TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Události

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2017

Datum přidání 09.09.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V polských Kielcích od 5. do 8. září probíhala tradiční výstava vojenské techniky MSPO 2017 (Miedzynarodowy Salon Przemyslu Obronnego 2017). Doménou letošní výstavy byla nejrůznější taktická obrněná/neobrněná vozidla s pohonem 4×4 a především nové polské bojové vozidlo pěchoty (BVP) Borsuk.

Foto: Prototyp polského bojového vozdila pěchoty Borsuk; větší foto / autor

 

Výstava MSPO 2017 se konala na ploše 28 000 m2 a účastnilo se ji 628 vystavovatelů z 27 zemí světa. Podle oficiálních tiskových materiálů je MSPO 2017 třetí největší evropskou vojenskou výstavou.


Informace o počtech návštěvníků nejsou prozatím k dispozici, ale minulý ročník MSPO 2016 navštívilo přes 22 000 návštěvníků – dvakrát více, než v roce 2013.


Partnerským státem pro letošní rok byla Jižní Korea, ze které dorazilo více než 20 společností. Jižní Korea je s polským obranným průmyslem spojena především skrz projekt pásové samohybné houfnice Krab  – jihokorejská Samsung Techwin poskytla pro houfnici Krab podvozek ze své houfnice K9.


Samsung Techwin nabízí polské PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) užší strategickou spolupráci při vývoji obrněných vozidel tanků. PGZ je s 17 500 zaměstnanci a ročním obratem pět miliard zlotých jasně největší firmou polského obranného průmyslu.


Při příchodu na výstaviště (ne)uhodila návštěvníky do očí chybějící tradiční venkovní výstava vrtulníků od firmy Airbus Helicopters  – bitevního Tiger, víceúčelových H145M a H225 Caracal. Těžko říct, zda je to důsledkem vývoje priorit polského ministerstva obrany nebo důsledkem polského odmítnutí vrtulníku Carcal. Na listu vystavovatelů Airbus Helicopters úplně chybí.

 

Foto: HH-101A; větší foto / autor


Naproti tomu byl na venkovní ploše nově přítomen těžký vrtulník HH-101A Caesar italských vzdušných sil. HH-101A vyrábí italská firma Leonardo Helicopters a jde o nejnovější variaci vrtulníku AW101 pro bojové vyhledávání a záchranu (CSAR).


Vedle polská PZL Mielec ukázala vrtulník S-70i Black Hawk určený pro CSAR a pro evakuaci zraněných (MEDEVAC). S-70i je exportní verze vrtulníků UH-60 Black Hawk americké armády. Konečná montáž S-70i probíhá mimo jiné v Polsku a podle firemních materiálů je možné vrtulník během několika hodiny osadit neřízenými i řízenými střelami vzduch-země i kanónovou výzbroji.


V rohu výstavy se vedle tradičního “maskota” AH-64 Apache americké armády nacházel bitevní vrtulník W-3PL Gluszec společnosti PZL Swidnik – priorita polské armády je ale nákup víceúčelových vrtulníků pro speciální jednotky a CSAR.

 

Foto: S-70i Black Hawk; větší foto / autor


Zdá se tedy, že nákup francouzských vrtulníků H225 Caracal pro polskou armádu je skutečně “ztracen” a Varšava si zvolí mezi mezi S-70i a HH-101A. Možný je i nákup obou vrtulníků.


Největší novinkou MSPO 2017 byl nepochybně prototyp nového polského BVP Borsuk, které v polské armádě nahradí BWP-1 (BVP-1). Určujícím prvkem konstrukce Borsuku je jeho obojživelnost, kterou díky velkému počtu řek a vodních ploch v Polsku požadovala polská armáda.


Právě požadavky na obojživelnost vozidla a na vysokou odolnost proti IED byly zdrojem největších technických problémů při vývoji vozidla.


Výrobce vozidla, polská HSW (člen PGZ), proto polské armádě nabízí dvě varianty – obojživelnou o hmotnosti 25 t a lépe pancéřovanou o hmotnosti 30 t. Úroveň balistické ochrany a ochrany proti IED/minám nebyla ani u jedné verze zveřejněna.


Obojživelná verze vystavená na MSPO 2017 je určená k destruktivním zkouškám – testována bude mechanická odolnost, schopnost plavby a zřejmě i balistická odolnost a odolnost proti IED. Testy rozhodnou, zda se bude muset konstrukce vozidla ještě měnit, nebo nikoliv.

 

Foto: Borsuk; větší foto / autor


Vystavený Borsku byl vybaven novou polskou dálkově ovládanou věží ZSSW-30 s 30mm automatickým kanónem Bushmaster. Věž je možné osadit kanónem až do ráže 40 mm a čtveřicí protitankových řízených střel (PTŘS).


Podle výrobce vývoj vozidla skončí v roce 2019 a pozemní síly mohou BVP Borsuk získat v roce 2021 nebo 2022. Při takto složitém zbraňovém programu je však velmi pravděpodobné několikaleté zpoždění – tomu se nevyhnou žádné země světa. Vývoj vozidla z velké části financuje polské ministerstvo obrany (program DOB-BIO5/001/05/2014) částkou 62 milionů zlotých (pro roky 2014-2019). Celková cena vývojových prací je 75 milionů zlotých (461 milionů Kč).


Překvapením výstavy, vzhledem k představení Borsuka, byla přítomnost dvou zahraničních BVP – německá firma Rheinmetall ukázala BVP Lynx a General Dynamics Land Systems (GDLS) BVP ASCOD. Oba stroje se ucházejí také o přízeň Armády ČR a ASCOD měl dokonce zelené české maskování. Je otázkou, zda se obě firmy chtěly ukázat na středoevropském a východoevropském trhu nebo “nevěří” polskému programu Borsuk.

 

Foto: Lynx; větší foto / autor


Druhou největší hvězdou MSPO 2017 byla podle našeho názoru modernizace polského tanku T-72M1, resp. polské modernizované verze PT-91, označovaná jako tank PT-17. Vystavený tank je produktem polské firmy Bumar (člen PGZ) a vznikl evolucí prototypu tanku PT-16 představeného na MSPO 2016. Hlavní změnou je použití nového ukrajinského klínového reaktivního pancíře na věži, který opticky připomíná ruské reaktivní pancéřování Relikt, avšak není viditelně segmentováno jako v ruském případě.   


PT-17 je vybaven ukrajinským kanónem KMB2 ráže 120 mm (L50). Tank využívá nabíjecí automat se zásobou 22 ks munice. PT-17 byl osazen polskou robotickou stanicí ZSMU s kulometem ráže 7,62/12,7 mm nebo 40mm granátometem. Tank je vybaven systémem řízení boje (BMS) a systémem řízení palby se schopností “Hunter-Killer” (na vyžádání i “Killer-Killer”). Tank pohání německý dieselový power-pack o výkonu 735 kW (1000 koní).


PGZ nabízí PT-17 jako modernizační balíček pro zákazníky po celém světě. Polská armáda má také zájem o modernizaci tanků PT-91 “Twardy”, ale ne tak radikální. Přímo pro potřeby armády proto PGZ na MSPO 2017 představila modernizační balíček PT-91M2.

 

Foto: PT-17; větší foto / autor


Cílem modernizace PT-91M2 je především prodloužit životnost tanků PT-91, které nyní slouží v polských rezervních jednotkách. PT-91M2 získal především přesnější kanón 2A46MS ráže 125 mm, nový nabíjecí automat a box v zadní části věže pro další munici.


Tank pohání původní motor S-12U (polská verze sovětského V-46-6) o výkonu 634 kW (850 koní), nové jsou sestavy odpružení pojezdových kol. PT-91M2 chrání nejnovější bloky polského reaktivní ho pancíře ERAWA.


Za pozornost stála modernizace průzkumného vozidla BWR-1S na podvozku sovětského BVP-1. Polsko vozidla nakoupilo v roce 1988 od Československa  – v ČSLA neslo BWR-1S označení BPzV (Bojové Průzkumné Vozidlo) Svatava. Modernizované BWR-1S získalo především nové elektro-optické pozorovací hlavice, radar pro průzkum bojiště, moderní navigační a komunikační systémy, detektory min, dozimetr, posílenou energetickou soustavu, atd. Kompletně nové je pracovní prostředí posádky.


Zajímavou novinkou byl polsko-ukrajinský raketový systém ZRN-01 “STOKROTKA DAISY" vyvinutý polskou společností WB Group a ukrajinskou UkrOboronProm.

 

Foto: ZRN-01; větší foto / autor


ZRN-01 je určen pro ničení vzdušných (především dronů) a pozemních cílů do výšky 4000 m a na vzdálenost až 7000 m. Na korbě nákladního vozu jsou umístěny dva kontejnery B8V20 pro neřízené rakety RS-80P ráže 80 mm. Rakety jsou vybaveny různou bojovou hlavici a různou roznětkou (nárazovou, časovou) podle použití proti pozemním nebo vzdušným cílům.


Pro zaměření vzdušných cílů slouží střelecký radiolokátor umístěný na dalším vozidle, který odhalí cíl s malou odrazovou plochou (dron) na vzdálenost až 6000 m. Klíčovou součástí ZRN-01 je polský systém řízení boje TOPAZ, který najdeme také v houfnicích Krab. TOPAZ dokáže efektivně řídit a koordinovat činnost nejrůznějších zbraňových systémů, senzorů a jednotek na digitalizovaném bojišti.


Nakonec se dostáváme k taktickým obrněným vozidlům 4×4 – ty na výstavě MSPO 2017 početně jasně dominovaly a naznačily tak současné priority polského ministerstva obrany. Není divu, polské ministerstvo obrany spustilo řadu programů nákupu vozidel 4×4, od nepancéřovaných až po silně pancéřované. Varšava přitom plánuje v následujících letech nakoupit stovky, možná jednotky tisíc vozidel 4×4.

 

Foto: Tur V; větší foto / autor


Zmiňme například programy Pegaz (víceúčelové vozidlo), Kleszcz (průzkumné vozidlo), Barakuda (vozidlo s PTŘS), Mustang (víceúčelové neobrněné vozidlo) nebo Zmija (lehké průzkumné vozidlo).


O programy Pegaz, Kleszcz a Barakuda projevují zájem i firmy z České republiky. Novojičínská VOP CZ na MSPO 2017 prezentovala obrněné vozidlo Ajban 440N (“NATOizovaná” verze Ajban 440A) a Czechoslovak Group, resp. dceřiná firma TATRA DEFENCE VEHICLES (TDV) vozidlo Husar 4×4.


Vozidlo Ajban 440N prošlo celou řadou úprav umožňujících plné ovládání a využití i za chladných klimatických podmínek podle vojenské normy STANAG 2895 (- 32° C až + 55° C). Další změny podle směrnic NATO zahrnují např. úspěšnou úpravu elektromagnetické kompatibility podle požadavku standardu MIL-STD 416F.


Česká TDV v Polsku představila také obrněný transportér Titus a raketomet BM21 MT 4×4 – sovětský raketomet BM21 na tatrováckém podvozku 4×4.

 

Foto: Eagle V; větší foto / autor


Velké šance uspět má samozřejmě domácí společnost AMZ KUTNO s vozidlem Tur V. Stejná firma již dodala ideově podobná vozidla Zubr pro polský systém protivzdušné obrany velmi krátkého dosahu Poprad.


Tur V má hmotnost 9 t a nosnost 2 t. Auto pohání motor Iveco o objemu 5,9 l (205 kW). Balistická ochrana je na úrovni 2 a protiminová na úrovni 3a podle STANAG 4569. Balistickou ochranu je na přání možné zvýšit až na úroveň 3.


Nemalé šance uspět v polské armádě má vozidlo Eagle V (hmotnost 10 t), a to z jednoduchého důvodu – je nabízeno polskou PGZ. V hale vyhrazené jen pro potřeby PGZ byl Eagle V představen v protitankové verzi, tedy ve verzi pro program Barakuda.


PGZ nabízí vozidlo Eagle V s izraelskou robotickou věží Samson Mini RWS od firmy Rafael. Věž je osazena kulometem ráže 12,7 mm a dvojicí PTŘS Spike od stejnojmenné firmy.

 

Fotogalerie

 


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Rase Datum: 13.09.2017 Čas: 11:02

Lukas:
výsledky zkoušek vozidel nejsou veřejně přístupné. Navíc ještě nejsou zkoušky dokončené - byť už asi neprobíhají v terénu a vozidla teď jezdí po veletrzích mimo ČR. Nevím už kdo to kde psal, ale Puma si údajně vedla v terénu nejlépe z vozidel stejné váhové kategorie (tedy ne nejlépe ze všech). Pochopil jsem to i tak, že se vojákům líbí. Výsledky střelecké zkoušky nejsou známy ale asi dost podobné. Tady by spíš poradil MALI. Zatím je ale dost brzo cokoliv hodnotit - uvidíme později.

avatar
Lukas Datum: 13.09.2017 Čas: 09:39

Rase - podobno Spz Puma była na testach w Czechach.
Czy są jakieś konkretne informacji (słyszałem,że dobra ocenę miała ze strzelań)

avatar
Rase Datum: 13.09.2017 Čas: 09:24

KOLT:
mě by zase zajímalo, jak by vypadala věž z PT-17 na podvozku těžkého BVP :)) Přeci jen váhový limit podvozku T-72 je 15 tun (tohle se řešilo u konstrukce věže T-21), tedy i věž PT-17 bude muset být lehčí. Dodám,, že ASCOD 35 má nosnost 13 tun, ASCOD 42 až 19 tun, u ostatních těžkých BVP to bude podobné. Vhodnější jsou asi lehčí věže od Ruag, Cockerill atd. ale i tohle by možná vyšlo. Netušíte někdo, kolik váží Jordánská věž Falcon ? Ta by byla nejlepší, jelikož je bezosádková. Navíc s Jordánci máme hodně zajímavé vztahy a prodáváme jim hodně podvozků od Tatry a dalších zbraní.

avatar
KOLT Datum: 13.09.2017 Čas: 09:00

Nekamenujte mě, ale kdyby byl PT-17 za rozumnou cenu, nebylo by to schůdné řešení do doby Leo-3? Vzali bychom nejzachovalejší z našich uloženek a nechali z nich udělat použitelný tank. Pokud by to vyšlo !výrazně! levněji než pořídit Leopard 2 (ať už nový nebo starý s následnou modernizací), přišlo by mi to jako schůdná varianta. Samozřejmě za předpokladu, že by se rovnou počítalo s nákupem Leopardů 3 hned, jak by byly dostupné.
Samozřejmě bych radši Leopardy 2 s vysokotlakou 120 nebo Merkavy, ale na to asi těžko budeme mít peníze...

A to jsem byl proti jakémukoliv pokračování T-72, hmmm...

avatar
Tecka Datum: 12.09.2017 Čas: 11:26

Wystawa i po wystawie ...ciekawa tabelka z kalkulacja wydatków na nadchodząca dekadę : https://mobile.twitter.com/goltarr/status/907519026133438464/photo/1

avatar
Rase Datum: 11.09.2017 Čas: 18:59

Jen doplním Lukase, že čím lehčí vozidlo, tím levnější údržba a provoz. Stačí ti lehčí motor, méně se opotřebovávají součástky atd. Navíc u lehkého vozidla je i možnost doplnit plavbyschopnost, byť na ní Poláci už netrvají. Samozřejmě tohle všechno jde na úkor balistické ochrany, ale Polákům jde o pořízení spousty stovek vozidel - v podstatě Rosomák na pásech. Levné, lehké vozidlo s možností osadit slušným přídavným pancéřováním (třeba jen na úroveň Rosomáka), které budou moct sekat ve velkém. Navíc mají hodně MBT, které dokáží vyztužit mechanizované jednotky, tak oproti nám nepotřebují těžké BVP, které by suplovalo tanky.
Pro polskou armádu je to očividně dobré vozidlo, což dle mého byl ale i Anders. Pro AČR je ale potřeba něco úplně jiného.

avatar
Lukas Datum: 11.09.2017 Čas: 17:51

Jura99 - bo to ma być uniwersalna platforma
A uniwersalny = kompromisowy


25 ton to prawie tyle co Rosomak M1M - który wytrzymuje wybuch 8 kg TNT, czy stare RPG-7 (i 14,5x114 B32 z 100 m)

Nie jest to Spz Puma - ale i tak 2 razy lepszy pancerz od BWP-1
A w wariancie 30 ton - to powinien być nie gorszy od popularnych konstrukcji...

Z resztą - jak pisałem nas nie interesuje 100 czy 200 maszyn...
Tylko kilka set
Trzeba znaleźć "złoty środek" między wymaganiami a możliwościami finansowymi

Każdy by chciał Spz Puma
Ale nie każdego stać...

avatar
semtam Datum: 11.09.2017 Čas: 14:55

PavolR

Jak si můžeš splést Leo2 s T-72?

avatar
Thanos Datum: 11.09.2017 Čas: 14:11

Pro redakci: Připravujete samostatný článek k PT-17? Vypadá velice zajímavě...

avatar
Jura99 Datum: 11.09.2017 Čas: 11:48

Borsuk se mi teda dizajnově vůbec nelíbí, chápu že to sice není nejdůležitější paramatr. Rovněž do hmotnosti 25 a 30t se těžko vejde solidní balistická a protiminová ochrana, takže je to celý polovičatý.

avatar
Arthur Datum: 11.09.2017 Čas: 10:42

PavolR

Ten BWR-1S je v podstate modernizovaná BPzV Svatava - zrejme podobná modernizácia ako minuloročná a tohtoročná slovenská modernizácia do podoby BPsVI pre prešovský prápor ISTAR (OS SR tam však bude mať aj bezposádkovú vežu Turra-30)

http://www.armadninoviny.cz/domains/0023-armadninoviny_cz/useruploads/files/mspo_2017_big_galerie_13.jpg
http://defence-blog.com/army/wzm-unveils-upgraded-bwr-1s-reconnaissance-combat-vehicle-at-mspo-2017.html

avatar
Lukas Datum: 11.09.2017 Čas: 10:11

Z amunicją 125mm sprawa jest taka, ze był Pronit - z izraelskim penetratorem.
Osiągi miał średnie - ale na T-72B3 wystarczy.

Tylko był problem - w zimie, przy minus 15-20 stopni traciły "osiągi"
Dlatego też wyprodukowano ich niewiele a cały program wstrzymano

avatar
JiriR Datum: 11.09.2017 Čas: 09:55

U polských tankových programů citelně chybí nová podkaliberní munice- tady mají severní sousedé velké zpoždění (hlavně u 125 mm). Dle textu vypadá PT91m2 zajímavě, ale při pohledu na fotku je zvláštní, že na čele věže není bytelnější přidaná ochrana, než jsou tenké desky ERAWA. Myslím, že v obou případech se mohly více prezentovat české firmy. PS: u toho ukrajinského pancíře je zajímavé, že je celostný. (alespoň dle foto)

avatar
PavolR Datum: 11.09.2017 Čas: 09:48

Prepáčte, ale na fotkách máte náhodou označený ako BWR-1S aj nejaký tank. Nebude to ten spomínaný PT-91M2?
 
Je to Leopard 2PL. Upraveno. Admin

arr