TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Rotor vrtulníku Mi-17

Datum přidání 23.01.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: 221. a 222. vrtulníková letka

Vrtulníky Mi-171š jsou a v budoucnu nadále zůstanou páteří vrtulníkového letectva Armády ČR. Jistě tak nebude na škodu, pokud se něco dozvíme o technické stránce těchto strojů. Personál 221. a 222. vrtulníkové letky letecké základny v Náměšti nad Oslavou na svých stránkách „Létající hroši“ připravil článek popisující jednu z nejdůležitějších součástí vrtulníku. Pokud chcete vědět, proč Mi-17 létá a jak se ovládá, čtěte dále.

Rotor vrtulníku Mi-17

Foto: Mi-171š / LOM Praha


Rotor vrtulníku

K tomu, aby vrtulník mohl vůbec letět, je potřeba silné motory, hnací ústrojí a rotor, který svým tahem „dostane“ vrtulník do vzduchu. Na vrtulníku Mi-171š je pětilistý hlavní rotor (průměr 21,3 metrů) a třílistý vyrovnávací rotor (průměr 3,9 metrů).

 

Hlavní rotor je roztáčen dvěma turbohřídelovými motory TV3-117 o výkonu 3900HP (koňských sil). Pomocí složité regulace se na rotoru udržují konstantní otáčky (196 otáček za minutu). Regulace automaticky udržuje dané otáčky tím, že mění výkon motorů. Rotory mají vyhřívané části, aby byl vrtulník schopen operovat i v podmínkách IMC (let podle přístrojů) a odolávat účinkům námrazy.

 

Foto: Hlava rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hroši

 Foto: Hlavní rotor vrtulníku Mi-17. / Létající hroši

 

Nosný rotor

Nosný rotor je určen k vytváření vztlaku a tahu, potřebných k letu vrtulníku. Pomocí nosného rotoru je prostřednictvím automatu cykliky vrtulník řízen vzhledem ke své podélné a příčné ose.

 

Nosný rotor je pětilistý a hlava nosného rotoru je upevněná na hřídel hlavního reduktoru. Hlavní části hlavního rotoru jsou hlava rotoru, automat cykliky, listů a tlumiče torzních kmitů. Rotor se otáčí rychlostí 192 otáček za minutu, tedy 3,2× za vteřinu.

 

Hlava rotoru

Hlava rotoru je nasazená na hřídeli hlavního reduktoru a je určená k otáčení listů, k přejímání a k přenášení aerodynamických sil na trup, vytvářejících se na nosném rotoru. Listy jsou k tělesu hlavy spojeny vztlakovými (vodorovnými – umožní mávání listů), odporovými (svislými – umožní kývání listů) a osovými čepy (zachycuje odstředivé síly), určených k změně úhlu nastavení listů pomocí kolektivního a cyklického řízení.

 

Rotor vrtulníku Mi-17Foto: Hlava rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hroši


Listy rotoru

Listy nosného rotoru vytváří vztlak potřebný pro let vrtulníku. List je voštino – nosníkové dělené konstrukce. Jeden list má hmotnost 135 kg a měří 10,2 metrů. List je jak geometricky, tak lineárně nesymetrický. Listy jsou ukotveny k hlavě nosného rotoru pomocí dvou čepů, které umožňují v určitém rozsahu kývání a mávání listů. To má význam z hlediska aerodynamiky celého vrtulníku.

 

Foto: Hlava rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hroši

Foto: List rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hroši

 

Automat cykliky

Mechanizmus, který umožňuje měnit úhly nastavení listů nosného rotoru a tedy velikost a směr výsledných aerodynamických sil nosného rotoru. Velikost se mění prostřednictvím změny celkového úhlu náběhu nosného rotoru, tedy změna nastavení se u všech listů provede stejně. Směr výslednice je měněn pomocí příslušného sklonu rovin otáčení talíře tohoto automatu. To znamená, že v průběhu jednoho cyklu se mění úhel nastavení každého listu v závislosti na jejich azimutální poloze.

 

Video: Automat cykliky vrtulníku. / YouTube

 

Tlumič torzních kmitů celého rotoru

Nejviditelnější částí tlumiče je pět žlutých krytů nad rotorovou hlavou. Uvnitř každého pouzdra je závaží, které je otočně uloženo na koncích ramen. Osy otáčení závaží jsou rovnoběžné s osou otáčení nosného rotoru. Ramena spojují závaží s rotorovou hlavou. Závaží při vibrování rotorové hlavy kmitají s opačnou fází, tím ruší původní vibrace rotoru.

 

Foto: List rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hrošiFoto: Tlumič torzních kmitů rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hroši

 

Vyrovnávací rotor

Vyrovnávací rotor vyrovnává reakční moment a umožňuje směrové řízení vrtulníku, je trojlistý, tažný. Vyrovnávací rotor najdete vlevo na ocasním nosníku (ve směru letu). Hlava s listy je upevněná na přírubě koncového reduktoru, na levé straně ocasního nosníku. Je poháněn od hlavního reduktoru přes hřídel transmise, vložený a koncový reduktor.

Změna úhlu nastavení se provádí pomocí nožního řízení z pilotní kabiny. Hlavní částí vyrovnávacího rotoru jsou: hlava vyrovnávacího rotoru, listy, mechanizmus nastavení listů, k systému ovládání patří omezovač výchylky SPUU-52, který dle hustoty vnějšího vzduchu omezuje hodnotu maximálního nastavení úhlu náběhu listů vyrovnávacího rotoru. Vyrovnávácí rotor se otáčí konstantní rychlostí 1120 otáček za minutu. Tedy skoro 20× za vteřinu.

 

Hmotnost hlavy vyrovnávacího rotoru je přes 120 kg a hmotnost jednoho listu přes 13 kilogramů. Vyrovnávací rotor má 3 listy.

 

Foto: List rotoru vrtulníku Mi-17. / Létající hrošiFoto: Vyrovnávácí rotor vrtulníku Mi-17. / Létající hroši

 

Řízení vrtulníku

Vrtulník se ovládá ve všech třech osách změnou velikosti a směru síly tahu nosného rotoru a změnou velikosti síly tahu vyrovnávacího rotoru.

 

Podélné a příčné řízení ovládá pilot nakláněním páky cykliky (řídící páky). Tím se mění náklon talíře cyklicky a vyvolává cyklickou změnu nastavení tahu listů nosného rotoru v různých azimutech. Následkem toho se mění i směr působení síly tahu nosného rotoru.

 

Směrové řízení se ovládá pedály, jejich vyšlápnutí způsobí změnu celkového nastavení úhlu náběhu listů ocasní vrtule, a tím i jejího tahu.

 

Síla tahu nosného rotoru se ovládá pákou kolektivu, kterou se nastavuje celková změna úhlu náběhu (stoupání) všech listů nosného rotoru a současně pomocí regulace motorů také nutný pracovní režim motoru.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr