Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Revoluční SR-10: Ruská náhrada českých L-39 Albatros?

Datum přidání 07.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 52 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Soukromá ruská konstrukční kancelář KB SAT (Konstrukční kancelář Moderních leteckých technologií) představila prototyp lehkého cvičného proudového letadla SR-10. Letadlo je zajímavé z několika hledisek - jde o první ruský soukromý stroj vyvinuty bez finanční pomoci státu a letadlo navíc využívá progresivní konstrukci křídla s negativní šípovitostí.

SR-10

Foto: SR-10 vyniká obracenou šípovitosti křídel, která dává letadlu unikátní aerodnymické vlastnosti. / KB SAT

 

SR-10 jako náhrada L-39

Ruská armáda pro letecký výcvik používá česká lehká proudová letadla L-39 Albatros. Na česká letadla přicházejí ruští piloti po výcviku na vrtulových Jak-152. Naopak po výcviku na L-39 odcházejí na pokročilý výcvik k výkonnějším strojům Jak-130. Právě SR-10 může zastoupit stárnoucí flotilu českých L-39.

 

Moskevská konstrukční kancelář KB SAT na letounu SR-10 pracuje od roku 2007. Kancelář poprvé maketu SR-10 v živé velikosti představila na moskevské výstavě MAKS 2009. První let SR-10 se uskutečnil v prosinci minulého roku.


Lehký cvičný SR-10 je po všech stránkách unikátní letoun. V historii ruského letectví je to poprvé, kdy vojenský letoun vznikl v režii soukromé společnosti bez přispění peněz vlády v Kremlu.


Samotné letadlo bylo vyrobeno ve městě Machačkala v hlavním města autonomní Dagestánské republiky. Letadlu je proto přezdíváno “Dagestáni”. Právě vedení republiky Dagestán finančně podpořilo, na rozdíl od předních ruských leteckých výrobců, výrobu letuschopných prototypů SR-10.


SR-10 vznikl čistě za použití ruských komponentů. Na domácím poli se chce letadlo utkat s lehkým cvičným letadlem MIG-AT a částečně i s Jak-130. Na světových trzích například s českým L-39NG, britským BAE Systems nebo s čínskými typy.


“Ruské letectvo potřebuje nenáročné, jednoduché a levné proudové cvičné letadlo, které nahradí flotilu L-39, a ruská armáda projevila o projekt SR-10 zájem,” řekl Maxim Mironov, ředitel KB SAT. “Dodávky MiG-AT, jednoduššího a levnějšího letadla v porovnání s Jak-130, selhaly a nyní je zde mezera mezi základním cvičným letadlem Jak-152 a cvičným/útočným letadlem Jak-130.”

 

SR-10

Foto: SR-10 bude na trzích konkurovat např. českému L-39NG. / KB SAT

 

Unikátní konstrukce SR-10

SR-10 je jednoduchý, levný a nenáročný dvoumístný podzvukový letoun s maximální vzletovou hmotností 2700 kg. Hlavním úkolem letounu je přeškolení pilotů z vrtulových letadel na proudové typy.

 

Jedinečným konstrukčním rysem letadla jsou tzv. křídla s negativní šípovitostí (-10°). V minulosti testoval podobná křídla například ruský stroj Su-47 Berkut (90. léta) nebo americký experimentální letoun Grumman X-29 (80. léta).

 

Křídla s negativní šípovitostí slibují výrazně lepší aerodynamické vlastnosti, prodloužený dolet a lepší ovladatelnost, především v podzvukových rychlostech. Letadlo je také více stabilní a odolné proti pádu do vývrtky. Křídlo vykazuje vyšší vztlakovou sílu (vyšší nosnost letadla) a zkracuje vzletové a přistávací vzdálenosti.

 

Samozřejmě jsou zde i nevýhody, které zabránily většímu rozšíření křídla s negativní šípovitostí. Křídlo vykazuje špatné aeroelastické vlastnosti - působením aerodynamických sil na křídlo při letu dochází k jeho prohýbání (deformaci) a tento jev se neustále stupňuje až do zničení křídla. Řešení nabízí až v poslední době nejmodernější kompozitní materiály.

 

Použití křídla s negativní šípovitostí u cvičného letadla je extrémně výhodné, neboť letoun “odpouští” pilotu-začátečníkovi prohřešky pilotáže, které v obyčejném letadle mohou přivodit krizové situace.

 

Video: Jedna z prvních letových zkoušek. / YouTube

 

SR-10 překonává L-39 ve vyšší rychlosti, stoupavosti a obratnosti. Kromě toho je po konstrukční stránce jednodušší a v neposlední řadě též znatelně lehčí. Jeho provoz je tedy i levnější, což je u cvičných vojenských letadel extrémně důležité.

 

“Je to průlomová konstrukce soukromého letadla. Pro vytvoření proudového letadla je nutná vysoká úroveň technologie v každé zemi,” uvedl Viktor Galenko, pilot a šéfredaktor webu Aviator. “SR-10 má velmi nízké operační náklady v porovnání s ostatními stroji. Je velmi jednoduchý pro výrobu. Stroj je velmi dobrý pro výcvik kadetů a pilotů v armádě, protože provoz si vyžádá jen velmi málo prostředků ze zdrojů určených pro bojová letadla.”

 

V letošním roce vznikne 16 letadel SR-10 a v příštím roce se rozběhne sériová výroba. O letoun projevilo zájem ruské ministerstvo obrany, které slíbilo nakoupit (po skončení testů) v letošním roce 4 letouny pro vojenské zkoušky. Půjde o první případ, kdy ruské ministerstvo obrany nakoupilo letadlo od soukromé firmy.


Pokud půjde vše dobře, ruské ministerstvo obrany začne letadly SR-10 nahrazovat L-39. Podle KB SAT ruské letectvo potřebuje až 100 letadel SR-10 v dalších čtyřech letech. V zahraničí je pak údajně místo pro 200 letadel SR-10.

 

Zdroj: RBTH


Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 09.03.2016 Čas: 16:11

Fenri: Tutor T1 alias Grob G115 je +- stejný jako Zlin Z42.
Jestli Jak 130 bude sloužit osamocen v poli bez mezitypu se zatím neví. Zatím tam ten mezityp je, relativně dlouho bude. A jestli bude i pak, ví jen velení RuAF, které to vyhodnotí na základě zkušeností s provozem Jak-130. (tak jak všechny ostatní letectva).

avatar
RiMr71 Datum: 09.03.2016 Čas: 15:41

"Jak-152 bude provozován s (drahými) německými motory"

...a to je japato možné? Jak je to se sankcemi kvůli Krymu? Z jedné strany Němci - rusácu jsou fujfuj zlí, ale motory do vojenských ér jim prodáme, vždycky jsme si v těchto věcech rozumněli, co? Vladimire Vladimiroviči? Da Agata, éto tólko jolkipalki - a z druhé strany Rusové - EU je fujfuj, nebereme rajčata ani sýry, ale proudové motorečky bysme si s dovolením, služebníček, děkuji...?

Nebo jak to je?

avatar
danny Datum: 09.03.2016 Čas: 11:37

Nechce se mi teď dohledávat odkazy, ale před cca dvěma roky jsem četl, že má ruské letectvo velký zájem o laciný, jednoduchý stroj pro elementární proudový výcvik. Nejednalo se jen o náklady na provoz, ale zároveň o relativně shovívavé chování stroje, který odpustí začátečnické chyby, umožní nácvik akrobatických prvků a pokročilé pilotáže. Požadavek vzešel ze zkušenosti s výcvikem na Jaku 130. Že prý ten kvalitativní skok byl příliš velký a mladí piloti měli problém adaptovat se na ovládání pokročilého stroje schopného simulovat chování řady bojových letounů, aniž měli zafixovány základní návyky. Takže SR-10 vnímám jako reakci na přímou poptávku konstruovanou tak, aby se potenciálně mohla uplatnit i v civilním sektoru v zahraničí.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 09.03.2016 Čas: 11:21

Nechápu proč většina lidí předjímá na základě článku, který se jeví jen jako propagační text výrobce, navíc s faktickými chybami. Jak-152 ještě není zavedený ve službě a od toho se odvíjí snaha dostat, alespoň částečně, na jeho místo SR-10, protože Jak-152 bude provozován s (drahými) německými motory.
Jen pro připomenutí, několik vysoce postavených představitelů letectva a armády už prohlásilo, že se současnými počty letounů Jak-130 nejsou schopní udržet kvantitu leteckého výcviku a že náhrada L-39 by měla dostat vysokou prioritu.
Jinak je to ale velice zajímavý projekt od "garážové firmy" a potenciální konkurence se, co se týče progresivity a smělosti, může jen červenat (že, Pento?). Paradoxně největší úspěch může mít SR-10 za oceánem u soukromníků, kteří budou brzy hledat náhradu za dosluhující Albatrosy.

avatar
fenri Datum: 09.03.2016 Čas: 07:51

Tak souměřitelné je i rogalo s Galaxy. Princip je stejný.
Nicméně letadlo s poloviční hmotností a o třetinu nižší rychlostí není souměřitelné. Resp je souměřitelné jako je Jak-130 souměřitelný s L-39. Myslím, že problém naopak hledáte vy tam, kde není. L-39 nahrazen Jakem. Z nepochopitelného důvodu tu z toho někdo měl trauma a mě to přijde směšné. To je celé a o ničem víc to nebylo.

avatar
skelet Datum: 08.03.2016 Čas: 22:37

ano jsou souměřitelné s vrtulovými pístovými letouny. Fenri hledáte vědu tam, kde žádná věda není :)

avatar
fenri Datum: 08.03.2016 Čas: 22:28

Máte recht, mají základní přípravku a pak se dělí na stíhače, vrtulníkáře a vícemotorové. Otázka je, zda jsou ty typy souměřitelné s vrtulovýmil letadly pro základní výcvik. Jde o motorové kluzáky (asi jako náš Vivat). Stíhačkáři jdou na Tucano.
"Basic Fast Jet Training (BFJT) involves 120 flight hours at RAF Linton-on-Ouse, North Yorkshire, on Short Tucano T.1s of 72(R) and 207(R) squadrons of 1 Flying Training School (FTS). Successful students pass to 4 FTS at RAF Valley, Anglesey, where they undertake advanced and weapons training on HS Hawk T.1 and T.1A variants with 19(R) and 208(R) squadrons. Those who pass the course are awarded their ‘wings’ (the RAF Flying Badge), and most progress to operational conversion units on front-line types. "
raf.mod.uk

avatar
skelet Datum: 08.03.2016 Čas: 22:19

RAF pro elementární výcvik používá Grob G115, nebo-li Tutor T1. Měli by jich mít okolo 117, plus 5 pro Royal Navy.

avatar
fenri Datum: 08.03.2016 Čas: 22:05

Do jisté míry ano (byť fuk to jistě není), ale některé země ho prostě nepoužívají a nepoužívali. A nebo ho mají rovnou jako elementár.
CCCP: Jak 52-L39-spárka
Rusko: JAK(1)52-Jak-130-spárka
Kde je krize?
Británie:
tam jdou rovnou na Tucano, z něj na Hawk a pak na bojové. chybí tu základní.
Myslím, že všechny metody jsou rovnocenné a záleží na konkrétních osnovách. Ale vyvozovat z toho, že nějaký stát nemá 4 letadla v hierarchii výcviku, že je na tom bledě je mimo.

avatar
skelet Datum: 08.03.2016 Čas: 21:48

Fenri je fuk jestli je mezistupeň vrtulák nebo prouďák

avatar
fenri Datum: 08.03.2016 Čas: 21:24

Stirling - nic ve zlém, ale pokud mojí poznámku o faktické blbosti (to není o "nevonění") nějakého příspěvku někdo pořád řeší, tak reaguji. To je snad normální.
K tomu co píšete - pokud někdo udělá v ČR nějakou papírovku a někdo na to konto začne mektat, že je ČR s výcvikem v řiti a že to celé je maskirovka, která má ukrýt cosi před kýmsi... nebude to trapná blbost? Prostě soukromá firma si vyvinula letadélko. Vyvozovat z toho spiklenecké teorie je mimo...
Co se týče L-39NG a Ruska - já s touto myšlenkou nepřišel, naopak, domnívám se, že Rusko má NG tak trochu u zadku.
Provozní náklady na jeden typ, který odlétá (řekněme) 30% výcviku o něco dráž, než malá jendoúčelovka (L39) mohou být stále nižší, než zvýšení nákladů na zavedení dalšího typu (diagnostické, montážní přípravky, součástková základna, testy, kalibrace...). Prostě to šetření dalším typem by ve finále mohlo být dražší.

avatar
stirling Datum: 08.03.2016 Čas: 21:12

fenri: nezlob se ale ty jsi asi nemocný, někdo něco plácne o rusku co ti nevoní a pak to tu omíláš v každém postu i když na tebe nikdo nereaguje... nechápu.
Pokud někdo v čr udělá od oka "papíráka" a armáda se o to ještě bude zajímat (nakoupí na testy) tak se vůbec nebudu divit když někdo napíše, že je to zoufalej pokus.
K tématu - L39NG bude mít dveře do ruska zavřené za každých okolností i kdyby nabídl variantu s ruským motorem i nějakou avionikou, prostě rusové jedou jen na svoje věci (které tedy dokážou udělat - letadlo rozhodně ano). Určitě nebudou brát letadlo pro armádu z EU.
Jinak mě až překvapuje jak tu někdo provozní náklady dává skoro na rovnost spotřeby paliva, to je určitě znatelný náklad, ale primárně je to o životnosti jednotlivých součástek, kalibraci, kontrole, testování atd., takže to, že je v rusku levné palivo rozhodně neznamená, že je pro rusko levný provoz letadel.

avatar
fenri Datum: 08.03.2016 Čas: 20:38

skelet - ale já přeci nepsal, že IAF vystačí s M346. Vystačí s ním v kategorii tryskových letadel. Přecijenom proudové letadlo má dost jiné vlastnosti. To, že může být x mezistupňů vrtulových je samozřejmé. Ale budiž, máte pravdu, že silné turbovrtulové stroje mohou v řadě letectev plnit (a plní) i roli dolního patra tryskových strojů.
Prostě triáda vrtulový elementár (Jak (1)52) / L-39 / spárka byla u ruského letectva nahrazena triádou vrtulový elementár (Jak (1)52) / Jak-130 / spárka s tím, že L-39 byla blíže "nižšímu" levelu", tedy vrtulovému stroji a Jak-130 je blíže bojovému stroji. Tím se sníží doba výcviku na spárce, což možná více než bohatě vykompenzuje jistou předimenzovanost Jak-130 v úvodu výuky na proudovém stroji. Další faktor, který to ovliňuje je nástup simulátorů, které jsou na úplně jiné úrovni, než před (řekněme) 30 lety. Rozporoval jsem Pavkovo fantazírování o krizi výuky a jakési maskirovce před ruskou veřejností (která jistě neřeší nic jiného, než strukturu výuky vojenských pilotů). Situace je v zásadě stejná, jen prostřední stupeň je mocnější. A stejně tak jsem nepochopil Pavkovo rozumování nad tím, že koupě korejského "L39" by byla nesmyslem a náznaky toho, že Rusové na vývoj vlastní L39 nemají. Myslím, že už se debata točí v kruhu.

avatar
asdf Datum: 08.03.2016 Čas: 20:20

fenri > Porovnavaj podla urcenia. T-6A je urcene pre zakladny pilotny vycvik.
L-39 je urcena pre zakladny a rozsireny pilotny vycvik.

Na zapade sa pouziva T-6A, PC-7 na ten isty ucel ako u nas L-39.

avatar
skelet Datum: 08.03.2016 Čas: 20:16

Tato řada turbovrtulových letounů je brána jako konkurence L-39, hádejte čím? Trhem. Viz JPATS, viz. RAF etc. etc etc. Proto není L-39NG brán jako alternativa k M346/Jak-130. ale právě jde proti oněm turbovrtulákům, kde nabízí trochu víc (Ale za víc peněz).
Nejkrásněji to je vidět právě na USAF, kde se JPATS zúčastnily turbovrtuláky PC-9 a Tucano, ale i lehké proudové letouny typu M339. Pampa, L-139. Vyhrál ji T-6 Texan (nebo-li PC-9). V současnosti probíhá konkurz T-X, kterého se účastní M346 a T-50. Zkrátka a dobře L-39/T-6 spadá do stejné třídy, ale s jiným přístupem. M346/Jak-130 spadá do vyšší třídy, kde se nabízí víc, ale také to více stojí. Proto většina letectev zavádí ony mezistupně. Je to levnější na provoz.
Tvé srovnání Il-76 s An-124 kulhá na obě nohy. Je to spíše jako A400 s Il-76. An-124 je právě ten Jak.

Ale hlavně jsem reagoval na tvou tezi, že IAF vystačí s M346. Ne, nevystačí a ani to neplánuje. Co bude v RuAF ví jen RuAF. O tom, že by ruské konstrukční kanceláře mohly vyvinout obdobu L-39/PC-9 nepochybuji

arr