TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Robotičtí hasiči na palubách bojových lodí

Datum přidání 29.03.2012    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Požár na palubách lodí, ať válečných či civilních, je vždy obrovský problém. Nemluvíme jen o požárech při bojovém poškození, ale také v mírových dobách. Lodní hasiči musejí pracovat ve stísněných podmínkách a se špatným přístupem k ohnisku požáru. Nemluvě o riziku zranění jak ze samotného ohně, tak ze strany případné nepřátelské palby. Řešení? Nahradit lidské hasiče humanoidními roboty!

SAFFiR

Palubní autonomní hasičský robot (SAFFiR) je humanoidní typ robota určený k hašení palubních požárů / US Naval Research Laboratory

 

Američtí vědci z námořního výzkumného střediska Naval Research Laboratory (NRL) navrhují vskutku revoluční změnu přístupu v boji s požárem na palubách lodí. Nasadit pokročilé robotické humanoidní hasiče, kteří zastoupí nebezpečnou práci palubních hasičů.

 

Humanoidní tvar byl vybrán proto, že roboti budou operovat v prostředí navržené pro pohyb živých lidí. Navíc „lidská konstrukce“ dovolí v delším časovém horizontu aplikovat do robotů další úkoly a požadavky, nejen boj s ohňem.

 

Palubní požární robot je vyvíjen pod zkratkou SAFFiR (Shipboard Autonomous Firefighting Robot). Je navržen tak, aby se autonomně pohyboval po palubě bojové lodi, komunikoval přímo s posádkou a samozřejmě zastupoval lidi v nebezpečném boji s palubními požáry.

 

Humanoid SAFFiR se bude schopen pohybovat se v úzkých uličkách (podpalubí, kajuty) a po příkrých schodech a žebřících - typických pro prostředí námořních plavidel.

 

Ke své orientaci v prostoru lodi budou roboti-hasiči samozřejmě potřebovat celou řadu pokročilých senzorů. Počítá se s instalací nejrůznějších prostorových kamer, laserových dálkoměrů, kouřových senzorů nebo infračervených kamer - pro orientaci v kouři zamořeném prostoru.

 

SAFFiR

Také Pensylvanská univerzita a Virgina Tech pracují s NRL na projektu požárního robota. Na obrázku vidíme prototyp požárního robota Charli-L1 / Viriginia Tech

 

Výhodou robotů pohybující se na námořních plavidlech je také fakt, že paluba i vnitřní prostory mohou být osázeny navigačními senzory, podle kterých se bude moci robot orientovat a pohybovat.

 

Další významnou devizou lodních robotů bude schopnost pracovat v týmu. Roboti budou nejen následovat a poslouchat lidského velitele, ale budou také schopni rozpoznat mluvenou řeč, výrazy v tváři, gestikulace i ruční signály. Například pojď sem, jdi pryč, atd.

 

Spoustu čtenářů správně napadne, kde všechny ty pokročilé senzory a pohybové aparáty humanoidního robota vezmou energii. Výhoda uzavřených lodních prostor je v tom, že může být doslova na každém rohu nabíjecí terminál, kde si robot dobije své baterie. Dostatek energie pak zajistí výkonné lodní generátory elektrické energie.

 

Kdy se prvních robotu dočkáme? Kupodivu již celkem brzy. Výzkumníci plánují, že první prototypy budou testovány v srpnu 2013 na vyřazeném americkém testovacím plavidlu USS Shadwell.

 

Uvidíme, zda se tento odvážný a vskutku přelomový nápad podaří vědcům dotáhnout do zdárného konce. Kdo ví, možná již za nedlouho nebudou humanoidní roboti ve svých robotických rukou držet pouze hasičské přístroje.

 

Zdroj: NRL News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Petr Datum: 13.04.2012 Čas: 20:25

Autor: palo | Přidán: 30.03.2012 08:32
doba terminatorov sa blizi :)

Přesně tohle mě v poslední době napadá čím dál častěji. Stačí sledovat jak se vyvíjí všechny bezpilotní bojové prostředky a autonomní roboti, těmito hasičskými roboty počínaje, přes Boston Dynamics BigDog, až po PETMANa od stejné firmy.

avatar
Tomas Datum: 30.03.2012 Čas: 09:52

Firmy která ho vyrábí se bude příští rok přejmenovávat na SKYNET.

avatar
palo Datum: 30.03.2012 Čas: 08:32

doba terminatorov sa blizi :)

avatar
Pítý Datum: 30.03.2012 Čas: 08:29

Kdo ví, možná již za nedlouho nebudou humanoidní roboti ve svých robotických rukou držet pouze hasičské přístroje... - a hned potom pušky jou :)

arr