TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Rotační detonační motory - nový pohon pro americké válečné lodě

Datum přidání 25.11.2012    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na 129 lodích amerického námořnictva US Navy se nachází celkově 430 plynových turbín, které ročně spotřebují palivo za 2 miliardy dolarů (celý český armádní rozpočet). Vědci z námořních výzkumných laboratoří (Naval Research Laboratory) nyní zkoumají možnost nahradit plynové turbíny tzv. rotačními detonačními motory (Rotating Detonation Engines - RDE). Ty slibují mnohem menší spotřebu paliva, což ve výsledku může US Navy ročně ušetřit 300 – 400 milionů dolarů.

Rotační detonační motory

Foto: Americký torpédoborec USS Arleigh Burke. Rotační detonační motory mohou americkému námořnictvu ušetřit ročně stovky miliónů dolarů. / US Navy


Plynová turbína patří do stejné kategorie jako proudové motory v letadlech. Nebudeme tedy daleko od pravdy, když si je představíme jako proudové motory připevněné do podpalubí lodí. Výhodou plynových turbín, oproti klasickým pístovým motorům, je soběstačnost (nenáročnost na obsluhu), jednoduchá údržba, relativně malé rozměry a také snadná možnost přizpůsobit je do prakticky libovolných velikostí (výkonů).

 

Plynové turbíny se na lodích nepoužívají jen k roztáčení lodních šroubů, ale také k výrobě elektrické energie. I když US Navy pro své lodě budoucnosti počítá s kompletně elektrickým pohonem, přesto (nebo právě proto) se s plynovými turbínami, nebo s rotačními detonačními motory, počítá v americkém námořnictvu i do budoucna.

 

Nevýhodou plynových turbín je však malá účinnost a tím pádem velká spotřeba paliva. Námořní výzkumné laboratoře za posledních deset let zkoumaly několik pohonných technologií, jež mají potenciál nahradit plynové turbíny. Jednou z takových je třeba pulzní detonační motor (Pulse Detonation Engines - PDE), který požívá „impulsní detonační vlny ke spalování paliva a okysličovadla“.

 

Rotační detonační motoryFoto: Schéma rotačního detonačního motoru RDE / NRL

 

Námořní výzkumníci jsou však přesvědčení, že rotační detonační motory RDE mohou poskytnout ještě větší úsporu paliva. RDE motory pracují na podobném principu jako PDE motory, ale detonační vlna putuje kolem spalovací komory motoru. Výhodou je, že se spalovací komora motoru nemusí čistit mezi jednotlivými cykly od starých plynů z předešlé detonace, jako v případě PDE motorů. Výsledkem je větší účinnost a nižší spotřeba paliva.

 

Technologie PDE nebo RDE motorů lze použít nejen pro pohon lodí, ale také pro pohon stíhacích nebo i vrtulových letounů. Vědci doufají, že konkrétně rotující detonační motory by mohly přinést nárůst výkonu, při stejné hmotnosti, až o 10 % a tím pádem snížit spotřebu paliva až o 25 %, alespoň v případě US Navy.

 

Zdroj: NRL

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nicolaj Datum: 25.11.2012 Čas: 13:50

Ono je to hodně podobné těm pulzním detonačním motorům, jen jde o to, že spalování se děje po obvodu postupně - tzn plamen jakoby obíhá dokola jak je vidět na obrázku. Vypozoroval jsem to z toho obrázku takže brát s velkou rezervou.

avatar
Deadog Datum: 25.11.2012 Čas: 12:41

trosku mi chybi popis toho jak to funguje ,krom toho ze v motoru dochazi k nejakym explozim ,cimz asi tlakova vlna roztaci nejaky mechanismus nevim nic

arr