TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Renesance bitevních vrtulových letadel

Datum přidání 13.11.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení nejnovějších bitevních vrtulových letadel. Důvodem jsou obrovské náklady libyjské letecké kampaně proti armádě plukovníka Muammary Kaddáfího. Evropské země jednoduše zjistily, že letouny jako Eurofighter Typhoon a Rafale jsou příliš výkonné pro daný typ operace. Kaddáfího síly neměly nejmenší možnost letouny ohrozit. Zúčastněné země si tak pokládají otázku, zda jsou supervýkonné stroje vždy ideální pro vedení bojových operací proti slabším protivníkům.

vrtulový bitevní letoun AT-6

Foto: Vrtulový bitevní letoun AT-6 / US Air Force

 

V samotné bojové misi nad Libyi byly paradoxně největším nepřítelem technické poruchy letadel, než samotného Kaddáfího letectvo či protiletadlová obrana. Důkazem jsou i samotné ztráty letecké techniky spojenců. V důsledku technické poruchy přišli Američané o moderní stroj F-15E Strike Eagle, zatímco kaddáfího síly si mohou připsat pouze sestřelení bezpilotního vrtulníku MQ-8 Fire Scout.

Mnoho zemí se tak oprávněně ptá, proč posílat do akce drahé a výkonné stroje, jejichž provoz a případná ztráta přijde daňové poplatníky na milióny dolarů. Nepostačí posílat do akce proti méně vyspělým protivníkům levnější vrtulové stroje?


Zástupce velitele italského letectva brigádní generál Silvano Frigero k tomu říká:

„Musíme přemýšlet o tom, že v budoucnu můžeme plnit operace i s méně pokročilými zbraňovými systémy. Pokud nebudeme mít složený letecký park z výkonných strojů a i z méně pokročilé techniky, jak můžeme organizačně a ekonomicky zvládnout nalétat tisíce leteckých hodin, jen kvůli hledání jediného obrněného vozidla? Možná, že příště si už tak dlouhou akci (v Libyi) nebudeme moci dovolit“

Podobný argument předkládají US Air Force, US Navy a SOCOM jako důvod pro nákup lehkých bitevních vrtulových letadel. V USA běží program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), ze kterého má vzejít bojový vrtulový stíhač pro americkou a afghánskou armádu. O programu LAAR jsme si detailněji povídali v článku „Vrtulová letadla se do důchodu nechystají“.

 

vrtulový bitevní letoun AT-6

Foto: Vrtulový bitevní letoun AT-6 - Jeden ze dvou adeptů na nový vrtulový bojový letoun pro US Air Force / US Air Force

 

Poslední dobou je však v Americké armádě ticho po pěšině. Existuje vážné riziko, že program LAAR se může stát obětí škrtů v americkém armádním rozpočtu.

 

Pádným argumentem pro návrat vrtulových strojů můžou být právě evropské zkušenosti z Libye. Vrtulové stroje nejenže stojí zlomek ceny oproti proudovým strojům, ale proti jednotlivým skupinkám nepřátel a osamoceným obrněným vozidlům jsou mnohem efektivnější.

Zdroj: DefenseTech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
prometheus.x Datum: 06.12.2011 Čas: 01:39

nu sosbne bych rek ze tohle je idealni pro nasazeni nasich L-159 ekonomicky vyjdou urcite mnohem levnejs jak f-15 a podobny stroje a mi jich mame spousty uskladneno a hlavne pro piloty to ebude takovej drastickej rozdil jako prejit na vrtulovky

arr