TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

REPORTÁŽ: Dny NATO 2014

Datum přidání 21.09.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

O tomto víkendu proběhl další ročník vojenské show Dny NATO 2014. Na mošnovské letiště nedaleko Ostravy zavítalo 225 000 lidí, což je vyrovnání rekordu z roku 2011.

Foto: Německý Eurofighter Typhoon na Dnech NATO 2014. / Jakub Otipka

Foto: Německý Eurofighter Typhoon na Dnech NATO 2014. / Jakub Otipka

 

Dny NATO 2014 – akce evropského významu

Autor tohoto článku si pamatuje první Dny NATO 2001 odehrávající se na výstavišti Černá louka v centru Ostravy. Při první ročníku vojáci z České republiky a Polska předvedli svou techniku a vojenské umění 10 000 návštěvníkům.

 

Z původního spartánského prvního ročníku vyrostly Dny NATO 2014 do obrovské akce pro více než dvě stě tisíc diváků, kde svou techniku ukazuje cela řada států z Evropské unie a NATO. Neziskovému sdružení Jagello 2000 se podařilo vybudovat vojenskou show, alespoň počtem návštěvníků, evropského významu.

 

Na tomto místě patří organizátorům velký obdiv. Zorganizovat akci pro takový počet lidí, domluvit přílet techniky z řady zemí světa, není rozhodně nic snadného. Stejně tak zajistit návštěvu technických perel, jako byl v minulých ročnících bombardér B-52 Stratofortress nebo letos CV-22 Osprey vyžaduje skvělé kontakty, vynikající renomé a neméně vynikající vyjednávací a organizační schopnosti.

 

Foto: Ukázka CV-22 Osprey. / Jakub Otipka 

 

Následující řádky, přiznám se hned na začátku, budou kritické. Nejsou však odrazem nějaké zloby na oragnizátory, spíše frustrace z toho, že potenciál podobné akce vyznívá do prázdná.

 

Také si uvědomuji, že jde pouze o jeden z řady pohledů a nepopisuje celou realitu akce Dny NATO. Toliko diplomatický úvod...

 

Kam patří Dny NATO 2014?

Hlavní otázkou této reportáže samozřejmě je: „Jak se povedl letošní ročník Dny NATO 2014?“ Upřímně řečeno, podle toho s jakým cílem na Dny NATO jdete a s kým.

 

Dny NATO 2014 si jednoznačně nejvíce užijí děti. Ty mohou obdivovat burácení letecké techniky, prolézat si nejrůznější vojenskou techniku, zkoušet si helmy, pušky nebo tolik oblíbený klakson v policejních vozech.

 

Stejně tak děti ocení i nekonečné stánky s jídlem a různými pochutinami, které oddělují stojánky s leteckou technikou a pozemní technikou armády, policie a hasičů České republiky. Pokud jsou cílovou skupinou děti, a budování pozitivního vztahu k bezpečnostním složkám ČR, akce plní roli na výbornou. 

 

Foto: Typický návštěvník Dnů NATO 2014 / Jakub Otipka

 

Rozporuplnější je však odpověď na to, zda si show užijí lidé, kteří se chtějí o armádě dozvědět něco nového, o jejich úkolech, záměrech či dokonce vizích do budoucna. Roli možná hrály nekonečné zástupy lidí a všudypřítomné děti, ale připadalo mi, že hlavní záměr – tedy prezentace a zvyšování kreditu Armády ČR na veřejnosti – se absolutně míjí účinkem.

 

Zjednodušeně řečeno, reakce drtivé většiny lidí na vystavenou techniky bylo stylem: “Jůůů letadlo, jůůů tank, jůůů minomet.“ Jde o podobnou „whow“ reakci, pokud to řeknu poněkud netaktně, kterou prožívate v ZOO, cirkusu nebo na nějaké pouťové atrakci.

 

Okamžitý výtrysk emoce bez hlubšího zájmu o pochopení problému. Bezpečnost státu a armáda je jednoduše příliš vážná věc, než aby se z toho dělal atrakce bez nějaké snahy o dávaní věcí do souvislostí.

 

Foto: Humvee polských speciálních sil. / Jakub Otipka

 

Je také naivní si myslet, že průlet českého Gripenu vzbudí něco více, než chvilkový nával adrenalinu. Níc víc, než to, co odezní za pár desítek minut. Jednoduše obrázek na nebi, bez kontextu, bez příběhu, bez znalosti pozadí – stejně, jako když se díváte na hollywoodský akční film.

 

Pokud to řeknu cynicky, pro někoho morbidně, tak podle mě jeden z „nejzajímavějších exponátů“ byla polní márnice. Lidem při prohlídce tuhl úsměv na tváři a snad i někdo pochopil, že střílení lidí a válka není legrace, ale že to má také své následky.

 

„No, ani, ne. Já mám na armádu svůj nepříliš lichotivý názor,“ odpověděl kamarád na mou trochu překvapivou otázku, zda díky Dnům NATO v jeho očích stoupl kredit Armády ČR. Podobně odpověděl i zbytek mého doprovodu.

 

Obávám se, že pokud je hlavním cílem zvyšovat prestiž Armády ČR, vzdělávat veřejnost ve vojenských otázkách a vést osvětu, akce, jako jsou Dny NATO (a nejen Dny NATO), se absolutně míjí účinkem.

 

Foto: Polský C-130 Hercules. / Jakub Otipka

 

Rady, které nebudou vyslyšeny

Kritizovat je tedy snadné, je ale nějaké řešení? Je, ale nebude se líbit.

 

Jednoznačně největší problém, tedy alespoň pro návštěvníky, nikoliv pro organizátory, je obrovské množství lidí, které na Dny NATO zavítají. Kapacita letiště není nafukovací a zejména koridor, na jedné straně lemovaný slánkami s občerstvením a na druhé plochou pro pozemní ukázky, je lidmi naprosto přeplněn.

 

V praxi to pak vypadá tak, že pozemní ukázky neuvidí 90 % návštěvníků. Zřejmě organizačně neřešitelný problém, při stávajícím počtu lidí, je zajistit lepší přístup pro více lidí k dynamickým ukázkám. To, že si vychutnáte dynamické ukázky, je pro většinu lidí nedostižný sen.

 

Obrovská masa lidí pak vytváří dominantní obrazovou a zvukovou kulisu, která často naprosto překrývá dojem z vystavené techniky i dynamické prezentace. Nějaká důstojná prohlídka techniky, nebo rozšíření vědomosti o vojenských otázkách, technice, Armádě ČR tak nepřipadá v úvahu.

 

Foto: Koridor je na levé stráně lemován stánky s jídlem, na pravé straně prostorem pro dynamické ukázky. / Jakub Otipka

 

Řešení? Jednoznačně omezit počet návštěvníků. Zavést klidně vstupné a omezit počet stánků. Protože prohlášení, že akce je zadarmo je pouze komerční trik. Návštěvníci spolehlivě zaplatí akci u stánku, které svou plochou směle konkurují ploše s vystavenou technikou.

 

Je otázkou, zda Dny NATO, mají být atrakcí pro stovky tisíc lidí, nebo osvětovou a vzdělávací akci pro menší počet lidí. Protiargument, že jde o soukromou akci, do které nemáme právo mluvit, je pravdivý jen částečně. Dominantní úlohu na akci hraje také Armáda ČR, resp. Ministerstvo obrany ČR, tedy organizace, kterou platíme z vlastních daní.

 

Je tak otázkou, zda nestojí z úvahu přehodnotit styl prezentace Armády ČR. Dlouhodobým cílem Ministerstva obrany ČR má být jistě osvěta, vzdělávání a vysvětlování role Armády ČR. Mám vážně pochybnosti, že Dny NATO takovou roli plní.

 

Samozřejmě, pro armádu je těžko vymýšlet hlubší program pro 200 000 lidí. Dostáváme se tak oklikou k poslání akce i k počtu návštěvníků.

 

Byl jste na Dnech NATO? Jak se vám líbili? Napište nám váš názor do diskuze. 


Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 03.10.2014 Čas: 20:37

Video s V-22 Osprey:
https://www.youtube.com/watch?v=uu2R9nU7QA4

avatar
Matt Datum: 24.09.2014 Čas: 15:17

RiMr71: Krásné záběry. Díky za video!

avatar
RiMr71 Datum: 24.09.2014 Čas: 12:52

Nevím, jestli to sem můžu linkovat (když tak sorry admine a maž :) )
Videjko se slovenským Mig-29 (budu mít i další, až se k tomu dostanu) - z letu tam toho moc není, ale jsou tam zase záběry z přípravy éra atd:
https://www.youtube.com/watch?v=-kh75f7TGGA

avatar
J.D. Datum: 23.09.2014 Čas: 19:04

RiMr71 : souhlas furt si všichni stěžujou na to že lidi na armádu nadávaj a chtěj jí zrušit, a když už se zajímaj tak je to taky špatně

avatar
RiMr71 Datum: 23.09.2014 Čas: 11:05

...Komu se nelíbí, že je tam moc lidí, tak ať tam nejezdí, bude tam těch lidí míň.... :)

avatar
Ezekyl Datum: 23.09.2014 Čas: 08:35

Matt : Mě nepřijde že by se tu nějak házela špína. Byli jsme dotázáni na názor na akci, na které z nás většina stejně byla a zbytek ji sledoval na CT24 :-)

Nikdo nehanil samotnou akci, jenom si zde vyléváme srdce z toho, že na některé z nás je tam prostě strašně moc lidí. Já osobně jsem pro vstupné, protože vybrané peníze by mohly být použity ke zlepšení infrastruktury areálu letiště a nemyslím si, že by účast vydatně opadla pokud by zůstalo vstupné na výši odpovídající skutečným příjmům rodin tady u nás.

Ano, byla by fajn VIP tribuna - ale to že tam není je pouze důvod si k postesknutí, nikoliv házení špíny na akci. Repertoár byl naopak chválen a jak psal Deadog, pokud někdo nemá vyloženě problém s masou lidí kolem, i ty informace si na Dnech NATO získá.

Ale naděje na "volnější" den pro odbornější veřejnost snad spíše mluví pozitivně o samotné akci, na které by daný jedinec uvítal víc prostoru a času pro sebe. Přání o vstupné z mojí strany je prostě proto, že vím kolik peněz by se vybralo a které by následně mohly být využity buď ke zkvalitnění akce do dalších let nebo investovány do samotného areálu, či třeba převedeny do rozpočtu AČR - přiznám se, že já bych do nějaké kasičky "dobrovolnosti" na AČR nepřispěl, ale v případě vstupného ze kterého jde 50 % do AČR ho s chutí zaplatím... A druhých 50% ať jde na zkvalitnění přenosu a záznamu akce Českou televizí a budu spokojen zcela. A když vstupné, tak ať klidně i ten přenos je za poplatek a až s významným odstupem se vysílání přesune do sekce zdarma ( třeba po dalším ročníku).

Ale to jsou kosmetické drobnosti, které bychom chtěli zlepšit, nepřišlo mi, že by zde někdo vlastní akci vyloženě hanil, včetně samotného článku kde se autor pozastavuje nad posláním akce, které je prezentovat lidem - tzn. čím víc lidí, tím lépe, které je lehce komplikováno paradoxně právě vysokým počtem účastníkům. Nic víc.

Akce se nám líbí, ale je tam na nás moc lidí. A stejně tam jedeme a nebo sedíme přilepeni na monitorech :-)

avatar
Left Datum: 22.09.2014 Čas: 23:40

Dobře, pánové, ale musíte si uvědomit, že tohle je akce/prezentace pro širokou veřejnost. Cílem je představit AČR, případně další partnerské armády, co možná největšímu počtu lidí.
P.S. Ano, vím, že těch lidí je tam sakra hodně - na Dnech NATO jsem již několikrát byl (včetně ročníku s historicky největší účastí).

avatar
Matt Datum: 22.09.2014 Čas: 22:48

Lidi, proč si stěžujete? Hoďte už stranou neduhy příznaků minulého ,,komunistického češství" a neházejte na Dny NATO špínu prosím! Někteří z vás tuto akci prezentují jako solidní odpad; zase taková chronická nespokojenost. Buďte rádi, že se na naší půdě vůbec tato velkolepá akce pro veřejnost vyskytuje.

Byl jsem tam a s výhledem jsem neměl žádný větší problém. Plot byl dlouhý a tím pádem zástupů zasebou nebylo tolik. Viděl jsem mechanizovanovaný prapor v pohodě, u polského Leoparda 2 ,,za plotem" jsem se hned dostal do první řady a hezky si jej ofotil. No a u letecké techniky je jedno kde stojíte - hlavní náplň Dnů NATO. Doprovodné komentáře byly zajímavé, člověk neslyšel jen pouhé statistiky, ale i různé klady/zápory, prostě zajímavosti, které umí širokou veřejnost nadchnout. Nebudu se rozepisovat, akci jsme si všichni užili a to jsem tam byl s přítelkyní a ještě dvěma 140cm prckama co si dostatečný výhled v 90% našli. Akce plní to co má a ode mě pochvala pořadatelům, že zvládají takový nápor lidí velmi solidně.

Jinak kolony: Hlavní úseky jsou 5 km před letištěm těžce zasekané. Nicméně, je tu možnost jet po bočních cestách, předjel jsem 3 km kolony tím, že jsem jednoduše odbočil z hlavní cesty. Jelo zamnou jen jedno auto, naprosto volná boční cesta a to už většina lidí ma GPS, tak nevím jestli se báli, ale ušetřil jsem min. dobrou hodinu.

(Mimochodem je tu stále IDET) Ke dnům NATO. . . by se mělo přistupovat s ohledem na prvotní účel, náročnost a možnosti pro provedení. Zbytečně tu někteří hážete špínu a dezinformujete, byť jde tady z mnohých kritiků poznat, že si této akce vnitřně i docela váží a mají následně i zajímavé názory.
Díky za přečtení.

avatar
KOLT Datum: 22.09.2014 Čas: 20:26

Jak píše karloscz, současný formát by mohl zůstat (včetně neplacení vstupného). Jen by přibyl jeden den před stávající show, který by byl spíš pro "pokročilou" veřejnost. A měl by hrazené vstupné. Ale chápu, že i tak je docela peklo takovouhle akci zorganizovat, takže ještě k tomu něco navíc už prostě nemusí být v silách pořadatelů. Rozhodli se, že budou pořádat show, na což mají pochopitelně naprosté právo. A svůj účel ta show dle mého plní, takže osobně pořadatelům gratuluji a smekám.

avatar
otecko Datum: 22.09.2014 Čas: 19:19

Souhlasím s Dedogem, je to show a je to tak prezentováno, kdo chtěl, mohl si s vojky pokecat, i ten odborný výklad dostal...a vstupné? No, nedovedu si to představit, když tam chodí 200 tis. lidí a vstupy jsou jen a jen dva, jde přece jen o letiště, kdo by to odbavoval? Start je v 9 a od té doby už je program.... s tou tribunou na dynamické ukázky ale souhlasím, bolí mne za krkem, když jsem mladého držel při prezentaci tanků..

avatar
Deadog Datum: 22.09.2014 Čas: 16:39

Byl sem tam a bylo to super, a to mam jeste stihu z hodne lidi pohromade, nechapu proc tak kriticky, ja si myslim ze ucel to splnilo na 100%, je to proste reklama na armadu ,policii, hasice, a podle navstevnosti je videt ,ze si techto slozek lidi vazi ,protoze vystat hodinovou frontu na pivo chce fakt odhodlani a vystat pak dvou hodinovou frontu v kolone aut to chce uz uplne sebezapreni. Ti lidi tam jdou protoze je to bavi a chcou to videt , a jak tu nekdo psal na vsechno ste se mohli zeptat vojaku ,velmi ochotnych vse vysvetlit. Kdo si osahal posledni verzi BRENU ,lehl k Falconu 12,7mm, vlezl do kazdeho obrnaku a pokecal s vojaky kteri na te technice slouzi ,prolezl Ospreyem a podal si ruku s US pilotem ,zapozoval s polskou jednotkou tak jako ja musi byt super spokojeny ,a jeste vam reknu ,nohy po rit seslapane ale stalo to zato ,hlavne kdyz zaburacely vystrely z dany az sem upustil langos za osmpetek, super akce....

avatar
karloscz Datum: 22.09.2014 Čas: 15:47

2 kurkis, Charlie: Proto jsem navrhoval rozdělení na dva dny, jako to bývá u veletrhů - odborný den, kde je hlavně prostor pro profesionály a ty co se v oboru vyznají, a pak pro veřejnost. Kdyby té masové akci předcházel jeden den jen pro dospělé, měli bychom možnost v klidu projít všechny spoty, prodiskutovat, poptat se, nafotit. Současně by druhý den byly všechny ty přelety, přemety a salta a buřty. Návštěvnost by v součtu určitě vzrostla, druhý den by byla o chlup menší, ale ne o víc jak 5 pct odhaduju. Takže masovost pro B52, V22 a podobné libůstky by zůstala. To je winwin. Proto to tak ty veletrhy mají, koneckonců.

avatar
kurkis Datum: 22.09.2014 Čas: 15:23

To je těžko, je to spíš takové přiblížení se lidem, které armáda třeba jinak vůbec nezajímá a z mého pohledu to účel plní. Pokud se chcete dozvědět o konkrétním kousku techniky něco více není problém se zeptat vojáků, kteří u toho stojí. Teda alespoň já to tak dělal a co mě zajímalo to vysvětlili. Pokud chcete jít na něco odborného jděte na IDET žádné zbytečné ukázky. U techniky přímo výrobci, kteří vám sdělí vše podrobně, vstupné tam je takže tam tolik děcek taky není.

avatar
Charlie Datum: 22.09.2014 Čas: 14:19

Otázkou ovšem je, jestli by na akci s dvaceti tisíci diváky dokázali dostat třebas tu B-52 - protože podle mě i návštěvnost je to, na co hostující složky slyší.

Jak je to s Bahny? První můj ročník tam měli Leoparda, AS-90, něco přivezli i frantíci, Amíci Abramse, a pak se to jen tenčilo... a z reportu sem toho moc nepochytil.

avatar
Ezekyl Datum: 22.09.2014 Čas: 14:13

Jednoznačně zavézt vstupné s omezeným počtem návštěvníků na "rozumné hodnotě" + VIP tribunu za řádově větší vstupné.

arr