TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Raptor, Rafale, Typhoon na cvičení Trilateral Exercise

Datum přidání 16.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 23 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V těchto dnech finišuje letecké cvičení Trilateral Exercise na letecké základně Langley Air Force Base ve Spojených státech. Tři zúčastněné země - Spojené státy, Velká Británie a Francie - poslaly na cvičení své nejvýkonnější stíhací letouny, aby společně nacvičovaly taktiku v “odepřeném” prostředí.

Foto: Letecký tým snů NATO. / Public Domain

Foto: Letecký tým snů NATO; větší foto / Public Domain

 

Cvičení Trilateral Exercise probíhá od 2. do 18. prosince letošního roku. Do Spojených států přiletělo šest francouzských stíhaček Rafale, osm stíhaček Typhoon za doprovodu dvou tankovacích KC-135FR Stratotanker a dvou KC-30 Voyager.


Evropské letouny cvičí  společně s letadly F-22A Raptor z 1. stíhacího křídla (1st Fighter Wing) z Langley Air Force Base. Protivníky simulují americké stroje F-15E Strike Eagle z letecké  základny Seymour Johnson a lehké stroje T-38 Talon ze základny Langley. Letadla T-38 slouží na základně Langley trvale především jako “opposing force” pro stíhačky Raptor.

 

Video: Cvičení Trilateral Exercise / YouTube


Nad cvičením pak dohlíží létající středisko včasného varování a řízení AWACS (Airborne Warning and Control System ) Boeing E-3 Sentry.

 

Cílem cvičení je nácvik leteckých operací v “odepřeném” prostředí označovaném jako A2AD (Anti-Access/Area-Denial). Jde o novou zkratku pro staré vojenské priority: získat kontrolu nad oblastí, ve které budete působit (vzduch, moře, kyberprostor), a ujistit se, že podobný prostor nezíská váš protivník. Jde například o prostředí s hustou a pokročilou protivzdušnou obranou protivníka.

 

“Po deseti letech v Afghánistánu a Iráku se některé z těchto high-end (boj v A2D2 - pozn. red) dovedností skutečně od nás poněkud vzdálily. Toto cvičení je důležité, abychom tyto high-tech schopnosti získali zpět,” uvedl sir Andrew Pulford náčelník štábu Královského letectva. 

 

Foto: Raptor, Rafale, Typhoon a v popředí bandita T-50 Talon; větší foto / Public DomainFoto: Raptor, Rafale, Typhoon a v popředí bandita T-38 Talon; větší foto / Public Domain


Podle plukovníka Pete Feslera, velitele 1. stíhacího křídla, je záměrem cvičení porozumět logistice, požadavkům na podporu, schopnostem, taktice, technice a postupům souvisejícím se společným provozem koaličních stíhacích letadel.


“Královské letectvo a francouzské letectvo jsou naši zásadní zahraniční partneři a spojenci v současném boji proti extrémismu a v jakémkoliv dohledném budoucím konfliktu,” komentuje cvičení Fesler. “Trilateral Exercise dává možnost trénovat společně v realistických protivzdušných a útočných scénářích. Toto cvičení je zásadní, abychom zjistili, že jsme schopni interoperability pro budoucí společné operace."

 

Video: Cvičení Trilateral Exercise / YouTube


Trilateral Exercise je první cvičení, při kterém se ve vzduchu setkají nejvýkonnější stíhací letadla NATO - Raptor, Typhoon a Rafale. Cvičení se účastní 500 lidí, 225 z americké strany, 175 z Velké Británie a 150 z Francie.


“Když dáte tyto tři velké letouny dohromady (Rafale, Raptor, Typhoon - pozn. red.), mohou vykonat mnohem více, než každý individuálně, protože přinášejí schopnosti, které se navzájem doplňují a dělají celek mnohem silnější,” uvedl General Herbert Carlisl, velitel Air Combat Command. “Budeme s tím pokračovat i v budoucnu. Tohle je první skvělá příležitost. Možná ve Francii nebo Velké Británii uskutečníme cvičení znovu.”

 

"Společný výcvik posádek letadel a pozemního personálu, pochopení taktiky, kterou ostatní používají, je základ v budování vzájemného přátelství a důvěry - to je něco, co drží podobné koalice pohromadě a dělá je úspěšné. Tohle cvičení je právě o tom," uvedl generál Mark Welsh III, náčelník štábu amerického letectva.

 

Zdroj: Foxtrot Alpha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 20.12.2015 Čas: 15:23

lemkin: 1. neříkám to, že USAF chce nahrazovat F15 C/D ani E F-35A
pouze to, že pro ně nemá význam kupovat nové F15 jako náhradu původních C/D, když je můžou modernizovat a udržet v provozu ještě dlouho. Pokud přechod na další typ bude opět pomalý, tak se jen může stát to, že se koupí o něco víc F35, aby překonali problematické období, stejně tak to třeba děla Australia, která nakoupila SH než budou mít k dispozici dostatek F35.

2. Je sice možné, že okolo roku 2030 nebude mit nikdo jiná ve službě dost letadel 5. generace aby to pro USAF a jejich flotilu F22 a F15 znamenal problém. Ale problém jim zcela jistě způsobí vybojování vzdušné převahy v prostoru nepřátelské IADS a tohle je celý problém 4++ generace.

Takže co vlastně ty F15 budou dělat? Čekat až F35 vytvoří díry v PVO a pak teprve začnou vybojovávat tu vzdušnou převahu? Pokud na ně ještě něco zbylo.


3. Stealt dron schopný utoku v hlouby nepřátelského uzemí zatím neexistuje a ještě dlouho nebude. První vlaštovky bude mít USN a ti se pořád ještě nerozhodli, jestli to bude bombarder nebo čistě pruzkumný sto.

Na to že 6 gen bude bezpilotní zapomeň, nikdo zatím nezkusil s dronem vzdušný boj a to bude vyžadovat naprosto odlišný způsob řízení než mají dnes. Je to až moc revoluční na to aby USAF takhle riskovalo.

4. F15 stojí víc jak F35 a to i na provoz, víš vubec jak moc drahý provoz ty letadla mají?? A F15 SE rozhodně levnější než F15C nebude.
Typhoon i Rafale jsou už dnes dražší než F35A.

Taky nezapomeň, že jeslti někdo chce začít vyrábět podobné stroje, mel by si rychle pohnout, protože bez vyjímky výrobní linky od F18 po Rafaele hrozí do pár let zavření.


5. Rád bych taky slyšel důvod proč F35 nevybojuje vůbec nic?
Má podstatně lepší avioniku a senzory, stealth, SA, lepší ECM a další protiopatření. Je rychlejší než naložená F15 C, unese interně stejnou výzbroj jako F15C a větší než SE.

A to vůbec nemluvím o tom jaký force multiplier je to pro všechny ostatní jednotky.

avatar
lemkin Datum: 20.12.2015 Čas: 13:58

S místním F-35 onanistou se nemá cenu pouštět do diskuze, nicméně na příkladu USAF je velmi dobře vidět současná potíž s letouny 5. a 6. generace. Stojí v provozu příliš mnoho, aby je i letectvo USA dokázalo zavézt v dostatečných počtech. Řešením měl být právě masově vyráběný F-35, leč zklámání z tohoto programu je zjevné. Stroj nevybojuje vůbec nic, krom ůtoku na pozemní bodové cíle se de facto k ničemu nehodí a pro tento účel je vhodnější i stealth dron. Decimace rozpočtů letectev je důvod, proč si svoje místo najde F-15SE nebo ve stejném duchu modernizované Typhoony a Rafaly. 6. gen, pokud by se tak měla nazývat bude zřejmě již bez pilota.

avatar
lemkin Datum: 20.12.2015 Čas: 13:53

S místním F-35 onanistou se nemá cenu pouštět do diskuze, nicméně na příkladu USAF je velmi dobře vidět současná potíž s letouny 5. a 6. generace. Stojí v provozu příliš mnoho, aby je i letectvo USA

avatar
Shania Datum: 19.12.2015 Čas: 20:22

KOLT: okolo 2030 bude F15 at uz ji budou modernizovat jakkoliv dobra jen ajko nosic strel pro F22/F35.

Nezapomen jaké halo dělá jedna S-400 v Syrii, v takovém prostředí F-15 nevybojuje vubec nic. Tam to bude jen na raptorech a hlavně F35.

Takže když bude mit 6gen spozdění, je lepší koupit víc F35 než nakupovat F15, které už stejně budou mít zavřenou linku, leda že by je začali nakupovat ted...

avatar
KOLT Datum: 19.12.2015 Čas: 19:56

pro Shania: Vše to ale předpokládá pouze mírový provoz, minimální ztráty a nezhoršení bezpečnostní situace ve světě. V což většina doufá, ale nikdo to nezaručí.

Ohledně nahrazování F-15 jednomotorovou F-35, při vší úctě k Lightningu, není úplně ideální řešení. Respektive bych si to uměl představit u F-15E, jenže právě ty by měly vydržet nejdéle. V roce 2030 ovšem nahrazovat verse C/D určené k vybojování vzdušné nadvlády jednomotorovou universální stíhačkou? No, doufám, že se USAF zmůže na něco lepšího... třeba do té doby zvládnou dokončit 6. generaci a nějaký tohodobý Obama jich zase nenechá vyrobit desetinu potřebného počtu.

avatar
Shania Datum: 19.12.2015 Čas: 18:38

KOLT: k těm 18 co už mají je plán na 48 dalších C/D + je možné, že se ten počet zvýší.

S nimi do/přes 2030 vydrží, takže s novými F-15 moc nepočítej. Pak už buď bude k dispozici nový stíhač, nebo budou mít volné výrobní kapacity na další F35.

F-15E má životnost 8 000h a C/D 9 000h, některá C/D už mají přes 10 000 nalétáno.

V 2011 se prováděli testy jak navýšit životnost na 18 000 u C/D a dokonce na 32 000h u E.

V době míru nalítají tak 300h/ročně.

U Superhornetů. který má provozní životnost 6 000h (20 let, 2000 startů/přistaní na CV) se lze dostat přes SLEP na 10 000h (30 let).

F-35 má životnost 8 000 h, stejně tak tak dlouho vydrží motor.
Což je 40 let u letectev které s ní nalítají 200h/ročně) a 30 let pro USAF s 250-300h/r, takže ti budou prodlužovat životnost přes 10 000h pokud to bude potřeba.


někde jsem viděl že naše letectvo nalétá 2200h/ročně s 14 Gripeny, což je 157h na stroj.

avatar
KOLT Datum: 19.12.2015 Čas: 16:37

Ona je vůbec otázka, co hodlá dělat USAF s dvoumotorovými stroji. Jakmile začnou vyřazovat nejstarší F-15, budou muset rozhodnout, čím je nahradit. Pokud se nerozhodnou znovu obnovit výrobu F-22, asi jim nic moc jiného než F-15 SE nezbude. Mám podezření, že se USAF tomuto tématu vyhýbá, protože kdyby ho nadnesli dnes v době kontroversí kolem F-35, tak už by je lidi rovnou postříleli...

avatar
Sgt Murphy Datum: 19.12.2015 Čas: 15:15

jj284b: to je už ale iná téma. Ja som len reagoval na to, že väčšina strojov F-15C/D/E v súčasnosti u USAF nemajú AESA radary. Pochybujem že veľa z nich dostane nové radary.

Problém so životnosťou drakov (nalietaných ~6000 hodín) má celá flotila F-15C/D/E u USAF. A to majú do roku 2030 držať v službe. Už teraz lietajú s obmedzeniami. Taktiež premýšľať o SE určite nebudú, aj keď nad ich náhradou stále visí otáznik.

avatar
jj284b Datum: 19.12.2015 Čas: 11:58

Sgt Murphy: nema velmi zmysel modernizovat hociktory z F-15C, kedze ich zivotnost je na hranici... skor predpokladam ze budu davat nove radary AESA do novo postavenych strojov (F-15E) ci novych F-15 Silent Eagle ak sa ich rozhodnu nakupit.

avatar
Sgt Murphy Datum: 19.12.2015 Čas: 00:22

18 stíhačiek s AESA z celkového počtu viac než 400 strojov F-15C/D/E? Wau, som ohromený. K tomu AESA u F-15K, citoval som to čo povedal na videu.

avatar
Shania Datum: 19.12.2015 Čas: 00:15

Sgt Murphy: taky jsem napsal že tam nebyli nasazeny stroje s AESA radary i když je v té době již měli.

USAF má na aljašce 18 F15C s AN/APG-63v2 od roku 2000 (tenkrát jich bylo 15)
Tady si l tomu mužeš najít víc i k jednotlivým verzím radaru.

http://www.defenseindustrydaily.com/f-15s-looking-for-the-aesa-edge-04044/

K té V1 a Korejcům:

The AN/APG-63v1 is a 1990s-era reliability/ maintainability upgrade that adds modern back-end hardware, and enhances air-air and air-ground capabilities. It is NOT an AESA radar, but could be refitted with an AESA front end. Raytheon has received 5 production orders to deliver 161 APG-63v1 radar systems plus spares to the US Air Force, and the first units entered service in March 2001 external link. Up to 170 may be ordered. Another 60+ radar systems and spares will be delivered to Korea for their F-15K external link. Some Japanese F-15Js have been fitted with a license-produced Mitsubishi Electric (Melco) APG-63v1, as a first step toward their own general fleet upgrade.

avatar
Sgt Murphy Datum: 18.12.2015 Čas: 23:43

Mimochodom, naučiť anglicky by sa mal aj Shania, pretože F-15C/D USAF sú vybavené staršími radarmi AN/APG-63/AN/APG-63(V)1, čo AESA nie sú. Tie na cvičenie pritiahli kórejčania na ich F-15K. Ďalej USAF Col.Terrence Fornof spomenul že Mig-21 indického letectva vybavené pokročilou elektronikou, výzbrojou sa môžu zdať nebezpečné aj pre stroje F-15 a F-16 ktoré ich na radaroch vďaka rušeniu nevidia.

avatar
Sgt Murphy Datum: 18.12.2015 Čas: 23:15

Zhrnutie celého videa: ak v papierovo jednom z najlepších lietadiel sedí pilot so zlým alebo minimálnym výcvikom a skúsenosťami, je im to "super" lietadlo dve veci. Ďalej je to o taktike nasadenia. V tom sú amíci lepší.

Sami o sebe sú SU-30SM/MKI výborné stroje ktoré sa vlastnosťami vyrovnávajú alebo prekonávajú F-15C/D. Tie sú zastaralé a väčšina z nich na kraji životnosti, čo si mimochodom priznáva aj samo USAF. Samozrejme, F-22 sú už o niečom inom.

avatar
KOLT Datum: 18.12.2015 Čas: 23:13

A já za celý komentář!

avatar
RiMr71 Datum: 18.12.2015 Čas: 21:33

Pak se omlouvám za sarkasmus.

arr