných ploch, ale pro strategickou přepravu a větší například výsadkové operace je již prakticky nepoužitelný. Bohužel ani v tomto případě se zatím nepočítá s jeho nahrazením novějším typem.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Padouch Datum: 20.04.2013 Čas: 00:25

Kdo ví, třeba někdy na souboj Gripen x Typhoon dojde.. Rakušané nemají rádi náš Temelín a až se začne s dostavbou elektrárny, může se stát že rakouský parlament schválí preventivní úder na naše jaderná zařízení. Nejprve letka Typhoonů rozmetá všechny Gripeny na letišti v Čáslavi, vybojuje vzdušnou nadvládu. Druhá letka rakouských stíhačů mezitím udeří na Temelín a Dukovany.. Česká armáda odpoví pozemním protiútokem, ten však zastaví rakouské Pilatusy a Saaby 105. Prezident ČR Tomio Okamura podepíše kapitulaci a do Prahy vjedou tanky rakouského Bundesheeru..

avatar
libor Datum: 19.04.2013 Čas: 21:31

tak mna nase cislo obrany nezaujima co pisu ty nasi kvazi odbornici jednoducho dve rovnako elektronicky vybavene lietadla vyrobene v jednej dekade nemoze porazit jednomotorovy stroj dvojmotorovy neviem preco vsetky supervelmoci stavaju aj vyvyjaju dvojmotoreve verzie a jednomot, len ako doplnok a rusko dokonca vobec nepouziva od cias mig-21 taketo stroje a vie preco u nas armada bojaschopna neexistuje od padu socializmu strojov sme mali 146 ale viac mali nalietane piloti na vetronoch ako nasi stihaci tak nasich odbornikov vynechaj

avatar
OMFG_WTF Datum: 18.04.2013 Čas: 12:25

Libor, nerobte si, prosim, hanbu. Skuste sa pozriet napr. do najnovsieho cisla Obrany (http://www.mosr.sk/obrana-42013), je tam celkom prehladne porovnanie MiG-29AS a JAS-39C Gripen. Niektorych parametre Vas snad presvedcia o tom, ze porovnavanie "hovna s cokoladou" je v tomto pripade presne naopak...

avatar
Dip Datum: 18.04.2013 Čas: 12:16

Ty dva motory jsou skutečně výhodou. Nicméně Typhoon a Mig 29 jsou spíše letadla na půli cestě k SUčkám nebo F-15, F-22.
Pokud jde o rakouský Typhoon tak dva motory jsou mu k prdu, pokud o tom Gripenu nebude vědět. Tady pak sehrajou roli radary a odrazivost, nikoli výkon.
Jsem dokonce přesvědčen o tom, když se pořádně jinej evropskej letoun nechystá, že připravovaný Gripen E/F bude možná na dlouho nejlepší evropský supersonic. No, možná jediný co bude moc konkurovat je Rafael, jestli budou frantící pokračovat v nějakým vývoji (vzhledem k tomu, že ten stát je na pokraji kolapsu to není jisté).
Bohužel evropský země rezignovali na svoji vlasní existenci.

avatar
libor Datum: 17.04.2013 Čas: 23:10

bohate staty si mozu dovolit f-16 vo velkych poctoch bez toho aby ich to zruinovalo ako usa ktore su ekonomicky na dne ale ty si nejaky 13-14 zasran ktory pozna vojensku sluzbu s rozpravania takze nema vyznam sa s tebou o tom bavit

avatar
David Khol Datum: 16.04.2013 Čas: 10:30

A možná proto stále běží výroba F-16, proto si nejmodernější verze tohoto letounu pořizují i bohaté státy v krizových oblastech, jako je Omán či SAE, proto si stále další státy pořizují Gripeny..ano, to má logiku.

avatar
libor Datum: 15.04.2013 Čas: 23:35

tak lichy americania bojuju s menej sofistikovanimi letectvami ako irak alebo afganistan ktory letectvo ani nemal ale k veci f 16 neni v usaf primarne urceny na letecke suboje na to je f-15 f-22 raptor v us navy f-18 v rusku mig-29 a su-cka na zapade typhony vo francii rafael vsetko dvojmotorove masiny tak s f-16 alebo gripenmi tie mozu doprevadzat tak civilne lietadla

avatar
David Khol Datum: 08.04.2013 Čas: 07:03

Tak když uvážím bojovou úspěšnost F-16, tak tento argument mi připadá trochu lichý. A jinak konkrétně v případě Rakouska - vzhledem k omezení Typhoonu coby bojového systému a výrazně vyšším provozním nákladům představují opravdu jen drahou hračku, oproti poměrně výkonným a levnějším Gripenům

avatar
libor Datum: 08.04.2013 Čas: 00:03

chlapci hrabe vam to??typhony nemozete porovnavat s gripenmy to je ako porovnavat hovno s cokoladou jednomotorove stihacky su len s nudze cnost mozu mat vybavu aku chcu a pri vzdusnom boji dvojmotorak vyuzijete lebo sa bude odohravat konflikt na uzemi minimalne dvoch statov ak sa u nas budu nahradzovat migy nerad by som bol keby to je f-16 alebo gripen ale vzhladom na prevadzkove naklady to tak bude urcite

avatar
David Datum: 11.01.2013 Čas: 14:16

Vzpomněl jsem si na bývalou Národní stranu Petry Edelmanové. V té byli někteří pošuci a jeden - bohužel si nevzpomenu na jeho jméno -při jedné pseudohádce o Temelín navrhoval vojenskou reakci pomocí vojenského letectva. Pravda, ten vzdělanec předpokládal, že máme ve výzbroji ještě MiGy-23. Ale stejně - člověku pak to srovnávání s Rakouskem přijde úsměvnější

avatar
fakir Datum: 29.04.2012 Čas: 17:56

Ohledně Typhoonu, cena je kolem 90-125 miliónů v dolarech-záleží na vybavení a též politice. Údržba také není nejlevnější, cena jedné letové hodiny se odhaduje až na 20 000 liber ! To je skoro srovnatelné s
americkým F-22 Raptor.

avatar
Martin M. Datum: 27.04.2012 Čas: 07:33

Díky za odpověď vám všem.

avatar
Jirka Datum: 26.04.2012 Čas: 22:54

Rakouský Typhoon je typický příklad toho jak si (s nadsázkou) pořídit mercedes s výbavou trabantu, mají ořezané verze radarů, čidel a výstražného systému, že jediné v čem překonají Gripen je jen letová obálka daná lepším poměrem tahu motorů ku hmotnosti letadla.

avatar
Dip Datum: 26.04.2012 Čas: 21:29

No, Typhoon je jistě výkonější než Gripen, ale řekl bych, že tím to končí. Navíc jako dvoumotorový letadlo bude jistě nákladnější na provoz. Podle mého není zas tak moc co závidět. S L159 by jsme možná měli i převahu. Otázkou pak ještě je, jak je natom jejich obrana země-vzduch. Nicméně takové úvahy nemají moc smysl.

avatar
Michal Polák Datum: 26.04.2012 Čas: 21:17

Vzhledem k bojeschopnosti letounů jsou na tom Gripeny lépe. Totiž hlavní výhoda Typhoonu bude v jeho nosnosti a výkonu. To jsou přitom přednosti, které Rakousko stejně nevyužije stejně jako bychom je nevyužili my.

arr