Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

REPORTÁŽ: Polská vojenská výstava MSPO 2018

Datum přidání 08.09.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V polském městě Kielce ve středním Polsku se uskutečnila tradiční mezinárodní vojenská výstava MSPO 2018. Hlavní hvězdou výstavy bylo nepochybně domácí bojové vozilo pěchoty Borsuk. Na výstavě samozřejmě nechyběli ani čeští zástupci obranného průmyslu.

Foto: Houfnice DANA M2 byla na pravé straně vedle hlavního vchodu na výstaviště MSPO 2018; větší foto / archiv autora 

 

Vrtulníky

Oproti minulým rokům bylo na výstavě vizuálně méně hlavní bojové techniky, a to jak pozemní, tak letecké. Chyběla například firma Airbus Helicopters, která měla tradičně hlavní místo vede vstupní brány. Připomeňme, že polská armáda plánovala nákup vrtulníků H225 Caracal, ale následně z nákupu sešlo a celá věc způsobila politické nepříjemnosti mezi Polskem a Francií.


Místo tradičních vrtulníků H145M, Caracal a bitevního Tiger od Airbus Helicopter jsme letos vedle hlavní brány mohli vidět bitevní vrtulník AH-64D Apache americké armády, polský bitevní vrtulník W-3PL Gluszec a lehký víceúčelový vrtulník SW-4.


Polská armáda provozuje osm bitevních vrtulníků W-3PL Gluszec a plánuje na tuto verzi modernizovat část svých vrtulníků W-3WA Sokol. Počet vylepšených vrtulníků není znám, ale polská armáda provozuje devět vrtulníků W-3WA Sokol. Bitevní Gluszec nepochybně poslouží jako přechodový typ do zavedení zcela nového bitevního vrtulníku v rámci programu Kruk.

 

Foto: W-3PL Gluszec; větší foto / archív autora

 

Jako dočasné řešení Poláci počítají také s modernizací vrtulníků Mi-24. Na výstavě jsme mohli například viděť pomocné křídlo Mi-24 od polské firmy Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr 1. Křídlo pojme neřízené rakety ráže 70 mm i moderní západní protitankové řízené střely (PTŘS).


Také vrtulník Gluszec umí používat nejmodernější PTŘS, například Spike od izraelské firmy Rafael Advanced Defense Systems. Izraelci na MSPO 2018 přivezli celé portfolio svých PTŘS, včetně nejnovější Spike ER2 s doletem 16 km při odpalu z vrtulníku a 10 km při odpalu ze země. Izraelci se netají tím, že silně usilují o dodávky PTŘS Spike, jak pro modernizované vrtulníky Mi-24 a Sokol, tak pro nové protitankové přenosné komplety polských pozemních síl (program Karabela).

 

Foto: S-70i Black Hawk polské policie; větší foto / archív autora

 

Spike ER2 při hmotnosti pouze 35 kg má kromě výrazně většího doletu, oproti svým předchůdcům (Spike ER), větší tandemovou kumulativní hlavici (HEAT) nebo víceúčelovou tříštívou hlavici. Izraelská PTŘS je vybavena novou infračervenou a denní kamerou s vysokým rozlišením. Pro navádění střely slouží výkonný datalink. Střelu lze vypálit směrem k cíli bez znalosti jeho přesné pozice (princip LOAL). „Zamknutí“ cíle a následné navedení střely zajistí předsunutý návodčí palby nebo například dron.


Co se týče programu Kruk, při absenci firmy Airbus Helicopter (Tiger) nebo americké firmy Bell (AH-1Z Viper) je hlavní kandidát jasný ‒ bitevní vrtulník Apache. Ostatně během výstavy MSPO 2018 americká firma Boeing a polský koncern PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) podepsali dohodu o společných projektech sloužící k podpoře provozu vrtulníků Apache, tedy pokud tento vrtulník získá polská armáda. V rámci spolupráce se mohou podniky PGZ zapojit do dodavatelského řetězce Boeingu pro program Apache.

 

Foto: Mi-2 a Mi-8MSB-V; větší foto / archív autora

 

Velké zastoupení měla na výstavě ukrajinská firma Motor Sič, která na výstavu přivezla modernizované vrtulníky Mi-2 a Mi-8MSB-V. Ukrajinská armáda používá 24 vrtulníků Mi-8MSB-V vylepšených na základě zkušeností z bojů na Donbasu. Vrtulník je vybaven novými motory TV3-117VMA-SBM1V, digitálním kokpitem, novou avionikou a možností používat moderní zbraně ‒ kulomety, kanóny, letecké pumy, neřízené rakety, PTŘS Barrier nebo Šturm, či dokonce střely vzduch-vzduch krátkého dosahu Igla.

 

Přítomnost Mi-8MSB-V není náhodná, neboť polská armáda místo nákupu nových transportních vrtulníků dáva nově přednost nákupu bitevních vrtulníků (jak nových, tak modernizovaných) a modernizaci stávající flotily Mi-8/Mi-17.


Z vrtulníků samozřejmě nesmíme zapomenout na S-70i Black Hawk od firmy PZL Mielec. Firma se snaží prodat S-70i Black Hawk do polské armády, ale prozatím bez úspěchu. V Kielcích byl ale vystaven jeden ze dvou vrtulníků S-70i Black Hawk, které získala polská police pro své protiteroristické jednotky. Za dva vrtulníky S-70i (včetně školicího a provozního zázemí) policie zaplatila 140 milionů zlotých (833 milionů Kč).

 

Foto: BVP Borsuk; větší foto / archív autora

BVP

Dalším klíčovým programem polské armády je akvizice nového BVP. Jako u vrtulníků chyběly typy Tiger nebo Caracal, tak se letos na výstavě neukázalo BVP Lynx a ASCOD. Ukazuje se tak, že polská armáda se soustředí pouze na vyvíjený domácí typ Borsuk.


BVP Borusk bylo vystaveno v hale PGZ. Hlavním rysem BVP Borsuk je plavbyschopnost, kterou polská armáda požaduje kvůli velkému množství polských řek a vodních ploch. Ostatně proto BVP Borsuk váží pouze 26 tun ‒ podvozek snese zatížení až 30 tun.


Vozidlo je vybaveno polským bezosádkovým bojovým modulem ZSSW-30 s automatickým kanónem ATK44 Bushmaster II ráže 30 mm s možností používat programovatelnou munici. Modul pojme dvě PTŘS. Zatímco balistická odolnost vozidla Borsuk není známá, odolnost modulu ZSSW-30 je v základu úroveň 2 (7,62×39 mm) podle alianční normy STANAG, po přidání pancéřových plátů až úroveň 4 (14,5×114 mm).


Balistická a protiminová odolnost bude u BVP Borsuk nepochybně kritickým údajem. Vždyť Borsuk kvůli zachování plavbyschopnosti má o polovinu menší hmotnost než současné moderní BVP. Polská armáda se tak rozhodla u svého BVP dát přednost schopnosti provádět manévr, před balistickou ochranou.

Podle současných plánů vývojové prace na vozidle Borsuk skončí na konci roku 2021 a sériová výroba se rozběhne v roce 2022. Jak to je ale u všech podobných projektů na celém světě železným pravidlem, lze očekávat až několikaroční zpoždění.

 

Foto: PT-91M2A2 ; větší foto / archív autora

 

Tanky

Dalším významným projektem polské armády je modernizace tanků T-72M1 a PT-91 Twardy. A opět, na výstavě firma PGZ neukázala hloubkově modernizovaný stroj PT-17, ale z hardwarového hlediska méně ambicioznější (a tedy reálnější) prototyp PT-91M2.


Koncern PGZ pro polskou armádu nabízí dva vzorové prototypy PT-91M2 označované A1 a A2. První verze PT-91M2A1 využívá původní motory S-12U (polská verze sovětského V-46-6) o výkonu 634 kW. Tank PT-91M2A1 získá nový kanón 2A46MS ráže 125 mm, který nahradí původní kanóny stejné ráže 2A26M/2A46. Pro kanón je připraven i nový digitálně řízený elektromechanický stabilizátor kanonu EPS-72/91 Albatros, místo původního hydraulického 2E28M.


U verze PT-91M2A2 pak PGZ nabízí nový motor o výkonu 735 až 883 kW. V úvahu připadá polský motor S1000R s německou převodovkou Renk ESM 350M nebo ukrajinskou 6TD-2. Verze A2 má také posílený podvozek (včetně nových tlumičů nebo upravených torzních tyčí) pro zvýšení užitečného zatížení.

Zajímavé je, že u této verze je zachován původní kanón, i když samozřejmě nejde o finální řešení a o podobě modernizačního balíčku pro T-72M1 a PT-91 Twardy rozhodne polská armáda.


Obě verze získaly zcela nové senzorové, elektronické, počítačové a komunikační vybavení. U verze A1 i A2 najdeme elektro-optický zaměřovač střelce Savan-15, polský systém nočního vidění pro řidiče PNK-72 Radomka (firma PCO) nebo digitální komunikační prostředky a systémy řízení boje (BMS).

 

Foto: Leopard 2A5 s polskými senzory; větší foto / archív autora 

 

Na výstavě byl tank PT-91M2A2 vybaven celokruhovým pozorovacím elektro-optickým pouzdrem Paseo, zatímco verze PT-91M2A1 dálkově ovládaným modulem velitele s kulometem ráže 12,7 mm, na kterém byly umístěny denní, noční a termovizní senzory.


Obě verze je možné vybavit celou plejádou senzorů polské firmy PCO, jako například denními-nočními periskopy POD-72 LISWARTA, termovizními zaměřovači PCT-72, elektro-optickými pouzdry (denní-noční-termovizní kamery, laserový zaměřovač) GOC-1 Nike nebo GOD-1 Iris, či všesměrovým přehledovým denním-nočním kamerovým systém KDN-1T. Konkrétní kombinace, typy a počty senzorů je samozřejmě plně v režii polské armády. Stejně tak lze vzájemně kombinovat systémy z obou verzí.


Firma PCO také nabízí modernizační balíček pro nejmodernější současné polské tanky Leopard 2A5. Wojskowe Zaklady Motoryzacyjne (WZA), patřící pod křídla PGZ, na výstavě ukázaly tank Leopard 2A5, vylepšený zejména o polský dálkově ovládaný bojový modul ZSMU s kulometem ráže 12,7 mm a o modernizovaný německý zaměřovač střelce EMES 15, který nově získal polskou termovizní kameru KLW-1 ASTERIA. Stejné kamery jsou používaný i v tancích PT-91 a firma PCO plánuje kamery ASTERIA zabudovat i do německých pozorovacích pouzder velitele PERI R17A2 tanků Leopard.

 

Foto: Tur VI; větší foto / archív autora


Taktická vozidla

Kromě nákupu/modernizace vrtulníků, BVP a tanků, dalším programem „na spadnutí“ je akvizice taktických vozidel 4×4. Polská armáda hledá vozidla 4×4 v různých hmotnostních kategoriích, bez i s balistickou ochranou. Vozidla 4×4 poslouží pro přepravu vojáků, nosiče zbraní (včetně PTŘS), užitečného nákladu, ale i jako vozidla velení a řízení.


Polská armáda má hned několik programů nákupu vozidel 4×4. V rámci programu Mustang polská armáda hledá 882 lehkých vozidel, které v polské armádě nahradí vozidla Honker a UAZ. Program Pegaz řeší nákup 105 těžkých taktických víceúčelových obrněných vozidel 4×4 pro polské speciální síly. Dále zmiňme programy Kleszcz (průzkumné vozidlo), Barakuda (vozidlo s PTŘS) nebo Zmija (lehké průzkumné vozidlo). V příštích letech tak polská armáda nakoupí stovky nebo tisíce vozidel 4×4 nejrůznějších typů.

 

Foto: Wirus; větší foto / archív autora

 

Ostatně i rozsah vystavené techniky 4×4 na MSPO 2018 tomu napovídá. Program Zmija zná už svého vítěze ‒ v minulém roce polská armáda objednala 118 lehkých průzkumných vozidel Wirus od polských firem PHO a Team Concept. Na letošní výstavě MSPO 2018 pak firma Team Concept přivezla variantu pro speciální síly Wirus-4 SOF nebo víceúčelové obrněné vozidlo Dino.


Velké šance má polská firma  AMZ Kutno s rodinou obrněných vozidel Zubr-P, Tur a Bobr-3. Vozidlo Zubr-P již nyní slouží jako platforma nově zaváděných systémů protivzdušné obrany krátkého dosahu Poprad.


Na MSPO 2018 představené obrněné vozidlo Tur V o hmotnosti 9000 kg je nabízeno pro program Pegaz. Úplnou novinkou bylo lehké obrněné vozidlo Tur VI (využívá podvozek Ford S-550) pro přepravu až deseti osob nebo jiného užitečného nákladu.

 

Foto: Hasičská Tatra Tigon stála vedle houfnice DANA M2; větší foto / archív autora

 

České firmy

Opět začněme technikou, která letos na MSPO chybí. V tomto případě se jedná o českou firmu VOP CZ s taktickým vozidlem Ajban 440A. Z vozidel 4×4 však na MSPO 2018 chyběly i typy Eagle V, AMPV nebo Sandcat, což signalizuje zužování pole favoritů. Letos jsme neviděli v Polsku ani obrněné vozidlo Titus.


V oblasti taktických vozidel 4×4 chtějí v Polsku uspět hned dvě firmy z České republiky a Slovenské republiky.

 

Na výstavě samozřejmě nesměla chybět Czechoslovak Group (CSG) a její dceřiné firmy Excalibur Army, Tatra Trucks nebo Tatra Defence Vehicle. CSG pro programy Pegaz, Kleszcz a Barakuda i další nabízí vozidlo Husar 4×4. Vozidlo je postaveno na podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Podle tiskové zprávy CSG byl impulsem pro vznik projektu obrněného vozidla Husar „zájem české i polské strany rozšířit spolupráci v oblasti průmyslové a speciální výroby v rámci střední Evropy.“

 

Foto: Gerlach; větší foto / archív autora

 

Nechyběl ani stroj Gerlach od společnosti Zetor Engineering Slovakia a Zetor Engineering Brno. Obě společnosti patří do portfolia skupiny HTC Investments, která vlastní slavného českého výrobce traktorů Zetor. Zetor Engineering Slovakia nabízí vozidlo Gerlach pro program Pegaz a výstavu MSPO 2018 firma využila především k hledání polského průmyslového partnera, bez kterého není úspěch u polské armády možný.

 

Hlavní dominantou českých vystavovatelů byla ale samohybná houfnice DANA M2. Polská armáda sice nakupuje moderní samohybné houfnice Krab ráže 155 mm, ale má zájem rovněž modernizovat svých 111 československých houfnic ShKH vz. 77 DANA. Česká firma CSG polské armádě nabízí právě modernizační balíček DANA M2. V současné době se vedou jednání s polským průmyslem, ale výsledek jednání není znám.

 

Foto:  K2 Black Panther na stánku CSG; větší foto / archív autora


Velkou zajímavostí byla přítomnost jihokorejské firmy Hyundai Rotem na stánku CSG. Jihokorejci v Polsku společně s CSG propagovali svůj tank K2 Black Panther. Podle zástupců firmy sice polská armáda provozuje tanky Leopard 2, ale jihokorejský tank je o 35 let mladší konstrukce.

 

Polská armáda v delším časovém horizontu plánuje nahradit své tanky T-72 a PT-91 tankem nejnovější generace ‒ podle zástupců CSG představuje K2 Black Panther nejmodernější tank současnosti, který překonává všechny klasické západní tanky (Leopard, Abrams, Leclerc). V současné době K2 Black Panther je nabízen pouze polské armádě. 

 

Fotogalerie

 

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Tecka Datum: 14.09.2018 Čas: 07:56

Powstaje,nie powstaje...napisałem o tym bo takie dziwne „wrzutki” ,przeważnie maja drugie dno..i jak się dobrze zastanowić to włos zaczyna się jeżyć na głowie . Z reszta to nie miejsce żeby o tym więcej pisać a myśle,ze domyślasz-wiesz o co chodzi ... :/

avatar
Lukas Datum: 13.09.2018 Čas: 18:11

Nie, nie powstaje...
Na razie jest omawiana z potencjalnym zamawiającym (czyli MON) koncepcja dalszej ewolucji konstrukcji. Ale obie strony niechętnie o tym mówią...

Nim wojsko otrzyma choćby pierwsze 200 lekkich Borsuków minie jeszcze wiele lat... A samo wojsko nim podejmie decyzje musi "dowiedzieć się" ile faktycznie będzie kosztował Borsuk.

Póki co priorytet to szybko zbudować prototyp do badań i dokończyć ZSSW-30...

Co więcej ponoć ma być ponad 200 wież ZSSW dla Rosomaka...

avatar
Tecka Datum: 12.09.2018 Čas: 20:30

W uzupełnieniu do programu Borsuk. Wieści z fabryki HSW..wieża ZSSW będzie się w dwóch odmianach ,dla Rosomak i dla Borsuk. Ma powstać lub powstaje ,wersja ciężka-nieplywajaca Borsuk , kadłub będzie się różnic od wersji pływającej (to akurat bardzo logiczne) ,waga pojazdu może wynieść ponad 40 ton? Ciekawe...

avatar
Tecka Datum: 10.09.2018 Čas: 21:02

Tak,WD to na konkretne zamówienie dla Pułku Wsparcia Dowodzenia Dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód. I był to jeden z ciekawszych obiektów na targach ,ma być podobno zamówionych więcej .. z ciekawostek to wozy inżynieryjne PR Jodła-KTRI i Jodła-KTWI na podwoziu Rosomak ,maja być na wydłużonym kadłubie ,taki jak dla Arabii Saudyjskiej.

avatar
skelet Datum: 10.09.2018 Čas: 20:32

Jara: jako K9 na podvozku Tatry? :D

avatar
Nesher Datum: 10.09.2018 Čas: 20:28

Mě zaujal jiný systém, v článku se sice přímo nezmiňuje, ale v připojené fotogalerii je. Jedná se o Rosomák WD, taková polská odpověď na české velitelské/štábní systémy na podvozku Pandur II a v budoucnu snad i Titus. Je to vozidlo/systém typu "command and control" na úrovni velitele/štábu praporu, které je umístěno na podvozku Rosomák, konkrétně se jedná o úpravu sanitní verze tohoto kolového obrněného transportéru. Polské MO už v březnu objednalo 7 těchto vozidel.Což na velikost polské armády není mnoho, ve srovnání s objednanými respektive požadovanými počty podobných systémů u AČR přímo žalostně málo. Zřejmě se jedná jen o ověřovací sérii nebo případně nedostatek peněz?

avatar
Jara Datum: 10.09.2018 Čas: 20:11

K2 na stánku CSG mne hodně překvapil, abychom se nakonec v AČR tandemu K2 a K9 nedočkali ;) já bych se nezlobil a CSG by si u mne touto spoluprací konečně šplhla:))

avatar
Jara Datum: 10.09.2018 Čas: 19:53

MSPO 2018 a 15 komentů....... no vlastně se není čemu divit,nepředvedlo se nic zajímavého, další dílčí modernizace pt91 a maketa Borsuku, ale to už tady bylo....

avatar
Tecka Datum: 10.09.2018 Čas: 17:12

Narazie cała dywizja mieści się za biurkiem..

avatar
PavolR Datum: 10.09.2018 Čas: 17:01

https://svet.sme.sk/c/20910556/polske-ozbrojene-sily-budu-mat-novu-diviziu-s-tisickami-vojakov.html

avatar
Clanek Datum: 10.09.2018 Čas: 16:06

Tak ja s velkou nadeji hledim k pasovym BVP. To bude barometr toho, jestli se jede v zabehnutych kolejich, nebo se uz konecne nasla odvaha vystoupit z komfortni zony a vstoupit do zony velkych kluku co to s obranou mysli vazne.
Takze flintu do zita zatim nehazim, ale pockam si na ty ciny. :)

avatar
KOLT Datum: 10.09.2018 Čas: 15:52

Clanek, T72M4CZ by měly být zprovozněné tak jako tak, v řádu max. několika málo roků. Jsou na to vyčleněné peníze. Co se bude dít potom, toť otázka. Máte ale správný postřeh směrem k těžké brigádě – kolik tanků NATO v TB vyžaduje? Nebo tohle tam není definované?

Co se počtů týká, jako ideální by mi přišlo mít jeden tpr a po jedné tankové rotě u mpr (v rámci 7. mbr). Pokud budete počítat na rotu cca 12+1 tanků, celkem 6 aktivních rot a jedna rota AZ, spolu s několika tanky pro počáteční výcvik a několika vyprošťovacími tanky, se k té přibližně stovce dopracujete.

Ale jinak vaši skepsi zcela chápu :-(

avatar
Clanek Datum: 10.09.2018 Čas: 15:06

Ja ani tak nenarazel na vyjadreni toho nebo onoho, ale na ciny. Precijen, neni velke zakazky poslednich let, ve ktere by se neskrtalo a misto poctu puvodne velkoryse planovanych kusu se nakoupila casto polovina, nebo jeste casteji vubec nic. Plany na 100 modernich zapadnich MBT z novovyroby zni velice slusne (i na velikost a ek. vykonnost CR rozumne). Je zde ale tolik cest jak to nakonec nedosahnout, ze i 50ks modernich zapadnich MBT z novovyroby bude pozitivum. Jeste furt to muze byt 50ks starych zapadnich MBT z novovyroby, anebo 50ks starych zapadnich MBT jiz notne ojetych... a tak by se dalo pokracovat az...
... az k tomu ze se zprovozni 10 T72M4CZ a budeme se hrat na tankove vojsko a tezkou brigadu. :)

avatar
Rase Datum: 10.09.2018 Čas: 14:52

Clanek:
taky tomu moc nevěřím, ale bylo by to hodně dobré. Ten počt ale nemám vycucaný z prstu, ale zmiňoval jej ještě Stropnický při jednom rozhovoru na ČT24. Mluvil tam o tom, že AČR nemá jen třicet T-72M4CZ, ale právě že počítá i se staršími T-72M, které občas vytahují na cvičení. V budoucnu se tak dle něj počítá s pořízením cca 100 kusů tanků. Pokud jde o typ, tak tam se prý ještě uvidí. Ptali se jej na "Leopard 3" a prý ještě nejsou známy technické parametry, tak není co hodnotit - pokud ale v budoucnu přijde nabídka, tak ji zváží. V podstatě tam ale mluvil o tom, že do zmiňovaného roku 2025 je času dost. Přišlo mi, že na MO jsou docela dost otevření a ani bych se nedivil, pokud by někdo přišel s nápadem pořídit "vozidlo palebné podpory". Možností je docela dost.

ps. ať už byl Stropnický jaký byl, tak to co říkal stejně neměl ze své hlavy, ale patrně od náměstka Koštovala, který na svém místě pořád je, tak nějakou zásadní změnu v pohledu nového vedení MO bych nečekal. Klidně se může stát, že budou tanky kompletně zrušeny, kdo ví

avatar
Clanek Datum: 10.09.2018 Čas: 13:12

Rase:
pokud si dobře vzpomínám, tak AČR má výhledově zájem o cca 100 tanků (jako náhrada za T-72M4CZ a T-72M).

To zni az moc dobre na to aby to byla pravda. Myslim ze duvodem k oslavam bude pokud se z toho povede udelat polovina.

arr