Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Datum přidání 23.09.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová letadla L-39NG (Next Generation). Rakousko hledá náhradu za své zastaralé cvičné stroje Saab 105 a kromě českého řešení zvažuje nákup italských letadel M-346 (případně M-345) nebo britských Hawk.

Foto: L-39NG; větší foto / Aero Vodochody 

 

V současné době páteř rakouského letectva tvoří 15 stíhaček Eurofighter. Rakouští piloti Eurofighterů přitom stále provádějí základní výcvik na zastaralých švédských proudových letounech Saab 105. Rakousko mezi roky 1970 až 1972 obdrželo 40 strojů varianty Saab 105Ö. V současné době Rakousko papírově provozuje jen 18 strojů, i když je otázkou, kolik „saabů“ je skutečně provozuschopných. Technická životnost posledním Saab 105Ö končí v roce 2020.


Rakousko přitom nehledá jen nové cvičné letouny, ale také zvažuje osud problematických stíhaček Eurofighter. Program rakouských stíhaček Eurofighter skončil bez nadsázky katastrofou ‒ v současné době se vede jednak vyšetřování o obří korupci, jednak letectvo kritizuje velké provozní náklady a nízké schopnosti letadel.


Podle brigádního generála Karla Grubera, šéfa rakouského letectva, letová hodina Eurofighteru stojí 80 00 euro (započítány zřejmě všechny náklady) a náklady na výcvik pilotů a provoz 15 Eurofighterů stojí ročně rakouské daňové poplatníky 100 milionů euro.


V rámci vyšetřování korupčního pozadí nákupu Rakousko zažalovalo firmu Airbus o 180 milionů euro, které měly být podle Vídně použity na úplatky pro různé rakouské lobbisty a politiky. Nicméně rakouské ministerstvo obrany stále počítá s možností provozovat Eurofightery, případně koupit (pronajmout) nová letadla ‒ nejčastěji se mluví o švédských JAS-39 Gripen. Rakouská média dokonce spekulovala, zda si nenechat pouze lehké stroje M-346, které mohu létat i nadzvukovou rychlostí.


V rámci obměny flotily výcvikových letadel Vídeň hledá minimálně deset nových cvičných proudových strojů. Mezi hlavní kandidáty dosud patřil italský M-346 (nebo jednodušší M-345) s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro. Letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).


Svou nabídku podala také česká firma Aero Vodochody řízená italským ředitelem Giuseppem Giordim. Podle Giordiho Aero Vodochody nabídlo rakouské vládě 18 letadel L-39NG za neupřesněnou cenu. Podle neoficiálních informací deníku Kurier se částka za letadla a komplexní výcvikové a provozní zázemí pohybuje kolem 300 milionů euro.


„Naše řešení nese jen malé riziko. Již jsme prodali L-39NG do Senegalu a firmám v Portugalsku a USA. Pokud investují i ​​soukromé společnosti, pak vidíte, že letoun bude pravděpodobně dobrý. Aero již postavilo 11 000 letadel ‒ více proudových letadel, než kterýkoli jiný výrobce na světě. Nejsme firma z východního bloku, dlouho jsme byli normální středoevropskou společností. Technologie je zralá a stabilní,“ uvedl pro Kurier Giordi.

 

Video: L-39 Next Generation / YouTube


Podle italského šéfa ve druhém čtvrtletí 2020 začne v Česku fungovat školící centrum pro letouny L-39NG, kde mohou rakouští piloti začít trénovat. Roll-out prvního L-39NG proběhne 12. října letošního roku.


„Všechno je možné, ale potřebujeme podpis. Rakousko není náš jediný zákazník. Aby vše bylo v pořádku, je nutné zrychlit jednání o smlouvě. Pokud rozhodnutí přijde do konce roku, očekávám dokončení smlouvy v červnu 2019,“ komentoval případnou rychlost dodávek Giordi.


Podle deníku Kurier, který se odvolává na své zdroje ve vládě, má český letoun velké šance, zejména díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům ‒ jednotková cena za jeden holý L-39NG má být pouze 12 milionů euro. Kurier si také všímá, že rakouský ministr obrany Mario Kunasek je členem strany Svobodných FPÖ. Podle rakouského deníku díky dobrým vztahům, mimo jiné i s prezidentem Milošem Zemanem, „dokáže FPÖ s Českou republikou jistě najít snadno společnou řeč“.


Jak si stojí konkurenti L-39NG? Hawk je letoun ze 70. let, a jak podotýká rakouský deník, je otázkou, jak dlouho ještě budou k dispozici náhradní díly. Naopak M-346 je oblíbený výkonný proudový letoun, který může nést bohatou paletu zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.


Letová hodina M-346, podle Pierpaola Spera, obchodního ředitele firmy Leonardo pro Evropu, stojí 10 000 euro (letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů). Dle objemu článků v rakouských médiích přitom italská firma Leonardo svůj stroj M-346 propaguje v Rakousku nejintenzivněji.

 

Zdroj: kurier.at

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Zdenoušek Datum: 26.09.2018 Čas: 06:51

Tak držím moc palce!! Každá další zakázka umožní další kroky vpřed.

avatar
Tecka Datum: 25.09.2018 Čas: 09:50

Złożono zamówienie na 4 sztuki i potencjalnie w przyszłości kolejne 4 . Myśle,ze miejsca w hali starczy na montaż samolotw dla Austrii

avatar
PavolR Datum: 25.09.2018 Čas: 08:41

Technická poznámka k M-346: Ak dodávky pre Poľsko by mali byť realizované v rokoch 2021-2022, tak kedy by boli dodané stroje pre Rakúsko v prípade výhry?

avatar
Matesaax Datum: 24.09.2018 Čas: 18:43

Souhlasím s Jarou,že na Aero můžeme být opravdu hrdý,nejenom nová L-39,ale i L-159.Každý vidi na projektu toho letadla jen to špatné,ale reálně se nám podařilo vyvinout a úspěšně provozovat proudové bojové letadlo vlastními silami,který srovnatelný stát tohle dokázal..navíc nebýt L-159,tak dnes výroba vlastních letadel v Aeru nebyla.
Ohledně Rakouska myslím,že reálně má cenu řešit bud L-39NG či M-345.Výkonný Master nemá logiku,zejména při kritice náročnosti provozu Eurofighteru by tohle bylo něco podobného.Hawk jistě také není špatná volba,kritika rakouského tisku,že jde o zastaralý stroj je nesmyslná a nemá žádné logické opodstatnění.Jediná nevýhoda bude vyšší cena.
Myslím,že Aero by mohlo nabídnout i L-159/259,protože je známá věc,že Rakousko své Saaby používalo i jako lehké bojové stroje a v tomhle Aero nemá konkurenci.Master v bitevní verzi je pouze v prototypu a Hawk je sice výkonnější než Alca,dokonce je oproti M-346 opravdu schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti,ale L-159 vybavený radarem nabízí víc za nižší cenu.

avatar
Jara Datum: 24.09.2018 Čas: 17:05

Logiku
Nejsem si jistý ale něco mi říká, že drak a také třeba motory nebudou až v takové menšině oproti senzorům a avionice ....

L39 je prespektivní cvičný letoun, Aero má propracovaný systém pro výcvik a pravděpodobně velice zajímavou cenu.
Uvědomte si co nová L39 představuje, je to vrchol schopností našeho vyspělého leteckého průmyslu, máme být na co pišní,ukažte mi další 10 milionový stát co postaví cvičně/bojové proudové éro.
Myslím si že sance v Rakousku L39 má

avatar
Jura99 Datum: 24.09.2018 Čas: 16:56

Zajímavé, jak se údaje o cenách za letovou hodinu v různých zdrojích dost liší. EF se obvykle udává za nějakých 35tis.USD/hod. Na to, že EF tranche 1 skoro nic neumí, je údajných 80tis. €/hod. za provoz v Rakousku šílená cena. Pro srovnání Gripen C/D by měl mít asi 10x menší provozní náklady okolo 8tis.USD/hod. a F-35A asi poloviční okolo 45tis USD/hod. Takto nákladný stroj jednoznačně vyřadit a koupit F-35A.

avatar
Tecka Datum: 24.09.2018 Čas: 16:32

W ramach ciekawostki,rozpoczęły się szkolenia M346 i F16 w bazie w Krzesinach

https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/samoloty-m-346-master-wyladowaly-w-krzesinach

avatar
Rase Datum: 24.09.2018 Čas: 16:30

Arthur:
jako alternativa ke Gripenu C/D by to asi nebylo špatné, ale asi nechtějí experimentovat s takovou exotikou. Výroba se rozbíhá pomalu a objednávek mají hodně. V Evropě se zkrátka lítá na M-346 nebo Gripenu - pokud jde o třídu větších jednomotoráků.

avatar
Arthur Datum: 24.09.2018 Čas: 16:07

"M-346 s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro"

Za tie ceny sa im čudujem, že si nevypýtajú aj ponuky na nadzvukové KAI FA-50 (TA-50), keďže letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).

avatar
lemkin Datum: 24.09.2018 Čas: 16:02

Nemyslím si, že by se Rakousko zbavilo EF. Nemají ho kam odprodat. (Jedině že by si ho vzal výrobce po prohraném soudu zpět, ale tyhle akce většinou končí smírem nebo do ztracena).

Na druhou stranu drahý provoz stíhačů a podfinancování letectva je právě voda na mlýn našim L-39NG, které budou bezkonkurenčně nejlevnější. Jen je otázka, zda je dokáže Aero dodat v potřebných počtech. Jako referenční zakázka by to bylo prostě skvělé.

avatar
logik Datum: 24.09.2018 Čas: 15:05

peto:
Výš proč jsou letadla drahá? Dneska už zdaleka nejde o drak, ten dělá v podstatě menšinu ceny. Krásně je to vidět právě na rakouských EFT.

Většinu ceny dělá právě integrace zbraní a senzorů atd.... To bylo vidět právě i na naší L159, která stála podstatně více, než starší L39, ač to bylo "skoro stejné" letadlo.

Např. Gripen C/D je teď levný letadlo. Jenže do něj prostě nový komponenty nenarveš. A když ho zvětšili tak, aby se tam potřebné vešlo, už zas z toho není levný stroj. Někdy se prostě ušetřit nedá, respektive je to šetření na nesprávném místě.

avatar
logik Datum: 24.09.2018 Čas: 14:59

Luky: no, jo, měl jsem okno. Nějak sem měl dojem, že ve vejšce je to jen 1039.... Tak se omlouvám za mistifikaci.

avatar
Arccos Datum: 24.09.2018 Čas: 14:45

Píše o náhradě Saabu 105. Švédsko je potřebuje nahradit taky a nástupce se tuším ještě nevybral (nebo ano?). Saab se sice připojil k programu T-X, ale Švédům se zdál drahý. Třeba to Aero zkusí i tam? Když už máme ty Gripeny a možná i CV-90...

avatar
Luky Datum: 24.09.2018 Čas: 14:32

logiku, rychlost zvuku není 1000km/hod, ale od cca 1220 do 1065km/hod v závislosti na výšce(tlaku) a teplotě vzduchu. M346 tedy rozhodně není nadzvukový.

avatar
Clanek Datum: 24.09.2018 Čas: 14:24

@Rase
Casove hledisko bude nakonec zmanazovano stejne "kreativne" jak se to povedlo na Slovensku, kdyz bude treba. Netvarme se, ze by Rakousky politik byl nejak zasadne jiny. Neni. I zde se rozhodne ciste politicky (netvrdim ze je to apriori spatne), a ze treba vojak nebude mit na cem 2-3 roky poradne litat? No tak nebude, nejak se to zaplacne...

@peto150
To je hodne najivni predstava, ze si jsou vlastne vsechny letadla rovna a staci na to naveset aim120 a mam vystarano. To pak muzu nad Vidni, Grazem, Linzem a Salzburgem nechat vlat vzducholod, oveset ji Aim120 a taky cajk, ne?

arr