TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu

Datum přidání 25.04.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 17 komentářů    autor autor: Michal Polák

Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče počtů. To je dáno zejména vynucenou neutralitou v roce 1955 a v posledních dvou desetiletích také vlastně i "nepotřebností" stíhacího letectva. Své vlastní letectvo nicméně Rakousko dlouhodobě má a my jsme se podívali na jeho současný stav a především na jeho největší pýchu – Eurofighter Typhoon. Vedle něj však provozuje také dva typy cvičných a stejný počet transportních letounů.

Eurofigher Typhoon

Foto: Rakouský Eurofighter Typhoon / Flickr; Bundesheer, Zinner

Stíhací letectvo: Eurofighter Typhoon

Už za dob studené války nemělo Rakousko nijak silné vlastní letectvo, čímž se velmi lišilo od řady svých sousedů z východního i západního bloku. Důvodem byl zejména fakt, že Rakousko patřilo za války pod nacistickou Třetí říši. Nicméně v Rakousku existoval určitý odpor proti nacismu a tak byli Rakušané zjednodušeně řečeno vzati na milost. V roce 1955 Rakousko získalo suverenitu pod podmínkou neutrality, na které se dohodly vítězné mocnosti.

 

Svůj vzdušný prostor nicméně Rakušané pokrýt dokázali. Od 60. let k tomu sloužily letouny Saab 29 Tunnan a později  J 35OE Draken kupované ze Švédska. Jejich počet nicméně ani zdaleka neodpovídal počtům stíhacích letadel v sousedních zemích, ale Rakousku stačil na běžný air-policing. Vzhledem ke své politice nemělo Rakousko ani ambice sehrávat významnou roli a prohlubovat napětí v době studené války.

 

V letech 2004 až 2008 ochranu rakouského vzdušného prostoru obstarávalo 12 švýcarských stíhacích letounů F-5E Tiger II americké výroby. Pak přišlo rozhodnutí pořídit moderní dvoumotorové nadzvukové stíhačky Eurofigher Typhoon.

 

Foto: Dynamická letová ukázka prvního rakouského "Typhoona" / YouTube

 

Vedle Rakouska si jej dodnes objednalo také letectva Německa (náhrada za F-4 Phantom II a MiG-29), Velké Británie (náhrada za stíhací Tornado F3), Itálie (náhrada za pronajaté F- 16 a doplnění Panavia Tornado IDS), Saudské Arábie (náhrada za F-5 Freedom Fighter II a doplnění ostatních typů) a Španělska (náhrada za Mirage F1 a doplnění F-18M/F-18A+).

 

Rakouské letectvo si objednalo původně 24 letounů Eurofigher Typhoon. Nicméně přišly škrty a objednávka se zmenšila na 18 strojů a nakonec na takřka směšných 15 letounů (připomeňme, že naše letectvo má k dispozici 14 Gripenů C/D). Typhoon je sice výkonným letounem, ale na jeho využití to nic nemění.

 

Pořád se musí počítat s letouny vyhrazenými pro pohotovostní starty, další letouny slouží k nalétání minimálního počtu hodin a nakonec další prochází prohlídkami a opravami. Nákup Typhoonů v Rakousku se také střetl s kritikou ohledně vysoké pořizovací ceny (což by ani nebylo nic neobvyklého), ale také kvůli jejich provozuschopnosti.

Cvičné letouny: vrtulový Pilatus PC- 7 a proudový Saab 105

Zejména ke cvičným letům pak slouží dva typy letounů. Prvním z nich je vrtulový Pilatus PC-7, který byl představen v roce 1978. Do rakouského letectva vstoupil v počtu 16 letounů na konci roku 1983. Účel výcviku plní jistě spolehlivě a přirovnat bychom jej v jeho úloze mohli například k polskému PZL-130 Orlík. Mimochodem na PC-7 lze podvěsit na šest pylonů pod křídly výzbroj (neřízené bomby a rakety) i přídavné nádrže.

 

Pilatus PC-7

Foto: PC-7 je perfektní ukázkou, že lze využít i vrtulové letouny k řadě činnostem / Wikipedia, Markus Gattringer

 

Letoun je tak možno používat k účelům přímé podpory pozemních vojsk v konfliktu nízké intenzity, k útokům na dobře zasažitelné a špatně chráněné objekty a zejména pak k průzkumu. Vzhledem k typu munice a výkonům se však podobné letouny používají v současné době v jiných zemí k protipovstaleckým operacím a boji proti pašerákům, což však není případ Rakouska.

 

Druhým cvičným typem letounu zařazeným v rakouském letectvu je proudový Saab 105 původem ze Švédska. Stejně jako předchozí cvičný letoun je schopný nést na šestici pylonech výzbroj. V tomto případě i určenou proti vzdušným cílům, ale Rakousko mělo původně jako „neutrální“ stát zakázáno vyzbrojení střel vzduch-vzduch a tak jejich instalace na letouny dodávané od roku 1970 nepřipadalo v úvahu.

 

SAAB 105

Foto: Saab 105 zařazený ve výzbroji rakouské armády je vzhledem k dvojici motorů ideálním do hor / Wikipedia, SCDBob

 

Zajímavé je naopak zmínit dřívější rakouský zájem o české bitevníky L-159, které měly nahradit právě švédské SAABy. Bohužel z nákupu sešlo, tentokráte byly důvodem peníze. Ne že by byly L-159 předražené, ale rakouská armáda celkově je na tom celkově velmi špatně. Dlouhodobě je podfinancována a problémem se stal také nákup Eurofighterů Typhoon.

 

Ty totiž měly být údajně hrazeny Ministerstvem financí, ale z toho sešlo a veškeré náklady přešly na armádu. Přitom výcvik pilotů je jen jedním z mnoha rakouských problémů, jelikož stávající cvičné letouny jsou beznadějně zastaralé a ani zdaleka nedostačují ke kvalitní průpravě pilotů nadzvukovým Typhoonům.

Transportní letectvo: C-130 Hercules a Pilatus PC-6 Porter

O moc silnější není rakouské letectvo ani v transportním letectvu. Jeho v tomto případě skutečně jen pomyslnou páteř tvoří trojice letounů Hercules C.Mk 1P (verze C-130 Hercules) odkoupená od RAF v roce 2003.

 

Hercules C-130

Foto: Rakouský transportní letoun C-130K / Wikipedia, Markus Gattringer

 

Ve výzbroji pak zůstává ještě 12 letounů Pilatus PC-6 Porter určených k přepravě materiálu a až deseti pasažérů. Výhodou tohoto letounu je schopnost startovat z krátkých a nezpevněných ploch, ale pro strategickou přepravu a větší například výsadkové operace je již prakticky nepoužitelný. Bohužel ani v tomto případě se zatím nepočítá s jeho nahrazením novějším typem.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Padouch Datum: 20.04.2013 Čas: 00:25

Kdo ví, třeba někdy na souboj Gripen x Typhoon dojde.. Rakušané nemají rádi náš Temelín a až se začne s dostavbou elektrárny, může se stát že rakouský parlament schválí preventivní úder na naše jaderná zařízení. Nejprve letka Typhoonů rozmetá všechny Gripeny na letišti v Čáslavi, vybojuje vzdušnou nadvládu. Druhá letka rakouských stíhačů mezitím udeří na Temelín a Dukovany.. Česká armáda odpoví pozemním protiútokem, ten však zastaví rakouské Pilatusy a Saaby 105. Prezident ČR Tomio Okamura podepíše kapitulaci a do Prahy vjedou tanky rakouského Bundesheeru..

avatar
libor Datum: 19.04.2013 Čas: 21:31

tak mna nase cislo obrany nezaujima co pisu ty nasi kvazi odbornici jednoducho dve rovnako elektronicky vybavene lietadla vyrobene v jednej dekade nemoze porazit jednomotorovy stroj dvojmotorovy neviem preco vsetky supervelmoci stavaju aj vyvyjaju dvojmotoreve verzie a jednomot, len ako doplnok a rusko dokonca vobec nepouziva od cias mig-21 taketo stroje a vie preco u nas armada bojaschopna neexistuje od padu socializmu strojov sme mali 146 ale viac mali nalietane piloti na vetronoch ako nasi stihaci tak nasich odbornikov vynechaj

avatar
OMFG_WTF Datum: 18.04.2013 Čas: 12:25

Libor, nerobte si, prosim, hanbu. Skuste sa pozriet napr. do najnovsieho cisla Obrany (http://www.mosr.sk/obrana-42013), je tam celkom prehladne porovnanie MiG-29AS a JAS-39C Gripen. Niektorych parametre Vas snad presvedcia o tom, ze porovnavanie "hovna s cokoladou" je v tomto pripade presne naopak...

avatar
Dip Datum: 18.04.2013 Čas: 12:16

Ty dva motory jsou skutečně výhodou. Nicméně Typhoon a Mig 29 jsou spíše letadla na půli cestě k SUčkám nebo F-15, F-22.
Pokud jde o rakouský Typhoon tak dva motory jsou mu k prdu, pokud o tom Gripenu nebude vědět. Tady pak sehrajou roli radary a odrazivost, nikoli výkon.
Jsem dokonce přesvědčen o tom, když se pořádně jinej evropskej letoun nechystá, že připravovaný Gripen E/F bude možná na dlouho nejlepší evropský supersonic. No, možná jediný co bude moc konkurovat je Rafael, jestli budou frantící pokračovat v nějakým vývoji (vzhledem k tomu, že ten stát je na pokraji kolapsu to není jisté).
Bohužel evropský země rezignovali na svoji vlasní existenci.

avatar
libor Datum: 17.04.2013 Čas: 23:10

bohate staty si mozu dovolit f-16 vo velkych poctoch bez toho aby ich to zruinovalo ako usa ktore su ekonomicky na dne ale ty si nejaky 13-14 zasran ktory pozna vojensku sluzbu s rozpravania takze nema vyznam sa s tebou o tom bavit

avatar
David Khol Datum: 16.04.2013 Čas: 10:30

A možná proto stále běží výroba F-16, proto si nejmodernější verze tohoto letounu pořizují i bohaté státy v krizových oblastech, jako je Omán či SAE, proto si stále další státy pořizují Gripeny..ano, to má logiku.

avatar
libor Datum: 15.04.2013 Čas: 23:35

tak lichy americania bojuju s menej sofistikovanimi letectvami ako irak alebo afganistan ktory letectvo ani nemal ale k veci f 16 neni v usaf primarne urceny na letecke suboje na to je f-15 f-22 raptor v us navy f-18 v rusku mig-29 a su-cka na zapade typhony vo francii rafael vsetko dvojmotorove masiny tak s f-16 alebo gripenmi tie mozu doprevadzat tak civilne lietadla

avatar
David Khol Datum: 08.04.2013 Čas: 07:03

Tak když uvážím bojovou úspěšnost F-16, tak tento argument mi připadá trochu lichý. A jinak konkrétně v případě Rakouska - vzhledem k omezení Typhoonu coby bojového systému a výrazně vyšším provozním nákladům představují opravdu jen drahou hračku, oproti poměrně výkonným a levnějším Gripenům

avatar
libor Datum: 08.04.2013 Čas: 00:03

chlapci hrabe vam to??typhony nemozete porovnavat s gripenmy to je ako porovnavat hovno s cokoladou jednomotorove stihacky su len s nudze cnost mozu mat vybavu aku chcu a pri vzdusnom boji dvojmotorak vyuzijete lebo sa bude odohravat konflikt na uzemi minimalne dvoch statov ak sa u nas budu nahradzovat migy nerad by som bol keby to je f-16 alebo gripen ale vzhladom na prevadzkove naklady to tak bude urcite

avatar
David Datum: 11.01.2013 Čas: 14:16

Vzpomněl jsem si na bývalou Národní stranu Petry Edelmanové. V té byli někteří pošuci a jeden - bohužel si nevzpomenu na jeho jméno -při jedné pseudohádce o Temelín navrhoval vojenskou reakci pomocí vojenského letectva. Pravda, ten vzdělanec předpokládal, že máme ve výzbroji ještě MiGy-23. Ale stejně - člověku pak to srovnávání s Rakouskem přijde úsměvnější

avatar
fakir Datum: 29.04.2012 Čas: 17:56

Ohledně Typhoonu, cena je kolem 90-125 miliónů v dolarech-záleží na vybavení a též politice. Údržba také není nejlevnější, cena jedné letové hodiny se odhaduje až na 20 000 liber ! To je skoro srovnatelné s
americkým F-22 Raptor.

avatar
Martin M. Datum: 27.04.2012 Čas: 07:33

Díky za odpověď vám všem.

avatar
Jirka Datum: 26.04.2012 Čas: 22:54

Rakouský Typhoon je typický příklad toho jak si (s nadsázkou) pořídit mercedes s výbavou trabantu, mají ořezané verze radarů, čidel a výstražného systému, že jediné v čem překonají Gripen je jen letová obálka daná lepším poměrem tahu motorů ku hmotnosti letadla.

avatar
Dip Datum: 26.04.2012 Čas: 21:29

No, Typhoon je jistě výkonější než Gripen, ale řekl bych, že tím to končí. Navíc jako dvoumotorový letadlo bude jistě nákladnější na provoz. Podle mého není zas tak moc co závidět. S L159 by jsme možná měli i převahu. Otázkou pak ještě je, jak je natom jejich obrana země-vzduch. Nicméně takové úvahy nemají moc smysl.

avatar
Michal Polák Datum: 26.04.2012 Čas: 21:17

Vzhledem k bojeschopnosti letounů jsou na tom Gripeny lépe. Totiž hlavní výhoda Typhoonu bude v jeho nosnosti a výkonu. To jsou přitom přednosti, které Rakousko stejně nevyužije stejně jako bychom je nevyužili my.

arr