Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Datum přidání 05.06.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější produkci firem TATRA TRUCKS a EXCALIBUR ARMY. Obě firmy nabízejí české armádě i zahraničním zájemcům nejmodernější nákladní vozidla, obrněné transportéry i bojová vozidla pěchoty.

Foto: TITUS na zkušebním polygonu TATRA TRUCKS v Kopřivnicích; větší foto / Autor

Foto: TITUS na zkušebním polygonu TATRA TRUCKS v Kopřivnicích; větší foto / Autor

 

Nákladní vozy, kolové transportéry, bojová vozidla pěchoty

Kopřivnická „tatrovka" se ještě před pár lety potácela na hraně propasti. Obrat nastal až v roce 2013 s nástupem nového vedení. Legendární podnik od března 2013 patří společnosti TATRA TRUCKS, která je ve vlastnictví českých akcionářů.


Firmu TATRA TRUCKS spojuje s holdingem EXCALIBUR GROUP stejný majitel. Pod křídly holdingu se nalézá čtrnáct firem, mimo jiné také známý prodejce a výrobce vojenské techniky EXCALIBUR ARMY.


Na testovacím polygonu „tatrovky" jsme si mohli prohlédnout nejnovější vojenské portfolio firmy TATRA TRUCKS a holdingu EXCALIBUR GRUP:

  • Obrněný transportér TITUS společnosti NEXTER SYSTEMS na podvozku TATRA 6x6

  • Valník TATRA 4x4 s pancéřovanou kabinou splňující normu balistické a protiminové ochrany STANAG 4569 na úrovni 3 – 3a/3b

  • Hákový nakládač kontejnerů 20 stop na podvozku T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General Dynamics

  • Valník středně těžké řady T 810 v provedení 4x4

  • Vyprošťovací vozidlo TATRA 8x8

  • Obrněné vozidlo ASCOD se zbraňovou stanicí Minisamson MK II jako výsledek spolupráce s General Dynamics European Land Systems

  • Kolový obrněný transportér Pandur s věží Samson MK II RWC izraelské společnosti RAFAEL

T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy společnosti General Dynamics

Foto: T 815-7 8x8 jako nosič mostní soupravy REBS (Rapidly Emplaced Bridge System) společnosti General Dynamics. Efektivní délka mostu je 13 metrů. Rozložení mostu a jeho umístění na místo se děje zcela automaticky; větší foto / TATRA TRUCKS

 

Nejzajímavější pro nás byla samozřejmě technika soutěžící o přízeň Armády České republiky. Své místo má „jisté" vozidlo Pandur II. K současným 107 Pandurům přibude dalších 20 velitelských s spojovacích vozidel.


Žhavým kandidátem pro zavedení do výzbroje Armády ČR je francouzsko-český obrněný transportér TITUS. Armáda ČR hledá 42 kolových obrněných vozidel, šest z nich by mělo být velitelsko-štábních, zbytek bude ve spojovací verzi. Nové stroje nahradí především letité vozy Praga V3S se speciální nástavbou.


V delší časové budoucnosti Armáda ČR požaduje nové pásové bojové vozidlo pěchoty, jako náhradu za letité sovětské stroje BVP-1/2. EXCALIBUR ARMY české armádě nabízí obrněnec ASCOD 35/42.

 

Foto: TITUS na testovacím polygonu; větší foto / Autor

Foto: TITUS na testovacím polygonu; větší foto / Autor

 

TITUS

Kolové obrněné vozidlo TITUS je produktem francouzské společnosti NEXTER. Francouzi využili jako platformu tatrovácký podvozek 6x6. Výkyvné polonápravy podvozku jsou odpružené vzduchem. Přední a zadní řiditelná náprava je převzatá z nákladního automobilu TATRA PHOENX.


Právě dvě řiditelné nápravy dávají vozidlu unikátní manévrovací vlastnosti. Klasické nákladní automobily s přední říditelnou nápravou mají osu otáčení na zadních kolech. Osa otáčení vozidla TITUS se však díky přední a zadní řiditelné nápravě nachází na prostřední nápravě. Poloměr otáčení je tak velmi malý, pouze 13 metrů.


S vozidlem lze velmi snadno manévrovat, například v úzkých ulicích měst. Ovládání vozidla však vyžaduje cvik – je nutno počítat, že zadní část „nejde za vozidlem" jako u klasického nákladního automobilu.


Samozřejmostí jsou vynikající jízdní vlastnosti v nejtěžším terénu. Stoupavost je 60 %, boční náklon 30 % a překročivost 1,2 m.

 


Klíčovým parametrem je balistická ochrana, ta je díky měnitelným balistickým plátům široce škálovatelná - od úrovně 2/2a/2b až po úroveň 4/4a/4b podle normy STANAG 4569. Vozidlo vydrží výbuch až 150 kg TNT ve vzdálenosti 5 metrů.


TITUS lze vyrábět v nejrůznějších variantách. „Nástavby mohou mít různé využití, například pro přepravu personálu, ambulance, velitelské vozidlo či mohou mít ozbrojené varianty,“ uvedl Karel Ritschel, ředitel pro obranné programy v TATRA TRUCKS.


Společnost TATRA TRUCKS vlastní plně licenční práva na výrobu vozidla, včetně provádění oprav a modernizací. Stejně tak Tatrovka může vozidlo exklusivně nabízet na českém slovenském trhu, případně na dalších trzích.  „Zatím máme vyrobeny prototypy a další se vyrábějí. Vozidla absolvují zkoušky ve Francii, Albánii, České republice, Spojených arabských emirátech a chystají se i na Blízký východ,“ říká Ritschel.


V případě zavedení vozidla do výzbroje Armády ČR vozidlo kompletně vznikne v České republice. Pod taktovkou českých firem rovněž vzniknou případné modernizace nebo účelové nástavby.

 

Video: ASCOD v akci (bez zvuku). / YouTube

 

ASCOD

Bojové vozidlo pěchoty ASCOD (Austrian-Spanish Cooperative Development) je produktem koncernu Dynamics European Land Systems. Obrněnec byl vyvinut jako společný rakousko-španělský projekt na konci 80. let. Výroba probíhá od roku 1998 až do současnosti. Vozidla zavedlo nebo zavádí do výzbroje Rakousko (Ulan), Španělsko (Pizarro) a Velká Británie (Special Vehicle).


ASCOD je nyní k dispozici ve dvou verzích - ASCOD 35 s maximální hmotností 35 tun a ASCOD s maximální hmotností 42 tun. Odolnost je na úrovni nejvyšší normy STANAG 4569, tedy s deklarovanou odolností proti municí ráže 25 mm (z 500 m).


Vozidlo ASCOD je nabízeno v několika verzích. Na základní korbu je možné umístit nejrůznější zbraňové stanice, například bezosaádkovou věž z vozidla Pandur II (RCWS-30 s 30 mm kanónem). Stejně tak lze z vozidla Pandur použít další shodné vybavení. Jde například o bojový vozidlový informační systém (BVIS), mikrovlnný a laserový varovný systém, diagnostický systém, rádia, intercom nebo pozorovací systém.

Foto: ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson Mk II; větší foto / Autor

Foto: ASCOD 35 a Pandur II s věží Rafael Samson MK II RWC vedle sebe ve výzbroji Armády ČR? Budoucnsot ukáže; větší foto / Autor

 

K dispozici jsou verze stíhač tanků se 120mm kanónem, minometné vozidlo, obrněný transportér, ambulance, ženijní, vyprošťovací, velitelské, mobilní mostní systém, atd.


Jako v případě vozidla TITUS výroba a montáž vozidel ASCOD pro Armádu ČR (případně dle dohody pro jiné země) proběhne v České republice, resp. pod hlavičkou EXCALIBUR ARMY. Stejně tak v České republice proběhne vývoj a výroba dalších verzí nebo dílčích komponentů.


EXCALIBUR ARMY rovněž získala od firmy General Dynamics exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Výroba dvaceti vozidel Pandur pro Armádu ČR proto proběhne, pokud armáda nákup oficiálně posvětí, v České republice.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Safi Datum: 08.06.2015 Čas: 23:47

Měl bych dotaz - v článku je informace, že Titus ustojí výbuch 150kg TNT ve vzdálenosti 5 metrů. Co sleduji konflikt na Ukrajině, tak jsem několikrát četl o účinnosti dělostřelectva i při palbě na obrněná vozidla, včetně tanků (klasickou municí, nic hitech). Jak to, že konvenční nízké vozidlo má problémy s dělostřeleckými granáty s náplní v max desítkách kilo a takováhle obluda s boční plochou jak autobus ustojí o řád silnější nálož ?
Chápu výhodu MRAP podvozku do V v případě výbuchu pod vozidlem, ale výbuch vedle ? Podle stanag 4569 vozidlo s pancířem level 4 (o třídu víš, než nejlepší co jde navěsit na zmíněný Pandur) neodolá výbuchu 155mm děl. granátu (cca 10kg TNT) ve vzdálenosti do 30m. A Titus má ustát 150kg TNT v pěti metrech ? Kde jsem to špatně pochopil/vyčetl/přehlédl ?

avatar
stirling Datum: 06.06.2015 Čas: 13:58

https://www.youtube.com/watch?v=ppUKjrlcUG4

avatar
Jenda Datum: 06.06.2015 Čas: 09:05

U Vegy mi nějak uniká smysl toho nového zakulaceného tvaru, který komplikuje, možná i znemožňuje, umístění přídavného pancéřování kolem motoru. V tom je Titus praktičtější. Jinak Vega 4x4 je asi vhodnější pro spojovací verzi než vozidlo 6x6. Verze 6x6 s klasickou "dvounápravou" je zase vhodnější pro případné vozidlo palebné podpory např s minometem. Kolové OT už máme, na to si Titus hrát nemusí...

avatar
skelet Datum: 06.06.2015 Čas: 07:44

Jinak dle údajů od výrobců je na tom co se týče odolnosti Titus a Vega obdobně

avatar
skelet Datum: 06.06.2015 Čas: 07:41

S tím podvozkem to zase nebude tak žhavé, protože zadní řízenou nápravu má Tatra standarně v nabídce, a to jak pro Phoenix, tak i pro T815-7.

avatar
juhelak Datum: 06.06.2015 Čas: 07:27

může mi tu nekdo apsat jednotkové ceny spojovacích verzi obou vozidel? same drahe, levne, ale ja sem ty ceny nikde nenašel..jinak sem se dival na obe ty vozidla a průchodnost terénem fakt stejná nebude. Stejně tak ochrana proti minam a nastraznym systemum. Vega má mozná vyhodu vtom ze je nenápadnějsi.

avatar
TECHNIC Datum: 06.06.2015 Čas: 01:19

Lepší je Vega má jednoduší podvozek, praxe je taková že většina konfortních sistémů, které nejsou pro provoz nezbytně nutné se po nějaké době a poruše
stejně vyruší a hlavně u francouzkých strojů. Spousta speciálních součástek se časem nedá sehnat a nebo jsou předražený. Podvozek sestavený ze sériově vyráběných součástek je správné řešení.

avatar
Nesher Datum: 05.06.2015 Čas: 21:19

Stirling
Proč ne, Vega si mi hodně líbí a jistě by to zvládla, ale přeci jen titus bude asi trochu pohyblivější a asi i odolnější.

avatar
stirling Datum: 05.06.2015 Čas: 21:13

Nesher: No paradoxně na hlídkování do misí bych viděl jako ideál vegu 4x4 s 12,7mm dálkově ovládanou stanicí na střeše.

avatar
Nesher Datum: 05.06.2015 Čas: 20:31

Jura99
Dnes by něco takového nemohlo MO nařídit, zákony se od doby první republiky změnily:-).
Jinak, tohle mají být spojařská a velitelská vozidla, pravděpodobně nebudou ani vyzbrojena, takže o nějakém nahánění strachu nemůže být ani řeč.
Prostě titus je na něco takového poněkud zbytečný, zbytečně sofistikovaný, zbytečně drahý.
Pokud by AČR chtěla hlídkové vozidlo do misí, tak by titus byla asi lepší volba, ale pro požadované účely je vega vhodnější.

avatar
Jura99 Datum: 05.06.2015 Čas: 20:07

Nesher: to by nedělal Excalibur a SVOZ, ani za první republiky nešlo primárně o dohodu mezi Škodou a ČKD, ale o příkaz MO, které se tehdy staralo o to, aby domácí zbrojovky přežily.
Dizajn bych vůbec nepodceňoval. Např. německý Tigr naháněl strach už tím jak vypadal.

avatar
Nesher Datum: 05.06.2015 Čas: 16:15

Jura99
A proč by to měla Exalibur a SVOS dělat? Navíc by to mocně zavánělo kartelem a následnou návštěvou ÚOHS.
Navíc, pominu-li kritéria jako design, který opravdu nemá u takového to typu techniky žádný význam, (uznávám, že Titus je "hezší", ale je to zcela irelevantní kritérium, je to obrněný náklaďák ne kabriolet), tak Vega má v tom co armáda poptává navrch:
1) cena - Vega je (už tím, že má méně sofistikovaný podvozek) levnější
2) dostupnost ND - většina dílů je Made in Czech republic, např. Vega může použít motory Tatra, u Titusu se s tím nepočítá
3) a hlavně větší vnitřní prostor - AČR nepoptává hlídková vozidla do misí, ale obrněné platformy pro potřeby velení a spojení, tedy je prostor velmi důležitý.

avatar
Jura99 Datum: 05.06.2015 Čas: 15:39

za první republiky se zakázky dělily mezi konkurenty, ačkoliv vyhrál jen jeden z nich. Takže např. škodovácké tanky LT-35 vyrábělo i ČKD. Zdalipak by to nefungovalo i dnes, že by např. vyhrál Titus, ale část jeho výroby by dostal SVOZ?

avatar
stirling Datum: 05.06.2015 Čas: 13:12

Nesher: určitě máš pravdu, že je dobré mít více dodavatelů na druhou stranu bych byl nerad pokud by něco takového spolurozhodovalo, ať vyhraje ten co nabídne nejvíce užitné hodnoty za nejlepší cenu.
Ve svos prý uvažovali/uvažují i o verzi 8x8, pokud by to byla celá rodina vozidel tak by to určitě bylo plus - vlastně by vega mohla být jako náhrada za dingo až po nosič např. lehkých houfnic, minometů, pvo atd.
To co včetně mě dává kladné body pro titus jsou dvě věci - podvozek je speciálně pro něho upraven a design.
Na tom prvním u verze 4x4 nejde nic změnit u verze 6x6 třeba bude mít klasické uspořádání také výhody (minimálně v ceně) a u případné verze 8x8 toho také není moc co měnit, snad jen velikost rozvoru mezi 2 a třetí nápravou.
Design je důležitý, ale u bojové techniky minimálně a třeba na tom svos ještě zapracuje.

avatar
Nesher Datum: 05.06.2015 Čas: 11:04

A teď mě napadla delší výhoda pro Vegu.
Vzhledem k tomu, že evidentně nákupy Pandurů nekončí a nové BVP bude pravděpodobně Ascod (avizovanou podmínku MO o výrobě v ČR splňuje jen Ascod, respektive potřebné výrobní kapacity má jen Excalibur), tak by se v případě vítězství Titusu stala AČR v podstatě rukojmím Excalibur Group (Pandury, Ascody, Tatry), bylo by velmi rozumné zadat zakázku jiné firmě, zvlášť když je česká. Nikdy není dobré sázet vše na jednu kartu.

arr