TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Roll-out budoucí japonské stíhačky Mitsubishi F-3

Datum přidání 20.07.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Japonský Technický institut pro výzkum a vývoj TRDI (Technical Research and Development Institute) poprvé představil technologický demonstrátor ATD-X – předobraz budoucí japonské stíhačky 5. generace Mitsubishi F-3.

Foto: Japonská televize ukázala záběry z roll-outu ADT-X. Všimněte si zamlžených částí na letounu. / TRDI

Foto: Japonská televize ukázala záběry z roll-outu ATD-X. Všimněte si zamlžených konstrukčně citlivých částí letounu. / TRDI

 

Proti Číně a Rusku

Impulsem k vývoji vlastní bojové stíhačky se stala neochota Spojených států prodat Japonsku nejmodernější stíhačky F-22 Raptor. Japonsko před pár lety poptávalo 40 stíhaček F-22 Raptor. Cena kontraktu se odhadovala na 10 miliard dolarů.

 

Zájem Japonců však nezlomil rozhodnutí amerického Kongresu z roku 2006 zakazující jakýkoliv vývoz stíhaček F-22 Raptor do zahraničí. Marná byla také snaha Japonska získat od Američanů alespoň holé draky F-22 Raptor a dovybavit je vlastní technikou.

 

V roce 2011 si Japonsko nakonec objednalo 42 stíhaček F-35 Lightning II. První stroje na japonských ostrovech přistanou v roce 2018. Japonsko se přesto rozhodlo, podobně jako Jižní Korea, začít s vývojem vlastního stíhacího letounu.

 

Proč Japonsko přistupuje k vývoji vlastní stíhačky? Japonsko čelí narůstající síle svých hlavních mocenských oponentů – Ruska a Číny. Přitom Rusko a Čína dokončují vývoj nejnovějších stealth stíhaček. V Číně jde o Chengdu J-20 a Shenyang J-31 v Rusku pak o Suchoj T-50.

 

Čínsko-japonské rozepře o sporná ostrovní území jsou dobře známe. Japonsko však má nedořešené vztahy také s Ruském. Předmětem sporu jsou Kurilské ostrovy. Japonsko se obává, že ruská anexe Krymu se bude opakovat i na Kurilských ostrovech.

 

ATD-X

Foto: Záběry byly zveřejněny až nyní, dva měsíce po roll-outu. / TRDI

 

I když má Japonsko se Spojenými státy nyní dobré vztahy, nemusí tomu tak být nutně v budoucnu. Podobně jako jiné státy, Japonsko se ve vojenských technologiích snaží stát maximálně samostatné.

 

Navíc F-35 Lightning II je víceúčelový letoun, který není primárně určen k vybojování vzdušné převahy nad protivníkem. Japonsko potřebuje výkoný stroj schopný ve vzduchu soupeřit s nejmodernějšími ruskými a čínskými stíhacími letouny.

 

Ostatně se zde nabízí i další důvod vývoje japonské stíhačky 5. generace. Japonsko před časem zrušilo zákaz exportu zbraní. Moderní japonský stíhací letoun se tak může stát zajímavým vývozním artiklem.

 

Krok č.1: Technologický demonstrátor

Vývoj a výroba nejmodernějších stíhacích letounů není žádná legrace. Od začátku vývoje až po zavedení stroje do výzbroje uběhne 15 až 20 let.

 

I průmyslová a ekonomická velmoc, jakou je Japonsko, musí postupovat opatrně. Japonci pomocí technologického demonstrátoru nejprve otestují, zda jsou schopni vlastními silami vyvinout, vyrobit a provozovat konkurenceschopný stíhací letoun 5. generace.

 

Japonská vláda pověřila technologický institut TRDI a firmu Mitsubishi Heavy Industries ke stavbě technologického demonstrátoru ATD-X (Advanced Technology Demonstrator-X). Na základě výkonů a parametrů demonstrátoru ATD-X se pak japonská vláda rozhodne, zda přistoupí k vývoji plnohodnotné stíhačky označované jako Mitsubishi F-3.

 

Vývoj letounu je běh na dlouhou trať. Představený ATD-X je velmi jednoduchý stroj, vybavený pouze základní avionikou a zjednodušeným hardwarem. Letové testy začnou letos a skončí v roce 2018.

 

Prototyp budoucího letounu vzlétne snad mezi roky 2024 až 2027. Sériový Mitsubishi F-3 se však nedostane do výroby dříve, než v roce 2027.

 

S vývojem však Japonsku jistě pomůže nákup nejmodernějších stíhaček F-35 Lightning II. Pro japonské F-35 asi 40 % komponentů (včetně dílů pro motor a radar) vyrobí japonský průmysl. Zkušeností s výrobou i provozem stíhaček F-35 se jistě promítnou do vývoje budoucího japonského stíhače.

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr